IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airfix "new tool" - vilka?

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Tobias mån jan 14 2013, 21:51

Hejsan!

Har ju hur kul som helst med mina små 1:72:or från Airfix, de med "new tool". Det kommer bli fler men hur vet man vilka som är av samma standard, vilka som är omgjorda?
Ser man det på produktkoden eller något annat? Får man gå igenom bakåt och kolla nysläppen, finns det isåfall något enklare sätt?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av cas tis jan 15 2013, 08:50

Här är en lista som är ganska aktuell fram till och med 2012
Mitsibushi zero
Folland gnat
Curtiss p-40
Supermarine Spitfire mk1a
Supermarine spitfire mk1/mk11a
Supermarine Spitfire mkIX
superMarine Spitfire prxix
Hawker Hurricane mk11c
mig 15
Canadian sabre
USAF Sabre
Bae harrier gr7/9
Vickers valiant
Fairey swordfish
Bae Systems Hawk
BAe Hawk T1
Messerschmitt Bf110C
Messerschmitt Bf110E
English Electric Camberra B(I)8
English Electric Camberra Pr.9
Sea Harrier FRS1
Sea Harrier FA2
p51-d Mustang
bf109e-4 messerschmitt
messerschmitt bf109e-tropical
Douglas skyhawk
swordfish floatplane

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Matt_Public tis jan 15 2013, 09:02

Heja CAS!

Roligt att det finns Airfix-Experten ibland oss. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Marlin tis jan 15 2013, 10:10

Till Chrilles lista kan vi lägga till i 1/48

* Sea Vixen
* Lynx AH-7
* Lynx HMA.8

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Tobias tis jan 15 2013, 10:35

Tackar! Ja där finns ju en del kärror jag gärna plockar åt mig! Förutom Sea Vixen en Sea HArrier att ersätta min Matchbox med (inget roligt att måla den..), Sky Hawk..

Sea Harrier´n som ligger och väntar på mig i stan.. Blir svårt att motstå den nu..

Har vi några ordentliga skillnade på Spitfire MkIa- och MkI/IIa-modellerna..? Var väl en Merlin III mot Merlin XII eller något sånt? Byggmässigt gissar jag att de är väldigt lika..?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Matt_Public tis jan 15 2013, 10:54

Paramedic skrev:Sea Harrier'n som ligger och väntar på mig i stan... Blir svårt att motstå den nu...
Kör! Kör! Kör! king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Tobias tis jan 15 2013, 11:20

Ok! Får bli den! Smile Ser ju ut att ha bränsle-tankar istället för bomber med, som min Matchbox har. Har hellre det.
Matchbox´en blir leksak till syrrans ungar den med. Embarassed clown

Och kanske en Corsair..
Airfix "new tool" - vilka? A02044_1

Re-toolad..?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av cas tis jan 15 2013, 11:41

Listan ovan är komplett för 1/72 maskiner, (är jag nästan helt säker på)
Hittar du inte objektet där så är det en gammal modell.
Den där är airfix gamla sunkiga corsair, med en ny fin låda och garanterat trevliga dekaler.

I de allra flesta fall finner man Cartograph-tryckta dekaler i de röda lådorna och då är dekalerna nästan värt priset, även om modellen är från 70-talet. Som i min lilla messerschmitt-tråd =)

I spitfire MkI/IIa lådan får man med annan propeller och urttag för startmotor samt nån liten kåpa som är det som skiljer. Dessa grejer får man inte med i MkIa -boxningen tyvärr. Men i grunden är det samma grejer, men andra dekaler!

Dom gör så mest hela tiden, en billig grundversion med endast ett dekalalternativ, ett starterkit, med andra dekaler och färg +lim, och sen en lite dyrare variant med två märkningar och några få delar till. Tex den nya mustangen.
Billig boxning
Airfix "new tool" - vilka? Airfix-a01004-north-american-p51d-mustang-172-9011719-0-1346165818000

Starterkit
Airfix "new tool" - vilka? A55107

Serie två boxning med vapen, andra propellrar och dylikt
Airfix "new tool" - vilka? A020471

Bosse har så rätt i helikopetrarna och sjöhäxan, men dom är ju i lite större skala Very Happy

Tack matt! Airfix-Experten låter som ett användbart epitet, jag hade iofs nästan jämlikat mig vid tanken på att jag är en airfix-kramare
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Marlin tis jan 15 2013, 12:04

"Hej jag heter Christer och är Airfix-kramare" Razz
Det sällskapet kan vill jag också vara med i I love you
Lynxarna ska nog hamna i min stash under plastkollot. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Tobias tis jan 15 2013, 12:43

Det är helt ok att vara Airfix-kramare när man se dessa små härliga nya kit tycker jag! Wink

Ajdå, gammal Corsair.. Då får den vara. Jag älskar ju Westland Whirlwinden också men får hitta ett alternativ för den med. Underbar kärra annars!

Airfix "new tool" - vilka? A50096

Kan tycka det är rätt trevligt med de där olika box-alternativen ändå. Om man vet vad man får osv. Gillade verkligen min Mustang och hade nog inte köpt den om jag inte sett R.A.F.-färgerna, behövt färgerna etc.

Helt ok dekaler har de nu med ja, Airfix! Rädd att jag blir tvungen att stoppa in Spirfire IIa´n i stashen också..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av cas tis jan 15 2013, 12:57

Gillar du Whirlwind och vill ha lite pillrig utmaning så släppte ju Special Hobby tre olika boxningar av den sötnosen!
Airfix "new tool" - vilka? SH72197
Säkert litegranna dyr och sen är det dessutom kortserie, men den blir säkert fin!
Det är mycket märkligt att ingen har gjort en bra 1/48 modell av den när det finns ursnygga modeller av tyska pappersprojekt som inte ens flög....


Senast ändrad av cas den tis jan 15 2013, 13:21, ändrad totalt 1 gång

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Matt_Public tis jan 15 2013, 13:14

cas skrev:Det är mycket märkligt att ingen har gjort en bra 1/48 modell av den när det finns ursnygga modeller av tyska pappersprojekt som inte ens flög...
Det är väl nästan likadant med pansar? Shermans and Germans, som någon fyndig typ uttryckte det...

Whirlwind är, oavsett vilket, hur skoj-sexig som helst. Mer sådant! drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Tobias tis jan 15 2013, 13:48

cas skrev:Gillar du Whirlwind och vill ha lite pillrig utmaning så släppte ju Special Hobby tre olika boxningar av den sötnosen!
Airfix "new tool" - vilka? SH72197
Säkert litegranna dyr och sen är det dessutom kortserie, men den blir säkert fin!
Det är mycket märkligt att ingen har gjort en bra 1/48 modell av den när det finns ursnygga modeller av tyska pappersprojekt som inte ens flög....
Ja den där skall jag ha! Smile Lugnt om den kostar lite, bara köpa mindre istället, jag är inte så känslig - om det är värt det, hehe.

Ja tyska grejor funkar alltid va? Speciellt om det är lite mystik över dem som i Indiana Jones, Castle Wolfenstein (är ju några jet-kärror i det där 10 år gamla spelet) etc. Jag kan tycka det är spännande med men de flesta av mina favoriter flög för RAF...

Måste handla mer kna... Modeller idag. En Hurricane Mk.IIc eller Sea HArrier FRS.1 kommer det att bli!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av cas tis jan 15 2013, 13:54

Finns tydligen tre boxningar, den tidiga som är för prototyperna har några oväntade snyggingar!
Airfix "new tool" - vilka? Westland-whirlwind-mki-172-special-hobby-72204

Blankt oxford blått och racing green!
Ursnyggt!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Tobias tis jan 15 2013, 14:09

Ja de ser ganska spännande ut! Gillar verkligen den gul-bruna! Svårt val där.. Grå-grön, brun-grön, som de andra boxarna eller denna..
Bygga alla..? Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Stefan E tis jan 15 2013, 14:34

Classic Airframes har gjort Whirlwind i 1/48, men det är en typisk kort-seriemodell, och definitivt ingen lättbyggd sak!

Kan vara svår att få tag i numera, men den finns på Evil-bay och marknader ibland.

Airfix "new tool" - vilka? IMG_1608

Airfix "new tool" - vilka? IMG_1603

Men en "storserie-modell" av detta härliga flygplan MÅSTE ju bara komma snart i 1/48!

Jag har sett att Special Hobby har en Whirlwind på gång i 1/32, men när....

Fler "New Tool" från Airfix;

Seafire Mk.XVII

Spitfire Mk.XII

Jag sällar mig villigt till "Airfix-kramar-gänget", har alltid älskat Airfix, även om deras byggsatser kan vara gamla.

Men det är ju lite av charmen med Airfix.

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Tobias tis jan 15 2013, 15:04

Ojojoj.. Om det kommer i 1:32.. Smile Men även din 1:48 ser underbar ut!

Mk.XII har jag beställt så den har jag snart! XVII låter spännande som senare projekt.. Hade glömt den, men den ser ju underbar ut den med!

Jag skall vara ärlig och säga att jag inte vet säkert vad det innebär med kort-serier. Någon limited edition-historia (?) men hur skiljer de sig byggmässigt? Andra lösningar vid gjutning? Fler resin-detaljer etc?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Stefan E tis jan 15 2013, 16:02

Paramedic skrev:Ojojoj.. Om det kommer i 1:32.. Smile Men även din 1:48 ser underbar ut!

Mk.XII har jag beställt så den har jag snart! XVII låter spännande som senare projekt.. Hade glömt den, men den ser ju underbar ut den med!

Jag skall vara ärlig och säga att jag inte vet säkert vad det innebär med kort-serier. Någon limited edition-historia (?) men hur skiljer de sig byggmässigt? Andra lösningar vid gjutning? Fler resin-detaljer etc?

Det är byggsatser som görs i liten serie, plasten är oftast "lågtrycks-gjuten", vilket tillåter formar i mjukare material (normalt används stålformar).

Problemet är att dessa "mjuka" formar inte håller för mer än kanske max 500 modeller (Airfix gör kanske 10000-tals i sina stålformar), sedan är formen slut och måste göras om.

Det går inte heller att gjuta lika fina detaljer, så det är oftast bara kropp, vingar och större detaljer som gjuts i plast.

För finare detaljer kommer tex cockpit, hjul mm i resin-plast, för finare detaljer används etsad plåt, kanske kommer huven som en Vacuumformad del.

Dessa byggsatser brukar vara gjorda av entusiaster för entusiaster, och kan vara mycket grova och svårbyggda.

Tjusningen med dessa satser är att få något som inte alla har på hyllan, och kort-serie tillverkarna gör sådant som de stora drakarna aldrig skulle ta i, ens med tång, tex Whirlwind.

Men bygg så mycket "vanliga" modeller att du känner att du behärskar "bas-teknikerna" ordentligt (och att använda resin o ets), innan du ger dig på en "riktig" Short-run, annars är risken stor att du blir besviken på modellen.

Vill du prova, så köp något billigt först, Whirlwinden här ovan var min allra första short-run, och den är helt pensel-målad.

I Lådtitt-avdelningen här på forumet finns flera short-run byggsatser som bla jag visar, ta en titt på några av dem så ser du vad man brukar få i kartongen.

Det är ingen större skillnad på skalorna, de innehåller ungefär detsamma.

Limma Lugnt!



Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Tobias tis jan 15 2013, 16:58

Tack för den förklaringen! Smile
Resin har jag jobbat mycket med - bade bra och dålig.. (Forge World), aldrig ets dock, ingenting..
Skall följa dina råd och gå framåt sakta.

Råkade hitta en ensam Hurricane Mk.IIc idag som såg ledsen ut, behövde någon som tog hand om den..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av cas ons jan 16 2013, 05:30

Det är så sant som Stefan säger!
Vad som är möjligt att göra med Shortran förbättras ju med tiden, och en modell från de senaste åren är mer lik an "vanlig" modell än en shortrun-modell från 80-tal eller tidigt 90-tal.
Tror att Special Hobbys Whirlwind bara har några år på nacken, men lite efterforskningar kan säkert kasta ljus på den saken!

Förresten, glömde ju att nämna Spitfire Mk22 som också är en "new tool" i 1/72!

Men en Hurricane är aldrig fel!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Tobias ons jan 16 2013, 08:03

Den är lite grövre än både Spitfire´n och framförallt Mustangen men fortfarande helt ok! Lite liten propeller iofs.. Men nej, aldrig fel!
Väldigt sugen på att lägga en Hasegawa Nightfighter IIc i stashen också.. Med godis..

Är båda dessa "new tool" eller bara den ena?

Airfix "new tool" - vilka? A55101_3
Airfix "new tool" - vilka? 3D-Kitthawk-Gift-Set2


Och denna..?

Airfix "new tool" - vilka? A01003_2

För visst har vi lite skillnader här? Kulsprutor som skjuter genom propellern i Den sista och Tomahawk´en osv?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av cas ons jan 16 2013, 08:20

Precis!
Bara Tomahawk och 81-A-2 är nya. Kittyhawk är Airfix urgamla modell, men röd låda = bra dekaler =)

Jag har tre st Hawk 81-A-2 som skall bli lite ovanliga varianter vad det lider....

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Tobias ons jan 16 2013, 08:53

Tror det var den allra första modell jag byggde, 8 år gammal eller något (med ganska mycket lim..) - Airfix Kittyhawk.. Smile

Den där nya får jag nog skaffa med, good enough med en Tomahawk! Kanske tom två, en AVG-variant.

Hur tycker du den ser ut, modellen?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av cas ons jan 16 2013, 08:58

Den är lika fin som Spitfire MkI, men har lite djupa panellinjer som BF109E och Mustangen saknar.
I övrigt verkar den helt kalas!
Kolla vad dom säger på Hyperscale
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Matt_Public ons jan 16 2013, 09:02

Nice!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix "new tool" - vilka? Empty Sv: Airfix "new tool" - vilka?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet