F-86 Sabre, Fujimi 1/72
+8
Viggen
Marlin
Matt_Public
cas
linusorn
Stefan E
Kent
Janne.S
12 posters
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: F-86 Sabre, Fujimi 1/72
Det här blir väldigt intressant att följa Janne, med alla olika grundfärger innan du lägger på alclads metallfärger, en hel vetenskap det där med att måla metallrena modeller, har själv ett par stycken i pipelinen i skala 1:48, så jag tittar och lär.
Maskningen för de olika färgfälten är ju lite som att måla splitercamo, skillnaden är väl att man ska få de snyggt kant i kant i panellinjerna.
Maskningen för de olika färgfälten är ju lite som att måla splitercamo, skillnaden är väl att man ska få de snyggt kant i kant i panellinjerna.
Björn Eriksson
Lättast är Att helt enkelt tejpa och sedan skära efter panellinjerna.
Janne.S- Moderator
Ser mycket spännande ut och något skrämmande likaså.
Janne du får inte blåsa på så möe med färg/lack. Tunna lager räcker längre och blir inte så skrynkliga.
Nu väntar vi alla på det magiska Alclad tricket.
Janne du får inte blåsa på så möe med färg/lack. Tunna lager räcker längre och blir inte så skrynkliga.
Nu väntar vi alla på det magiska Alclad tricket.
Caverö
Dags att strippa johnsonet och börja om!
Förvånades av hur motståndskraftigt johnsonet än då var, jag kunde inte få väck det oavsett vilket lösningsmedel jag gnuggade med, sprite, T-dojja, fönsterputs, tamyia thinner...min sista utväg var ett bad i amoniak baseras ajax!
Det funkade inte heller, imponerande! HApp då var det bara att polera bort det då :/
Sedan några nya lager med johnson och nu funkade det!
Äntligen redo för metallfärg!
Limma lugnt!
Förvånades av hur motståndskraftigt johnsonet än då var, jag kunde inte få väck det oavsett vilket lösningsmedel jag gnuggade med, sprite, T-dojja, fönsterputs, tamyia thinner...min sista utväg var ett bad i amoniak baseras ajax!
Det funkade inte heller, imponerande! HApp då var det bara att polera bort det då :/
Sedan några nya lager med johnson och nu funkade det!
Äntligen redo för metallfärg!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Snyggt Janne, bra att veta att Johnsson är starkt.
Ska bli spännande att se resten nu.
Ska bli spännande att se resten nu.
Kent
Då var det dags för Alclad!
Jag blåste på jämna lager med Alclad Airframe Aluminium tills jag fick den täckning jag ville ha. Det gick åt liiite mer färg än jag hade velat för p grund av de "vita" panelerna, som blev gula av Honey primern.
Det gula lyste igenom så starkt så jag fick lägga rätt många lager för att få det att sluta vara gult Däremot inser jag vilka skojiga effekter man kan få om man blåser på Aifram Aluminium på lite gladare färge...lägger man det på gult så blir det metallic gul o.s.v.
Som sagt, alla defekter syns tydligt med Alclad...hitta ett tumavtryck på vingen bland annat men på det stora hela är jag nöjd faktiskt...glänser rätt bra
Sedan maskade jag direkt på färgen, jag har alltså inte lagt någon lack över för att försegla färgen, det behövs inte med Aiframe ALuminium men t.ex. Alclad Chrome behöver det.
Av med masken och på med stabbarna...det där kan jag nog leva med
Limma lugnt!
Jag blåste på jämna lager med Alclad Airframe Aluminium tills jag fick den täckning jag ville ha. Det gick åt liiite mer färg än jag hade velat för p grund av de "vita" panelerna, som blev gula av Honey primern.
Det gula lyste igenom så starkt så jag fick lägga rätt många lager för att få det att sluta vara gult Däremot inser jag vilka skojiga effekter man kan få om man blåser på Aifram Aluminium på lite gladare färge...lägger man det på gult så blir det metallic gul o.s.v.
Som sagt, alla defekter syns tydligt med Alclad...hitta ett tumavtryck på vingen bland annat men på det stora hela är jag nöjd faktiskt...glänser rätt bra
Sedan maskade jag direkt på färgen, jag har alltså inte lagt någon lack över för att försegla färgen, det behövs inte med Aiframe ALuminium men t.ex. Alclad Chrome behöver det.
Av med masken och på med stabbarna...det där kan jag nog leva med
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Tycker den blev kanonbra
Får nog ta och köpa dom färgerna framöver.
Det är himla svårt att få till Silverfärg annars.
Men du har ju lyckats väldigt bra.
Får nog ta och köpa dom färgerna framöver.
Det är himla svårt att få till Silverfärg annars.
Men du har ju lyckats väldigt bra.
Viggen
Tack vänner
Jo har man väl vant sig med Alclad så är det svårt att tänka sig något annat men hjälp vad man måste ytbehandla!
Jo har man väl vant sig med Alclad så är det svårt att tänka sig något annat men hjälp vad man måste ytbehandla!
Janne.S- Moderator
Shiny!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Oj!
Har varit borta över helgen, och när man kommer hem så är det redan klart!
Otroligt snyggt.. och BLANKT!
Lite färgglada dekaler på det där.....
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Paramedic skrev:Ser underbart ut!
Tack för det
cas skrev:Shiny!
Mmm..verkligen.
Phantom2 skrev:Oj!
Stefan
Din önskan e min lag
Janne.S- Moderator
Sista uppdateringen
Lite maskande här och där...
Lite detaljmålande....
Sedan på med dekalerna, gillar verkligen Fujimis dekaler, de formar sig väl och sjunker direkt in i panellinjer.
Limma lugnt!
Lite maskande här och där...
Lite detaljmålande....
Sedan på med dekalerna, gillar verkligen Fujimis dekaler, de formar sig väl och sjunker direkt in i panellinjer.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Swoosh!
Tuff rackare
Tuff rackare
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Helt underbart! Satt och kikade på den där gamla rullen när Robert Mitchum flyger Sabre i Korea, blev sugen efter detta och den..
Men det skulle ju kännas tungt när din blir så mycket finare! Riktigt snyggt jobbat!
Men det skulle ju kännas tungt när din blir så mycket finare! Riktigt snyggt jobbat!
Tobias
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» F-86 Sabre, Fujimi 1/72
» Fujimi Alphajet i 1/72
» Fujimi A6-E Intruder 1/72
» Alphajet, Fujimi 1/72
» Fujimi A6-E Intruder
» Fujimi Alphajet i 1/72
» Fujimi A6-E Intruder 1/72
» Alphajet, Fujimi 1/72
» Fujimi A6-E Intruder