FW190D-9 För omväxlings skull
+5
Janne.S
linusorn
Caverö
Matt_Public
Mal
9 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: FW190D-9 För omväxlings skull
Tack Linusorn, det värmer.....
Denna Dora satt mig på prov, men inget jag har kontroll över, allt har flutit på, det enda issuet var att det var så tight att vingroten vid flapsen vobblade (ovansidan, såg det sen), så fick dra m min panelverktyg genom en av panel linjerna bit by bit så det kom igenom så spänningen släppte, så blev det rakt igen, sen spackla, superlim o bakpulver, lappade igen fåran, blev lyckat, en del jobb, men men, e lite bortskämd m bf109orna från hasse. ska få denna fin sam ribban e hög.....,
Kapitel Revi imorgon
/Juha
Denna Dora satt mig på prov, men inget jag har kontroll över, allt har flutit på, det enda issuet var att det var så tight att vingroten vid flapsen vobblade (ovansidan, såg det sen), så fick dra m min panelverktyg genom en av panel linjerna bit by bit så det kom igenom så spänningen släppte, så blev det rakt igen, sen spackla, superlim o bakpulver, lappade igen fåran, blev lyckat, en del jobb, men men, e lite bortskämd m bf109orna från hasse. ska få denna fin sam ribban e hög.....,
Kapitel Revi imorgon
/Juha
Mal
Klurar på Bad Langensalzas RLM hmmmm, gräddvita fällt på sidorna, vad för vit ? Matt public
Gillar kärran som sagt, avhängt vernumret, kollar även på andra då alla verkar inte ha verknumret på fenan, jaja, är inte där än , men snart
Kollade även på JG301 Walter Kropps kärra, röd 1:a,.....
Jaja, värsta fall får det bli rudels kärra iom verknumret, resten maskas målas.
/Juha
Gillar kärran som sagt, avhängt vernumret, kollar även på andra då alla verkar inte ha verknumret på fenan, jaja, är inte där än , men snart
Kollade även på JG301 Walter Kropps kärra, röd 1:a,.....
Jaja, värsta fall får det bli rudels kärra iom verknumret, resten maskas målas.
/Juha
Mal
Flapsen blev ju kalas till slut!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar.
Funderar litegrand på dem gula stripes som går in i de röda fälten, de är lite för feta ......hmmm, blir en redone på dem linjerna.
Har bara sett ilustrationer på denna kärra so,
Det är Walter Kropps kärra.....
Funderar litegrand på dem gula stripes som går in i de röda fälten, de är lite för feta ......hmmm, blir en redone på dem linjerna.
Har bara sett ilustrationer på denna kärra so,
Det är Walter Kropps kärra.....
Mal
Tack matt.
Vad tycker ni?
de gula linjerna i det röda? är de för feta eller , hmmmm
Jag vet verkligen inte, dåligt med material, det jag kikat på är en wingspalett bild, typsnittet är rätt storleken med på 1:a mm, allat annat ok,
Fast kanske låta det vara ändå.......
Jaja får klura på det
Vad tycker ni?
de gula linjerna i det röda? är de för feta eller , hmmmm
Jag vet verkligen inte, dåligt med material, det jag kikat på är en wingspalett bild, typsnittet är rätt storleken med på 1:a mm, allat annat ok,
Fast kanske låta det vara ändå.......
Jaja får klura på det
Mal
Näh, det ser schyst ut.Mal skrev:Vad tycker ni?
De gula linjerna i det röda? Är de för feta, eller?
Du kommer säkert för nära när du själv kollar.
Matt_Public- Master of DNF
Hahaha, jo sant......
Låter det vara....
Nu klurar jag på färger hmmmm.
Rlm84 är en klurig färg de hade, ihopblandat blask verkar det som då den kulören kom sent på waffekärrorna.
Har en hederlig Humbrol 23 (duck egg green) den känns rätt .
Delar av undervingen ska vara aluminium och duckegg green rlm84 samt rlm76, skum kombo men men, lite tolkning det där.....
Ska provmåla min slask kärra trumpna 109a ...... o se om det känns o ser bra ut, lurit m färg o dataskärmar va
Låter det vara....
Nu klurar jag på färger hmmmm.
Rlm84 är en klurig färg de hade, ihopblandat blask verkar det som då den kulören kom sent på waffekärrorna.
Har en hederlig Humbrol 23 (duck egg green) den känns rätt .
Delar av undervingen ska vara aluminium och duckegg green rlm84 samt rlm76, skum kombo men men, lite tolkning det där.....
Ska provmåla min slask kärra trumpna 109a ...... o se om det känns o ser bra ut, lurit m färg o dataskärmar va
Mal
Helt klart godtagbart. Heja på!Mal skrev:RLM 84 är en klurig färg de hade. [...]
Har en hederlig Humbrol 23 (Duck Egg Green), den känns rätt.
Matt_Public- Master of DNF
Jupp.
Kollar på undersidan, jg301, det var då ett jäkla mishmesh, alla är olika, vem har rätt....., eller varålarna efter dagsform o mängden färg i slutet ww2,
kollar på andras kärror mm,
samt vag info om vad som ska lackas var..........
Verkar bli lite fria händer här.......
Kollar på undersidan, jg301, det var då ett jäkla mishmesh, alla är olika, vem har rätt....., eller varålarna efter dagsform o mängden färg i slutet ww2,
kollar på andras kärror mm,
samt vag info om vad som ska lackas var..........
Verkar bli lite fria händer här.......
Mal
Japp.
Klantade till det...... fick fixa det....
Råkade blåsa på rlm 81 på vingarna istället för 83.....
Kolla fel....... suck, men tur att att jag är numer tunnblåsare på AB så man slipper tjocka lager, så det fixade sig, nu är det rätt,
Som sagt dessa kärror är luddiga hur de egentligen såg ut så jag tar till min egen tolkning......
Ser rätt ok ut, vad tycker ni......
Har lite patchwork att göra missade lite maskning på ett ställe, men easy peasy.....
Ka få denna bångstyriga Donna i mål
/Juha
Klantade till det...... fick fixa det....
Råkade blåsa på rlm 81 på vingarna istället för 83.....
Kolla fel....... suck, men tur att att jag är numer tunnblåsare på AB så man slipper tjocka lager, så det fixade sig, nu är det rätt,
Som sagt dessa kärror är luddiga hur de egentligen såg ut så jag tar till min egen tolkning......
Ser rätt ok ut, vad tycker ni......
Har lite patchwork att göra missade lite maskning på ett ställe, men easy peasy.....
Ka få denna bångstyriga Donna i mål
/Juha
Mal
Görsnyggt!
De målade markeringarna får en helt annan "stuns" än dekaler!
De sena 190orna är inte lätta att måla, det bästa är att göra sina egna slutsatser och gissningar på hur det kunde sett ut!
Men din maskin ser mycket trovärdig och realistisk ut.
Stefan
De målade markeringarna får en helt annan "stuns" än dekaler!
De sena 190orna är inte lätta att måla, det bästa är att göra sina egna slutsatser och gissningar på hur det kunde sett ut!
Men din maskin ser mycket trovärdig och realistisk ut.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack det värmer..
Blev en vana att måla egna efter dålig dekal erfarenhet på en BF109a, de gick sönder mm, efter den "olyckan" konstaterade jag att det såg bra mkt bättre ut att måla dem själv, maska som bara den , slipper att dekalen inte går ner i panel linjen, missfärgning av dekalvätskor mm, silverkanter samt panelwashen går så mkt enklare, slipper kanten på dekalen om de är för feta, overall looks blir bättre tycker jag.
Camot är allt frimålat, tagit ut lite konstnärlig frihet på denna då det är rätt fattigt m info mm, kollat foton, wings palette, eduards paint schemes, alla olika, so dragit egna slutsatser på vad som ser rätt ut
Vad som är rätt o vad som är fel, det vet de som flög dem samt underhålls personal gissar jag, då de flesta FW190D-9 JG301 var rätt patchade samt färgen RLM84 som är rätt skum, körde en 25år gammal Humbrol 23 (Duck Egg Green) som kändes klockren för det
Japp undersidan
Klarlackat fixxat småfel, korsen klara på ovansidan.
Litet issue, nedredelen hela panelen fick en sandpapper liknande ytan vid nedre vingroten på båda sidor(där piloten kliver på)skumt , jaja, den kommer döljas av mattlack.
Klar för dekaler, de som behövs , samt oljewash, kommer köra liite chipping, m silverpenna/vässad tandpetare kring luckor, lite vid vingroten mm, sparsmackat altså för o höjja effekten, så klart den ska vädras m jordamm mm, längs panel linjer mm,
Verknumret kommer plockas ihop av dekalnummer (de som anger var dekalen ska sitta ), har två ark , inte riktigt rätt storlek (ngt för små) eller typsnitt, men good enough for me
/Juha
Blev en vana att måla egna efter dålig dekal erfarenhet på en BF109a, de gick sönder mm, efter den "olyckan" konstaterade jag att det såg bra mkt bättre ut att måla dem själv, maska som bara den , slipper att dekalen inte går ner i panel linjen, missfärgning av dekalvätskor mm, silverkanter samt panelwashen går så mkt enklare, slipper kanten på dekalen om de är för feta, overall looks blir bättre tycker jag.
Camot är allt frimålat, tagit ut lite konstnärlig frihet på denna då det är rätt fattigt m info mm, kollat foton, wings palette, eduards paint schemes, alla olika, so dragit egna slutsatser på vad som ser rätt ut
Vad som är rätt o vad som är fel, det vet de som flög dem samt underhålls personal gissar jag, då de flesta FW190D-9 JG301 var rätt patchade samt färgen RLM84 som är rätt skum, körde en 25år gammal Humbrol 23 (Duck Egg Green) som kändes klockren för det
Japp undersidan
Klarlackat fixxat småfel, korsen klara på ovansidan.
Litet issue, nedredelen hela panelen fick en sandpapper liknande ytan vid nedre vingroten på båda sidor(där piloten kliver på)skumt , jaja, den kommer döljas av mattlack.
Klar för dekaler, de som behövs , samt oljewash, kommer köra liite chipping, m silverpenna/vässad tandpetare kring luckor, lite vid vingroten mm, sparsmackat altså för o höjja effekten, så klart den ska vädras m jordamm mm, längs panel linjer mm,
Verknumret kommer plockas ihop av dekalnummer (de som anger var dekalen ska sitta ), har två ark , inte riktigt rätt storlek (ngt för små) eller typsnitt, men good enough for me
/Juha
Mal
YES.....
Lyckan e gjord, Check It Out.
Använde del av Rudels 5005, hade en BF109 dekal i scrapheap verk nr, 6an vändes till 9 LOL
Allt fanns framför kranen på en, typsnitet är nästan rätt storlek är rätt
Kommer dela på 3an och 9an så mask skåran finns där prz som 500 siffrorna
Rena julafton.......
/Juha
Lyckan e gjord, Check It Out.
Använde del av Rudels 5005, hade en BF109 dekal i scrapheap verk nr, 6an vändes till 9 LOL
Allt fanns framför kranen på en, typsnitet är nästan rätt storlek är rätt
Kommer dela på 3an och 9an så mask skåran finns där prz som 500 siffrorna
Rena julafton.......
/Juha
Mal
Snyggt, "sandpapperseffekten" är förmodligen för att du hållt airbrushen för långt bort. Färgen har då hunnit torka innan den träffar ytan på modellen.
linusorn
Tänkte det oxå, men det är på exact samma ställe på båda sidor, hmmmmm...., jaja, mattlack vill take care of it
Mal
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet