Back In Business, Operation BF109K-4....
+3
cas
Matt_Public
Mal
7 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Back In Business, Operation BF109K-4....
Jahopp...
Ur askan in i elden efter Wildkatten Rosie.....
Tänkte jag skulle börja med denna i helgen, som sagt har ingen BF109K-4 i samlingen, Har ju ingen K de jag har är E-4, F-2, G-6, matt publik har väl gjort alla .... So kan inte vara sämre än att jag är stuck i BF109 träsket
i avaktan på den nya Hawker Tempeste 1:32.
Det blir såklart hemsnickrat en del, revis, lite kabeldragning, inget märkvärdigt, de som följt mig vet att insignias, staffelmarkings mm kommer att målas i sedvanlig ordning, då de flesta av modellerna jag köper så är de begagnade och då är märkena oftast missfärgade, men det är inget som hindrar mig , undantag varnings märken och för små siffror de blir oftast för smått att maska.
Jag köper dem oftast från Hobbybokhandeln eller Rebellhobby . för några hundralappar .
Här har vi patienten Hasegawa.....
Funderar lite på individbygge, men får se ..... Håller det hemligt..
Off course så måste en till sån här inhandlas, då det är trångt.... o flera kommande LOL
Glasshyllan kostar 500Kr på Ikea
/Juha
Ur askan in i elden efter Wildkatten Rosie.....
Tänkte jag skulle börja med denna i helgen, som sagt har ingen BF109K-4 i samlingen, Har ju ingen K de jag har är E-4, F-2, G-6, matt publik har väl gjort alla .... So kan inte vara sämre än att jag är stuck i BF109 träsket
i avaktan på den nya Hawker Tempeste 1:32.
Det blir såklart hemsnickrat en del, revis, lite kabeldragning, inget märkvärdigt, de som följt mig vet att insignias, staffelmarkings mm kommer att målas i sedvanlig ordning, då de flesta av modellerna jag köper så är de begagnade och då är märkena oftast missfärgade, men det är inget som hindrar mig , undantag varnings märken och för små siffror de blir oftast för smått att maska.
Jag köper dem oftast från Hobbybokhandeln eller Rebellhobby . för några hundralappar .
Här har vi patienten Hasegawa.....
Funderar lite på individbygge, men får se ..... Håller det hemligt..
Off course så måste en till sån här inhandlas, då det är trångt.... o flera kommande LOL
Glasshyllan kostar 500Kr på Ikea
/Juha
Mal
Sv: Back In Business, Operation BF109K-4....
En Kurfürst? Utmärkt, utmärkt!
Nu blir jag sjukt pepp, alltså...
Nu blir jag sjukt pepp, alltså...
Matt_Public- Master of DNF
Hehe...
Har ju lite mer koll på BF109or efter blivit upplärd av mästaren Matt , men frågor lär komma om denna, var så säker
Har ju lite mer koll på BF109or efter blivit upplärd av mästaren Matt , men frågor lär komma om denna, var så säker
Mal
Det var smått väntat. Du är helt klart den frågvisa typen.Mal skrev: Men frågor lär komma om denna, var så säker.
Jag besvarar dem efter bästa förmåga.
Också: några ledtrådar angående individvalet?
Matt_Public skrev:Det var smått väntat. Du är helt klart den frågvisa typen.Mal skrev: Men frågor lär komma om denna, var så säker.
Jag besvarar dem efter bästa förmåga.
Också: några ledtrådar angående individvalet?
LOL......Skrev så iom har inte bestämt mig 100% , kikar på ett par kandidater på wingspalette, asisbiz och Markstyling...
Många att välja på, har några JG nosmarkeringar, blir lite avhängt dem ... eller om det blir kärra utan såna, ett par ligger nära.
Kan även fuundera på JG52 m röd markeringen som är på nosen.... kan bli kul o maska måla den , samt färglad liten rackare....
Mal
Gunther Landt JG 53
, kan ändras, lite dagshumör, gillar camot....
Mal
Nu är han igång igen!
Fast vad var det för del på den röda tulpanmönstrade saken?
Den ser ju ärtig ut så det förslår...
Fast vad var det för del på den röda tulpanmönstrade saken?
Den ser ju ärtig ut så det förslår...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mest för att många byggt den redan samt trillat dit lite på mindre kända individ kärror, samt camot tilltalar mig, gråsvart band osv......
Men inte omöglish, utmaningen m maska tulpan nosen tilltalar mig litegrand
Men inte omöglish, utmaningen m maska tulpan nosen tilltalar mig litegrand
Mal
Japp,
Bygget hann knappt starta LOL, sedvanliga tvätten så lyckades jag m konstycket att när jag hällde ur vattnet ur karet mm (gör inte så jag vet jag vet jag vet m delarna i karet), så försvann joysticken ner i vasken , jaja klantarsle är man...
så blir vungen gå mot mina principer m "out of the box" byggare som jag är.
blir tvungen att köra en ny cockpit i från Aires, så ska dressa upp denna cockpit som fan iom 175Kr mer på detta bygge så kommer se till att denna ska bli en masterpiece i samlingen....
Jaja vart en mening med det mina ädla byggare
Beställt från Ebay nyss och den kommer nästa vecka
So meanwhile så påbörjar jag en A6M5 Tamiya 1:32, och denna ska tvättas men inte m delarna i när man häller ut denna gång haha.......
Bygget hann knappt starta LOL, sedvanliga tvätten så lyckades jag m konstycket att när jag hällde ur vattnet ur karet mm (gör inte så jag vet jag vet jag vet m delarna i karet), så försvann joysticken ner i vasken , jaja klantarsle är man...
så blir vungen gå mot mina principer m "out of the box" byggare som jag är.
blir tvungen att köra en ny cockpit i från Aires, så ska dressa upp denna cockpit som fan iom 175Kr mer på detta bygge så kommer se till att denna ska bli en masterpiece i samlingen....
Jaja vart en mening med det mina ädla byggare
Beställt från Ebay nyss och den kommer nästa vecka
So meanwhile så påbörjar jag en A6M5 Tamiya 1:32, och denna ska tvättas men inte m delarna i när man häller ut denna gång haha.......
Mal
OJ!
Det skall bli jättekul att se vad du gör med en resincockpit! Förväntningarna är skyhöga
Det skall bli jättekul att se vad du gör med en resincockpit! Förväntningarna är skyhöga
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Första gången m sådana saker ., aftermarket delar i resin..
Ska bli spännande ...
Ska bli spännande ...
Mal
Sådärja...
Nu har jag fått delarna, detta bygge kommer fortsätta så fort min A6M5 är klar
Ska bli kul o sätta tänderna i Resin, det kommer bli första gången, en o annan del i resin har jag satt i, men alldrig såhär med Aftermarket,
kommer säkert ha massor m frågor kring detta, vet att det är giftigt som attan o dåligt att inandas, fick tips om att såga under vatten av nån här på forumet då jag läste nåns tråd, kommer inte ihåg vilken
Nu har jag fått delarna, detta bygge kommer fortsätta så fort min A6M5 är klar
Ska bli kul o sätta tänderna i Resin, det kommer bli första gången, en o annan del i resin har jag satt i, men alldrig såhär med Aftermarket,
kommer säkert ha massor m frågor kring detta, vet att det är giftigt som attan o dåligt att inandas, fick tips om att såga under vatten av nån här på forumet då jag läste nåns tråd, kommer inte ihåg vilken
Mal
Gött!
De där sidorna/väggarna till hytten behöver du knappast såga i. Ta en ordentligt skarp skalpell och rista längs kanten mellan själva delen och "gjuttappen" och du är snart igenom alternativt så blir det så pass tunt att du kan lätt bända loss delarna.
/Markus
De där sidorna/väggarna till hytten behöver du knappast såga i. Ta en ordentligt skarp skalpell och rista längs kanten mellan själva delen och "gjuttappen" och du är snart igenom alternativt så blir det så pass tunt att du kan lätt bända loss delarna.
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Som Mackan säger... rista runt kanterna så kan du bryta av delarna.
Tjockare gjutblock brukar jag ta med Dremeln....jag har en intressant teknik där jag har ett dammsugarmunstycke inklämt mellan knäna å så sågar jag över insuget...inget damm (håll i delen förstås )
Tjockare gjutblock brukar jag ta med Dremeln....jag har en intressant teknik där jag har ett dammsugarmunstycke inklämt mellan knäna å så sågar jag över insuget...inget damm (håll i delen förstås )
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Som Mackan säger... rista runt kanterna så kan du bryta av delarna.
LOL.
Gräva i en damsugar påse har man fått göra , inge vidare när den är full oxå
Fan oxå, kom på det, måste till Ikea o skaffa en glasmonter till i helgen , när A6MFan e klar måste jag ställa in det, en polare kommer fixa ytterligare fästen så petar in 4 Glashyllor till i varje skåp
Mal
Ved rekomenderas för lim utöver CA, för den funkar ju bäst när det är perfekt fit...
Tänker då det är kropshalvor limma dags o den kan ev behövas justeras något innan det härdar, samt att skarvarna fäster mellan cockpit o kropp.
Erfarenheter rekomendationer, vad kör ni med?
Tänker då det är kropshalvor limma dags o den kan ev behövas justeras något innan det härdar, samt att skarvarna fäster mellan cockpit o kropp.
Erfarenheter rekomendationer, vad kör ni med?
Mal
Mal skrev:Vad rekommenderas för lim utöver CA, för den funkar ju bäst när det är perfekt fit.
[...] Erfarenheter/rekommendationer? Vad kör ni med?
Utöver CA? Snabb-epoxy!
Ger rejält med tid till att justera delarna och sitter som berget efteråt.
Vill även passa på att nämna Slo-Zap (fungerar även bra som spackel).
En fundering till, hur strippar man färg på resin, ifall man goofar och det händer.
T Röd,,Isop biter ju på Vallejo, Tamiya, Alclad rejält, det blir ju plastrent, utan o skada plasten.
vill ju inte att det löser/mjuknar, som ex Aceton, Humbrol thinner gör på polystyrenplast..
Nu har man lite mer koll på 109 cockpits...(tack magistern Matt) Så risken är liten, men ändå,,ifall en redone.
Sen en off topic fråga, litteratur som är samlad om ww2 kärror m mkt bilder/specs info o typer, gärna inbunden, får kosta, använder ju nu mkt google för o kika.
T Röd,,Isop biter ju på Vallejo, Tamiya, Alclad rejält, det blir ju plastrent, utan o skada plasten.
vill ju inte att det löser/mjuknar, som ex Aceton, Humbrol thinner gör på polystyrenplast..
Nu har man lite mer koll på 109 cockpits...(tack magistern Matt) Så risken är liten, men ändå,,ifall en redone.
Sen en off topic fråga, litteratur som är samlad om ww2 kärror m mkt bilder/specs info o typer, gärna inbunden, får kosta, använder ju nu mkt google för o kika.
Mal
Japp......
Ur askan in i elden, kommer i veckan sparka igång denna som fick bli halt pga incidenten m flygstickan, gör inte som jag dvs tömma tvättkaret m delar i, its a nono.......
Efter ha granskat lite delar ikväll så komstaterade jag operation revi slipper jag då delarna är färdiga att bara måla o limma glasen, haha som jag alltid byggt mina sikten så denna blir easy peasy....klippt o skurna, ingen sport juh
Lite lufthåls defekter hittade jag, de kommer o spacklas m milliput, har fördelen att kan ta bort överflödigt spackel m vatten innan det härdar...
Däremot så blir det till o slipa plast utav fn....De som byggt Hasses B109 vet at det är en "vingbalk" under cockpit, så kommer bli mkt torrpassande gissar jag....
Ska bli skitkul o sätta tänderna i resin ....första gången m såna saker som aftermarket....
Samt sätta vädringen my way ,
Självklart lite extra scrstch på ställen i form av slangar....
Ur askan in i elden, kommer i veckan sparka igång denna som fick bli halt pga incidenten m flygstickan, gör inte som jag dvs tömma tvättkaret m delar i, its a nono.......
Efter ha granskat lite delar ikväll så komstaterade jag operation revi slipper jag då delarna är färdiga att bara måla o limma glasen, haha som jag alltid byggt mina sikten så denna blir easy peasy....klippt o skurna, ingen sport juh
Lite lufthåls defekter hittade jag, de kommer o spacklas m milliput, har fördelen att kan ta bort överflödigt spackel m vatten innan det härdar...
Däremot så blir det till o slipa plast utav fn....De som byggt Hasses B109 vet at det är en "vingbalk" under cockpit, så kommer bli mkt torrpassande gissar jag....
Ska bli skitkul o sätta tänderna i resin ....första gången m såna saker som aftermarket....
Samt sätta vädringen my way ,
Självklart lite extra scrstch på ställen i form av slangar....
Mal
Japp....
min första erfarenhet av resin.....
Börjat lite smått med cockpiten då e nyfiken på det där mystiska resinet som jag ska lära känna litegrand....
Skär ut delarna..Torrpassar lite.. YIKES....Passformen finns mer att önska
Jaja...gör som jag brukar m skeva delar...Hett vatten fixxar saken ...
Imorrn, spackla styrspak. såg ut som en shweizerost i damasken...
Sant borra ur avgasrör....
min första erfarenhet av resin.....
Börjat lite smått med cockpiten då e nyfiken på det där mystiska resinet som jag ska lära känna litegrand....
Skär ut delarna..Torrpassar lite.. YIKES....Passformen finns mer att önska
Jaja...gör som jag brukar m skeva delar...Hett vatten fixxar saken ...
Imorrn, spackla styrspak. såg ut som en shweizerost i damasken...
Sant borra ur avgasrör....
Mal
Japp....
Blidde inget bygge ikväll....
Blev.....
Lovar bättra mig
Blidde inget bygge ikväll....
Blev.....
Lovar bättra mig
Mal
Jag tycker att du verkar ha det ganska bra, jag.Mal skrev:Lovar bättra mig.
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Stealth helicopter Operation Geronimo 1/144
» Tamiya Corsair F4U-1D 1/48, Operation Rödsprit
» Operation Corporate - Part 1 - Harrier Gr3
» Jeep WC-52 Operation Dirt
» Opération Daquet - Mirage 2000C - Airfix 1/72
» Tamiya Corsair F4U-1D 1/48, Operation Rödsprit
» Operation Corporate - Part 1 - Harrier Gr3
» Jeep WC-52 Operation Dirt
» Opération Daquet - Mirage 2000C - Airfix 1/72