A6M5 Saburo Sakai "land Of The Rising Sun"
+9
Henrik Bergman
Kent
Stefan E
Matt_Public
Caverö
ernie87
Janne.S
cas
Mal
13 posters
Sida 5 av 7
Sida 5 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: A6M5 Saburo Sakai "land Of The Rising Sun"
Ååååååh, Hur fn bar jag mig åt.....
Jag har tagit fel gray på undersidan, satt o funderade, ska inte den vara mer "elfenbensvit" jo, jag har drämt till med Light Grey o inte IJN Grey, det är en markant nyans skillnad........vips sa det läste på burken grey, var helt säker på att jag tagit rätt LOL
Jaja Det löser sig...., ska måla om undersidan, lika bra...
Hmmmm.....
Funderar om jag kör en postshade m IJN Grey på panelerna på undersidan, försöker utnyttja misstaget istället....
Ska testa på en spillbitt o se the outcome...
Jag har tagit fel gray på undersidan, satt o funderade, ska inte den vara mer "elfenbensvit" jo, jag har drämt till med Light Grey o inte IJN Grey, det är en markant nyans skillnad........vips sa det läste på burken grey, var helt säker på att jag tagit rätt LOL
Jaja Det löser sig...., ska måla om undersidan, lika bra...
Hmmmm.....
Funderar om jag kör en postshade m IJN Grey på panelerna på undersidan, försöker utnyttja misstaget istället....
Ska testa på en spillbitt o se the outcome...
Mal
Snart får vi bakbinda ena handen på dig eller nåt, för det här är ju ingen utmaning längre
Galet snyggt är det.!
Kör på bara
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Vilken parad-räddning!
Snyggt Jobbat!
Stefan
Snyggt Jobbat!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Det är rätta takter! Se möjligheterna och härska ostört.
Matt_Public- Master of DNF
Paramedic skrev:Fan vad galet snyggt!
Tackar... Det värmer
cas skrev:
Snart får vi bakbinda ena handen på dig eller nåt, för det här är ju ingen utmaning längre
Galet snyggt är det.!
Kör på bara
LoL...det
mesta jobbet är ju gjort nu så, fler steg i en vädrings process,
förbaskat kul.....Dock inte backjobben,....Svordommarna har haglat,
framför allt över cocpithuven där jag missa o maska ett hål, sen
undersidan med felr grå....
Phantom2 skrev:Vilken parad-räddning!
Snyggt Jobbat!
Stefan
Tack, det värmer, som sa innan, svordommarna fanns där o dem kom på finska....
Mer detaljer som ska på plats.
Räknade
dekalerna, det blir tror det blir 3 st som kommer att användas lol....
har ju målat resten kommer bara behöva klarlacka dekalställena, sen
klarlack över hela inför washen...
Maskade även "step here området", mer stuns om de är slitna med....
Mal
Matt_Public skrev:Det är rätta takter! Se möjligheterna och härska ostört.
Så sant så sant...
Felet finns där, så bara o klura hur fixxa Heads Cool...
Mal
Tog en till billd för att visa tydligt.
Skillnad va
Till höger har fått klarlack på sig so....
En sak att notera i detta iom Saltchipping som jag ägnar mig åt är färgen.
Jag har endast använt Tamiyas färger till cammot o alclad, de är Alcohol baserade (Alclad är värsta grejjerna i, gissar aceton mm) och de fungerar kalas iom lösningsmedlet.
Kör man ex m vattenbaserade ex Vallejo så gissar jag att outcome är lite söligare iom vattnet löser saltet fortare, så testa först m vattenbaserad färg på en spillbit om ni vill testa detta...
Dock ej testat själv, men tänkt till innan då jag själv kör Vallejo bla...
Skillnad va
Till höger har fått klarlack på sig so....
En sak att notera i detta iom Saltchipping som jag ägnar mig åt är färgen.
Jag har endast använt Tamiyas färger till cammot o alclad, de är Alcohol baserade (Alclad är värsta grejjerna i, gissar aceton mm) och de fungerar kalas iom lösningsmedlet.
Kör man ex m vattenbaserade ex Vallejo så gissar jag att outcome är lite söligare iom vattnet löser saltet fortare, så testa först m vattenbaserad färg på en spillbit om ni vill testa detta...
Dock ej testat själv, men tänkt till innan då jag själv kör Vallejo bla...
Mal
Lyckad operation, herr doktor!
Matt_Public skrev:Lyckad operation, herr doktor!
Hade faktiskt testat på spillvingen så hade outcome klar , så att man inte blir frustrerad när det inte blir som som det ska....hade mina gissnigar om att klarlacken plockade den.... Kul o exprimentera innan:D så man kan kontrollera slutresultatet
Stackars Labbråttan..(Trumpeter BF109)...men den fyller en god gärning.... , testar mkt på den kärran , hemska vädrings expriment, Post shading lol, övat mkt mottling på den med....Ser förjävlig ut nu lol
Mal
Makalöst, igen!
Hur många timmar om dygnet sitter du med modellerna egentligen? 48?
Hur många timmar om dygnet sitter du med modellerna egentligen? 48?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Huven + klar lackjobb kärran ca 2 timmar
Håller mig till 1 Modell åt gången som jag jobbar på, så kör inte flera projekt samtidigt, skulle vilja flera, men bor i en tvåa, sitter i köket o bygger...
Bygger när jag e ledig... kvällar mm
Jo bygger i flera steg samtidigt....Flera moment mm.
Ex som ritningen säger cockpit först, jag ger mig på motorn, under tiden den torkar mellan varven så monterar jag cockpit, sen när motorn washas, under tiden den torkar så fipplar jag m cocpit igen....typ ungefär så, delar upp bygget i kapitel ungefär, men innan des så läser jag faktiskt manualen några gånger o letar upp dem kritiska momenten först, börjar oftast m dem...
Så det blir lite olika från fall till fall, samt har hittat ett byggsätt som fungerar för mig...
LOL sen e jag nybliven singel, inga gigs inbokade osv lol.... So hey what to say, orkar inte m tvn heller lol...
so whats left är lite byggande då
Fast nu blir det inge mer bygga ikväll, kärran har fått klarlack, ska få härda till sig imorgonkväll, då är det Dekaler (3st) LOL...sen wash
Håller mig till 1 Modell åt gången som jag jobbar på, så kör inte flera projekt samtidigt, skulle vilja flera, men bor i en tvåa, sitter i köket o bygger...
Bygger när jag e ledig... kvällar mm
Jo bygger i flera steg samtidigt....Flera moment mm.
Ex som ritningen säger cockpit först, jag ger mig på motorn, under tiden den torkar mellan varven så monterar jag cockpit, sen när motorn washas, under tiden den torkar så fipplar jag m cocpit igen....typ ungefär så, delar upp bygget i kapitel ungefär, men innan des så läser jag faktiskt manualen några gånger o letar upp dem kritiska momenten först, börjar oftast m dem...
Så det blir lite olika från fall till fall, samt har hittat ett byggsätt som fungerar för mig...
LOL sen e jag nybliven singel, inga gigs inbokade osv lol.... So hey what to say, orkar inte m tvn heller lol...
so whats left är lite byggande då
Fast nu blir det inge mer bygga ikväll, kärran har fått klarlack, ska få härda till sig imorgonkväll, då är det Dekaler (3st) LOL...sen wash
Mal
Mycket, mycket snyggt! Får kika igenom dina trådar lite mer - jag har mycket att lära..
Big thumbs up!
Big thumbs up!
Tobias
Tack det värmer.....
so do i, para , sp do i...mkt att lära mig jag med.....
Vädringen är den jag gillar mest.....nu klurar jag på olje/bränslespill hur man gör dem med snyggt rinn.....
Testar nytt mkt, just genom tittat på andras trådar,...Some things u like, some dont....
Man tar det man gillar o utvecklar den....
so do i, para , sp do i...mkt att lära mig jag med.....
Vädringen är den jag gillar mest.....nu klurar jag på olje/bränslespill hur man gör dem med snyggt rinn.....
Testar nytt mkt, just genom tittat på andras trådar,...Some things u like, some dont....
Man tar det man gillar o utvecklar den....
Mal
Ja ni...
Kvällen har ägnats åt patch jobb....Wash mm, washen var ett jucklo att få till, men det gick , envis jag är......Det är så tunna panel linjer att vart tvungen göra en ganska kraftig wash, lite tjockare än vanligt så att den satt kvar, men men den satt till slut, mkt fiiina nitar fick jag fram.....
Men inget över min förmåga att hantera...
För det första, efter alla faser mm var tvungen checka iom had some worries, så avmaskade huven redan nu, japp, då jag tvättat av kärran så hade det krupit in lite saltvatten, var vita fina frostiga fläckar....
provade m mellanrums borste o putsa bort det, nepps, bröt av ett sikteglas....jaja , bara o knäcka bort fronthuven med då...
So...Nya siktesglas, putsat huven, tur det, hade en tiny limfläck, bortputsad den med m hjälp av polernagelfil....
Så här ser det ut nu, so imorgon mera målning mm, samt kommer ev påbörja en del mer vädring....
enjoy..
Öppningsbara huven fick en annan nyans, aningen mörkare... mkt märkligt , beror på att jag måade den senare, skumt, körde samma steg som övrigt, Samma färger , samma burkar, dessutom m nytvättad AB.....Jaja det får vara en del, bidrar lite mer till den autentiska känslan ......Ser på den o gillar det
Kvällen har ägnats åt patch jobb....Wash mm, washen var ett jucklo att få till, men det gick , envis jag är......Det är så tunna panel linjer att vart tvungen göra en ganska kraftig wash, lite tjockare än vanligt så att den satt kvar, men men den satt till slut, mkt fiiina nitar fick jag fram.....
Men inget över min förmåga att hantera...
För det första, efter alla faser mm var tvungen checka iom had some worries, så avmaskade huven redan nu, japp, då jag tvättat av kärran så hade det krupit in lite saltvatten, var vita fina frostiga fläckar....
provade m mellanrums borste o putsa bort det, nepps, bröt av ett sikteglas....jaja , bara o knäcka bort fronthuven med då...
So...Nya siktesglas, putsat huven, tur det, hade en tiny limfläck, bortputsad den med m hjälp av polernagelfil....
Så här ser det ut nu, so imorgon mera målning mm, samt kommer ev påbörja en del mer vädring....
enjoy..
Öppningsbara huven fick en annan nyans, aningen mörkare... mkt märkligt , beror på att jag måade den senare, skumt, körde samma steg som övrigt, Samma färger , samma burkar, dessutom m nytvättad AB.....Jaja det får vara en del, bidrar lite mer till den autentiska känslan ......Ser på den o gillar det
Mal
Klart att den öppningsbara huvdelen ska vara mörkare. Tänk på allt polerande den är föremål för.
Också: rackarns tjusigt kämpat!
Matt_Public skrev:Klart att den öppningsbara huvdelen ska vara mörkare. Tänk på allt polerande den är föremål för.
Tackar matt....
Patch jobbet var easy peasy...alldrig kul m backjobb, men hlr till
Som du sa, se möjligheterna, härska ostört.
en hel del sanning, liknar lite det w churcill sa..
Se möjligheterna, inte problemet (ungefär), när engelska generaler pep om allt....
Tankarna låg åt det hållet om huven, när jag titta på det igår, funderade, efter ett tag gillade effekten, därav lät jag det vara, hade kunna föra redone men kände, ger modellen lite mer att titta på, iom man ser det inte försän man säger till...... so be it....den får/ska vara så....patina....
En sak jag lärt mig, montera huven sent skede o det efter salt chipping lol...slippa isfrost effekten..
Mal
Det är så vackert att man blir tårögd!
Till nästa plastkollo så får du komma med och visa hur du gör!!!!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det är tillfällen son denna som jag saknar en "tappa hakan" emoticon!
Outstanding!!!!!
Outstanding!!!!!
Janne.S- Moderator
cas skrev:Det är så vackert att man blir tårögd!
Janne.S skrev:Det är tillfällen son denna som jag saknar en "tappa hakan" emoticon!
Outstanding!!!!!
Jösses Jag vet inte vad jag ska säga...Vilken feedback. ... bara bygger o testar nya saker o utnyttjar mina nya skills på varej ny model jag bygger, bara byggt lite över ett år nu... o det samtidigt med en AB (alldrig haft en sån innan)
Tackar det värmer verkligen.....verkligen.
Självklart kan jag visa exact hur jag gjort step by step med bilder i rätt ordning, har en spillvinge jag kan använda som skolexempel ,kan göra en tråd i Tips o Trix, Absolut inga problem, för andra som vill testa denna metod med salt chipping som jag använt mig av..
Om ni vill..
Isåfall först när jag e klar med denna....
Kvällens jobb, Tanken är målad, chippad såklart, Hjulhusluckorna målade, även det röd, gul, blå bandet (Fanns som dekal, men kan det målas, ja då målar jag), propellen är chippad, målad, även detaljmålad, rodren chippade o målade, imorgon klarlack, vädring av dessa delar....inte m kt kvar, rätt tomt i boxen på delar nu.....
Mal
Helt makalöst snyggt!! Tanken vart ju fenomenalt snygg!!!!
Jo, snälla, lägg upp en step-by-step på hur du har gjort salt vädringen!
// Ernst
Jo, snälla, lägg upp en step-by-step på hur du har gjort salt vädringen!
// Ernst
ernie87
Tackar det värmer.
De blekta fläckarna (stains) så snyggt jag vet, det är saltet som skadar färgen en cool bieffekt, tråkiga i det som jag redan visste är att klarlacken dämpar den effekten, synd, för den bidrar sjukt mkt, jag gillar det, men vad ska man göra då man vill ha en wash på det....
Samt färg utan lack på är mkt kännslig framför allt matt färg.....
De blekta fläckarna (stains) så snyggt jag vet, det är saltet som skadar färgen en cool bieffekt, tråkiga i det som jag redan visste är att klarlacken dämpar den effekten, synd, för den bidrar sjukt mkt, jag gillar det, men vad ska man göra då man vill ha en wash på det....
Samt färg utan lack på är mkt kännslig framför allt matt färg.....
Mal
Sida 5 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» En fisk på torra land – Land-Wasser-Schlepper i 1/35
» Tamiya Mitsubishi A6M5 ZERO Mod 52 1/32
» A6M5 Zero-Sen klar! :)
» Tamiya A6M5 1:32
» A6M5 1:32 100% Battle Mode.
» Tamiya Mitsubishi A6M5 ZERO Mod 52 1/32
» A6M5 Zero-Sen klar! :)
» Tamiya A6M5 1:32
» A6M5 1:32 100% Battle Mode.