Fixera pigment?
2 posters
Sida 1 av 1
Fixera pigment?
Mors!
Tänkte börja leka med pigment i pulverform för att snofsa upp en panzer.
Ska man försegla jörpet med mattlack, eller finns det andra trix/produkter?
Tänkte börja leka med pigment i pulverform för att snofsa upp en panzer.
Ska man försegla jörpet med mattlack, eller finns det andra trix/produkter?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Fixera pigment?
Beror på vad du vill uppnå? Om du inte förseglar pigmentpulvret, så sitter det inte permanent fast på ytan. Dock så "ramlar" det inte av hur som helst.
Hayabusa
Jag kanske nojar i onödan?Hayabusa skrev:Beror på vad du vill uppnå.
Om du inte förseglar pigmentpulvret, så sitter det inte permanent fast på ytan.
Dock så "ramlar" det inte av hur som helst.
Är det handskar som gäller ifall man inte förseglar?
Nja, handskar hjälper inte mkt. Börjar man pilla på den pigmenterade ytan så smetar det av. Airbrusha på ett försiktigt lager av matt genomskinlig färg så sitter det bättre. Finns speciella fixeringsvätskor som funka, men jag tycker att det beror på ytan. Man vill inte att pigmenten smetas ut, typ.
Vad ska du göra, mer specifikt?
Vad ska du göra, mer specifikt?
Hayabusa
Om du kollar på min Sherman:
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t2236p90-m4a2-sherman-pto
Pigmenten på band & boggis är inte fixerade, men å andra sidan håller jag inte på och pillar för mkt nu när modellen är färdig. Viktigt att ytan är helt matt, då får du bäst effekt. Är ytan blank så är det omöjligt att få pigmenten att fästa.
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t2236p90-m4a2-sherman-pto
Pigmenten på band & boggis är inte fixerade, men å andra sidan håller jag inte på och pillar för mkt nu när modellen är färdig. Viktigt att ytan är helt matt, då får du bäst effekt. Är ytan blank så är det omöjligt att få pigmenten att fästa.
Hayabusa
Skita ner en Centaur lite lagom somrigt.Hayabusa skrev:Vad ska du göra, mer specifikt?
Inte världens mest uttömmande svar, men jag har ett väldigt luddigt koncept av vad jag ska (och kan) göra.
Lek och lär, liksom.
Jupp. Akrylfärg och akryllack.Hayabusa skrev:OK, jag förstår. Är vagnen målad med akrylfärg?
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet