Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)
+13
Björn Eriksson
Warsawpact
Martin Bo
Caverö
cas
Kent
Marlin
Janne.S
Stefan E
Henrik Bergman
Matt_Public
Mal
flarpen
17 posters
Sida 7 av 11
Sida 7 av 11 • 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11
Sv: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)
Ser snyggt ut Johan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tackar
En fråga ang. extratanken på J 32 har poppat upp som jag hoppas nån här kan svara på: Hur är det med det skydd mot tomhylsor på framkanten av tanken som användes på A 32, ser det lika dant ut på J 32 eller saknas det där?
Har inte reflekterat över detta förrut. Den är ju i nuläget målad som om skyddet är på plats.
Johan
En fråga ang. extratanken på J 32 har poppat upp som jag hoppas nån här kan svara på: Hur är det med det skydd mot tomhylsor på framkanten av tanken som användes på A 32, ser det lika dant ut på J 32 eller saknas det där?
Har inte reflekterat över detta förrut. Den är ju i nuläget målad som om skyddet är på plats.
Johan
flarpen- AMS patient zero
Tackar Henrik
Bra bilder, det rätade ut det lilla frågetecknet. Ser dock att jag behöver lägga till den absolut främsta mörkaste biten på min tank.
/johan
Bra bilder, det rätade ut det lilla frågetecknet. Ser dock att jag behöver lägga till den absolut främsta mörkaste biten på min tank.
/johan
Förvisso var inte J 32B i tjänst så länge så dom blev inte fullt så skabbiga som deras A 32A bröder, men vem vill väl ha en fabriksnymålad modell?
För att få lite liv i modellen började jag vädringsprocessen med att blanda i en del ljusgrått gunze H325 i den olivgröna.
Målade sen panel för panel från centrum och utåt med tunna lager och byggde upp variationerna gradvis.
Undersidan fick också sin beskärda del, dock inte i samma utsträckning.
Och stabbarna fick inte glömmas heller
När det hade fått lite tid å torka förseglades färgen med Johnsons future klarlack.
Efter ytterligare en torkperiod så saltade jag modellen.
Varpå jag sprejade den utblandade färgblandningen med en del dark earth H72 iblandat.
För att tona ner salteffekten en del så sprejades färgblandningen i tunna lager över hela modellen.
Området bakom luftbromsarna penslades med lite vaselin innan målning. Det har nu blivit borttorkat, vilket ger ett embryo till dom färgsläpp som denna kärra ska få på dom områdena.
Får tacka Janne S om tricket med att använda vaselinet.
Målningen flyter på ganska bra nu, så det kommer snart mera.
/Johan
För att få lite liv i modellen började jag vädringsprocessen med att blanda i en del ljusgrått gunze H325 i den olivgröna.
Målade sen panel för panel från centrum och utåt med tunna lager och byggde upp variationerna gradvis.
Undersidan fick också sin beskärda del, dock inte i samma utsträckning.
Och stabbarna fick inte glömmas heller
När det hade fått lite tid å torka förseglades färgen med Johnsons future klarlack.
Efter ytterligare en torkperiod så saltade jag modellen.
Varpå jag sprejade den utblandade färgblandningen med en del dark earth H72 iblandat.
För att tona ner salteffekten en del så sprejades färgblandningen i tunna lager över hela modellen.
Området bakom luftbromsarna penslades med lite vaselin innan målning. Det har nu blivit borttorkat, vilket ger ett embryo till dom färgsläpp som denna kärra ska få på dom områdena.
Får tacka Janne S om tricket med att använda vaselinet.
Målningen flyter på ganska bra nu, så det kommer snart mera.
/Johan
Tjusigt målat Johan! Intressant variant på chippningen.
Håkan
Håkan
Skabbesnyggt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jämmer! Det där ser ju redigt övertygande ut.
Matt_Public- Master of DNF
Tackar
Maskade å målade dom svarta partierna som nosen och fentoppen.
Nosen fick också sin behandling med salt varpå mörkgrå sprejades i några omgångar.
Sen avmaskades undersidan
Färgsläppen bakom luftbromsarna har finjusterats för att försöka få det se lite mer trovärdigt ut.
Efter det var det dags för övningsmärkningar i form av vita fält på bakkropp och vingspetsar
Sen maskades å målades alla vingframkanter. Först med blank svart sen alclad white aluminium.
Med allt avmaskat blev resultat detta..
Men...AAAARRRRGHHH.... #@&$§* ett ofrivilligt färgsläpp från typ den sista tejpbiten som togs bort...
Ja, ja, bara bita i det sura äpplet å se om det går att rädda situationen...
/Johan
Maskade å målade dom svarta partierna som nosen och fentoppen.
Nosen fick också sin behandling med salt varpå mörkgrå sprejades i några omgångar.
Sen avmaskades undersidan
Färgsläppen bakom luftbromsarna har finjusterats för att försöka få det se lite mer trovärdigt ut.
Efter det var det dags för övningsmärkningar i form av vita fält på bakkropp och vingspetsar
Sen maskades å målades alla vingframkanter. Först med blank svart sen alclad white aluminium.
Med allt avmaskat blev resultat detta..
Men...AAAARRRRGHHH.... #@&$§* ett ofrivilligt färgsläpp från typ den sista tejpbiten som togs bort...
Ja, ja, bara bita i det sura äpplet å se om det går att rädda situationen...
/Johan
Jösses vad stilfullt det blev!
Synd på färgsläppet
Synd på färgsläppet
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt målat! Synd på färgsläppet som sagt!
Håkan
Håkan
Tackar
Har lyckats rädda upp situationen med färgsläppet.
Först slipades området för att få bort färgskarvar, sen primer på det i två omgångar
Som följdes av den ovädrade grundfärgen
Som sen vädrades som resten av flygplanet...som om inget hade hänt ...(med en liten nyansskillnad dock)
Maskningen på tanken avlägsnad (utan några missöden)
Tanken fick sig en liten bättringsmålning, bl.a. den främsta mörkare plåten.
Nu ser det ut så här
Härnäst: dekaldags.....
Ni får gissa vilken individ det ska bli. En ledtråd är att jag tror att den i dag står bevarad på aeroseum.
/Johan
Har lyckats rädda upp situationen med färgsläppet.
Först slipades området för att få bort färgskarvar, sen primer på det i två omgångar
Som följdes av den ovädrade grundfärgen
Som sen vädrades som resten av flygplanet...som om inget hade hänt ...(med en liten nyansskillnad dock)
Maskningen på tanken avlägsnad (utan några missöden)
Tanken fick sig en liten bättringsmålning, bl.a. den främsta mörkare plåten.
Nu ser det ut så här
Härnäst: dekaldags.....
Ni får gissa vilken individ det ska bli. En ledtråd är att jag tror att den i dag står bevarad på aeroseum.
/Johan
Det ser verkligen tokläckert ut!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt fixat, Johan!
Håkan
Håkan
Underbar målning och snygg räddning!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tackar ska ni ha
Blev lite kallsvettig en stund, men det gick ju att fixa till det ganska smidigt.
/Johan
Blev lite kallsvettig en stund, men det gick ju att fixa till det ganska smidigt.
/Johan
Grymmt,
Reparationer ger skills, o den fixxade du galant, o ännu en erfarenhet rikare, samt tycker personligen det ser bättre ut, iom an aningen nyans skillnad "ger Liv" mer,
jag kör vissa delar tom i olika skeden iom vill medvetet ha den lite ton skillnaden i kulören,
Bad Things Do Happen ibland, , hände min p51:a (olycka m ABn splutter sent skede då avgas streaks skulle dit) , sen summa summarum så gillade effekten enormt med skilnaden på panelerna o den fick rätt look av reparation.
Så from me thumbs up på den Lansen, det ser grymmt ut .
Reparationer ger skills, o den fixxade du galant, o ännu en erfarenhet rikare, samt tycker personligen det ser bättre ut, iom an aningen nyans skillnad "ger Liv" mer,
jag kör vissa delar tom i olika skeden iom vill medvetet ha den lite ton skillnaden i kulören,
Bad Things Do Happen ibland, , hände min p51:a (olycka m ABn splutter sent skede då avgas streaks skulle dit) , sen summa summarum så gillade effekten enormt med skilnaden på panelerna o den fick rätt look av reparation.
Så from me thumbs up på den Lansen, det ser grymmt ut .
Mal
Hej igen
Får ursäkta att det var ett tag sen jag gjorde ett inhopp här, min dator kom på den dumma idén att den inte ville vara med längre. Blev tvungen att inskaffat en ny burk som jag nu har fått hyfsat ordning på alla program och inställningar som behövs.
Lansenbygget har dock inte stått stilla för det.
Dekaler på plats, tycker att dessa dekaler är lite åt det tjocka hållet á la hasegawa och inte så tunna å fina som Robert Bergwalls egna dekaler. Men dom funkar ändå riktigt bra och reagerar väl med microset/sol.
Den har nu fått en personlighet, låt mig presentera J 32B 32512 F21-12
Krondekalerna tonades sen ner lite grann med tunn ljusgrå färg för att matcha resten av vädringen.
Samt att krondekalerna på kroppen skavdes en del med tandpetare/kniv för att påvisa det slitage dom fick utstå.
Efter ett lager med klarlack för att skydda allt så fick den en oljewash i alla panellinjer samt rikligt vädrad med detsamma.
Och här är vi nu, mattlackad och avmaskad.
Tyvärr så tog mattlacken bort en del av dom finare färgnyanserna i vädringen.
En läxa att lära till nästa gång att ha större kontraster i vädringen innan mattlack.
Puhh...många bilder blev det
Härnäst, landställ
/Johan
Får ursäkta att det var ett tag sen jag gjorde ett inhopp här, min dator kom på den dumma idén att den inte ville vara med längre. Blev tvungen att inskaffat en ny burk som jag nu har fått hyfsat ordning på alla program och inställningar som behövs.
Lansenbygget har dock inte stått stilla för det.
Dekaler på plats, tycker att dessa dekaler är lite åt det tjocka hållet á la hasegawa och inte så tunna å fina som Robert Bergwalls egna dekaler. Men dom funkar ändå riktigt bra och reagerar väl med microset/sol.
Den har nu fått en personlighet, låt mig presentera J 32B 32512 F21-12
Krondekalerna tonades sen ner lite grann med tunn ljusgrå färg för att matcha resten av vädringen.
Samt att krondekalerna på kroppen skavdes en del med tandpetare/kniv för att påvisa det slitage dom fick utstå.
Efter ett lager med klarlack för att skydda allt så fick den en oljewash i alla panellinjer samt rikligt vädrad med detsamma.
Och här är vi nu, mattlackad och avmaskad.
Tyvärr så tog mattlacken bort en del av dom finare färgnyanserna i vädringen.
En läxa att lära till nästa gång att ha större kontraster i vädringen innan mattlack.
Puhh...många bilder blev det
Härnäst, landställ
/Johan
Ser kalas ut
Snyggt vädrat och skav, ska bli kul o se landställen nu, samt börjar bli klar
Snyggt vädrat och skav, ska bli kul o se landställen nu, samt börjar bli klar
Mal
Sida 7 av 11 • 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11
Liknande ämnen
» Sport Lansen, Tarangus 1/48
» Tarangus 1/48 A32 a Lansen
» RNoAF F-16A & SweAF A32A Lansen - Kinetic & Tarangus 1/48
» A32A Lansen - Tarangus 1/48
» Varför tar det sån tid? (Var är Tarangus Lansen i 1/48?)
» Tarangus 1/48 A32 a Lansen
» RNoAF F-16A & SweAF A32A Lansen - Kinetic & Tarangus 1/48
» A32A Lansen - Tarangus 1/48
» Varför tar det sån tid? (Var är Tarangus Lansen i 1/48?)
Sida 7 av 11
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet