Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48
+9
Azgaron
Caverö
linusorn
Mal
Stefan E
Marlin
Matt_Public
cas
Janne.S
13 posters
Sida 3 av 8
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48
Janne.S skrev:Tack Christer
Jag kollade på lite referenser på nätet och då satt hela roderytan ihop och kunde hänga ner tillsammans. Även ritningen antydde detta på sitt kinetics vanliga vaga sätt, det var därför ett extra irritationsmoment att rodret var delat i tre delar!
Ah, så det hängde ihop på det viset!
Ok, då vet jag mer
cas- Vicesheriff
Ser fint ut och färgen kan inte vänta längre:D
Vilken modell känns bäst:?:
Caverö
Caverö skrev:Ser fint ut och färgen kan inte vänta längre:D
Tack caverö : D
Tja, det beror på vad du tycker är bäst.....
AMK är helt klart den bästa byggupplevelsen, välplanerade gjutningar och ibland nästan himmelsk passform.
Kinetics är överlägset den mest korrekta och mer avancerade lösningar som luftkanaler, separata flaps och luftbromsar... rättok att bygga den här med men det blir avsevärt fler glipor än i AMKn.
Men det är bara som jag tycker, poängen med tråden är att ni som läser den får bestämma vilken ni villl bygga och vilken ni tycker är bäst.
Janne.S- Moderator
Ah ett litet livstecken..
Satte in HUDarna och spacklade lite i Kinetic IPkåpan... gillar att kinetic har en separat HUD projektor lins)
Åsså dippade jag det genoskinliga i Johnson
Kan ske mer under veckan...
Limma lugnt!
Satte in HUDarna och spacklade lite i Kinetic IPkåpan... gillar att kinetic har en separat HUD projektor lins)
Åsså dippade jag det genoskinliga i Johnson
Kan ske mer under veckan...
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Trevligt dubbelbygge som jag har missat! Ser attans bra ut Janne!
Kan nog tänka mig att Kinetics skulle bli valet om jag skaffar en.
Håkan
Kan nog tänka mig att Kinetics skulle bli valet om jag skaffar en.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Mer sur mjölk åt folket!
Livfull HUD på Kinetic:en
Livfull HUD på Kinetic:en
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Åh, jag blir alldeles Matt!
Håkan
Håkan
Det är värt å leva spattigt ett tag, om man får vara Matt för en dag.Azgaron skrev:Åh, jag blir alldeles Matt!
Också: ser ju minst sagt lovande ut.
Matt_Public- Master of DNF
Lite rim och reson på det hela också!
Håkan
Håkan
Prajmtajm!
Jag började med att maska huvar och vindrutor...
Och stoppa in skumplast i hål......
Sedan lite mattsvart kring ramarna
Och slutligen Alclad grå prajmer...
Hmmm...jag prajmade lite smått bôs också...men det tycks a blivit gallrat sedan sistens, jag får nog ge mig iväg på skattjakt i hobbyrummet efter försvunna balkar och lavetter
Limma lugnt!
Jag började med att maska huvar och vindrutor...
Och stoppa in skumplast i hål......
Sedan lite mattsvart kring ramarna
Och slutligen Alclad grå prajmer...
Hmmm...jag prajmade lite smått bôs också...men det tycks a blivit gallrat sedan sistens, jag får nog ge mig iväg på skattjakt i hobbyrummet efter försvunna balkar och lavetter
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Snyggt primat Janne!
Håkan
Håkan
Ohh primer!
Men hur skall vi nu se skillnad på dom?
Men hur skall vi nu se skillnad på dom?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Håkan å Christer
Skillnad? lättast är väl att C2:an inte har en Pave Penny men C7:an har det..således Pave Penny på -Kinetic och utan -AMK
Skillnad? lättast är väl att C2:an inte har en Pave Penny men C7:an har det..således Pave Penny på -Kinetic och utan -AMK
Janne.S- Moderator
Ho hum...tröttnade på att leta efter en försvunnen balk (hobbyrummet ser helt klart mer städat ut nu än innan i alla fall)
Så nu ska det preshejdas, en lite subtilare shejd i Tamyia XF-63 tyskgrå istället för svart.
Ovansidan klar med klumeruler och allt
Likaså undersidan...
Limma lugnt!
Så nu ska det preshejdas, en lite subtilare shejd i Tamyia XF-63 tyskgrå istället för svart.
Ovansidan klar med klumeruler och allt
Likaså undersidan...
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Ja det kan man ju säga! Jannes krumelur preshade special brukar ju bli bra!
Håkan
Håkan
Ack så spännande!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hehe, visst är det..... få se vilken jag börjar med...jag tar nog undersidorna först på båda. ...
Janne.S- Moderator
Då så, då har vi lite färg...åtminstone undertill
Först blåste jag på med FS36622 på undersidan av den ecuadorianska C2:an (AMK)
Å FS36375 undertill på den israeliska C7:an...
Sedan tog jag fram min, mycket sällan använda , Iwata CM-B med0.18mm nål...japp frihandsmålning är vad som hägrar.
Eftersom sprutan är sällan använd och aldrig använd med Lifecolor så tänkte jag det var läge att träna lite och få till lufttryck och mixtur rätt.
MIn alltiallo spruta är en Iwata HP-CH och den har jag använt i 5 år nu och jan den utan och innan, jag har kört alla möjliga färger med den och vet hur den uppför sig.
CM-Bn däremot, mitt lilla guldkorn, ägt den nästan lika länge men jag har knappt använt den alls!Blåste ett frihands kammo på en Mirage IIICJ för en amssa år sedan med det är allt.
Dags att se hur den uppför sig och hur väl jag kan tygla den.....
Jag testade på en extratank till en F-14 i 1/48 som var målad i vitt.
Gicka la sådär.... kontrollen var fantastisk och jag hade i en del retarder så inte färgen skulle byggas upp på nålen för fort.
Atomiseringen ser sådär ut, lite splatter, Jag förtunnade rätt kraftigt i början och blåste på i 1.8 Bar men det var lite väl tufft att få ner snyggt.
Jag ökade färgen i mixturen med 50% och drog ner trycket till 1.3 Bar, det funkade bättre även om jag fortfarande fick splatter...jag börjar misstänka att splattret inte kommer
direkt från sprutan utan att färgen studsade mot ytan och splattrade utanför färggränsen. det kom lite för mycket färg alltså antagligen beroende på att jag rörde sprutan för sakta
Så färgen hann byggas upp i pölar.
Problemet nu är att jag måste hitta en bra vinkel och bra tempo att röra sprutan i....träning med andra ord.
Limma lugnt!
Först blåste jag på med FS36622 på undersidan av den ecuadorianska C2:an (AMK)
Å FS36375 undertill på den israeliska C7:an...
Sedan tog jag fram min, mycket sällan använda , Iwata CM-B med0.18mm nål...japp frihandsmålning är vad som hägrar.
Eftersom sprutan är sällan använd och aldrig använd med Lifecolor så tänkte jag det var läge att träna lite och få till lufttryck och mixtur rätt.
MIn alltiallo spruta är en Iwata HP-CH och den har jag använt i 5 år nu och jan den utan och innan, jag har kört alla möjliga färger med den och vet hur den uppför sig.
CM-Bn däremot, mitt lilla guldkorn, ägt den nästan lika länge men jag har knappt använt den alls!Blåste ett frihands kammo på en Mirage IIICJ för en amssa år sedan med det är allt.
Dags att se hur den uppför sig och hur väl jag kan tygla den.....
Jag testade på en extratank till en F-14 i 1/48 som var målad i vitt.
Gicka la sådär.... kontrollen var fantastisk och jag hade i en del retarder så inte färgen skulle byggas upp på nålen för fort.
Atomiseringen ser sådär ut, lite splatter, Jag förtunnade rätt kraftigt i början och blåste på i 1.8 Bar men det var lite väl tufft att få ner snyggt.
Jag ökade färgen i mixturen med 50% och drog ner trycket till 1.3 Bar, det funkade bättre även om jag fortfarande fick splatter...jag börjar misstänka att splattret inte kommer
direkt från sprutan utan att färgen studsade mot ytan och splattrade utanför färggränsen. det kom lite för mycket färg alltså antagligen beroende på att jag rörde sprutan för sakta
Så färgen hann byggas upp i pölar.
Problemet nu är att jag måste hitta en bra vinkel och bra tempo att röra sprutan i....träning med andra ord.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Målandet fortsätter....
Började med att maska undersidorna...
C2:an...hård färggräns så bara tejp där...
C7:an har lite mjukare så häfta massa där...
och tejp...
Jag hade inte den reckommenderade FS34257 i Life color...men en nyans mörkare hittade jag, FS34258...Borde inte bli någon större skillnad
Åsså lite FS33531, Första gången jag testar Gunze....kändes najs...som Tamyia....exakt som Tamyia faktiskt! mums!
Sedan blir det frihands målning med den dyra sprutan....får nog träna liiiite till så jag könner mig bekväm med den.
Limma lugnt!
Började med att maska undersidorna...
C2:an...hård färggräns så bara tejp där...
C7:an har lite mjukare så häfta massa där...
och tejp...
Jag hade inte den reckommenderade FS34257 i Life color...men en nyans mörkare hittade jag, FS34258...Borde inte bli någon större skillnad
Åsså lite FS33531, Första gången jag testar Gunze....kändes najs...som Tamyia....exakt som Tamyia faktiskt! mums!
Sedan blir det frihands målning med den dyra sprutan....får nog träna liiiite till så jag könner mig bekväm med den.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Ser riktigt jäkla bra ut Janne, den diffusa preshaden gör sitt, ska teste mera molnigt helt klart, sett flertal köra det, gillar det....
Mal
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48
» IAI Kfir C7, AMK 1/48
» AMK 1/48 IAI Kfir C7
» Kinetic 1/48 F/A-18C Ilmavoimat
» IAI Kfir C7
» IAI Kfir C7, AMK 1/48
» AMK 1/48 IAI Kfir C7
» Kinetic 1/48 F/A-18C Ilmavoimat
» IAI Kfir C7