MIG-21MF, 1/48 Eduard
+4
Marlin
cas
Matt_Public
Galdrin
8 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
MIG-21MF, 1/48 Eduard
Satt och tittade på denna lite igår kväll och helt plötsligt hade man börjat limma. Bara att slänga upp en tråd åt bygget då. Fick ihop hjulbaljorna som skall bli grå (eller gröna, men jag tror mer på grå). Inser att det är en del saker som måste fixas innan kroppen skall limmas ihop, en del av det ser lite invecklat ut men hoppas det går bra. byggsatsen är en MIG-21MF Weekend edition sak.
Galdrin
Sv: MIG-21MF, 1/48 Eduard
Spontanbyggen är roligast!
Och MiG blir man aldrig riktigt mätt på. Heja dig!
Och MiG blir man aldrig riktigt mätt på. Heja dig!
Matt_Public- Master of DNF
Pulade ihop utblåset igår. Själva bygget presenterade inga problem men Eduards beskrivning däremot, enligt beskrivning skall ringen i utblåset och själva innerväggarna vara lövgröna (?).
Fick kolla en stund på bilder på nätet innan jag förstod att delarna nog är gröna från början men med sot & slitage så frösvinner stora delar av det gröna efter ett tag så jag fick öva en ny färdighet, torrborsta lövgrönt Dessutom första gången jag torrborstar Tamiya färger och det var ingen rolig upplevelse, tacka vet jag Vallejo för torrborst.
Utblåset blev till slut Stainless med stänk av grön, mer grönt längre in i röret så att säga. Försökte få till någon bild men jag måste säga att jag är bättre med i stort sett allt annat än med kameror.
Ikväll blir det hemmablandat turkost
Fick kolla en stund på bilder på nätet innan jag förstod att delarna nog är gröna från början men med sot & slitage så frösvinner stora delar av det gröna efter ett tag så jag fick öva en ny färdighet, torrborsta lövgrönt Dessutom första gången jag torrborstar Tamiya färger och det var ingen rolig upplevelse, tacka vet jag Vallejo för torrborst.
Utblåset blev till slut Stainless med stänk av grön, mer grönt längre in i röret så att säga. Försökte få till någon bild men jag måste säga att jag är bättre med i stort sett allt annat än med kameror.
Ikväll blir det hemmablandat turkost
Galdrin
Huga, vad jag läste det där fel.Galdrin skrev:Ikväll blir det hemmablandat turkost.
Också: ser redigt fram emot cockpitmålningen.
Heh, hoppsan då, ett "jag bara råkade"-bygge!
Grym strt, och lycka till med den där osten
Grym strt, och lycka till med den där osten
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Bra start.
MiG-byggen är alltid trevliga att följa.
Vad blir det för målning på denna
/Bosse
MiG-byggen är alltid trevliga att följa.
Vad blir det för målning på denna
/Bosse
Marlin
Jag planerar att köra med dekalerna som fanns i boxen, dvs DDR. Var dessutom ett tag sedan som jag fick måla lite grön-brunt så det passar bra.
Galdrin
Ååh, Yatzy!Galdrin skrev:[...] d.v.s. DDR.
Ett utmärkt val, må jag säga.
Då fick man lite tid över för att kladda på lite färg. Men innan det kunde göras måste delarna förberedas vilket innebar att sidopanelerna limmades fast i kroppshalvorna och att periskopet limmades fast på huven som dessutom maskerades både invändigt och utvändigt. Inne i huven använde jag färdigskurna masker från Eduard och på utsidan där man kommer åt att skära är det vanlig tejp.
Här är delarna med den turkosa färgen, hemkörd variant på färgen. Luftinsuget i nosen fick sig lite silver när kompressorn ändå var igång.
Färgmatchningen mot Eduards PE är inte 100% men nära nog för att man inte skall störa sig på den.
Hjulhusen fick sig lite färg också, velade lite mellan grönt eller grått så det fick bli en RLM2 grön-grå färgvariant som jag i efterhand har förstått är helt ok för åtminstone vissa DDR-kärror.
Och sist av allt blev det lite fin-grönt på noskonen, lärde mig idag att den gröna färgen på ryska plans fälgar och den på de dielektriska panelerna inte är samma gröna färg även om slitage och väder kan få det att se så ut, så jag planerar ganska ljusa dielektriska paneler som står ut mot det brun-gröna camot och sedan lite mörkare gröna fälgar.
Här är delarna med den turkosa färgen, hemkörd variant på färgen. Luftinsuget i nosen fick sig lite silver när kompressorn ändå var igång.
Färgmatchningen mot Eduards PE är inte 100% men nära nog för att man inte skall störa sig på den.
Hjulhusen fick sig lite färg också, velade lite mellan grönt eller grått så det fick bli en RLM2 grön-grå färgvariant som jag i efterhand har förstått är helt ok för åtminstone vissa DDR-kärror.
Och sist av allt blev det lite fin-grönt på noskonen, lärde mig idag att den gröna färgen på ryska plans fälgar och den på de dielektriska panelerna inte är samma gröna färg även om slitage och väder kan få det att se så ut, så jag planerar ganska ljusa dielektriska paneler som står ut mot det brun-gröna camot och sedan lite mörkare gröna fälgar.
Galdrin
Läckert minsann!
Stämmer, de dielektriska panelerna är omålad plastklet fick jag förklarat för mig när jag vädrade fel på min MiG-19
Stämmer, de dielektriska panelerna är omålad plastklet fick jag förklarat för mig när jag vädrade fel på min MiG-19
Janne.S- Moderator
Genomtänkt och väl utfört!
Här finns det saker att lära.
Bravo!
Bravo!
Matt_Public skrev:
Skulle i så fall vara första gången något av mina inlägg är edukativt istället för bara underhållande (om ens det). Tolkar det i dess mest positiva mening och räknar mig nu som modellbyggare istället för blivande modellbyggare. Det tog bara knappt två år
Galdrin
Korrekt tolkning och beräkning!Galdrin skrev: Tolkar det i dess mest positiva mening och räknar mig nu som modellbyggare istället för blivande modellbyggare.
Piffiga färger må jag säga!
Det går nästan inte att tröttna på den cockpit-färgen
Det går nästan inte att tröttna på den cockpit-färgen
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Himla snyggt bygge, och cockpitfärgen var ju spot-on!
Det gröna "plastkletet" är omålad glasfiber, precis som tex Drakens luftintag och ryggfena.
Färgen beror väl på vilken sorts glafiberväv man använt, antar jag.
Stefan
Det gröna "plastkletet" är omålad glasfiber, precis som tex Drakens luftintag och ryggfena.
Färgen beror väl på vilken sorts glafiberväv man använt, antar jag.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Den där cockpitfärgen är urläcker!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Då har cockpit bakats in i kroppen.
Sedan var det dags att försöka sig på luftbromsarna. Eftersom jag planerar att hänga ett par RATS under så är det de främre luftbromsarna som kan öppnas, vilket i sin tur innebär en del karvande i plasten. Men eftersom denna byggsatsen nästan bygger sig själv så måste man väl göra något som riskerar att förstöra den goda turen?
Hur som helst, en massa borrande:
En del skärande och limmande:
Och såhär blev det till slut, fel färg men det var bara för att kolla skarvar och linjer:
Sedan var det dags att försöka sig på luftbromsarna. Eftersom jag planerar att hänga ett par RATS under så är det de främre luftbromsarna som kan öppnas, vilket i sin tur innebär en del karvande i plasten. Men eftersom denna byggsatsen nästan bygger sig själv så måste man väl göra något som riskerar att förstöra den goda turen?
Hur som helst, en massa borrande:
En del skärande och limmande:
Och såhär blev det till slut, fel färg men det var bara för att kolla skarvar och linjer:
Galdrin
Operationen lyckades! Det syns ju inte alls nån skarv:cheers:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Helt fräsigt ändå!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Mig - 21 SMT Eduard 1/144