J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)
+5
Henrik Bergman
Björn Eriksson
Hayabusa
Matt_Public
cas
9 posters
Sida 1 av 1
J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)
Projektet med sommar-Spit blev visst en sommar-schmitt istället. Jäkla 109-kramare (och krämare!) som lurar på mig sånt här stup i kvarten
Flygvapnet försökte ju rätt desperat att komma över vad som helst med vingar på i slutet av 30-talet och i början av 40-talet.
De där Dornier Do215 vvar ju beställda, betalda och byggda men kom aldrig att levereras, och det var verkligen nära att både Bf109 och Bf110 började licenstillverkas.
Om det hade gått vägen så torde tillverkning ha inletts runt 1941 eller så och då borde ju en Friedrich varit det naturliga valet. Tror jag...eller så kan det bero på att det var den jag hade "över" då jag sparar min Hase 109F-2 och Zvezda 109F-4 till lite ädlare ändamål
Vem skulle ha satt igång med tillverkning i Sverige tro? SAAB var väl ganska upptagna med B17, B18 och J21.
AFJA kanske? Licenstillverkningen av B5 hade ju gått ut för länge sen så dom kanske hade lite kapacitet över?
FFVS då? Om Sverige tillverkar 109:or så behöver dom inte hålla på med J22 längre så där är ju en ledig verkstad.
Nåväl, planen är alltså en svensk 109F, anno 1944 efter några hårda års beredskapstjänst.
Naturligtvis helt målad i gällande bestämmelser, med olivgrönt och ljusgrått...
Knäppgök som jag är så får den dessutom tillhöra F10 1:a div så röd spinner och spöke skall tillföras!
Bilder kommer...
Nån gång
Flygvapnet försökte ju rätt desperat att komma över vad som helst med vingar på i slutet av 30-talet och i början av 40-talet.
De där Dornier Do215 vvar ju beställda, betalda och byggda men kom aldrig att levereras, och det var verkligen nära att både Bf109 och Bf110 började licenstillverkas.
Om det hade gått vägen så torde tillverkning ha inletts runt 1941 eller så och då borde ju en Friedrich varit det naturliga valet. Tror jag...eller så kan det bero på att det var den jag hade "över" då jag sparar min Hase 109F-2 och Zvezda 109F-4 till lite ädlare ändamål
Vem skulle ha satt igång med tillverkning i Sverige tro? SAAB var väl ganska upptagna med B17, B18 och J21.
AFJA kanske? Licenstillverkningen av B5 hade ju gått ut för länge sen så dom kanske hade lite kapacitet över?
FFVS då? Om Sverige tillverkar 109:or så behöver dom inte hålla på med J22 längre så där är ju en ledig verkstad.
Nåväl, planen är alltså en svensk 109F, anno 1944 efter några hårda års beredskapstjänst.
Naturligtvis helt målad i gällande bestämmelser, med olivgrönt och ljusgrått...
Knäppgök som jag är så får den dessutom tillhöra F10 1:a div så röd spinner och spöke skall tillföras!
Bilder kommer...
Nån gång
cas- Vicesheriff
Sv: J23, Licenstillverkad Bf109F (ICM 1/48)
Svennig spök-Fredde? Du vet då hur man underhåller en publik.
Matt_Public- Master of DNF
Coolt! Att det dessutom blir en F10-maskin med spöket är extra trevligt.
I boken "Flyghistorisk Revy FFVS J22" på sid. 6-7 så berättar Nils Söderberg om hur nära det var att Sverige faktiskt fått tillstånd att licenstillverka Bf109. "Men ett tag var det så nära att SAAB fick uppdrag att att förbereda licenstillverkning". Även Me210 var på tapeten "Men nyheterna gällde inte Bf109, utan den tvåmotoriga, dock inte Bf110 utan den senaste versionen, Me210. Vi skulle få ta upp diskussionen om villkoren, vilket inte sade så mycket". Sant är ju att Sverige fick licenstillverka DB 605, så ingen rök utan eld.
Så nog är en svensk Bf109 sannerligen en "could-have-been".
http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d714432b9cb46222d058e86-gb-21-airfix-dogfight-109-vs-109
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_S%C3%B6derberg
I boken "Flyghistorisk Revy FFVS J22" på sid. 6-7 så berättar Nils Söderberg om hur nära det var att Sverige faktiskt fått tillstånd att licenstillverka Bf109. "Men ett tag var det så nära att SAAB fick uppdrag att att förbereda licenstillverkning". Även Me210 var på tapeten "Men nyheterna gällde inte Bf109, utan den tvåmotoriga, dock inte Bf110 utan den senaste versionen, Me210. Vi skulle få ta upp diskussionen om villkoren, vilket inte sade så mycket". Sant är ju att Sverige fick licenstillverka DB 605, så ingen rök utan eld.
Så nog är en svensk Bf109 sannerligen en "could-have-been".
http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d714432b9cb46222d058e86-gb-21-airfix-dogfight-109-vs-109
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_S%C3%B6derberg
Hayabusa
Det där är rätta takter Christer! Mera "What if" åt folket
Har själv byggt en Bf.109G-6 i svenska färger märkt F8 Blå Cesar
Lycka till med bygget, kommer att följa det.
Har själv byggt en Bf.109G-6 i svenska färger märkt F8 Blå Cesar
Lycka till med bygget, kommer att följa det.
Björn Eriksson
Haya, precis min tanke!
Ok, SAAB var den lämpligaste kandidaten trots allt? Det klart, DB605 satt ju i både J21 och B18 så helt osannolikt är det inte att dom kunde fått göra 109:an också. Snygg Gul Johan du hade fått till ihop med dottern dessutom
Undrar hur en ev Me210 hade mottagits av flygvapnet? Måste ha ersatt Caproni-kärran rätt kvickt...
Matt, gör din plikt!
Ok, SAAB var den lämpligaste kandidaten trots allt? Det klart, DB605 satt ju i både J21 och B18 så helt osannolikt är det inte att dom kunde fått göra 109:an också. Snygg Gul Johan du hade fått till ihop med dottern dessutom
Undrar hur en ev Me210 hade mottagits av flygvapnet? Måste ha ersatt Caproni-kärran rätt kvickt...
Matt, gör din plikt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Liten bilduppdatering
Primer har lagts på i cockpit
Kanske inte så himla detaljerad här, men med huven stängd så gör det väl inget
Motorrummet är dock en annan femma!
Här tar det tid...passformen är lite approximativ, och den stora avsaknaden av styrpinnar eller tydliga monteringspositioner gör det lite spännande. Allt skall ändå målas svart så det kanske inte syns till slut.
Bara motorn har väl 20 delar att bygga ihop den av så här långt, och då är inte kulsprutor monterade ännu! De målningsregler som finns i boken Kronmärkt säger ju att motorrum skall vara svart, och likaså motorn
Blir ju lite tråkigt, så motorfästena får samma gröna färg som utsidan, dvs FS34079 som ungefär motsvarar rätt gröna färg för FV vid den här tiden.
Undrar hur det blir efter en liten torrborstning och glad detaljmålning? Kan ju bli öppen motorlucka (vänster då) trots allt!
Sa jag att passformen och gjutningen är halvkass?
Här är kroppshalvorna innan jag filade på dom en stund
Nå, medan primern härdar på den här, över till mina Tiffies
Primer har lagts på i cockpit
Kanske inte så himla detaljerad här, men med huven stängd så gör det väl inget
Motorrummet är dock en annan femma!
Här tar det tid...passformen är lite approximativ, och den stora avsaknaden av styrpinnar eller tydliga monteringspositioner gör det lite spännande. Allt skall ändå målas svart så det kanske inte syns till slut.
Bara motorn har väl 20 delar att bygga ihop den av så här långt, och då är inte kulsprutor monterade ännu! De målningsregler som finns i boken Kronmärkt säger ju att motorrum skall vara svart, och likaså motorn
Blir ju lite tråkigt, så motorfästena får samma gröna färg som utsidan, dvs FS34079 som ungefär motsvarar rätt gröna färg för FV vid den här tiden.
Undrar hur det blir efter en liten torrborstning och glad detaljmålning? Kan ju bli öppen motorlucka (vänster då) trots allt!
Sa jag att passformen och gjutningen är halvkass?
Här är kroppshalvorna innan jag filade på dom en stund
Nå, medan primern härdar på den här, över till mina Tiffies
cas- Vicesheriff
Bra start, men den skarven ser ju riktigt skrämmande ut.
Men det är ju inget, som lite spackel och en fil löser.
Det skall bli spännande att se resultatet när du är klar.
/Henik
Men det är ju inget, som lite spackel och en fil löser.
Det skall bli spännande att se resultatet när du är klar.
/Henik
Henrik Bergman
Ska jag grotza den också?cas skrev:Undrar hur en ev Me210 hade mottagits av flygvapnet? Måste ha ersatt Caproni-kärran rätt kvickt...
Matt, gör din plikt!
Utöver detta: snygg start, stygg skarv.
Snyggt jobbat. Om du tänker bygga den med motorluckorna fastknäppta så kan du inte montera motorn, då får du verkligen passformsproblem. Går inte att montera luckorna om du monterat motorn.
linusorn
Tack för tipset Linus!
Det måste jag genast dubbelkolla
Det måste jag genast dubbelkolla
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Roligt projekt du fixat ihop med en intressant historia och allt
Skulle aldrig gissat att det var en 109:a kropp på bilden med den sketskarven , ledsamt att se men som sagt det går ju att fixa till men känns ganska onödigt tycker jag som inte har tid med sådant pill
Skulle aldrig gissat att det var en 109:a kropp på bilden med den sketskarven , ledsamt att se men som sagt det går ju att fixa till men känns ganska onödigt tycker jag som inte har tid med sådant pill
Caverö
Jag ser det som en övning med den här sunkmodellen innan man tar itu med Zvezdas helt galna 109F. Den har idiotmånga delar!
Har kikat lite på motorluckorna. Jag vill ju ha en öppen, och just nu så ser det ut som det kan gå, med lite vildsint filande av motorn på den sidan som inte syns. Hoppas jag.
Har kikat lite på motorluckorna. Jag vill ju ha en öppen, och just nu så ser det ut som det kan gå, med lite vildsint filande av motorn på den sidan som inte syns. Hoppas jag.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hej Cas !
Om det är Zvezdas 109:a i skala 1:48 som du skall ta dig ann, så är min erfarenhet att det kräver en hel filurande för
att få ihop den på rätt sätt. Sitter själv med en där inpassningen av motorn gick lite åt blåsmurflandet.
Om det är Zvezdas 109:a i skala 1:48 som du skall ta dig ann, så är min erfarenhet att det kräver en hel filurande för
att få ihop den på rätt sätt. Sitter själv med en där inpassningen av motorn gick lite åt blåsmurflandet.
Martin Bo
Tack Martin!
Zvezdas modell får ligga till sig lite, åtminstone tills jag får tag på BRA dekaler till en lagom exotisk JG54 maskin.
Satte ihop höger motorkåpa och nosdelen för att se hur motorn passade.
Det slutade med att jag tog bort höger ventilkåpa och filade rätt friskt på den vänstra också, men det kan gå in nu. Hoppas jag
Det klart, när väl motorfästena är kopplade till skottet och allt sånt så hamnar väl allt ur fas igen antar jag
Och vad som är ännu värre, är att man som den skadade motorkonstruktör jag är, sitter och namnidentifierar alla delar man kan komma åt
Zvezdas modell får ligga till sig lite, åtminstone tills jag får tag på BRA dekaler till en lagom exotisk JG54 maskin.
Satte ihop höger motorkåpa och nosdelen för att se hur motorn passade.
Det slutade med att jag tog bort höger ventilkåpa och filade rätt friskt på den vänstra också, men det kan gå in nu. Hoppas jag
Det klart, när väl motorfästena är kopplade till skottet och allt sånt så hamnar väl allt ur fas igen antar jag
Och vad som är ännu värre, är att man som den skadade motorkonstruktör jag är, sitter och namnidentifierar alla delar man kan komma åt
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Vad hade du tänkt dig? Jag har ett och annat i lager.cas skrev: Zvezdas modell får ligga till sig lite, åtminstone tills jag får tag på BRA dekaler till en lagom exotisk JG54-maskin.
Också: motornörderi är en förnämlig hobby i sig.
Har ingen susning alls på vad jag skall hitte på för nåt skojigt Grünherz-mippel.
Det tar jag tag i när suget att bygga den börjar öka...
Det tar jag tag i när suget att bygga den börjar öka...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mittenalternativet är ju sällsynt giftigt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Umm...Matt?
Den där Trautloft maskinen i mitten är en 109F-2 hoppas jag?
I såna fall kan du få bli av med lite dekaler...
Bara för att visa att det inte är helt Pfeil på mig :
Motorn är nu färdigmålad, men behöver lite smuts och några kulsprutor innan man får kalla den klar.
Kanske skulle ge sig på cockpit endera dan?
Den där Trautloft maskinen i mitten är en 109F-2 hoppas jag?
I såna fall kan du få bli av med lite dekaler...
Bara för att visa att det inte är helt Pfeil på mig :
Motorn är nu färdigmålad, men behöver lite smuts och några kulsprutor innan man får kalla den klar.
Kanske skulle ge sig på cockpit endera dan?
cas- Vicesheriff
Neh, det är en 4:a.cas skrev:Umm...Matt?
Den där Trautloft-maskinen i mitten är en 109F-2, hoppas jag?
Men vem Farao vet ifall han inte hade en tvåa innan?
Det är tämligen tvärsäkert att han hade =)
Skillnaden mellan en F-2 och F-4 är annan motor (tveksamt om det syns), MG151/20 istället för Mg151/15 och bredbladig prop. Propellern lär ju synas.
Äh, tillbaks till hyllan med dig, eländiga 109:a!
Nästa modell får bli nåt annat
Skillnaden mellan en F-2 och F-4 är annan motor (tveksamt om det syns), MG151/20 istället för Mg151/15 och bredbladig prop. Propellern lär ju synas.
Äh, tillbaks till hyllan med dig, eländiga 109:a!
Nästa modell får bli nåt annat
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
ooooh ingen hylla på denna snääällaaa.
pliiis.....Lider av byggtorka själv o behöver inspiration....
Tittar på dina trådar o Matts trådar o blir happy....o andras med
pliiis.....Lider av byggtorka själv o behöver inspiration....
Tittar på dina trådar o Matts trådar o blir happy....o andras med
Mal
Du kan vara lugn!
Den här modellen (ICM) blir kvar på bordet och skall fortfarande bli en J23, det är bara Zvezda 109an som åker upp i stashen igen
Den här modellen (ICM) blir kvar på bordet och skall fortfarande bli en J23, det är bara Zvezda 109an som åker upp i stashen igen
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Du kan vara lugn!
Gött.....
Mal
Liknande ämnen
» BF109F-2 ska det bli.....
» Bf109F-4, typ... (Trumpeter 1/32)
» Bf109F-4 - Fine Molds 1/72
» Messerschmitt Bf109F-4/G-2 Eduard, 1/48
» Hans "Assi" Hahn BF109F-2
» Bf109F-4, typ... (Trumpeter 1/32)
» Bf109F-4 - Fine Molds 1/72
» Messerschmitt Bf109F-4/G-2 Eduard, 1/48
» Hans "Assi" Hahn BF109F-2