IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

+7
johan r
Caverö
David
Azgaron
Tobias
Gigabyte
Matt_Public
11 posters

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Gäst tor nov 07 2013, 19:51

Detta lilla projektarbete kommer startas när min 2 bilar är färdiga och placerade i min hylla där alla mina färdiga modeller står.
Vad jag har läst i en del trådar så finns det en del ändringar som bör göras för att bli så lik som möjligt originalet Smile 

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Strv122+001

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Matt_Public tor nov 07 2013, 20:10

Kolla! En skrammelvagn som man känner till. Very Happy

Ska bli kul att se vad du tar dig för med den.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Gigabyte tor nov 07 2013, 20:19

En goding på ditt byggbord Ola 

Blir kul att följa Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Tobias tor nov 07 2013, 21:39

Härligt! Den är grymt manlig!
Ser fasiken inte vad det står men antar att det är 1/35..?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Azgaron tor nov 07 2013, 22:06

Trevligt med en svensk leopard!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av David fre nov 08 2013, 17:18

Riktigt kul då jag precis planerar att börja på en likadan.
Jag följde ditt bygge med din CV90 så detta ska bli intressant att följa!

David


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Gäst fre nov 08 2013, 19:25

Ja detta bygge kommer bli en förhoppningsvis lärorik resa med 
och det stämmer det är 1/35   Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Caverö lör nov 09 2013, 16:04

Har ingen koll på hur eller vad som behöver göras med den men det blir nog en intressant resa att följa cheers 
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av David lör nov 09 2013, 16:30

Efter att ha letat efter färganvisningar upptäcker jag att det är ganska skralt. Har du funderat något över vilka färger man behöver Ola?

David


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Gäst lör nov 09 2013, 18:21

Dave2k skrev:Efter att ha letat efter färganvisningar upptäcker jag att det är ganska skralt. Har du funderat något över vilka färger man behöver Ola?
Tjena...

För vanlig kamouflage kör jag med följande:
-Humbrol 33 Svart
-Humbrol 30 Mörkgrön
-Humbrol 80 Ljusgrön

Skall du måla en vagn med vinterkamouflage tar du följande:
-Humbrol 33 Svart
-Humbrol 30 Mörkgrön
-Humbrol 34 Vit (den färgen ersätter Humbrol 80)

Övriga färger på Svenska vagnar som (S-vagnen, strf 9040, pbv 501, strv 121 o. 122)
-Humbrol 18 Orange (för sidoreflexer och blinkers)
-Humbrol 34 Vit (reflexer framtill)
-Humbrol 11 Silver (lampor framtill)
-Humbrol 19 Röd (bromslampor bak)

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av David sön nov 10 2013, 12:33

Ola skrev:
Dave2k skrev:Efter att ha letat efter färganvisningar upptäcker jag att det är ganska skralt. Har du funderat något över vilka färger man behöver Ola?
Tjena...

För vanlig kamouflage kör jag med följande:
-Humbrol 33 Svart
-Humbrol 30 Mörkgrön
-Humbrol 80 Ljusgrön

Skall du måla en vagn med vinterkamouflage tar du följande:
-Humbrol 33 Svart
-Humbrol 30 Mörkgrön
-Humbrol 34 Vit (den färgen ersätter Humbrol 80)

Övriga färger på Svenska vagnar som (S-vagnen, strf 9040, pbv 501, strv 121 o. 122)
-Humbrol 18 Orange (för sidoreflexer och blinkers)
-Humbrol 34 Vit (reflexer framtill)
-Humbrol 11 Silver (lampor framtill)
-Humbrol 19 Röd (bromslampor bak)

Mvh Ola
Stort tack Ola och som tidigare nämnt ska det bli oerhört intressant att följa din 122:a då jag tycker att din 90:a blev riktigt fin!

David


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Gäst mån dec 02 2013, 21:28

Varsegod , och tackar så mycket , snällt  Smile

//Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Gäst mån dec 02 2013, 21:29

Tyvärr har väl byggeriet legat nere av flera orsaker , men hoppas man kan komma upp på banan snart  Smile

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Matt_Public mån dec 02 2013, 21:47

Behövs det hejarop? cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Gäst tis dec 03 2013, 19:18

Matt_Public skrev:Behövs det hejarop? cheers
Yes , lite av den varan  Wink

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Gäst tis dec 03 2013, 19:21

Vad har då hänt, framför tornluckorna fanns det sk halkskydd (dessa var onaturligt stora) , numera är de bortslipade
och passade på att dra fram ny linje i pansaret.
Inte mö men lite iaf  Wink

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Blandat+002

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Azgaron tis dec 03 2013, 20:20

Ser bra ut Ola!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av johan r tis dec 03 2013, 23:20

Behöver du referensfoton så hojta till så går jag bort och fotar.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av David tor dec 05 2013, 12:56

Vad tycker du om kitet so far Ola?
Om man jämför med Academys CV9040 så är dem som natt och dag tycker jag avseende passform,gjutskägg m.m.
En så länge bara klar med underredet + band samt överdel...

David


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Gäst tor dec 05 2013, 21:41

johan r skrev:Behöver du referensfoton så hojta till så går jag bort och fotar.

// Johan
Tackar för info , bra att veta , lovar att hojta till i så fall Johan  Wink

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Gäst tor dec 05 2013, 21:41

Azgaron skrev:Ser bra ut Ola!

Håkan
Tack Håkan  Smile

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Gäst tor dec 05 2013, 21:46

Dave2k skrev:Vad tycker du om kitet so far Ola?
Om man jämför med Academys CV9040 så är dem som natt och dag tycker jag avseende passform,gjutskägg m.m.
En så länge bara klar med underredet + band samt överdel...
Tittar jag på referensfoton så ser man en del skillnader i både stort och smått , tyvärr.
Halkskydden borde inte vara så tjocka som dom var , sedan är det en par saker på
tornet som skiljer verklighet och modell.

Men jag lär nog märka mer under byggnationens gång  Smile

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av David fre dec 06 2013, 18:01

Jag påbörjade tornet så smått här igår och insåg ganska snabbt att det kommer att behövas spackel.
Sprang ner till Kempes i eftermiddags och beklagade mig över passformen (är ju ändå pånyttbörjare). Då fick jag höra att detta va en av HBs första modeller på marknaden vilket skulle förklara en del felaktigheter med detta bygget...
Men men skam den som ger sig, bara att dra fram spacklet och lära sig något nytt

David


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Gäst fre dec 06 2013, 18:58

David skrev:Jag påbörjade tornet så smått här igår och insåg ganska snabbt att det kommer att behövas spackel.
Sprang ner till Kempes i eftermiddags och beklagade mig över passformen (är ju ändå pånyttbörjare). Då fick jag höra att detta va en av HBs första modeller på marknaden vilket skulle förklara en del felaktigheter med detta bygget...
Men men skam den som ger sig, bara att dra fram spacklet och lära sig något nytt
Ja du , det är en del som måste ordnas på denna modell Very Happy 

Om du har tornet riktat i färdriktning framåt , så har du runt högra tornluckan en ram runt hålet (skall väl likna prismor) , där måste man göra om , för där skall det egentligen vara prismor.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Matt_Public fre dec 06 2013, 20:22

Informativt och bra. Den här tråden har allt! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard Empty Sv: Projektarbete... 1 styck stridsvagn 122 Leopard

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet