In box review - Noratlas/Heller 1:72 och Northrop X/YB-35 Flying Wing/Italeri 1:72
3 posters
Sida 1 av 1
In box review - Noratlas/Heller 1:72 och Northrop X/YB-35 Flying Wing/Italeri 1:72
Noratlas tillverkas av Heller och har säkert några stadiga år på nacken. Skala är 1:72. Byggsatsen är förpackad i en relativt stabil låda med en tilltalande boxart som smakar mera! Då lyfter vi på locket…
Allt är snyggt förpackat i slutna plastpåsar (som jag var tvungen att öppna för denna review, snyft!). En första okulär besiktning av delarna visar minimalt med gjutskägg och det verkar finnas en logisk ordning (det brukar inte annars vara signifikativt för franska modelltillverkare) som följer strukturen i uppbyggnaden.
Om passformen är det svårt att sia om och jag får väl återkomma till den delen senare. Dock kan jag citera några statements från andra byggares kit reviews:
”This is not a beginners kit by any means, but it's a lovely old plane and I am reasonably happy with it.”
“This looks like a great kit, although not quite up to the level of the Italeri C-119 kit. For example, some of the engraved panel lines used to mark the control surfaces are just a small bit rough. This doesn't really amount to much though, and would be easily corrected - if indeed it needs to be corrected at all. Obviously, I can't offer any advice on how accurate it is, or how good the fit is going to be - I left the parts safe in their protective wrapping . I wouldn't have two many fears on either count, given the (relative) 'newness' of the kit, and the fact that it was based on a more or less contemporary French subject - I can't imagine Heller being too slapdash with either their research or design on this one. Apart from the Italeri C-119, another obvious point of comparison would be the Heller Canadair CL-215 amphibious 'water-bomber' - a kit of similar size, complexity and vintage. Looking at both of those kits together confirms to me that the standard of Heller production in the early 1980's was very high, and it's a pity that the company went into such serious decline. Nonetheless, this kit is a must for any fan of transport aircraft, or for anyone who wants to build something a bit unusual.”
“All in all an enjoyable kit of an interesting aircraft with a great choice of markings, just take care with that wing joint.”
Dekalerna ger möjlighet att välja såväl den franska och västtyska versionen.
Byggbeskrivningen ger med sina sprängskisser en god överblick av delarnas sammansättning. Färg- och dekalschema är relativt tydliga. Färgschemat är naturligtvis i Humbrols färger (som för alla Heller-byggsatser), men dessa är tämligen lätt översättbara till andra fabrikat av modellfärger (finns utmärkta sådana på IPMS Stockholms hemsida!). Summa sumarum blir detta ett intressant och flyghistoriskt viktigt transportflygplan producerat i Europa under 60-talet, där man kan se släktskapet med den amerikanska C-119 Boxcar.
Vad jag kan se, finns det options för både stängd och open lastlucka, vilket självklart bjuder in till att utveckla olika former av diorama. Såg en kit review på Hyperscale, där en FIAT G91 i demonterat skick höll på att lastas ur eller in (svårt att säga vilket).
X/YB-35 i Italeris utförande verkar ha sitt ursprung från den gamla AMT-utgåvan, som i hottats upp något i detaljering. Som sagt, det är en stor modell med sin spännvidd på ca 72 cm och den bör i välbyggt skick med snygg Aclad-lackering i aluminium bli en veritabel ögonmagnet på ett välbesökt månadsmöte.
Delarna på de olika gjutramarna verkar ha en logisk uppbyggnad som följer schemat för ihopsättning. Det ser snyggt, överskådligt och välorganiserat ut. Ett plus i detta sammanhang, är att hjulen är realistiskt gjorda med en naturlig anliggningsyta mot startbanan. Behövs inga resinhjul med flat yta där inte! För att nu använda en sliten klyscha i ett sådant här sammanhang: Italeris upplägg ser helgjutet ut (hehe)!
Dekalerna ser OK ut och har strips för walkways.
Byggbeskrivningen är omfattande och har fotografisk prägel, vilket ger en tydligare överblick på såväl helhet som detaljer. Snyggt gjort! X/YB-35 går att bygga i två olika versioner, dels den första från 1947, dels den senare från 1950. Förutom detta inbjuder ju alltid en prototyp till egna fantasier för whatif-versioner (varför inte en svensk med splintercamo?).
Jag minns för egen del ett litet utsnitt från en äldre filmversion från Världarnas krig, där man klippt in journalfilmssnuttar med några rotar med dessa Flying Wings, som med hjälp av dåtidens animering förgäves bekämpade de utomjordiska vidunder som hemsökte Jorden (och speciellt USA). Den nyproducerade remaken med Tom Cruise går inte för hackor heller!
För den som eventuellt vill se denna mäktiga flygande vinge ”in action” rekommenderas att följa länken: https://www.youtube.com/watch?v=pLQ3-nMlik8
Allt är snyggt förpackat i slutna plastpåsar (som jag var tvungen att öppna för denna review, snyft!). En första okulär besiktning av delarna visar minimalt med gjutskägg och det verkar finnas en logisk ordning (det brukar inte annars vara signifikativt för franska modelltillverkare) som följer strukturen i uppbyggnaden.
Om passformen är det svårt att sia om och jag får väl återkomma till den delen senare. Dock kan jag citera några statements från andra byggares kit reviews:
”This is not a beginners kit by any means, but it's a lovely old plane and I am reasonably happy with it.”
“This looks like a great kit, although not quite up to the level of the Italeri C-119 kit. For example, some of the engraved panel lines used to mark the control surfaces are just a small bit rough. This doesn't really amount to much though, and would be easily corrected - if indeed it needs to be corrected at all. Obviously, I can't offer any advice on how accurate it is, or how good the fit is going to be - I left the parts safe in their protective wrapping . I wouldn't have two many fears on either count, given the (relative) 'newness' of the kit, and the fact that it was based on a more or less contemporary French subject - I can't imagine Heller being too slapdash with either their research or design on this one. Apart from the Italeri C-119, another obvious point of comparison would be the Heller Canadair CL-215 amphibious 'water-bomber' - a kit of similar size, complexity and vintage. Looking at both of those kits together confirms to me that the standard of Heller production in the early 1980's was very high, and it's a pity that the company went into such serious decline. Nonetheless, this kit is a must for any fan of transport aircraft, or for anyone who wants to build something a bit unusual.”
“All in all an enjoyable kit of an interesting aircraft with a great choice of markings, just take care with that wing joint.”
Dekalerna ger möjlighet att välja såväl den franska och västtyska versionen.
Byggbeskrivningen ger med sina sprängskisser en god överblick av delarnas sammansättning. Färg- och dekalschema är relativt tydliga. Färgschemat är naturligtvis i Humbrols färger (som för alla Heller-byggsatser), men dessa är tämligen lätt översättbara till andra fabrikat av modellfärger (finns utmärkta sådana på IPMS Stockholms hemsida!). Summa sumarum blir detta ett intressant och flyghistoriskt viktigt transportflygplan producerat i Europa under 60-talet, där man kan se släktskapet med den amerikanska C-119 Boxcar.
Vad jag kan se, finns det options för både stängd och open lastlucka, vilket självklart bjuder in till att utveckla olika former av diorama. Såg en kit review på Hyperscale, där en FIAT G91 i demonterat skick höll på att lastas ur eller in (svårt att säga vilket).
X/YB-35 i Italeris utförande verkar ha sitt ursprung från den gamla AMT-utgåvan, som i hottats upp något i detaljering. Som sagt, det är en stor modell med sin spännvidd på ca 72 cm och den bör i välbyggt skick med snygg Aclad-lackering i aluminium bli en veritabel ögonmagnet på ett välbesökt månadsmöte.
Delarna på de olika gjutramarna verkar ha en logisk uppbyggnad som följer schemat för ihopsättning. Det ser snyggt, överskådligt och välorganiserat ut. Ett plus i detta sammanhang, är att hjulen är realistiskt gjorda med en naturlig anliggningsyta mot startbanan. Behövs inga resinhjul med flat yta där inte! För att nu använda en sliten klyscha i ett sådant här sammanhang: Italeris upplägg ser helgjutet ut (hehe)!
Dekalerna ser OK ut och har strips för walkways.
Byggbeskrivningen är omfattande och har fotografisk prägel, vilket ger en tydligare överblick på såväl helhet som detaljer. Snyggt gjort! X/YB-35 går att bygga i två olika versioner, dels den första från 1947, dels den senare från 1950. Förutom detta inbjuder ju alltid en prototyp till egna fantasier för whatif-versioner (varför inte en svensk med splintercamo?).
Jag minns för egen del ett litet utsnitt från en äldre filmversion från Världarnas krig, där man klippt in journalfilmssnuttar med några rotar med dessa Flying Wings, som med hjälp av dåtidens animering förgäves bekämpade de utomjordiska vidunder som hemsökte Jorden (och speciellt USA). Den nyproducerade remaken med Tom Cruise går inte för hackor heller!
För den som eventuellt vill se denna mäktiga flygande vinge ”in action” rekommenderas att följa länken: https://www.youtube.com/watch?v=pLQ3-nMlik8
merlin1953packard
Sv: In box review - Noratlas/Heller 1:72 och Northrop X/YB-35 Flying Wing/Italeri 1:72
Utmärkt genomgång. Vilket år ungefär kom denna flygande vinge?
Magnus
Magnus
T-34
Sv: In box review - Noratlas/Heller 1:72 och Northrop X/YB-35 Flying Wing/Italeri 1:72
Härliga kap minsan!!
En XB-49 skulle göra sig bra brevid XB-35:an åsså givetvis en B-2
En XB-49 skulle göra sig bra brevid XB-35:an åsså givetvis en B-2
Janne.S- Moderator
Sv: In box review - Noratlas/Heller 1:72 och Northrop X/YB-35 Flying Wing/Italeri 1:72
T-34 skrev:Utmärkt genomgång. Vilket år ungefär kom denna flygande vinge?
Magnus
Ja, du Magnus, det är jag inte riktigt säker på. Förlagan, dvs the real thing, projekterades under kriget och vid krigsslutet blev det fart på projektet ordentligt när det kalla kriget satte press på generalerna. Vad gäller själva modellen, är Italeris utgåva relativt ny i deras produktutbud. Något år skulle jag tro. Men jag misstänker att Italeri "sover skavfötters" med gamla AMT i detta fallet, dvs Italeri har sannolikt förbättrat ett och annat i gjutformen. New moulding är väl det knappast fråga om här, något som de flesta stora tillverkare annars är väldigt måna om att framhålla.
merlin1953packard
Sv: In box review - Noratlas/Heller 1:72 och Northrop X/YB-35 Flying Wing/Italeri 1:72
Janne.S skrev:Härliga kap minsan!!
En XB-49 skulle göra sig bra brevid XB-35:an åsså givetvis en B-2
Ja, det skulle utgöra en anslående trio; men varför inte med en Horten i bakgrunden? Flygande vingar är det inte så gott om...
merlin1953packard
Sv: In box review - Noratlas/Heller 1:72 och Northrop X/YB-35 Flying Wing/Italeri 1:72
Ingen dum idé alls!
Janne.S- Moderator
Liknande ämnen
» sort of in box review...german flying boats BV222 & BV138...
» JAS 35K Draken, Revell/Heller/Italeri 1:72 scale
» Revell 1/144 Northrop B-2 Spirit
» Ny Airfix B-17G Flying Fortress 1/72?
» Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32
» JAS 35K Draken, Revell/Heller/Italeri 1:72 scale
» Revell 1/144 Northrop B-2 Spirit
» Ny Airfix B-17G Flying Fortress 1/72?
» Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet