IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

+15
linusorn
Henrik Bergman
Exelon
Caverö
Mal
Azgaron
cas
Björn Eriksson
Matt_Public
Stefan E
Gigabyte
Marlin
MiniStuff
flarpen
Janne.S
19 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 6 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Stefan E fre apr 25 2014, 16:46

Vad mycket skarvar....
Ser samma problem på den Jaguar-A som jag bygger på nu, den har en liknande nedbrytning av delarna.

Modellen är producerad för att tillverkaren skall kunna göra modellerna så billigt och i så många varianter som möjligt, och ta så mycket betalt de bara kan.
Inte en tanke på  den stackare som försöker limma ihop ett sådant här ök!
Den enda tillverkare jag kan tänka mig gå land med en sådan här konstruktion är Tamiya.
Tamiya har den precisionen och kunskapen att gjuta plast som krävs, KH kan det uppenbarligen inte.

Du jobbar på bra, och du får säkert ett mycket bra resultat, men hur många byggare kommer att ge upp på sin Grip, tror du?
Det kommer att finnas halvbyggda modeller hos många modellbyggare...

Vi skriver 2014 nu, Monogram, Revell och Airfix gjorde bättre grejer redan 1970!

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S fre apr 25 2014, 19:15

ja du Stefan. .. det är inte en modell som man ger en 13-åring precis. En Italeri för en 1/3-del av priset med bättre passform om än enklare detaljer är mer prisvärd. .. även om man måste köps eftermarknads grejer. ...
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S fre apr 25 2014, 19:20

Se där...förbättrad prisbild Smile
http://www.rebell.com/saab-jas39c-gripen.html
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Warsawpact fre apr 25 2014, 22:39

Janne.S skrev:Tack Chrille Very Happy

vad har du själv på byggbordet nuförtiden?

Airbus A350 o diverse civila flyg.

JASen ser ruggigt bra ut. Kommer följa detta bygge.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Matt_Public lör apr 26 2014, 09:36

Berömvärd brakarbössa! king

Också: redigt med spackel laget runt. That's the ticket!

Men man får väl vara glad att kisse-höken ens försöker, antar jag. Samma som med trumpetaren, med tanke på vad mycket skojsigt som de båda släpper.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Warsawpact fre maj 02 2014, 16:52

Hur går det med bygget? Vad blir det för wåffen som ska fast under vingarna?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S fre maj 02 2014, 21:23

Jodå.....ska bara lista ut färgen på HUD projektorn....

Har syndat lite med marint på sistone åxå.....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Warsawpact lör maj 03 2014, 00:24

Janne.S skrev:Har syndat lite med marint på sistone åxå.....

...sovjetiskt!?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S lör maj 03 2014, 08:59

Warsawpact skrev:
Janne.S skrev:Har syndat lite med marint på sistone åxå.....

...sovjetiskt!?
.....mmmm....could be.... ; P
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av denstore sön jan 04 2015, 14:22

OK, så här ett drygt halvår efter, vad anser du vara mest nödvändigt i aftermarket-grejer, och vad gjorde mest nytta/var besvärligast?
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S sön jan 04 2015, 14:34

denstore skrev:OK, så här ett drygt halvår efter, vad anser du vara mest nödvändigt i aftermarket-grejer, och vad gjorde mest nytta/var besvärligast?
Allt från Aires till Griprn är top notch!
Allt från CMK är slöseri med pengar!

vad som behövs till modellen är balkar med motmedels tillsatsen och lavetter med dito, LAU-138med BOL,
Sedan så skulle det vara kul mef saxlänkar till huvudställen.
Vacumhuv och diverse ets detaljer här och där.
Käcka Meteor skulle vara fint också....samt Rb15F, KEPD 350 Taurus.....
Tror jag var allt...
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av denstore sön jan 04 2015, 16:16

Med top-notch, innefattar det även passform? Min erfarenhet av Aires har varit ganska blandad i den frågan.
Hur mycket av detaljerna fixas med ett ets-set från t.ex. Eduard? Jag vet inte om jag är så sugen på att lägga en halv förmögenhet på en massa Aires-set.
Behövs en vacuformad huv? Är satsens helt miserabel?
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S sön jan 04 2015, 16:30

denstore skrev:Med top-notch, innefattar det även passform? Min erfarenhet av Aires har varit ganska blandad i den frågan.
Hur mycket av detaljerna fixas med ett ets-set från t.ex. Eduard? Jag vet inte om jag är så sugen på att lägga en halv förmögenhet på en massa Aires-set.
Behövs en vacuformad huv? Är satsens helt miserabel?
Jag har inte testat aires grejerna än...tror Johan(flarpen) har dom i sin modell. Jag har aldrig varit bekymrad över aires passform om jag ska vara ärlig...detaljerna överväger eventuellt mök vid inpassandet....man får alltid passa in resin ändå.
Modellen i sig har fina detaljer. ...lite för fina så man får dra lite linjer med ritsen.
Passformen varierar från modell till modell....övervägande ok.
Du får scratcha luftkanaler.
CMK har ju ets åtminstone. ..kolla runt vad som finns på hannants och så.
Jag missförstog nog din fråga lite...jag trodde du var ute efter vad jag ville se till Gripen...så allt jag räknade upp finns inte utan det var lite av en önskelista. Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av flarpen sön jan 04 2015, 16:53

Janne.S skrev:
denstore skrev:Med top-notch, innefattar det även passform? Min erfarenhet av Aires har varit ganska blandad i den frågan.
Hur mycket av detaljerna fixas med ett ets-set från t.ex. Eduard? Jag vet inte om jag är så sugen på att lägga en halv förmögenhet på en massa Aires-set.
Behövs en vacuformad huv? Är satsens helt miserabel?
Jag har inte testat  aires grejerna än...tror Johan(flarpen) har dom i sin modell. Jag har aldrig varit bekymrad över aires passform om jag ska vara ärlig...detaljerna överväger eventuellt mök vid inpassandet....man får alltid passa in resin ändå.
Modellen i sig har fina detaljer. ...lite för fina så man får dra lite linjer med ritsen.
Passformen varierar från modell till modell....övervägande ok.
Du får scratcha luftkanaler.
CMK har ju ets åtminstone. ..kolla runt vad som finns på hannants och så.
Jag missförstog nog din fråga lite...jag trodde du var ute efter vad jag ville se till Gripen...så allt jag räknade upp finns inte utan det var lite av en önskelista. Very Happy

Tjena
Min erfarenhet av Aires detaljset till Kitty Hawks gripen är att det passar som handen i handsken. Det behövs väldigt lite justeringar, okej, man behöver slipa en del för att få både cockpit och främre hjulhuset att passa tillsammans, men det är i stort sett det enda.
Sen har Eduard ett ets set där man framförallt får med saxlänkar till ställen, men man får ju med allt annat nödvändigt också som komplett inredning till cockpit. Så vill man inte punga ut för resin seten så funkar eduards ets som det är. Men som Janne säger, den största bristen är väl vapnen och fullständig avsaknad av extratankar. CMK's vapenbalkar kan rekommenderas trots att man inte får med nån NATO balk i det setet.

/Johan
flarpen
flarpen
AMS patient zero


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av denstore sön jan 04 2015, 17:29

Janne.S skrev:

Du får scratcha luftkanaler.

Är du galen? Kommer aldrig att hända.Wink

Tack för svaren pojkar. Det jag är ute efter är väl egentligen att göra en någorlunda fin modell, med ett minimum av krångel. Kan säga att enda riktigt seriösa försöket med Aires var deras cockpit och landställs-set till Hasegawas Harrier. Höll på att få ett totalt mentalt sammanbrott. Lovade att aldrig köpa deras grejer igen, men sånt kan man ju inte sitta och hålla fast vid..... Very Happy
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S sön jan 04 2015, 17:56

denstore skrev:
Janne.S skrev:

Du får scratcha luftkanaler.

Är du galen? Kommer aldrig att hända.Wink
At
Tack för svaren pojkar. Det jag är ute efter är väl egentligen att göra en någorlu:Pnda fin modell, med ett minimum av krångel. Kan säga att enda riktigt seriösa försöket med Aires var deras cockpit och landställs-set till Hasegawas Harrier. Höll på att få ett totalt mentalt sammanbrott. Lovade att aldrig köpa deras grejer igen, men sånt kan man ju inte sitta och hålla fast vid..... Very Happy
Hahaha, ack du klentrogne Razz
Jag petade in aires cockpit till F-15E gjord för revell in i en Haegawa......det gick till slut, efter det har jag adrig tyckt att aires är något särskilt svårt att passa in...i de modeller de är avsedda för. Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av denstore sön jan 04 2015, 18:08

Janne.S skrev:Hahaha, ack du klentrogne Razz
Jag petade in aires cockpit till F-15E gjord för revell in i en Haegawa......det gick till slut, efter det har jag adrig tyckt att aires är något särskilt svårt att passa in...i de modeller de är avsedda för. Razz

Det är därför man inte ska fråga såna som dig. Du är helt enkelt inte kräsen nog. Wink
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Mats6412 tis sep 08 2015, 21:28

Kollade in ditt bygge Janne , köpte denna med samma märke verkar vara mycket strul med den , får väl se om jag kan få ihop den , har ju inte byggt så mycket plan och för dom pengarna så tycker man ju att det skall vara kvalitet på grejorna , tacka vet jag Tamiya , men du har gjort ett bra jobb !!!
Mats6412
Mats6412


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Mats6412 mån sep 14 2015, 17:23

Janne när du fick kapa lite på sittbrunnen tog du bara där du har streckat ???

Mats
Mats6412
Mats6412


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Caverö mån sep 14 2015, 19:43

Ha ha Aires! jag fick ju pillat in deras cockpit för Hgawas A4:a i min Italeri A4:a utan större problems.

Funkar fint det.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S mån sep 14 2015, 21:33

Mats6412 skrev:Janne när du fick kapa lite på sittbrunnen tog du bara där du har streckat ???

Mats
Titta vad du hittade för gammal tråd.....
Jajjemensan (fick läsa lite i tråden innan jag hängde på det du pratade om), jag kapade allt det streckade för att få plats med hjulbrunnen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Mats6412 tis sep 15 2015, 09:38

Tack för dit svar nu är den fixad här på jobbet , Janne
Mats6412
Mats6412


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Mats6412 ons sep 16 2015, 17:02

Hej Janne förlåt med alla frågor men hur mycket fick du ta bort så ip kåpan fick plats ??
Mats6412
Mats6412


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S ons sep 16 2015, 17:55

Mats6412 skrev:Hej Janne förlåt med alla frågor men hur mycket fick du ta bort så ip kåpan fick plats ??
Fråga på bara, jag svarar efter förmåga Smile
Jag minns inte exakt men jag måttade med kåpan och markerade med en penna det som skulle väck. ...sedan passade jag och dremlade tills jag blev nöjd.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Tobias ons sep 16 2015, 18:00

Det ser fint ut, bra att ha som referense.. Den där modellen gör mig lite rädd.. Embarassed Fint att du går i bräschen! Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk - Sida 6 Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet