JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk
+15
linusorn
Henrik Bergman
Exelon
Caverö
Mal
Azgaron
cas
Björn Eriksson
Matt_Public
Stefan E
Gigabyte
Marlin
MiniStuff
flarpen
Janne.S
19 posters
Sida 6 av 7
Sida 6 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk
Vad mycket skarvar....
Ser samma problem på den Jaguar-A som jag bygger på nu, den har en liknande nedbrytning av delarna.
Modellen är producerad för att tillverkaren skall kunna göra modellerna så billigt och i så många varianter som möjligt, och ta så mycket betalt de bara kan.
Inte en tanke på den stackare som försöker limma ihop ett sådant här ök!
Den enda tillverkare jag kan tänka mig gå land med en sådan här konstruktion är Tamiya.
Tamiya har den precisionen och kunskapen att gjuta plast som krävs, KH kan det uppenbarligen inte.
Du jobbar på bra, och du får säkert ett mycket bra resultat, men hur många byggare kommer att ge upp på sin Grip, tror du?
Det kommer att finnas halvbyggda modeller hos många modellbyggare...
Vi skriver 2014 nu, Monogram, Revell och Airfix gjorde bättre grejer redan 1970!
Stefan
Ser samma problem på den Jaguar-A som jag bygger på nu, den har en liknande nedbrytning av delarna.
Modellen är producerad för att tillverkaren skall kunna göra modellerna så billigt och i så många varianter som möjligt, och ta så mycket betalt de bara kan.
Inte en tanke på den stackare som försöker limma ihop ett sådant här ök!
Den enda tillverkare jag kan tänka mig gå land med en sådan här konstruktion är Tamiya.
Tamiya har den precisionen och kunskapen att gjuta plast som krävs, KH kan det uppenbarligen inte.
Du jobbar på bra, och du får säkert ett mycket bra resultat, men hur många byggare kommer att ge upp på sin Grip, tror du?
Det kommer att finnas halvbyggda modeller hos många modellbyggare...
Vi skriver 2014 nu, Monogram, Revell och Airfix gjorde bättre grejer redan 1970!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
ja du Stefan. .. det är inte en modell som man ger en 13-åring precis. En Italeri för en 1/3-del av priset med bättre passform om än enklare detaljer är mer prisvärd. .. även om man måste köps eftermarknads grejer. ...
Janne.S- Moderator
Se där...förbättrad prisbild
http://www.rebell.com/saab-jas39c-gripen.html
http://www.rebell.com/saab-jas39c-gripen.html
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Tack Chrille
vad har du själv på byggbordet nuförtiden?
Airbus A350 o diverse civila flyg.
JASen ser ruggigt bra ut. Kommer följa detta bygge.
Warsawpact- Starwarsviritous
Berömvärd brakarbössa!
Också: redigt med spackel laget runt. That's the ticket!
Men man får väl vara glad att kisse-höken ens försöker, antar jag. Samma som med trumpetaren, med tanke på vad mycket skojsigt som de båda släpper.
Också: redigt med spackel laget runt. That's the ticket!
Men man får väl vara glad att kisse-höken ens försöker, antar jag. Samma som med trumpetaren, med tanke på vad mycket skojsigt som de båda släpper.
Matt_Public- Master of DNF
Hur går det med bygget? Vad blir det för wåffen som ska fast under vingarna?
Jodå.....ska bara lista ut färgen på HUD projektorn....
Har syndat lite med marint på sistone åxå.....
Har syndat lite med marint på sistone åxå.....
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Har syndat lite med marint på sistone åxå.....
...sovjetiskt!?
.....mmmm....could be.... ; PWarsawpact skrev:Janne.S skrev:Har syndat lite med marint på sistone åxå.....
...sovjetiskt!?
Janne.S- Moderator
OK, så här ett drygt halvår efter, vad anser du vara mest nödvändigt i aftermarket-grejer, och vad gjorde mest nytta/var besvärligast?
denstore
Allt från Aires till Griprn är top notch!denstore skrev:OK, så här ett drygt halvår efter, vad anser du vara mest nödvändigt i aftermarket-grejer, och vad gjorde mest nytta/var besvärligast?
Allt från CMK är slöseri med pengar!
vad som behövs till modellen är balkar med motmedels tillsatsen och lavetter med dito, LAU-138med BOL,
Sedan så skulle det vara kul mef saxlänkar till huvudställen.
Vacumhuv och diverse ets detaljer här och där.
Käcka Meteor skulle vara fint också....samt Rb15F, KEPD 350 Taurus.....
Tror jag var allt...
Janne.S- Moderator
Med top-notch, innefattar det även passform? Min erfarenhet av Aires har varit ganska blandad i den frågan.
Hur mycket av detaljerna fixas med ett ets-set från t.ex. Eduard? Jag vet inte om jag är så sugen på att lägga en halv förmögenhet på en massa Aires-set.
Behövs en vacuformad huv? Är satsens helt miserabel?
Hur mycket av detaljerna fixas med ett ets-set från t.ex. Eduard? Jag vet inte om jag är så sugen på att lägga en halv förmögenhet på en massa Aires-set.
denstore
Jag har inte testat aires grejerna än...tror Johan(flarpen) har dom i sin modell. Jag har aldrig varit bekymrad över aires passform om jag ska vara ärlig...detaljerna överväger eventuellt mök vid inpassandet....man får alltid passa in resin ändå.denstore skrev:Med top-notch, innefattar det även passform? Min erfarenhet av Aires har varit ganska blandad i den frågan.
Modellen i sig har fina detaljer. ...lite för fina så man får dra lite linjer med ritsen.
Passformen varierar från modell till modell....övervägande ok.
Du får scratcha luftkanaler.
CMK har ju ets åtminstone. ..kolla runt vad som finns på hannants och så.
Jag missförstog nog din fråga lite...jag trodde du var ute efter vad jag ville se till Gripen...så allt jag räknade upp finns inte utan det var lite av en önskelista.
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Jag har inte testat aires grejerna än...tror Johan(flarpen) har dom i sin modell. Jag har aldrig varit bekymrad över aires passform om jag ska vara ärlig...detaljerna överväger eventuellt mök vid inpassandet....man får alltid passa in resin ändå.denstore skrev:Med top-notch, innefattar det även passform? Min erfarenhet av Aires har varit ganska blandad i den frågan.
Modellen i sig har fina detaljer. ...lite för fina så man får dra lite linjer med ritsen.
Passformen varierar från modell till modell....övervägande ok.
CMK har ju ets åtminstone. ..kolla runt vad som finns på hannants och så.
Jag missförstog nog din fråga lite...jag trodde du var ute efter vad jag ville se till Gripen...så allt jag räknade upp finns inte utan det var lite av en önskelista.
Tjena
Min erfarenhet av Aires detaljset till Kitty Hawks gripen är att det passar som handen i handsken. Det behövs väldigt lite justeringar, okej, man behöver slipa en del för att få både cockpit och främre hjulhuset att passa tillsammans, men det är i stort sett det enda.
Sen har Eduard ett ets set där man framförallt får med saxlänkar till ställen, men man får ju med allt annat nödvändigt också som komplett inredning till cockpit. Så vill man inte punga ut för resin seten så funkar eduards ets som det är. Men som Janne säger, den största bristen är väl vapnen och fullständig avsaknad av extratankar. CMK's vapenbalkar kan rekommenderas trots att man inte får med nån NATO balk i det setet.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Janne.S skrev:
Är du galen? Kommer aldrig att hända.
Tack för svaren pojkar. Det jag är ute efter är väl egentligen att göra en någorlunda fin modell, med ett minimum av krångel. Kan säga att enda riktigt seriösa försöket med Aires var deras cockpit och landställs-set till Hasegawas Harrier. Höll på att få ett totalt mentalt sammanbrott. Lovade att aldrig köpa deras grejer igen, men sånt kan man ju inte sitta och hålla fast vid.....
denstore
Hahaha, ack du klentrognedenstore skrev:Janne.S skrev:
Är du galen? Kommer aldrig att hända.
At
Tack för svaren pojkar. Det jag är ute efter är väl egentligen att göra en någorlu:Pnda fin modell, med ett minimum av krångel. Kan säga att enda riktigt seriösa försöket med Aires var deras cockpit och landställs-set till Hasegawas Harrier. Höll på att få ett totalt mentalt sammanbrott. Lovade att aldrig köpa deras grejer igen, men sånt kan man ju inte sitta och hålla fast vid.....
Jag petade in aires cockpit till F-15E gjord för revell in i en Haegawa......det gick till slut, efter det har jag adrig tyckt att aires är något särskilt svårt att passa in...i de modeller de är avsedda för.
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Hahaha, ack du klentrogne
Jag petade in aires cockpit till F-15E gjord för revell in i en Haegawa......det gick till slut, efter det har jag adrig tyckt att aires är något särskilt svårt att passa in...i de modeller de är avsedda för.
Det är därför man inte ska fråga såna som dig. Du är helt enkelt inte kräsen nog.
denstore
Kollade in ditt bygge Janne , köpte denna med samma märke verkar vara mycket strul med den , får väl se om jag kan få ihop den , har ju inte byggt så mycket plan och för dom pengarna så tycker man ju att det skall vara kvalitet på grejorna , tacka vet jag Tamiya , men du har gjort ett bra jobb !!!
Mats6412
Janne när du fick kapa lite på sittbrunnen tog du bara där du har streckat ???
Mats
Mats
Mats6412
Ha ha Aires! jag fick ju pillat in deras cockpit för Hgawas A4:a i min Italeri A4:a utan större problems.
Funkar fint det.
Funkar fint det.
Caverö
Titta vad du hittade för gammal tråd.....Mats6412 skrev:Janne när du fick kapa lite på sittbrunnen tog du bara där du har streckat ???
Mats
Jajjemensan (fick läsa lite i tråden innan jag hängde på det du pratade om), jag kapade allt det streckade för att få plats med hjulbrunnen.
Janne.S- Moderator
Hej Janne förlåt med alla frågor men hur mycket fick du ta bort så ip kåpan fick plats ??
Mats6412
Fråga på bara, jag svarar efter förmågaMats6412 skrev:Hej Janne förlåt med alla frågor men hur mycket fick du ta bort så ip kåpan fick plats ??
Jag minns inte exakt men jag måttade med kåpan och markerade med en penna det som skulle väck. ...sedan passade jag och dremlade tills jag blev nöjd.
Janne.S- Moderator
Det ser fint ut, bra att ha som referense.. Den där modellen gör mig lite rädd.. Fint att du går i bräschen!
Tobias
Sida 6 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» JAS39C Gripen, Kittyhawk 1/48
» JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk
» Revell 1/72 JAS39C Gripen
» Jas 39 A/C gripen Kittyhawk
» Säljes eller bytes, Kittyhawk 1/48 JAS 39A/C Gripen
» JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk
» Revell 1/72 JAS39C Gripen
» Jas 39 A/C gripen Kittyhawk
» Säljes eller bytes, Kittyhawk 1/48 JAS 39A/C Gripen