Airbrush problem igen.
+6
Mal
Hayabusa
linusorn
Janne.S
cas
Fisken35
10 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Airbrush problem igen.
Ni som vet och kan, vad är det för fel på sprutan när det kommer luft och färg om jag bara drar avtryckaren bakåt utan att trycka ner den?
Fredrik
Fredrik
Fisken35
Sv: Airbrush problem igen.
Umm, det låter lite udda?
Kanske avtryckar/luft-ventilen som kärvar lite? Testa att smörja upp den med nåt lämpligt smörjmedel...
Kanske avtryckar/luft-ventilen som kärvar lite? Testa att smörja upp den med nåt lämpligt smörjmedel...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
single action spruta
nä men det lät lurigt... något måste ju trycka på pinnen i ventilen för att få igång flödet. Kan den ha fastnat? prova en droppe symaskinsolja i ventilen.
nä men det lät lurigt... något måste ju trycka på pinnen i ventilen för att få igång flödet. Kan den ha fastnat? prova en droppe symaskinsolja i ventilen.
Janne.S- Moderator
Det kan ha byggts upp färg under avtryckaren. Vad är det för spruta?
linusorn
Det är en HS Infinety och jag har en sån där luftflödesregulator på den, om jag tar bort den och sätter tillbaks orginalet blir det lite bättre.
Fisken35
Det sitter en liten O-ring i toppen av luftventilen, själva ventilskaftet löper genom denna O-ring. Den (O-ringen) har en tendens att "nypa fast" skaftet vilket gör att luftflödet lämnas öppet.
Efter kontakt med H&S i Tyskland så skickade de en servicelösning i form av en teflontätning som ersätter O-ringen. Tror att detta senare blev standard på deras AB.
http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d7136bdb9cb46221d04e3fb-harder-steenbeck-tips
Efter kontakt med H&S i Tyskland så skickade de en servicelösning i form av en teflontätning som ersätter O-ringen. Tror att detta senare blev standard på deras AB.
http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d7136bdb9cb46221d04e3fb-harder-steenbeck-tips
Hayabusa
Men jag trycker ju inte ner avtryckaren, jag drar den ju bara bakåt, när jag sedan släpper tillbaka den så slutar luften och färgen att flöda.
Fisken35
Jo, men så länge nålen är i sitt främsta läge så "täpper" den till munstycket = ingen färg. Hur som helst så tycker jag att det är värt att kolla, det är enkelt att göra.
Hayabusa
På min hs evolution, får jag ibland färgansamlingar på avtryckarens lilla kula längst ner. Gör rent den och samtidigt luftregulatorn uppifrån med en tops dränkt i thinner passande din färg. Brukar fixa problemen.
linusorn
Det verkar inte funka det heller, och sprutan är ny så jag har inte hunit andvända den mer än en gång.
Fisken35
Om du har tålamod så kör jag en tutorial ikväll m bilder på demontera din spruta m rengöring...Fisken35 skrev:Det verkar inte funka det heller, och sprutan är ny så jag har inte hunit andvända den mer än en gång.
för ska göra rent min sent ikväll....
Jag kör Infinity själv sen 2år tebax.....
samtidigt som du får koll på den, samt ska byta packningar idag med då de är slitna
Hojta till om du känner att det kan vara till hjälp....
/Juha
Mal
Det skulle vara bra kanske.
Ser inte vad det kan vara för fel, jag har provat att skruva ut skruven till luftventillen i fPc:n men det hjälper inte heller, antingen är pinnen i dom för långa till min spruta eller så jävlas det bara ändå.
Ser inte vad det kan vara för fel, jag har provat att skruva ut skruven till luftventillen i fPc:n men det hjälper inte heller, antingen är pinnen i dom för långa till min spruta eller så jävlas det bara ändå.
Fisken35
Det fixar sig......
Tat lungt, sånt här händer.....Vi ska skaka liv i denna ordentligt.....
ska bara ta min sommar öl först sen mecka ihop tutorialen Mals Way....
So be patient, kommer demontera min extra mkt så du blir ordentligt bekant m din spruta, samt kommer använda ett par verktyg för en delikat sak i sprutan, easy peasy serru....jag tippar där ligger problemet.
Tat lungt, sånt här händer.....Vi ska skaka liv i denna ordentligt.....
ska bara ta min sommar öl först sen mecka ihop tutorialen Mals Way....
So be patient, kommer demontera min extra mkt så du blir ordentligt bekant m din spruta, samt kommer använda ett par verktyg för en delikat sak i sprutan, easy peasy serru....jag tippar där ligger problemet.
Mal
Allright.
Som jag lovat....
kör en tutorial på min spruta HS InFinityn, men gäller andra sprutor med soooo.
Allright first tings first......Fråga gärna, iom vart en massa bilder ;)sprutan o verktygen jag ska använda, behöver inte förklara då du ser vad som finns
ett spritbad, ett par saker redan i badet , hederlig isoprop.....
Patienten...
Nu Nålhelvettet....
mkt mkt viktigt....
Jag kör papper m sprit eller acetone, drar mpt spetsen, när den öär ren så känner jag med fingret MOT spetsen så ingen hulling finns (krokig), if no its a goo ......
Nu ska de fina mellanrumsborsten fram (apoteket) i detta fall nu så kör jag HS egen kit, same skit men annat namn
nu slänger jag enr allt i spritbad ... isoprop....allt annat har gojsat i badet med
fram m borsten......Mellanrumsborste (apoteketet), eller HS borste som jag kör med i detta fall
sådärja.....
Jepp nu en sak som kan bråka....ventilen för luten...
Demontering som man kan
Nu ska vi plocka en packning som kan bråka m en, inte ofta men kan, denna operation är inte nödvändig hela tiden, den är nödvändig om man har problem m nålen mm...men kör den ändå iom tutorialen...
Skruvmejseln in, mkt mkt viktigt att den passar perfekt så man inte sliter ut delen ......
Nu kruxxet, den är lös japp in m en tandpetare tryck tiill o man gängar ur den sista delen ....easy peasy....Mals Way...
Threre.....yess....fint o smidigt...japp ni fattar vad jag menar, fasiken modellbyggare e händiga ....
Nu ska vi se denna bussning har en nylon packning....
det kan samlas färg där....
nu peta ut den fint m en tandpetare....
Sådärja.....
Nu till ventilen som kan bråka.....mkt sällan men kan ....yep beeen there done that o den kan det om man inte vårdar sin AB...
mera plocka isär.....
Fram m mejseln igen som passar perfekt.....
Ner i sprit bad alltihopa, isoprop....
4
Mellanrumsborste för tänder, uber bra saker....men i mitt fall för tutorialen kör jag HS egna borstar
Japp sliten packnig from hell LOL....denna åker...denna var färgkoppens packning.....sliten eller hur
mera köra borsten, med isoprop....
Jepp hederlig tops
Nu Mals Sprängsskiss för ihip montering.....
Men innan vi ska montera allt, så fram med spescialverktuget för munstycket, Denna är sak är VÄRD GULD.........så nu rensa musntycket från mikro flager....
sen den fina mellanrumsborsten (apoteket)
ny sprängskiss montering Mals Way....gillar hålla ordning
Nu till en gosig sak ....... Symaskinsolja.......
Jepp smörjer fint som fan altså..........
Nu ska vi smörja luftventilen, tandpetare m en droppe av oljan like soo...sen nu montera denna m tantpeatern först....
gänga in den fiiint
sen skruvmejseln, OBS OBS..... Bara så den sitter inget annat typ.bara litet nyp....känlsan, iom den gängar inte ur sig ......
Nu ventilen....
smörjes m lite symaskinsolja........från en tandpetare....så den glider lätt ....
Nu montering....
Nu Nålen.....jag tar papper m symaskinsolja o drar över nålen........
monterat allt...
i me slangen....
I koppen m lite sprit, för nu skla vi blåsa genom systemet så ingen symaskinsolja ligger kvar i kanalerna för färgen
allright good to go.....
jepp....
spriten flödar ut med luft....perfekt.....
like Brand New.....
Yep.....
Detta ska faskien fixxa saken för din sputa, min kvalificerade gissning är sektionen munstycket och eller packningen som håller nålen så kolla den.... hoppas denna turorial är till glödje....
Fyll gärna i denna tråd på sånt jag missat iom uppskattar det o svårt att få med allt på en kort sväng bara sådär...
Yep Kolla Jannes AB Tutorial som jag haft mkt stor glädje av i början då jag började för två år sedan mkt mkt godis o saker där skulle vilja klistra den högt i en tråd rakt av
Som jag lovat....
kör en tutorial på min spruta HS InFinityn, men gäller andra sprutor med soooo.
Allright first tings first......Fråga gärna, iom vart en massa bilder ;)sprutan o verktygen jag ska använda, behöver inte förklara då du ser vad som finns
ett spritbad, ett par saker redan i badet , hederlig isoprop.....
Patienten...
Nu Nålhelvettet....
mkt mkt viktigt....
Jag kör papper m sprit eller acetone, drar mpt spetsen, när den öär ren så känner jag med fingret MOT spetsen så ingen hulling finns (krokig), if no its a goo ......
Nu ska de fina mellanrumsborsten fram (apoteket) i detta fall nu så kör jag HS egen kit, same skit men annat namn
nu slänger jag enr allt i spritbad ... isoprop....allt annat har gojsat i badet med
fram m borsten......Mellanrumsborste (apoteketet), eller HS borste som jag kör med i detta fall
sådärja.....
Jepp nu en sak som kan bråka....ventilen för luten...
Demontering som man kan
Nu ska vi plocka en packning som kan bråka m en, inte ofta men kan, denna operation är inte nödvändig hela tiden, den är nödvändig om man har problem m nålen mm...men kör den ändå iom tutorialen...
Skruvmejseln in, mkt mkt viktigt att den passar perfekt så man inte sliter ut delen ......
Nu kruxxet, den är lös japp in m en tandpetare tryck tiill o man gängar ur den sista delen ....easy peasy....Mals Way...
Threre.....yess....fint o smidigt...japp ni fattar vad jag menar, fasiken modellbyggare e händiga ....
Nu ska vi se denna bussning har en nylon packning....
det kan samlas färg där....
nu peta ut den fint m en tandpetare....
Sådärja.....
Nu till ventilen som kan bråka.....mkt sällan men kan ....yep beeen there done that o den kan det om man inte vårdar sin AB...
mera plocka isär.....
Fram m mejseln igen som passar perfekt.....
Ner i sprit bad alltihopa, isoprop....
4
Mellanrumsborste för tänder, uber bra saker....men i mitt fall för tutorialen kör jag HS egna borstar
Japp sliten packnig from hell LOL....denna åker...denna var färgkoppens packning.....sliten eller hur
mera köra borsten, med isoprop....
Jepp hederlig tops
Nu Mals Sprängsskiss för ihip montering.....
Men innan vi ska montera allt, så fram med spescialverktuget för munstycket, Denna är sak är VÄRD GULD.........så nu rensa musntycket från mikro flager....
sen den fina mellanrumsborsten (apoteket)
ny sprängskiss montering Mals Way....gillar hålla ordning
Nu till en gosig sak ....... Symaskinsolja.......
Jepp smörjer fint som fan altså..........
Nu ska vi smörja luftventilen, tandpetare m en droppe av oljan like soo...sen nu montera denna m tantpeatern först....
gänga in den fiiint
sen skruvmejseln, OBS OBS..... Bara så den sitter inget annat typ.bara litet nyp....känlsan, iom den gängar inte ur sig ......
Nu ventilen....
smörjes m lite symaskinsolja........från en tandpetare....så den glider lätt ....
Nu montering....
Nu Nålen.....jag tar papper m symaskinsolja o drar över nålen........
monterat allt...
i me slangen....
I koppen m lite sprit, för nu skla vi blåsa genom systemet så ingen symaskinsolja ligger kvar i kanalerna för färgen
allright good to go.....
jepp....
spriten flödar ut med luft....perfekt.....
like Brand New.....
Yep.....
Detta ska faskien fixxa saken för din sputa, min kvalificerade gissning är sektionen munstycket och eller packningen som håller nålen så kolla den.... hoppas denna turorial är till glödje....
Fyll gärna i denna tråd på sånt jag missat iom uppskattar det o svårt att få med allt på en kort sväng bara sådär...
Yep Kolla Jannes AB Tutorial som jag haft mkt stor glädje av i början då jag började för två år sedan mkt mkt godis o saker där skulle vilja klistra den högt i en tråd rakt av
Senast ändrad av Mal den sön maj 25 2014, 00:13, ändrad totalt 1 gång
Mal
Jo så långt är jag med, men jag misstänker att mitt problem sitter längre ner på sprutan.
Fisken35
Fisken35 skrev:Jo så långt är jag med, men jag misstänker att mitt problem sitter längre ner på sprutan.
Uppdaterat mer sen dess....
Mal
Oj, så mycket tror jag inte jag plockat isär min spruta nånsin!
Brukar plocka bort nål och munstycke i princip, göra rent och sätta tillbaka, det är allt.
Får nog ta en ordentlig demontering nån gång framöver.
Håkan
Brukar plocka bort nål och munstycke i princip, göra rent och sätta tillbaka, det är allt.
Får nog ta en ordentlig demontering nån gång framöver.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Min spruta är ny, har avänt den en gång.
Felet är att jag kan dra avtryckaren bakåt utan att trycka ner den och det kommer luft och färg ändå.
Jag kan till och med dra avtryckaren lite uppåt samtidigt som jag drar den backåt men det kommer färg och luft ändå.
Fredrik
Felet är att jag kan dra avtryckaren bakåt utan att trycka ner den och det kommer luft och färg ändå.
Jag kan till och med dra avtryckaren lite uppåt samtidigt som jag drar den backåt men det kommer färg och luft ändå.
Fredrik
Fisken35
Jag har redan provat allt, lossar jag på fpc:n och orginalen läcker det bara luft där om den ska fungera för övrigt.
Skruvar jag på inställningen i ventilerna så måste jag skruva så pass att det läckerluft där.
Luft och färg kommer det när jag trycker framåt men inte neråt också men inte alls i lika stor mängd, då pyser och fräser det bara lite.
Det händer oavsätt om jag har änddelen på eller inte.
Skruvar jag på inställningen i ventilerna så måste jag skruva så pass att det läckerluft där.
Luft och färg kommer det när jag trycker framåt men inte neråt också men inte alls i lika stor mängd, då pyser och fräser det bara lite.
Det händer oavsätt om jag har änddelen på eller inte.
Fisken35
Har du skruvat ur bakstycket så du kan ta av avtryckaren? Har du demonterat den sen den va ny? För min del hade jag problem med själva ventilen ovanför fpcn där hade packningen lagt sig fel var bara att skruv ur den lägga packningen rätt.
Exelon
Jo då allt är som det ska, det ända jag kan tänka mig som skulle vara fel på den är att pinen i ventilen är för lång i dom både orginalet och fpcn.
Men det har jag lite svårt att tänka mig med.
Men det har jag lite svårt att tänka mig med.
Fisken35
Ta isär ventilen......
pinnen ska gå glatt o utan skrap.
Kan ha kommit
lite färg där sller lösningsmedel så smörjmedlet e borta...
Om du demonyrrar den o gör rent, sen montera den sen en tandpetare doppad i symaskinsolja dutta bara.
Kolla sen nålpackingen inne i sprutan.....
att den är fräsh och ten, där skrapas det färg ibland....
sen men inte minst gör en oedenlig rengöring av spruta, dvs demontera allt om du inte gjort det en enda gång ett bra sätt o bli kompis m den på kuppen....
köp mellanrums borstar med på apoteket......
synd att du inte bor i närheten av mig så hade jag kunnat hjälpa dig, bor i Bromma....
pinnen ska gå glatt o utan skrap.
Kan ha kommit
lite färg där sller lösningsmedel så smörjmedlet e borta...
Om du demonyrrar den o gör rent, sen montera den sen en tandpetare doppad i symaskinsolja dutta bara.
Kolla sen nålpackingen inne i sprutan.....
att den är fräsh och ten, där skrapas det färg ibland....
sen men inte minst gör en oedenlig rengöring av spruta, dvs demontera allt om du inte gjort det en enda gång ett bra sätt o bli kompis m den på kuppen....
köp mellanrums borstar med på apoteket......
synd att du inte bor i närheten av mig så hade jag kunnat hjälpa dig, bor i Bromma....
Mal
Du nu har jag plockat isär den och kollat på nålpakningen, där var det en massa färg i kolörer jag inte andvänt och skruven som packningen sitter i är betydligt större, i den sitter 3st vita packningar, kan det vara så att han har sålt mig en begangnad för fulpris och satt ditt fel grejor i den?
Fisken35
Vaaaaa....
Nålbussnigen ska det sitta en packning...
Kam
packningen sprukit så det ser ut som
tre st... ska vara en bara......
Notera...
det kan vara röd tush på ena sidan, det är för ena sidan bara o ska vara så
Nålbussnigen ska det sitta en packning...
Kam
packningen sprukit så det ser ut som
tre st... ska vara en bara......
Notera...
det kan vara röd tush på ena sidan, det är för ena sidan bara o ska vara så
Mal
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Problem med airbrush.
» Problem med vit vallejo air färg i airbrush
» Terje är på G igen!
» Hemma igen