IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Etik på Forumet

Gå ner

Etik på Forumet Empty Etik på Forumet

Inlägg av Janne.S tor jul 17 2014, 23:49

Trixigt ämne det här med att ge och motta kritik men det har aktualiserats på sistone.

Att ge konstruktiv kritik gör man för att man bryr sig och vill vara snäll och tipsa andra byggare eller varna innan det håller på att bli galet.
Nu är det här en stor hobby med många aktiva och alla ligger på olika nivåer på sin resa mot perfektion och alla har olika motiv till varför de bygger.
Konstruktiv kritik som ges ska man kunna ge utan att få huvudet avhugget och det ska ges med respekt för byggaren och en med tanke på vad som motiverar
byggaren.
Det är ett givande och tagande, lika viktigt att kunna ta konstruktiv kritik som att ge det vi ska göra det i god ton och respektfullt mot varandra.

Att enbart kritisera eller uttrycka en negativ subjektiv åsikt utan underbyggnad är ett elitistiskt ofog som varken ger inspiration eller stöd åt en byggare
utan det är bara ett uttryck för att förminska en person i andras ögon.

Vi har alla olika tolerans för att ta emot konstruktiv kritik, ofta har byggaren uttryckt i sin byggtråd vilken nivå man vill få konstruktiv kritik.
Då är det bara att respekteran byggarens önskan... så det är ganska bra att läsa en byggtråd från början innan man börjar utttalas sig.

Jag själv älskar när folk har åsikter om vad jag bygger och jag vill ha konstruktiv kritik och tips i mina byggtrådar.... mindre intresserad av det
när det är färdigt för då är det svårt att gå tillbaka och ändra något.

Här, i vårt forum, har vi lyckats skapa en stämning som är uppskattad och inspirerande av och för våra medlemmar och det utan att vi har haft några
särsklida regler uppskrivna.
Vi stöttar, tipsar och ger varandra konstruktiv kritik på ett enastånde sätt och det är viktigt att nytillkomna medlemmar förstår och anpassar sig till
forumets jargong.

Jag har varit på forum där det enda man får höra är när man gör "fel" enligt vissa och aldrig får höra ett stöttande ord...det blir snabbt ganska trist
att lägga upp byggtrådar då och man blir nedtystad och vill inte visa sina alster längre.

Det får aldrig hända här!

Alla är välkomna oavsett vilken nivå...nybörjare som elit, enda som jag kräver är att ni respekterar varandra och är hövliga mot varandra.

Admin.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Stefan E likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet