Spitfire som pensionsgåva
+10
Jojje
Mal
linusorn
Warsawpact
frznlogic
Azgaron
Marlin
Matt_Public
Tobias
cas
14 posters
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Spitfire som pensionsgåva
Barracudacast gör en fin vakumhuv till spiten, och i mitt tycke är det det enda som "behövs" i eftermarknadsväg
http://www.rebell.com/spitfire-pr-mk-xix-vacform-canopy-ax.html
http://www.rebell.com/spitfire-pr-mk-xix-vacform-canopy-ax.html
flarpen- AMS patient zero
Den skulle jag ju känt till, innan jag kapade bort massa plast för att Airfix egna lösning skall passa....
Då får den bli nästa gång helt enkelt!
Då får den bli nästa gång helt enkelt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hör och häpna: jag har byggt lite igen!
Den gångna helgen hade Timo bygglördag och jag lyckades smita iväg några lyckliga timmar för att sniffa lim, skära plast och lyssna på dålig musik.
Sånt borde man göra varje lördag...
Anywhooo...jag ägnade min uppmärksamhet åt S31:an för det slog mig att det snart är nytt år, och då går snart kollegan hem. Dags att sno sig med andra ord!
Jag har fått klart allt i cockpit!
Äntligen!
Eduards bälten passade efter lite korrektion:
Här hittade jag en liten slamkrypare i byggbeskrivningen.
Airfix vill att man sätter dit spaken för landstället (det är alltså den som sitter några mm till höger om styrspaken) först, och därefter instrumentbrädan med styrspak och allt. Kruxet är bara att den sistnämnda innehåller ett skott som landningspaken skall sitta över. Blir nog jäkligt svårt att få dit det i efterhand, så jag gjorde tvärsom helt enkelt.
Och då är helt enkelt allt inkråm på plats!
Detta är helt klart den mest detaljerade Spitfire-cockpit i 48-skala som jag har byggt, men å andra sidan är det väl bara min andra i modern tid så det räknas inte.
Ser fram emot alla Vb, IX, XII och alla Seafire så småningom!
Nästa steg, få ihop kroppshalvorna, men det blir en annan gång.!
//C
Den gångna helgen hade Timo bygglördag och jag lyckades smita iväg några lyckliga timmar för att sniffa lim, skära plast och lyssna på dålig musik.
Sånt borde man göra varje lördag...
Anywhooo...jag ägnade min uppmärksamhet åt S31:an för det slog mig att det snart är nytt år, och då går snart kollegan hem. Dags att sno sig med andra ord!
Jag har fått klart allt i cockpit!
Äntligen!
Eduards bälten passade efter lite korrektion:
Här hittade jag en liten slamkrypare i byggbeskrivningen.
Airfix vill att man sätter dit spaken för landstället (det är alltså den som sitter några mm till höger om styrspaken) först, och därefter instrumentbrädan med styrspak och allt. Kruxet är bara att den sistnämnda innehåller ett skott som landningspaken skall sitta över. Blir nog jäkligt svårt att få dit det i efterhand, så jag gjorde tvärsom helt enkelt.
Och då är helt enkelt allt inkråm på plats!
Detta är helt klart den mest detaljerade Spitfire-cockpit i 48-skala som jag har byggt, men å andra sidan är det väl bara min andra i modern tid så det räknas inte.
Ser fram emot alla Vb, IX, XII och alla Seafire så småningom!
Nästa steg, få ihop kroppshalvorna, men det blir en annan gång.!
//C
cas- Vicesheriff
Riktigt fint målad cockpit cleant o snyggt
gilöas verkligen......
swr fram mot resten på denna spitt....
vill nångång bygga en recon spit den gris rosa saken .....
gilöas verkligen......
swr fram mot resten på denna spitt....
vill nångång bygga en recon spit den gris rosa saken .....
Mal
Tackar tackar!
Den får bli ganska ren för jag tror inte Kronans Glada Gossar tilläts smutsa ner den =)
Mmmm, en rosa spit skall jag göra vid tillfälle. Har en konvertering till PR.IG från Airwaves, men jag väntar på att Airfix / Eduard släpper en ny Mk I i 1/48. Borde ju inte dröja sååå länge
Nåväl, det kan limmas lite också:
Blev en glipa framför huven, men man måste ju göra åt lite spackel nånstans...
Sen var det ju det där med vingarna. Jag brukar ju alltid tipsa om att man skall sätta dit övervingarna först, så då får jag väl följa mitt eget råd?
Som såhär alltså:
Gör man så, så blir vingskarven ganska fin
.
Nu är det bara undervingen som skall på, och där brukar det finnas nästa hemska fog som (nästan) alla Spitfire modeller lider av.
Det tar vi nästa gång!
Den får bli ganska ren för jag tror inte Kronans Glada Gossar tilläts smutsa ner den =)
Mmmm, en rosa spit skall jag göra vid tillfälle. Har en konvertering till PR.IG från Airwaves, men jag väntar på att Airfix / Eduard släpper en ny Mk I i 1/48. Borde ju inte dröja sååå länge
Nåväl, det kan limmas lite också:
Blev en glipa framför huven, men man måste ju göra åt lite spackel nånstans...
Sen var det ju det där med vingarna. Jag brukar ju alltid tipsa om att man skall sätta dit övervingarna först, så då får jag väl följa mitt eget råd?
Som såhär alltså:
Gör man så, så blir vingskarven ganska fin
.
Nu är det bara undervingen som skall på, och där brukar det finnas nästa hemska fog som (nästan) alla Spitfire modeller lider av.
Det tar vi nästa gång!
cas- Vicesheriff
Tack och bock hörni!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack!
Ja den glipan borde gå att klaras av (håll tummarna för att jag inte jinxar det nu!). Det skall ju inte vara nån panellinje där, och då är det mycket enklare att fylla igen och slipa slätt.
Har hittat lite fler ställen som det lätt går att detaljera upp litegranna, men det tar jag på min egna S31 så småningom
Ja den glipan borde gå att klaras av (håll tummarna för att jag inte jinxar det nu!). Det skall ju inte vara nån panellinje där, och då är det mycket enklare att fylla igen och slipa slätt.
Har hittat lite fler ställen som det lätt går att detaljera upp litegranna, men det tar jag på min egna S31 så småningom
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Recon byggen är grymmt bra så man vet vad se upp med.o vad man kan hotrodda lite
Mal
Spana i storskogen, här händer det grejer!
Också: din svarta Spiff-magi gav modellen vingar på ett föredömligt smärtfritt vis.
Också: din svarta Spiff-magi gav modellen vingar på ett föredömligt smärtfritt vis.
Matt_Public- Master of DNF
Snygg cockpit och snyggt monterat med fin vingskarv!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tackar för tillropen!
Nu har jag till och med limmat lite vingar!
Brutalt är svaret för dagen, men det löste det mesta utom en sak
Nåja, lite spackel reder nog ut det hoppas jag.
En hel del slipande och förhöjande togs till för att få till flapsen någorlunda.
Fick till och med förlänga de inre med lite evergreen för att inte ha megaglipor.
Når det blir nog klart när det blir fint.
Stjärten gick dock ihop på helt föredömligt vis!
Alltid något!
Nu har jag till och med limmat lite vingar!
Brutalt är svaret för dagen, men det löste det mesta utom en sak
Nåja, lite spackel reder nog ut det hoppas jag.
En hel del slipande och förhöjande togs till för att få till flapsen någorlunda.
Fick till och med förlänga de inre med lite evergreen för att inte ha megaglipor.
Når det blir nog klart när det blir fint.
Stjärten gick dock ihop på helt föredömligt vis!
Alltid något!
cas- Vicesheriff
Ett fint rim också!
Tack Matt!
Håller på med renslipning nu, så det drar väl ihop sig till primer snart =)
Tack Matt!
Håller på med renslipning nu, så det drar väl ihop sig till primer snart =)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Håkan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt bygge så här långt!
Men vad har hänt vid vingroten?
Min Seafire passade perfekt, så något måste ha gått snett nånstans?
Du reder ut det med lite plasticard, spackel och "brute force"!
Stefan
Men vad har hänt vid vingroten?
Min Seafire passade perfekt, så något måste ha gått snett nånstans?
Du reder ut det med lite plasticard, spackel och "brute force"!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Vingroten (i bakkant alltså) blev nog oväntat stor i och med att jag fästa ovanvingarna först.
Sen "råkade" jag limma den i omgångar också, tack vara Tamiya extra thin cement! Den torkar ju innan man har hunnit trycka ihop grejerna!
Det är nog därför som det blev för kort.
Skulle kört med hederliga humbrol flytlim istället, så man har lite mer tid på sig att få ihop det
Sen "råkade" jag limma den i omgångar också, tack vara Tamiya extra thin cement! Den torkar ju innan man har hunnit trycka ihop grejerna!
Det är nog därför som det blev för kort.
Skulle kört med hederliga humbrol flytlim istället, så man har lite mer tid på sig att få ihop det
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Spitfire IXc (PCM 1/32)
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Icm Spitfire Mk XVI
» Spitfire Mk Ia
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Icm Spitfire Mk XVI
» Spitfire Mk Ia
Sida 2 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|