Dragon Nr: 6252 Tiger I Initial Production 3 in 1
+13
Hayabusa
Azgaron
frznlogic
Marlin
Gigabyte
Janne.S
cas
Exelon
Fisken35
Mal
Martin Bo
Matt_Public
Jojje
17 posters
Sida 4 av 4
Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Dragon Nr: 6252 Tiger I Initial Production 3 in 1
Jojje skrev:Har problem med att jag vill vara bäst vid första försöket och när det inte ens blir "show-case"-vänligt så funderar jag på att ge upp.
Nå, ialla fall. Mitt första försök att få dit lite repor och dylikt. Men, njaaa, jag är inte nöjd trots att det är första gången för mig. (Förväntar mig att typ, Mig Jimenez ska komma fram och säga "Lär mig!" )
Det här känner man igen, jag brukar också bli besviken på mig själv såhär. Men jag tycker inte du har nån anledning att vara det! Och även om man fortfarande inte är nöjd när det är klart så har man ju i alla fall lärt sig saker, och nästa gång blir det bättre…
Stråhatt
Så, nu har jag fixat lite till på modellen. Men inte ordnat med att tona ner dekalerna, det får bli imorgon.
Första försöket med att använda MIG Pigments för avgasrören och lite för kanonmynningen.
Och som tidigare, tveka inte att komma med kritik!
Första försöket med att använda MIG Pigments för avgasrören och lite för kanonmynningen.
Och som tidigare, tveka inte att komma med kritik!
Jojje
Ser riktigt bra ut! Avgasrören ser fina ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hotdamn! Det där var ju klockers!
Allt gojs bkom tornet seer mycket bra ut!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jojje skrev:Revan på högersidan är som ett resultat av att lagringslådan åkte bort, exakt hur det gick till är en annan femma. (Ett lågt hängande träd som skapat bort den)fowi skrev:Revan på tornets högersida är fin, men varför där? Hur har en så allvarlig skrapa hamnat just där?
Skador bör vara logiska tycker jag.
Detta som POSITIV kritik och en tanke att fundera på
Chippa vidare
Folke
Jag blir glad av denna typ av kritik!
/Joseph
Avgasrören toppen. Mer arbete kan jag dock avisera i all vänlighet. Om lådan slites bort med en ordentlig reva i mitten som resultat, borde det inte synas mer skador? Bakre fäste avslitet men inga färgskador. Främre fästen står rakt ut i grå glans, verkar något ologiskt, böjd och sliten?
Sen kanske fler minder skrapmärken blev följden av lådans bortslitande.
Tycker han som INTE gör det bättre själv.
Folke
fowi
Det tornet var det klös både på och i. Bra där!
Matt_Public- Master of DNF
fowi skrev:Jojje skrev:Revan på högersidan är som ett resultat av att lagringslådan åkte bort, exakt hur det gick till är en annan femma. (Ett lågt hängande träd som skapat bort den)fowi skrev:Revan på tornets högersida är fin, men varför där? Hur har en så allvarlig skrapa hamnat just där?
Skador bör vara logiska tycker jag.
Detta som POSITIV kritik och en tanke att fundera på
Chippa vidare
Folke
Jag blir glad av denna typ av kritik!
/Joseph
Avgasrören toppen. Mer arbete kan jag dock avisera i all vänlighet. Om lådan slites bort med en ordentlig reva i mitten som resultat, borde det inte synas mer skador? Bakre fäste avslitet men inga färgskador. Främre fästen står rakt ut i grå glans, verkar något ologiskt, böjd och sliten?
Sen kanske fler minder skrapmärken blev följden av lådans bortslitande.
Folke
Bra poäng där Folke! Dock tror jag att jag har gjort FÖR mycket redan när det kommer till repor och dyligt.
För om jag ska referera till min referens, så har jag för mycket rost på den. Ryssarna tillfångatog en näst intill fabriksny Tiger och visade den i parken.
Om du tittar på denna bild ser jag inga rostiga fläckar (så bra det nu går att analysera de svartvita foton som finns)
Och jag ser inga märken av de bakre fästena och inte heller några ordentliga färgskador.
Om någon har fler bilder på denna tiger på display i Gorkiparken får ni mer än gärna dela med er!
Det jag tror att jag ska göra är att smutsa ner hjulen lite mer, få dit några oljefläckar på motordäcket och vid naven. Sen på med banden och räkna denna tiger som färdig, och se tillbaka på den som den första modellen jag har färdigställt. Och använda den som referens på vilka tekniker jag ska och inte ska använda vid nästa bygge.
fowli skrev:
Nå, det ska inte hindra dig att komma med både possitiv och negativ kritik!
Sen att jag blir en liten dramaqueen när jag får lite negativ kritik och tänker "Fafaaaaan, hur kan NÅGON klanka ner på mitt bygge??", det är en annan femma. Sambon behöver bara ge mig en godisklubba så blir jag glad igen och inser att all kritik är bara ett sätt för författaren att visa vad han/hon/hen tycker. Alla har inte samma smak som jag, och det är det som gör oss till människor!
/Joseph
Jojje
Azgaron skrev:Ser riktigt bra ut! Avgasrören ser fina ut!
Håkan
För att vara första gången med pigment så är jag också nöjd!
cas skrev:Hotdamn! Det där var ju klockers!
Tack, och tack för att du fick mig att måla
Matt_Public skrev:Det tornet var det klös både på och i. Bra där!
Tack, jag ska låta det vara som det är nu och bita i nästa projekt.
/Joseph
Jojje
Det där blev kanon. Ang dekalerna så brukar jag damma pigment över dom, för filter och wash har ingen lust som det verkar att lorta ner dekalerna. På nästa projekt om ett par år kan du bygga en ny och kolla om du har blivit bättre på målningen och alla tekniker.
Exelon
Exelon skrev:Det där blev kanon. Ang dekalerna så brukar jag damma pigment över dom, för filter och wash har ingen lust som det verkar att lorta ner dekalerna. På nästa projekt om ett par år kan du bygga en ny och kolla om du har blivit bättre på målningen och alla tekniker.
Jag får ta och pröva det.
Nu när jag sitter och tittar på referensfoton inser jag att jag har haft fel infallsvinkel till bygget.
Färgmodulering fungerar bäst när tanken ska vara skitig och mycket använd. Men i detta fallet är Tigern infångad ganska tidigt in i anfallet på ryssarna så den har inte hunnit få så många skråmor.
Nå, jag får se detta som en utbildningstank. Nu ska hjulen på och även banden. Sen tror jag att jag bara ställer den i hyllan, bakom dom där böckerna jag aldrig har läst..
Jojje
Hoppas du har många olästa böcker där. Brukar bli en samling av dessa... Jo förstod vad du ville få fram. Grön borde vara lättare att få mörk. Brukar ljusa upp panzargrå istället för att få en solblekt intryck. Ja den där kan inte ha gått många mil för den saknar både sidokjolar och stänkskärmar bak även avgasrör skydden saknas eller om allt har blivit demonterat av ryssarna innan korttagning. Och eftersom den hade två tornlådor (aldrig sett förut) så är det en väldigt udda vagn. Att vissa saknade sidokjolar och extra bandlänkar(även fästen) på tornet var vanligt.
Exelon
Sådär, då var min första modell färdig. Eller ja, så pass färdig som jag kan få den. Jag gillar inte plastbanden eller dom individuella länkarna som följer med kittet vilket gör att jag temporärt har monterat på plastband från reservdelslådan.
Jag ska fundera på hur tusan jag ska göra, om jag ska satsa på dessa plastband eller om jag, om några månader/år när jag känner att jag ska förbättra modellen, ska satsa på Friul-band.
Som Excelon skrev, dekalerna är föör rena.
Här har jag gjort fel, området vid luckorna är allt för ljusa, någonting som jag tar lärdom av!
Motordelen ser lite för.. jag vet inte, för rent och för smutsigt. Det finns inget som knyter samman de två.
Enda sättet som jag ska bli bättre är om ni kommer med kritik, och jag kommer inte att bli irriterad/sur eller ledsen över kommentarena! Jag ser det som konstruktiv kritik.
Men, som sagt, detta är min första modell och nu ska jag kika i lagret för att se vad mitt nästa projekt är. Jag har tre stycken Tiger I från Acadamey med full interior, men jag tror att jag ska lära mig mer tekniker innan jag sätter igång med dom!
Tack på förhand
Joseph!
Jag ska fundera på hur tusan jag ska göra, om jag ska satsa på dessa plastband eller om jag, om några månader/år när jag känner att jag ska förbättra modellen, ska satsa på Friul-band.
Som Excelon skrev, dekalerna är föör rena.
Här har jag gjort fel, området vid luckorna är allt för ljusa, någonting som jag tar lärdom av!
Motordelen ser lite för.. jag vet inte, för rent och för smutsigt. Det finns inget som knyter samman de två.
Enda sättet som jag ska bli bättre är om ni kommer med kritik, och jag kommer inte att bli irriterad/sur eller ledsen över kommentarena! Jag ser det som konstruktiv kritik.
Men, som sagt, detta är min första modell och nu ska jag kika i lagret för att se vad mitt nästa projekt är. Jag har tre stycken Tiger I från Acadamey med full interior, men jag tror att jag ska lära mig mer tekniker innan jag sätter igång med dom!
Tack på förhand
Joseph!
Jojje
Fasen, den är rätt läcker som sig, men den ser helt nytvättad ut!
Banden är så rena som om dom kom direkt från en väl inoljad påse, och det matchar lixom inte med patinan på bakänden...
Ta med den till byggmötet på fredag så kan du säkert få lite mer kritik att roa sig med!
Banden är så rena som om dom kom direkt från en väl inoljad påse, och det matchar lixom inte med patinan på bakänden...
Ta med den till byggmötet på fredag så kan du säkert få lite mer kritik att roa sig med!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag tycker att du lyckats bra med din modell!
Plastband är inte jättekul, främst med tanke på bristen på häng. Detta går att få till med avkapade knappnålar som man borrar hål och limmar lämpliga ställen så de trycker ner banden mot hjulen. Det går att dölja dem rätt bra med lämplig vädring, och oftast syns de knappt ändå om man inte låter dem gå ut för långt.
Kanske lite mer sot binder ihop det bättre bak!
Håkan
Plastband är inte jättekul, främst med tanke på bristen på häng. Detta går att få till med avkapade knappnålar som man borrar hål och limmar lämpliga ställen så de trycker ner banden mot hjulen. Det går att dölja dem rätt bra med lämplig vädring, och oftast syns de knappt ändå om man inte låter dem gå ut för långt.
Kanske lite mer sot binder ihop det bättre bak!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Frulle band is the sh*t! Men som Håkan skriver så går det även att fixa till dessa gummisnoddar (undviker det oftast). Men som han skriver nålar och lim på rätt ställe kan göra underverk. brukar trycka igenom nålarna på undersidan om banden där ryttarna sitter då är dom inte synliga och gör man det på flera stycken blir det ett jämnt häng utan att det ser konstigt ut.
Banden så brukar jag köra svart (får bort det blanka och i frulle band det blanka vitmetallen) sen på med pigment/färg i rostfärgat som täcker det mesta av banden sen en mörk svart/brun wash sen med en blyerst eller silver penna nöta toppen på längarna typ som en highlight och lite på kanterna. Brukar bli bra sen när man har på jord/pigment lera osv på banden beroende på vart vagnen har gått. Kom ihåg det är start modell så fel kommer att göras och besvikelse med, så kosta inte på vagnen mer än du själv känner för i både tid och pengar. Sen kanske du gör om den helt sen när din egen kunskap nivå stiger.
Banden så brukar jag köra svart (får bort det blanka och i frulle band det blanka vitmetallen) sen på med pigment/färg i rostfärgat som täcker det mesta av banden sen en mörk svart/brun wash sen med en blyerst eller silver penna nöta toppen på längarna typ som en highlight och lite på kanterna. Brukar bli bra sen när man har på jord/pigment lera osv på banden beroende på vart vagnen har gått. Kom ihåg det är start modell så fel kommer att göras och besvikelse med, så kosta inte på vagnen mer än du själv känner för i både tid och pengar. Sen kanske du gör om den helt sen när din egen kunskap nivå stiger.
Exelon
Modetrogen Tiger med hörlurar, ser alldeles ypperligt ut.
Fredrik
Fredrik
Fisken35
Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Tiger I Mid.Production
» Tiger I Late Production
» Tiger I mid production, Tamiya 1/35
» Academy Tiger I, Mid production
» Rye Field Model, Tiger I, Late Production
» Tiger I Late Production
» Tiger I mid production, Tamiya 1/35