IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

+4
cas
Matt_Public
Stefan E
Tobias
8 posters

Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Tobias tis sep 02 2014, 17:27

Stefan E ville se lite vad som fanns i lådan till Zoukei Muras första boxning av 1/32 P-51D-modellen så här kommer lite bilder!
Inget högkvalitativt (iPhone) och jag tog inte på allt men gör det gärna om det efterfrågas mer!

Jämför lite med Tamiya´s också, börjar med lådorna:

Zm´s är något mindre men box-arten gör en ju lika glad på båda! Very Happy 

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 001_zps3ac394ae
När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 002_zps18fd0bf3

Öppnar man lådan möts man av detta:

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 003_zpsa92594eb

En mycket vackert tryckt byggbeskrivning från Zoukei Mura Headquarters eller vad det var. Cool 

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 004_zpsf3d9cbb4

Det ser mycket proffsigt ut med en hel del färg.

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 005_zps79b0024a
När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 006_zpsbce7f087

Känns inte direkt svårt att följa vad som skall göras.

Dekalerna ser fina ut med lagom "carrier film" runt vad jag kan avgöra. Tycker inte heller att de ser tjocka ut men kikade inte toknoga heller.

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 007_zps9ddd98c3
När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 008_zpsbd51c72a

En spännande bild med de tre huvarna.. clown Laughing Man får med tre i alla fall! Dallas & Ingelwoods plus early och late av den ena (kommer inte ihåg vilken! Antar att det är Ingelwoods?)

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 009_zpsd36d74b0

Detaljerna är snygga! Det är lite färre nitar än på Tamiya´s men en del annat är mer detaljerat, såsom utkasten för hylsorna på undersidan av vingen. Notera att jag inte vetvilket som är mer *korrekt*..

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 010_zps2a180162
När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 011_zps5aebf0fc

Tamiya är den gråare plasten. Den sysn bättre då den är närmare - och det ÄR mer detaljerat men det är så fint på Tamiyas att allt det där knappt syns

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 012_zps92a5551e

Såsom det blev på fotot under här..

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 013_zpsd06ab1ab

Dåliga bilder men de kanske ger en liten fingervisning? Tamiya underst.

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 014_zpse873d020
När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 015_zps270025f5

Snyggt runt utblåsen, borde bli lätt att washa/vädra där.

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 016_zps091c371c

Oljetanken och annat krafs är gjutet i en lite grå-silvrigare plast och är något "flashig", det finns lite gjutlinjer/gjutskägg där. Men inget jag skulle oroa mig över..

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 017_zps37504d0f
När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 018_zpsf46bf2aa


IP & sidokonsoler från ZM:

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 019_zps06868948
När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 021_zpsf7fe0d1e

IP & sidokonsol från Tamiya. Annan lösning.

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 023_zps58557466
När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 022_zps3f661535

Men snubben i Valiant Wing´s byggbok får till ZMs detaljer fint tycker jag. Han utnyttjar även den svarta plasten till motorn fint. Planerat att försöka det med, senare..

http://3.bp.blogspot.com/-yIqdLXzjdEQ/UkgvsTWfkAI/AAAAAAAApzo/KE4OzGiYsHc/s320/Valliant+wings+Zoukei+mura+p-51++(1).jpg

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 033_zps078b2fe4
När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 032_zps3388155c

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 031_zps9215cfbf

Förgasarintagen (-är det va?) Två typer, i den andra boxningen får man även de med "louvres".

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 025_zpsac86c19f

Plumbing:

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 026_zpsda6f0460

Slangar och annat krafs, tycker de ser fint gjutna ut! (Jag har inte köpt någon AM till denna låda ännu.)

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 028_zps12f46072

Man får med en Hamilton standard-propeller, den ser mycket fin ut! Gjuten hel till skillnad från Tamiya´s som gjuts i motstående par (ingen bild).

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 029_zps4a618c07

Har sett i reviews att kulsprutornas mynningar vart dåliga men jag verkar inte ha det problemet. De ser superfina ut tycker jag! Planerar inte just nu att byta mot mässing (de oficiella är rejält dyra med):

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. 030_zps7a420195


Sådär! Var egentligen inte meningen att jämföra de två modellerna från Tamiya och Zoukei Mura - de ser båda otroligt fina ut - bara annorlunda och kompltterar snarare varandra tror jag! Very Happy

Säg till om jag skall ta fler bilder på specifika grejor!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Stefan E tis sep 02 2014, 17:52

Behövs inte för min del!

Den ser precis lika fin ut som de andra Zoukei-lådorna jag har (Shinden och Skyraider), men visst får man lite Monogram-vibbar (...och jag menar det positivt!)?
Den ligger högt upp på inköpslistan!

Vilken maskin tänker du göra?

Tack för titten!

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Matt_Public tis sep 02 2014, 19:32

Stefan E skrev:[…] men visst får man lite Monogram-vibbar?
Bra nog 'å! Särskilt sidopanelen i silvrig plast. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Tobias tis sep 02 2014, 20:12

No problemo!

Aldrig byggt en Monogram.. Embarassed

Ah, du har Skyraidern? Det känns också extremt spännande.. Smile Gillar du de kit´en kommer du nog gilla denna! 

Tänkte ju göra Tamiyan som George Preddys och denna som Old Crow. Men det är ju inget ovanligt så det blir nog inte så. Cripes A´Mighty blir ju mycket NMF så lutar åt något med mycket Olive Drab. Var egentligen tanken med att välja Old Crow, göra henne i helgrönt innan hon strippades (låter iofs bra!) Shocked Laughing 
I korthet - vet inte! Tips?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Tobias tis sep 02 2014, 20:14

Man får förresten med den där radarvarnaren, eller var det är, på stjärten! De där 3x2 små antennerna på fenan... Glömde tar kort på det.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av cas tis sep 02 2014, 20:40

Oj så maffigt!
Har fått för mig att de där förgasar-intagen med gälar främst användes på brittiska Mk IV om det nu är till nån hjälp...
Bonusfråga, varför flyger flygplan relativt ofta från höger till vänster på boxarten?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Tobias tis sep 02 2014, 21:05

Ja det stämmer, på Mk. IVa/P-51K - de finns i den andra boxen. Smile

Hmm.. Bra fråga!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av frznlogic tis sep 02 2014, 23:11

cas skrev:Oj så maffigt!
Har fått för mig att de där förgasar-intagen med gälar främst användes på brittiska Mk IV om det nu är till nån hjälp...
Bonusfråga, varför flyger flygplan relativt ofta från höger till vänster på boxarten?


😂😀 
En bekant som är konstnär brukar säga om svensk natur målerkonst "en älgjävel som kommer in från höger sida". Kom att tänka på det. 

Hade varit intressant att se statistik på frågan och få en neurologisk/psykologisk undersökning av fenomenet...

Rolig unboxing, ser ut som ett par trevliga byggen.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Azgaron ons sep 03 2014, 01:00

Tack för lådtitten, Tobias! Intressant med jämförelsen också. Hade varit en kul modell att bygga!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Tobias ons sep 03 2014, 09:15

Smile
Är du riktigt sugen kan du få länken till den jag köpte av, en handlare på ebay. Jag gav lite mindre än jag gav för Tamiya-Mussen (870kr ung.) "- helt ok" för denna tycker jag när man ser hur mycket man kan få ge. Har dock dålig koll på om det skiljer i pris på denna och D/K/IVa-boxningen (enfärgad plast i den med iirc).

Hur var det med Monogram förresten, ni fick vibbar där. Var det plastfärgen? Annars - har de modeller som fortfarande är ok? En del finns under Revell va?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Stefan E ons sep 03 2014, 10:24

Tobias skrev:Smile

Hur var det med Monogram förresten, ni fick vibbar där. Var det plastfärgen? Annars - har de modeller som fortfarande är ok? En del finns under Revell va?


Ja, det är färgerna på plasten, plus att det är inte riktigt samma finess eller "krispighet" i gjutningen som tex Tamiya mäktar med, men det har du ju redan konstaterat själv.
Min Monogram B-17 (och B-29) från början av -80talet (eller ännu tidigare...?), är gjutna i Silver, svart o klar, många andra av Monograms modeller var gjutna i flera färger för att "hjälpa" byggaren.

I alla andra sammanhang går det absolut inte inte att jämföra ZM med Monogram!

Anledningen att modellerna är gjutna i tre färger är att chefen/ägaren av ZM växte upp med dessa trefärgade Monogram modeller och det är helt enkelt ett utslag av nostalgi.

Monogram har (har haft) många, många modeller som är både byggvärda och riktigt fina, även om många har upphöjda panellinjer och kanske inte kan mäta sig med dagens byggsatser detaljmässigt.
Många av dem hittar du i Revells lådor, oftast till ett mycket lågt pris och med kanonfina dekaler.
Revell brukar "rotera" formarna med ett par års mellanrum, beroende på efterfrågan.
Populära modeller återkommer ofta, udda modeller som kanske är svårsålda hyllvärmare ges ut mera sällan, kanske efter 10år eller kanske aldrig återkommer.

Det gäller att läsa byggrapporter och tester i modell-tidningar så man vet vad man köper!

Som du märkte så har ZM gått ifrån de trefärgade och gått tillbaka till en mera "normal" grå plastfärg, efter hårt tryck från kunderna.
ZM hade till och med en omröstning på sin blogg-sida där kunderna fick tala om hur de ville ha det.
De allra flesta ville inte ha flera färger på plasten än den normala grå, så ZM gick tillbaka till den grå plasten, även om chefen tyckte att kunderna var tråkiga (sagt med glimten i ögat)!
All heder åt ett företag med den inställningen!

Dagens modellbyggare har tröttnat på dessa trefärgade modeller (kommer ni ihåg Matchbox) som ger ett lite leksaksaktigt intryck, dagens modellbyggare vill måla själva!
Den målgrupp som kanske skulle gilla trefärgade modeller har förmodligen inte råd att köpa ZM-byggsatser.

Tyvärr har ju Academy tagit upp iden med flera färger, får se hur länge det dröjer innan de får gå tillbaka till helgrått igen.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Tobias ons sep 03 2014, 11:31

Tackar Stefan! Jo farsan snackar ofta om Monogram som sina favvisar när han byggde (60-70-tal).
Han verkar ju skön, snubben/chefen på ZM. Kan inte säga att jag stör mig tokmycket på det, men det är lite störigt..  Föredrar nog enfärgat i ljusgrå plast. Valde denna boxen just för att jag blev nyfiken på motor-målningen ovan där de utnyttjat att det svarta "lyser" igenom - tänkte prova det! Oklart om jag får till det dock.. Very Happy Wink

Satt och letade efter min gamla tråd där jag frågade om modelltidningar, häromdagen. Hittade den inte... Men det är Scale Aviation Modeller och Scale Aircraft Modelling (mer bara byggen?) som är de "stora"? Bläddrat en del i dem i somras (åkt tåg mycket - plockar upp på Pressbyrån..) men jag tycker riktigt bra om Model Airplane International! Troligen favoriten så var på väg att lösa en prenumeration just för en liten stund sen...

Jaa.. Läste reviews´en om Academy´s nya F4.. Hmm.. Får kanske plocka upp Eduards boxning istället.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Stefan E ons sep 03 2014, 15:09

En Annan tidning som seglat upp som storfavorit här är Airfix Model World!

Den är lika bra som Tamiyas tidning, men mycket tjockare, och väldigt varierande eftersom den tar upp ALLT inom modellbygge.

Just nu prenumererar jag på;

Scale Aviation Modeller International - SAMI
Scale Aircraft Modelling - SAM
Airfix Model World - AMW
Model Airplane International - MAI

Ibland händer det att jag även köper Tamiya Magasinet, Fine Scale Modeller och Allt om Hobby.

Ja, jag gillar att läsa om modeller (och inspireras av andras byggen) lika mycket som att bygga dem själv!

Kan inte välja bara en, alla har sin speciella del/inriktning att bidra med, men de "viktigaste" för mig är SAMI för den enormt bra nyhetssektionen/bevakningen och AMW för variationen.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Tobias ons sep 03 2014, 15:51

Ja just det ja! Den är bra! Plockat hem halva Hobbybokhandelns nya och gamla.. Wink
Håller helt med, det är otroligt inspirerande! Man får tips på tekniker, byggen man inte tänkt på, spännande lösningar mm. Trevligt att gå och vänta på tidningen.. Kommer de ungefär samtidigt i lådan?

Får nog lösa en prenumeration på någon, men "modell-kontot" är lite som Sveriges statsskuld just nu tror jag..  Wink

Tror det var i SAMI jag såg att de byggt ännu en Eduard-Spitfire med landställsluckorna fel - precis som Eduard själv gjort någon gång. Bra att se att även profsen gör fel ibland.. Laughing
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av linusorn ons sep 03 2014, 19:56

Mycket bra initiativ! Ser ut som en riktigt bra modell. Tamiyas modell är riktigt fin den också. I mina ögon är ZM:s vinge "mer korrekt" Tamiya har en massa nitar som inte borde finnas där. Mustangens vinge var spacklad, första försöket med laminar flow. Så i verkligheten finns inte så mycket detaljer på vingarna. Några panellinjer.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Tobias ons sep 03 2014, 20:01

Ja precis! Borde tänkt på det med.. Men nu kan man välja! Läste att de här spacklet ibland tvättades av/åkte med när man tog bort färgen. Det är lite kontroversiellt iofs men tror det var när jag läste på om Old Crow - den blev ju strippad (hans D-modell) från olivgrönt till "bare metall" men det kan ha varit någon annastans jag läste om det..
Men som sagt, då kan man välja hur man vill ha ytan! Smile Utan att behöva spackla igen själv...

När vingarna är spacklade på fabrik och kärran levereras i NMF, visst målades vingarna i någon form av alu-färg..? Bra att veta inför byggandet...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Warsawpact lör sep 06 2014, 00:35

Work of art in the making i de där lådorna.

Tack för kollen!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det.. Empty Sv: När Phantomen II kallar efter en lådtitt gör man det..

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet