Marder III M + besättning…
+9
MiniStuff
Jojje
Gigabyte
Mal
Exelon
cas
Azgaron
Matt_Public
Stråhatt
13 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Marder III M + besättning…
Jösses vilket rostigt gammalt vrak!
Kan dom verkligen använda det?
Mycket snyggt målat är det allt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar!Azgaron skrev:Kul att det funkade med odourless! Blev väldans snyggt vädrat!
Bra start på figurerna! Ska bli kul att se dem färdigmålade!
Håkan
Tack för förslagen, det uppskattas! Jo, rosten är lite mörkare än på bilderna faktiskt, men entonig är den ju, och lite väl mycket nu när du säger det. Ska försöka tona ner den, om inte färgen har torkat för mycket.MiniStuff skrev:Snygglo!
Om det skulle vara något så tycker jag nog att du behöver komplettera rosten med mörkare toner, lite väl mycket entonigt orange. Men sen kan ju färger i dator/på bild ljuga lite ibland vet ju inte om det är så pass ljust som det ser ut på bild? Men gå över rosten en vända till, skulle nog tona ned den lite för används vagnen så hinner det nog inte uppstå så mycket färsk rost.
Är sugen på se figurerna målade...
/Markus
Tack!Gigabyte skrev:Mycket snyggt vädrat !!
Hehe, de kanske inte kan det… Passar i och för sig med dioramat som förhoppningsvis kommer bli, inte helt logiskt men tematiskt liksom. Tack!cas skrev:Jösses vilket rostigt gammalt vrak!
Stråhatt
Vilket säckgäng, alltså! Du får ju till fotfolket något sagolikt levande.
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt målat och nött och gubbarna är ju klockrena. Men måste hålla med Markus att rosten var lite överarbetad. Tror att ett snitt på två månader var livstiden för en vagn. Sen om det är total förlust eller räddningbar vet jag inte. Men man har ju den så kallade konstnärliga friheten att luta sig mot.
//Mattias
//Mattias
Exelon
Oj, tack!Matt_Public skrev:Vilket säckgäng, alltså! Du får ju till fotfolket något sagolikt levande.
Tack! Två månader bara alltså? Intressant. Min kanske är i slutet av den perioden då… Men jo, det är definitivt för mycket rost för att vara realistiskt. Konstnärlig frihet låter braExelon skrev:Snyggt målat och nött och gubbarna är ju klockrena. Men måste hålla med Markus att rosten var lite överarbetad. Tror att ett snitt på två månader var livstiden för en vagn. Sen om det är total förlust eller räddningbar vet jag inte. Men man har ju den så kallade konstnärliga friheten att luta sig mot.
//Mattias
Fick ingen chans att tvätta bort lite rost innan det var torkat, men jag har i alla fall gjort den lite mindre enfärgad med några drag av bränd sienna. Själv tycker jag det blev lite bättre, men… ännu mer skrothögskänsla kanske
Och så är figurerna klara tror jag, om det inte är nåt jag borde fixa? Kanske lite smuts på byxbenen…
Stråhatt
Tycker att det ser mycket bra ut ,finfina figurer ,och det där med vädring är ju lite tycke o smak ,,,
Gigabyte
Två månader kanske bara är en snitt-siffra?
Måste ju finnas några som överlever längre än så...
Snyggt vädrat är det i alla fall!
Gubbsen ser mycket bra ut dom med.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jisses, wow, du har verkligen fått till ett kanonbygge , göörtjusigt
Gäst- Gäst
Snyggt! Blev mycket bättre!
Jag brukar oftast vädra mina grejer i flera dagar just för att låta den stå och "möka" till sig... och så kommer man tillbaka med fräscha ögon och kan ändra, lägga till, ta bort (om möjligt).
/Mrks
Jag brukar oftast vädra mina grejer i flera dagar just för att låta den stå och "möka" till sig... och så kommer man tillbaka med fräscha ögon och kan ändra, lägga till, ta bort (om möjligt).
/Mrks
MiniStuff- Vicesheriff
cas skrev:Två månader kanske bara är en snitt-siffra?
Helt rätt! Läst att t.ex flera Panther D (tillverkades till slutet av 43) var med i Ardenneroffensiven (slutet av44) och några överlevde även den och hamnade i både Italien och på östfronten i Ungern då tyskarnas sista offensiv började. Visst kan dom ha blivit utslagna under sin livstid men bogserade tillbaka och reparerade. Tyskarna var ganska duktiga på att hämta hem vagnar som blivit utslagna allra helst dom tunga, annars försökte man sprängde/skjuta sönder dom så inte fienden fick några gratis vagnar.
För utslagen kan ju vara en träff i kylar,motor,fjädring, växellåda eller band osv så vagnen ej är i stridsbart skick och måste överges.
Den friheten ska man använda...Stråhatt skrev:Tack! Två månader bara alltså? Intressant. Min kanske är i slutet av den perioden då… Men jo, det är definitivt för mycket rost för att vara realistiskt. Konstnärlig frihet låter bra
Fick ingen chans att tvätta bort lite rost innan det var torkat, men jag har i alla fall gjort den lite mindre enfärgad med några drag av bränd sienna. Själv tycker jag det blev lite bättre, men… ännu mer skrothögskänsla kanske
Ja det blev ju mycket mer djup i själva rosten när man har lite olika nyanser i den. Men ett tips är att antingen dra över ett par omgångar filter eller lite pigment då en öppen vagn borde ju får ganska mycket damm vid förflyttningar. Då dämpas ju rosten och den blir inte lika skarp och tydlig.
Exelon
JA! Dynga ner både boots och byxben.Stråhatt skrev:Och så är figurerna klara tror jag, om det inte är nåt jag borde fixa? Kanske lite smuts på byxbenen?
Gärna en oljedroppe här och där, dessutom. Och varför inte nöta knän och byxbakar på de båda grovisarna genom lite torrborstning?
Med det sagt: grym tyngd i figurerna. De ser så trovärdig trötta och tärda ut att självaste Rainer Werner Fassbinder skulle vara nöjd.
Tack! Mm, antar att min smak lutar lite åt det orealistiska!Gigabyte skrev:Tycker att det ser mycket bra ut ,finfina figurer ,och det där med vädring är ju lite tycke o smak ,,,
Tackar! Jo, jag tänkte nog också att det var ett snittcas skrev:Två månader kanske bara är en snitt-siffra?
Tacktack Ola!Ola skrev:Jisses, wow, du har verkligen fått till ett kanonbygge , göörtjusigt
Tack! Jo, det är nog ett bra tips, det är görlätt att lägga på för mycket om man sitter för länge… Oljefärgen torkade mycket fortare än jag tänkt mig, antagligen för att det var så mycket mer lösningsmedel än olja i den, så man kanske borde investera i nåt torktidsförlängande medium?MiniStuff skrev:Snyggt! Blev mycket bättre!
/Mrks
Det låter som en bra idé! Nu hann jag limma ihop allt innan jag såg det här, så det blir lite svårt att komma åt, men jag ska försöka damma ner det lite.Exelon skrev:Den friheten ska man använda...
Ja det blev ju mycket mer djup i själva rosten när man har lite olika nyanser i den. Men ett tips är att antingen dra över ett par omgångar filter eller lite pigment då en öppen vagn borde ju får ganska mycket damm vid förflyttningar. Då dämpas ju rosten och den blir inte lika skarp och tydlig.
Dynga är på G! Oljedroppe, där sa du nåt. Ska fixa det med. Tack, mycket kul att höraMatt_Public skrev:JA! Dynga ner både boots och byxben.Stråhatt skrev:Och så är figurerna klara tror jag, om det inte är nåt jag borde fixa? Kanske lite smuts på byxbenen?
Gärna en oljedroppe här och där, dessutom. Och varför inte nöta knän och byxbakar på de båda grovisarna genom lite torrborstning?
Med det sagt: grym tyngd i figurerna. De ser så trovärdig trötta och tärda ut att självaste Rainer Werner Fassbinder skulle vara nöjd.
Jag har maskat av interiören och börjat på utsidan nu, ska ta lite bilder imorgon
Stråhatt
Mycket snyggt vädrat och snyggt målade figurer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack!
Nu kommer lite bilder. Ihopbyggt fighting compartment (förlåt för svengelskan)
Maskat det färdigmålade, och kring en av pansarpanelerna:
Målat och avmaskat:
Bara alla andra paneler kvar…!
Sen lite hjul:
Och gubbs med smutsiga knän etc:
Nu kommer lite bilder. Ihopbyggt fighting compartment (förlåt för svengelskan)
Maskat det färdigmålade, och kring en av pansarpanelerna:
Målat och avmaskat:
Bara alla andra paneler kvar…!
Sen lite hjul:
Och gubbs med smutsiga knän etc:
Stråhatt
Motherlover!
Jag visste att det skulle bli snyggt, men... ...gvörsk...
Jag visste att det skulle bli snyggt, men... ...gvörsk...
Det blev verkligen inte dumt nånstans det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ojoj, tack allihopa Verkligen kul att ni gillar det!
Nu har jag efter en massa omgångar maskning och målning fått färg på utsidan också. Det här är väl steg ett eller nåt, nu ska det mörkas ner för jag var lite ivrig med det grå…
Den här ligger närmast verkligheten, färg- och ljusmässigt:
Nu har jag efter en massa omgångar maskning och målning fått färg på utsidan också. Det här är väl steg ett eller nåt, nu ska det mörkas ner för jag var lite ivrig med det grå…
Den här ligger närmast verkligheten, färg- och ljusmässigt:
Stråhatt
Ser bra ut! Lätt att bli för ivrig ibland!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack! Mm, det är väl det…
Nu har jag tagit väldigt gott om tid på mig istället Börjar bli nöjd med första vädringen nu. Damm och smuts som har runnit i regn. Om det har nåt klatschigt namn på svenska. Rost kommer härnäst.
Den här blev lite för blå:
Nu har jag tagit väldigt gott om tid på mig istället Börjar bli nöjd med första vädringen nu. Damm och smuts som har runnit i regn. Om det har nåt klatschigt namn på svenska. Rost kommer härnäst.
Den här blev lite för blå:
Stråhatt
Gulp!
Det är då ett härligt slit du fått till på vagnen!
Ursnyggt!
Det är då ett härligt slit du fått till på vagnen!
Ursnyggt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» En marder med besättning
» Söker piloter/besättning helikopter
» MARDER III M
» Marder III/H
» Marder III 1/35
» Söker piloter/besättning helikopter
» MARDER III M