IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ca lim Great planes

+2
Mal
Gigabyte
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Ca lim Great planes  Empty Ca lim Great planes

Inlägg av Gigabyte lör okt 11 2014, 14:46

Tar Ca lim stryk av att vara öppnad ,då menar jag väl tillsluten  ,,???
har Great planes  ca funkade hur bra som helst bra för någon vecka sedan,, men nu 
helt värde löst,,,,  luktar nästan inget och visste jag inte bättre så skulle jag tro att dom spätt ut med vatten
 är tunnflytande ,,så det har inte härdat i flaskan ,,

Är någon som vet ???
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Ca lim Great planes  Empty Sv: Ca lim Great planes

Inlägg av Mal lör okt 11 2014, 15:53

Funkar limmet fortfarande? Test limma med det....annars kassera....

Samt ångorna från CA lim inte att leka med....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Ca lim Great planes  Empty Sv: Ca lim Great planes

Inlägg av Exelon lör okt 11 2014, 16:59

Vet att mitt loctite super attack fungerar sämre ju äldre/öppnad flaska har varit fast korken varit på. Det märks ju även om du har en droppe som du tar av den blir ju värdelös efter en stund.
Exelon
Exelon


Till överst på sidan Gå ner

Ca lim Great planes  Empty Sv: Ca lim Great planes

Inlägg av Gigabyte sön okt 12 2014, 12:27

Exelon skrev:Vet att mitt loctite super attack fungerar sämre ju äldre/öppnad flaska har varit fast korken varit på. Det märks ju även om du har en droppe som du tar av den blir ju värdelös efter en stund.

är likadant här,,, bara använt den en gång,, nästan helt full,, men kan lika väl använda vatten ,,
skall bara köpa engångsdoser hädanefter  !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Ca lim Great planes  Empty Sv: Ca lim Great planes

Inlägg av MiniStuff sön okt 12 2014, 13:00

kör med Zap-a-gap-serien själv. De har funkat förvånandsvärt bra och länge. Kör med medium, tunn och trög. Mest medium och den är nu inne på sitt andra år och jag använder den ändå rätt frekvent i perioder och har inte haft problem med att den torkar ut där emellan. 

Vet inte om det kan påverka men de kör med "dubbelhattsystem", alltså en inre hatt på själva pipen och sen en yttre som sluter till om allt. 

Tidigare har jag använt tex Citadels och Loctite och de har råkat ut för samma sak att de torkat innan man ens kommit till hälften. CA-lim reagerar som sagt på syret i luften istället för tex plastlim som löser upp ytorna man skall ha ihop. Det är därför det kan vara svårt att limma med CA ibland då det gäller att ha rätt mängd, nästan hellre för lite än för mycket. Brukar limma med lite för att se till att delarna håller ihop och sen om det behöver vara en starkare kontakt så lägger jag på mer efteråt.

Så kan väl säga att jag rekommenderar Zap-a-gap. Wink

/Mrks

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ca lim Great planes  Empty Sv: Ca lim Great planes

Inlägg av Caverö sön okt 12 2014, 18:03

Förlåt men är det inte så att CA lim reagerar vid brist på syre, asså när ytorna sluter tätt funkar det bäst.

Mellan fingrarna tex där funkar det alltid även om det är gammalt. Laughing
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Ca lim Great planes  Empty Sv: Ca lim Great planes

Inlägg av MiniStuff sön okt 12 2014, 20:13

Caverö skrev:Förlåt men är det inte så att CA lim reagerar vid brist på syre, asså när ytorna sluter tätt funkar det bäst.

Mellan fingrarna tex där funkar det alltid även om det är gammalt. Laughing

kan vara så ja... hade fr mig att det hängde ihop med syre iaf. Razz

Men läste lite till och insåg att framför allt så är det luftfuktighet som spelar in. Så att tillföra fukt speedar på att CA torkar, både vid användning och förvaring. Alltså byt inte plats från varmt till kallt o vise versa för då uppstår fukt som kan "sabba" hela flaskan. Och så länge man inte öppnar flaskan så kan man förvara den i tex ett kylskåp för att förlänga hållbarheten.

Jag brukar andas på delar jag limmar fr då går det lite kvickare och nu förstår jag varför... Smile så teoretiskt borde det gå fortare för det att torka om man tillför en aning vatten, skall testas. Så slipper man kanske använda sån däringa "CA-quicker" som luktar värre än själva CA't. Provade sånt ett par ggr men insåg att det måste vara ännu farligare än själva limmet.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ca lim Great planes  Empty Sv: Ca lim Great planes

Inlägg av Azgaron tis okt 14 2014, 17:32

Ett tips jag hört är just att man ska ta lite saliv och stryka längs fogen för att få limmet att torka fortare, och det tipset verkar ju stämma då ifall fukt inverkar på torktiden.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Ca lim Great planes  Empty Sv: Ca lim Great planes

Inlägg av Exelon tis okt 14 2014, 18:17

Har ju används som klister för skott och splitter skador på människor så fukt borde ju hjälpa att härda ihop limmet snabbare.


Senast ändrad av Exelon den tis okt 14 2014, 19:06, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Dålig research...)
Exelon
Exelon


Till överst på sidan Gå ner

Ca lim Great planes  Empty Sv: Ca lim Great planes

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet