IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

+8
johan r
linusorn
Kent
cas
Janne.S
Jokkocze
Matt_Public
Galdrin
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin mån aug 08 2011, 20:01

Planerar att pilla med denna parallellt med mitt andra bygge när det bygget av en eller annan anledning måste pausa.Detta bygge har dock andra prioritering.

Planet jag skaffade var en gammal modell som har legat på någons hylla sedan plasten uppfanns men jag blev väldigt intresserad av planet när jag såg det så jag slog till och köpte lådan. Så vad fick jag på köpet? Först det gamla vanliga, plastdelar på spröjs. Dessa hade dock en färg jag aldrig har sett på byggmodellsdelar tidigare och delarna har inga pinnar eller annat som guidar en ihopsättning av delarna. Färgen är klart ljusblå även om det inte syns på fotona och det finns massor av gjutskägg. Panellinjerna är riktigt fina och nedsänkta men kan behövas fördjupas lite.

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11597
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11598

Sedan fanns en cockpitbubbla (vad heter canopy på svenska?) i vacumformad, tunn, genomskinlig plast. Ett backhjul i resin samt stödhjul till vingarna, "ratt" och lite andra småprylar i vad som ser ut att vara tenn.

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11599

Byggbeskrivningen bestod av två dubbelsidigt kopierade A4 ark varav knappt en sida är själva byggbeskrivningen, resten är detaljerad info om märkning, landningsställ, antenner och annan "spionutrustning" som kunde sitta på planet.

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11600
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11601

Sedan kommer vi till bonusmaterialet som råkade finnas i lådan när jag öppnade den Smile

Lite PE-delar. (1 förpackning säkerhetsbälten, 1 PE-set till en Wildcat, 1 PE-set till en SU-25 samt 2 som ser ut att höra till något propellerplans motor)

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11603

Ett färgfoto på instrumentpanel i en U-2:

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11604

Samt en bok om spionflyg och 2 tidningar med artiklar om U-2:

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11605
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11606

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Matt_Public mån aug 08 2011, 20:16

Det där var ju ett lagom lass!

Den här kärran vet jag bra lite om, men det lär inte försämra nöjet. drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Jokkocze tis aug 09 2011, 00:29

Det var en riktigt välpackad låda du fått tag på där! Hur mycket gick hela shabraket på?

En varning dock, iom att det är resin du ska börja pilla med.
Akta dig för dammet när du slipar. Använd ordentligt med vatten på sandpappret osv.

Sen är jag inte hundra på hur det är att limma resin med "vanligt" plastlim som man använder till vanlig plast, men jag vill minnas att det inte går så jättebra.

Hur som helst! Ser fram emot det här bygget Smile
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Janne.S tis aug 09 2011, 00:42

Där har du något att bita i...ingen nybörjar modell precis!
Ska bli kul att följa Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av cas tis aug 09 2011, 05:22

Ojojoj!
Plasten ser ut att vara från tidiga Sword eller nåt (dvs tjeckiskt, man jag har säkert fel)
Det ser kul ut, så den här hoppas jag att den flyter på fint.
Jag gillar verkligen monteringsritningen! Väldigt enkel Very Happy

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin tis aug 09 2011, 05:52

Jag betalade 180 + frakt för lådan, ett pris jag kan leva med då det verkar bli en rolig modell och det är ett udda plan. Har insett efter att jag har studerat byggritningen att det som jag har fått är en grund som man sedan själv får detaljera till viss del genom at göra antenner mm för att efterlikna de individer som fanns en gång i tiden (mindre än 30 plan, de felsta olika om jag räknar rätt).

Är dessutom osäker på om denna byggtråden hamnade rätt då planen togs fram för CIA och inte för millitären i USA Smile. Kul historia klippt från nätet m.a.p CIA ägande av planet:

"U-2 flög första gången över sovjetiskt luftrum 4 juli 1956. Det flög över Berlin, norra Polen, Minsk, Leningrad och följde den baltiska kusten hem till Wiesbaden. Man hade antagit att om planet flög på minst 60 000 fots höjd så kunde sovjetiskt jaktflyg inte nå planet och bekämpa det, vilket var riktigt. Däremot upptäcktes planet utan problem av sovjetisk radar. Lockheed arbetade senare på att minska radarekot, men det lyckades inte. Mindre än 24 timmar efter första kränkningen av sovjetiskt luftrum gick nästa flygning iväg. Denna gång med Moskva som mål. Det sovjetiska jaktflyget gick upp men ingen lyckades komma nära. 10 juli protesterade Sovjetunionens ambassadör i USA mot överflygningarna med det "amerikanska flygvapnets flygplan". USA svarade att inget militärt flygplan kränkt luftrummet, vilket ju formellt var sant."

Hur vet jag om plasten är resin? Jag kan i alla fall säga att den luktar starkt parfymerad tvål.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Janne.S tis aug 09 2011, 06:20

Det är plast det där Very Happy

Resin brukar inte komma i kartor utan sitter på gjutblock, det är hårt och sprött och kan bara limmas med CA-lim.

Metalldelarna ska nog också limmas medels CA-lim.

Så sant....CIA var ju faktisk en civil underrättelse organisation även om den verkade med egna förband ibland...
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Jokkocze tis aug 09 2011, 10:25

Mindre än 30 plan? Icke då. Möjligtvis till att börja med.

Produktionen återupptogs igen på 80-talet och det var väl kanske då de byggde ytterligare 60 stycken, jag vet inte riktigt.
18 variationer utspridda på totalt 86 flygplan. Alla byggdes dock inte som sina slutgiltiga versioner, utan har konverterats under åren. Alla de olika variationerna blev inte heller byggda, utan kom inte längre än designbordet.

Några har skrotats under de senaste åren, men usa har fortfarande 32 stycken i aktiv tjänst. Tanken för några år sen var att de skulle tas ur tjänst tidigast 2012, men det har skjutits upp. Först till tidigast 2014 och i mars (2011) efterfrågades pengar för att hålla dem flygande till åtminstone 2015.
Tydligen är deras högupplösta kamera väldigt användbar när det gäller att hitta nergrävda IED's, så de har flugit över 200 uppdrag nere i Irak sen det började.

Dessutom ska den som är stationerad på Cypern ha använts till att spana på den flygfria zonen och en stationerad i Japan ska ha ordnat fram bilder på den skadade kärnreaktorn efter tsunamin där i mars.

Sen utöver de 32 flygande så har NASA också en (Eller två, inte helt säker.) som går under namnet ER-2. Denna har bland annat höjdrekordet för flygplan i sin klass.


Mer läsning finns det både hos NASA och på wikipedia. De har varit med om väldigt mycket saker, undrar varför det bara finns en modell av planet.. (Sen finns det väl en del shortruns, som den du har fått tag på)

Janne.S skrev:Det är plast det där Very Happy
Resin brukar inte komma i kartor utan sitter på gjutblock, det är hårt och sprött och kan bara limmas med CA-lim.
Metalldelarna ska nog också limmas medels CA-lim.
Har sett resin komma sådär, dock bara de största delarna Razz
Sen tyckte jag mig minnas att det stod resin på lådan, men efter att ha kollat den igen så gör det inte det.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin tis aug 09 2011, 10:57

Jag gick tillbaka till mina källor och såg att jag bara räknat U-2R / TR-1 modellerna av planet så mindre än 30 stämmer inte alls som Jokkocze påpekade. Enligt de källor jag har hittat har planet ägt av Nasa har serienummer 80-1063 och kallas "NASA 806" så det verkar bara vara ett plan.
Just nu sitter jag och klurar på hur jag skall bygga om nosen på planet från modell SYERS:
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) U-2span

till modell ASARS II:
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) 800px-U-2r-9thog-beale

Då detta verkar vara den konfigurationen som används av individen jag tänker bygga. Bör inte vara så svårt när jag får lite tid över.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Janne.S tis aug 09 2011, 11:00

Extra lång näsa? Very Happy

Skoj! cheers

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin tis aug 09 2011, 11:09

Extra lång med vårta !

Detta är individen jag har dekaler för och tänker bygga:

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) U-2S_DragonLady-28

Närbild på nosen:

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) U-2S_DragonLady-07

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Jokkocze tis aug 09 2011, 11:15

Galdrin skrev:Jag gick tillbaka till mina källor och såg att jag bara räknat U-2R / TR-1 modellerna av planet så mindre än 30 stämmer inte alls som Jokkocze påpekade. Enligt de källor jag har hittat har planet ägt av Nasa har serienummer 80-1063 och kallas "NASA 806" så det verkar bara vara ett plan.
Just nu sitter jag och klurar på hur jag skall bygga om nosen på planet från modell SYERS:
*bild*

till modell ASARS II:
*bild*

Då detta verkar vara den konfigurationen som används av individen jag tänker bygga. Bör inte vara så svårt när jag får lite tid över.
Stämmer inte heller riktigt, vilket jag upptäckte när jag läste lite om det innan mitt förra inlägg. NASA har bara ägt ett plan (ER-1), detta fick de 1997 och det är vitmålat.
De hade några (3 tror jag det var) på lån från 1971 till början på 90-talet, dock följde dessa NASA's standardfärger, vilket vid den tiden var vitt och blått.

Dock hävdade man att det var NASA som ägde det spionplan som sköts ner över Ryssland 1960, vilket dock motbevisades dagen efter att de kommit med ursäkten.

Kan ha missat något, men det är vad jag hittade om det hela!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av cas tis aug 09 2011, 12:04

Uj, det var då en rejäl kran det där!
Är det extra stora vårtor på sidorna eller ser jag fel?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin tis aug 09 2011, 12:14

Den har vårtor överallt, och har den inte det så har den antenner:

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) U-2S_DragonLady-15

Eller du kanske menade dess superpods som den har under vingarna?


Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin tis aug 09 2011, 12:19

Nu ser jag nog vad du menade, nej det är bara en färgvariation som gör att nosen ser ut att ha något på sidorna. Här är en bild framifrån:

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) U-2S_DragonLady-05

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Janne.S tis aug 09 2011, 12:39

Ser ut som en gummibeläggning liknande det som finns på ubåtar.....
lider ingen brist på antenner på den rackaren i alla fall Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin tis aug 09 2011, 12:51

Det sitter en lite speciell radar i nosen (ASARS II) och jag läste någonstanns att de lite annorlunda färgade panelerna är dielektriska paneler. Vad det nu råkar vara men det är säkert bra när man spionerar.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av cas tis aug 09 2011, 13:19

Antar att en dielektriska panel är en panel i icke strömförande material. Antar att det kan störa känslig utrustning om man har strömförande utrustning i vägen.
Alla radardomer etc är gjorda i såna material.
Snygga bilder!
Så mycket referenser som du hittar så fixar du detta bygget i ett litet nafs Smile
Fast antennskogen ser ju lite skräckinjagande ut...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin tis aug 09 2011, 13:27

Funderade faktiskt på att försöka gjuta antennerna på något sätt då jag inte hade med några i paketet. Lägger hellre ner mycket tid på några få perfekta istället för många halvbra.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin tis aug 09 2011, 17:48

Började slipa lite på gjutskägget på kroppshalvorna idag. Mycket att ta bort var det. Passformen på kroppshalvorna var bra med minimal böjning så det blir lätt att få ihop dom. Skarvarna behöver dock en del spackel för att snyggas till.

Kolla vingarnas storlek jämfört med kroppen.

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11607



Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11608Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11610

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av cas tis aug 09 2011, 18:34

Heh, kärran är inget annat än en jetdriven segelkärra.
I vissa vinklar ser man ju flygkroppens släktskap med F-104 Starfighter.
Har en aning om att det kan behövas en del spackel Rolling Eyes

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin tis aug 09 2011, 20:41

Jäpp, spackel ... och green stuff som jag fick åka en bit för att skaffa idag Smile

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin ons aug 17 2011, 20:00

Har äntligen haft tid att bygga vidare på denna kärran. Får lätt uppfattningen att den inte är gjord för att detaljstuderas utan gör sig bäst på avstånd. Förutom knallpallen som är fin så består resten av cockpit av några "lådor" och är dessutom ordentligt sne & vind. Andra delar av planet är inte "kompletta" dvs det finns inget eller bara halva hjulhus, bara tillräckligt för att man skall kunna ha ett hjul där, för ingen vill väl titta in i ett hjulhus?

Nåja, bilder på framstegen (eller snedstegen som min fru säger)

Fram och bakvinge Wink samt ena superpodden under sammanfogning av över & underdel. Ok passform om jag karvade ur dom lite på insidan. Finns en hel del trimmning kvar att göra men jag tror det kan vara bättre att trimma på en hel vinge än en underdel eller överdel åt gången.
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11629

Kroppen sammanfogad, lite spackel blev det och jag har som sagt fått stifta bekantskap med kompis Evergreen plasticard för att få till det.
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11630

Detta behöver jag åtgärda, funderar på att prova med att trycka in korken från en tuschpenna. Även luftintagen är öppna som ni ser, kommer nog att bli grunda luftintag då jag stänger dom när jag limmar på biten längst fram.
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11631

Man får göra en hel del själv på denna modellen. Här är ett exempel. Ända stället där de har haft vänligheten att gjuta in någon typ av kontrollmekanism för att se till så att biten hamnar på rätt plats där har de glömt bort motsvarande funktion på delen där biten skall passas in. Eller i det här fallet, dom glömde hålet! På bägge sidorna!
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) SDC11632

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Matt_Public ons aug 17 2011, 20:10

Ja, där har du det du gör.

Med lite tur kan du kanske slippa tvätta, nu när alla klädnypor är upptagna.



Också: heja på! Det här kommer att bli snyggt.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Janne.S ons aug 17 2011, 20:18

Sådan vacker babyblå plast Razz

Ser förträffligt ut.....lär bli en del spackel på den va? Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet