IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

+8
johan r
linusorn
Kent
cas
Janne.S
Jokkocze
Matt_Public
Galdrin
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin ons aug 17 2011, 21:38

Jag tror att den är bättre än man vill tro vid första titten men en hel del spacklande lär det nog bli. Hursomhelst är det helt enligt planerna eftersom de två modellerna jag håller på med nu gör jag för att göra alla nybörjarfel på något som jag inte förväntar mig skall bli den mest framstående pjäsen i min samling Smile

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av cas tor aug 18 2011, 07:50

Man lär sig en hel del på att bygga såna här knepiga alster!
Kämpa på, den kommer bli läcker i svart Cool

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin fre aug 19 2011, 22:10

Pluggade igen utblåset idag med vad jag kunde hitta. Det blev en avsågad tuschpenna som passade lagom i hålet. Ska slipa lite imorgon så får vi se om det var en hållbar lösning ... Lite för tjock vägg som det är nu men man kanske får se mellan fingrarna med vissa brister i detta bygget Smile

Skaffade mig även 3 till andrahands modeller att öva med, sedan skall jag väl vara redo att sätta skalpellen i lite större och framför allt lite dyrare modeller.

Dagens skörd blev 3 Italeri plan. hoppas kvaliten på dom är bättre än på min gamla Hassegawa T-2 eller denna Dragon Ladyn. Beställde även lite eftermarknad till modellerna från Hannats så jag slipper vänta när jag sätter igång så som jag får göra med min T-2 nu.

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 127407035_1
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 127407569_1
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 127407270_1

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Janne.S fre aug 19 2011, 22:38

Det var söta små inköp...Su-34 ärmin personliga favorit....pentry, toa och sovplats i en tvåmans attackkärra, ryska maskiner är inte vad de brukar Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin fre aug 19 2011, 22:48

Hur fel vore det med ett diorama där en KA-6D tankar en SU-34? Shocked

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Jokkocze lör aug 20 2011, 13:21

Galdrin skrev:Hur fel vore det med ett diorama där en KA-6D tankar en SU-34? Shocked
Det beror ju lite på vad man räknar som just "fel" Wink

Några amerikanska spioner kanske kapade en SU-34'a för att plocka isär den och se vad som får den att flyga?! Den flög ju trots allt för första gången 1990 och kalla kriget "slutade" ju först 1991 Wink
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Kent lör aug 20 2011, 14:16

Bara fantasin som sätter gränserna.
Å jag skulle gärna vilja se ett sådant dio,så kör på det du. Very Happy

/W
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin lör aug 20 2011, 20:57

Nu har detta:
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 SDC11631

Blivit detta:
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 SDC11643
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 SDC11644

Behövs mycket mer slipande men ville se hur det kommer att ta sig med färg på. Kladdade lite på knallpallen också. Måste ju bryta av det monotona arbetet med att slipa till skarven mellan kroppshalvorna. färgen runt säkerhetsbältena skall snyggas till imorgon.

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 SDC11650

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Janne.S sön aug 21 2011, 00:04

Tjusigt på min ära Very Happy

Lite inredning är aldrig fel!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Matt_Public sön aug 21 2011, 07:10

Skarvslipande är i sanning ett elände.

Stiligt utblås. Stolen såg också inbjudande ut.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av cas sön aug 21 2011, 09:32

Strålande!
Skarvslipning är ett elände som min stackars Swift lider av, den har kommit lika långt som din drak-dam...

Schysst inköp fixade du också.
Su-34 är alltid en maffig best, men B-66 är ju härligt udda! cheers
Jag väntar glatt på byggtråd på den, men känns ingen press att starta innan du är redo/har plats eller vad som nu begränsar dig

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin sön aug 21 2011, 19:39

Skarven längs med kroppen är nog ganska bra nu så jag gav mig på vingarna och superpodsen, och jag som trodde skarv-slipning var en utmaning. Får nog köpa hem 2 tuber till med spackel för att få ordning på vingarna. Inga bilder idag då jag inte vill riskera att skrämma mindre våghalsiga personer.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin mån aug 22 2011, 07:31

Eftersom jag inte riktigt får min airbrush att fungera som jag önskar och då tanken med mina byggtrådar var att samla mina frågor på ett och samma ställe (eller två som det blev) så är här 2 saker jag funderar över när det gäller färg. Jag använder primärt Vallejo's färger.

1. Om man inte använder Vallejo's thinner så har jag förstått att man kan använda destilerat vatten eller vanligt vatten med en droppe fönsterputs. Är ytspänningen anledning till att man inte använder vanligt vatten?

2. Hur gör ni för att blanda små mängder med fär för airbrushen, t.ex när man skall måla hjulhusen på en 1:72 modell i en färg som inte används någon annanstanns på planet? Blandar ni direkt i koppen? Jag försökte men upplevde bara att det var svårt att få det blandat då färgen kröp ner mot nålen.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Matt_Public mån aug 22 2011, 07:35

På ettan svarar jag vet ej.

På fråga två svarar jag ischokladform/medicinkopp.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin mån aug 22 2011, 07:38

Tackar, ischokladformar blir perfekt.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av linusorn mån aug 22 2011, 10:42

På fråga 1 svarar jag, byt färg! Många får bra resultat med Vallejo, medan andra har stora problem med att spruta Vallejo (däribland jag). Problemet med Vallejo är att färgen torkar och täpper igen sprutan. Jag provade att blanda med det mesta, utan framgång, till slut gav jag upp.

Fråga 2 har du redan fått bra svar.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Jokkocze mån aug 22 2011, 11:33

På ettan får jag väl säga att man använder destillerat vatten (Gärna med en droppe fönsterputs) för att orenheter i vattnet (kalk etc) och om man har en droppe fönsterputs, för att slippa ytspänningen.

Fast jag kan ha fel.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin mån aug 22 2011, 12:34

Jag skall försöka få tag i Vallejos thinner ikväll och köra med den istället men jag är fortfarande intresserad av ytspänningens eventuell inverkan på färgen så jag skall ta med mig 1 liter avjoniserat vatten från jobbet idag och testa vid sidan av den riktiga thinnern. När vi talar om 1 droppe fönsterputs, är det då till 1 liter vatten eller till 10 ml?

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Jokkocze mån aug 22 2011, 13:31

Galdrin skrev:Jag skall försöka få tag i Vallejos thinner ikväll och köra med den istället men jag är fortfarande intresserad av ytspänningens eventuell inverkan på färgen så jag skall ta med mig 1 liter avjoniserat vatten från jobbet idag och testa vid sidan av den riktiga thinnern. När vi talar om 1 droppe fönsterputs, är det då till 1 liter vatten eller till 10 ml?
Ingen aning om mängden där tyvärr. De vallejo-färger jag har är model air, som inte behöver förtunnas alls. Kör i vanliga fall med Tamiya och Gunze.

Men testa dig fram! Hur det fungerar är olika beroende på spruta, kompressor, luftfuktighet, lufttemperatur osv osv osv.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin tis aug 23 2011, 20:37

Vacker kväll ute så jag flyttade ut lådan i trädgården och limmade lite. Mycket vinge på det här planet...

Går också åt en del spackel och jag räknar med att det är sådär 30-40 timmar slippande kvar innan primer.

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 SDC11654
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 SDC11655
Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 SDC11657

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Janne.S tis aug 23 2011, 21:36

Börjar ju se riktigt tjusigt ut det där! cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin tis aug 23 2011, 21:40

Som ni kanske ser så vrider sig hela kroppen något medurs sett framifrån. Inget jag tänker försöka åtgärda på denna modellen då jag tror att det är långt över min förmåga i nuläget.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av cas ons aug 24 2011, 05:14

Maffig segelkärra den där!
Vänster gondol måste innehålle nån form av sidospaningsradar eller?

Pluspoäng för den något ekivoka kaktusen i bakgrunden Wink

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Galdrin ons aug 24 2011, 05:57

Den där kaktusen ja. Den är nog närmare 15 år nu, får vatten 2-3 gånger per år och blommar vid juletid varje eller vartannat år så jag har inte hjärta att göra mig av med det.

Enligt de källor jag har hittat på nätet så är "kanoten" under den vänstar super-podden (sett frammifrån) en del av Senior spear installationen som används för COMINT uppdrag. Sidospaningsradar kommer att sitta i noskonen så den kommer jag behöva bygga om lite. Den andra podden tror jag innehåller det som heter Seniro Ruby för ELINT uppdrag. Tillsammans heter Senior spear och Senior Ruby Senior Glass och används för signalspaning. Klumpen på ryggen innehåller Senior Span/Spur för realtids eller nära realtids satelitkomunikation för data (bredband med andra ord). Jag kan så klart ha fel i mina tekniska kunskaper om planet men i så fal skyller jag på webben:) Jag tror detta var den korrekta konfigurationen för planet jag bygger.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Matt_Public ons aug 24 2011, 07:36

Heliga dykare! Shocked

Den blir ju hur snygg som helst.

Inte så att jag tvivlade direkt, men ändå... cyclops

Edit:

CAS skrev:Pluspoäng för den något ekivoka kaktusen i bakgrunden.
K*kväxt? What a Face


Senast ändrad av Matt_Public den ons aug 24 2011, 07:38, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : kunde inte låta bli.)
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Dragon Lady aka Lockheed U2 (High Planes models 1:72)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet