Sharkmouth Tiffie
+22
Stråhatt
flarpen
Fredrik A
Tobiasr
MiniStuff
TommyKillander
Erik
Henrik Bergman
johan r
frznlogic
Martin Bo
Marlin
linusorn
Caverö
Tobias
Mal
Janne.S
Gigabyte
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
cas
26 posters
Sida 4 av 23
Sida 4 av 23 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 13 ... 23
Sv: Sharkmouth Tiffie
Tack Håkan!
Här är en liten helguppdatering, innan hjulen ställer sig för dörren.
Jag har lyckats fixa staget för ryggpansaret som var lite dåligt gjutet:
Duger nog med lite färg på, och sen kommer det ändå skymmas av kroppshalovorna
Det stora trimhjulet till vänster fick ett litet extrahjul från Eduard så det ser ite piffigare ut:
Sa jag att det är mycket gjutskägg att roa sig med här?
Kolla styrspaken:
Här är den efter att jag bytt ut lite delar mot plasttråd och limmat fast lite ets.
Dags att fundera på nästa steg!
//Christer
Här är en liten helguppdatering, innan hjulen ställer sig för dörren.
Jag har lyckats fixa staget för ryggpansaret som var lite dåligt gjutet:
Duger nog med lite färg på, och sen kommer det ändå skymmas av kroppshalovorna
Det stora trimhjulet till vänster fick ett litet extrahjul från Eduard så det ser ite piffigare ut:
Sa jag att det är mycket gjutskägg att roa sig med här?
Kolla styrspaken:
Här är den efter att jag bytt ut lite delar mot plasttråd och limmat fast lite ets.
Dags att fundera på nästa steg!
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt! Hehe, en del gjutskägg var det som sagt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Fasen, vad pepp jag blir på en bildörrs-Tiffie nu, alltså!
Gjutskägg är för övrigt bara manligt, eller nåt.
Gjutskägg är för övrigt bara manligt, eller nåt.
Matt_Public- Master of DNF
Tackar!
Nu har man ju varit ledig i nästan två veckor, och vad har man fått ut i modellväg?
Inte speciellt mycket alls, tyvärr...
Men lite har blivit gjort trots allt!
Styrspaken är klar, och väntar på installation
Sen började jag med radiopanelen och alla dess extra reglage.
Eduard skickar ju med ett helt utbyteskit här och användes fullt ut.
Panelen är ca 1x0,5 cm stor och ser ut såhär i Airfix orginal:
Kan inte säga att jag är helt nöjd med Eduards färgval...det svarta är inte svart nog, och alla kanterna ser ut som metall. Så jag har målat över all ets med Vallejo primer. Stäm mig
Vissa delar var dock svårare än andra!
Den jäkla spaken som skall sitta till höger om stolen (och det skall dit mer spakar i det området sen!) och jag kämpade med länge och väl. Det är från början en rund ets bit, med ett övre lock som skall bockas mot sikeln och sen böjas perfekt runt densamma.
Hel-lätt.
Inte.
Efter hur mycket superlim som helst så har jag nu lyckats få den på plats men det tärde på tålamodet rätt rejält!
Lite orolig nu för trotteln och alla motorreglage på vänster sida, men åt skall man ha att göra i mars.
Till slut, efter massvis med små Airscale-dekaler ser det nu ut som så:
Så då trycker vi det på plats då.
Radiopanelen kläms runt ramverket i cockpit och sen skall man försöka få massa sladdar på plats, vilket jag inte gjort ännu.
Och när limmet har torkat, så tar vi ett money-shot från rätt sida också
Härnäst, motorpanelen och de där tygbältena
//Christer
Nu har man ju varit ledig i nästan två veckor, och vad har man fått ut i modellväg?
Inte speciellt mycket alls, tyvärr...
Men lite har blivit gjort trots allt!
Styrspaken är klar, och väntar på installation
Sen började jag med radiopanelen och alla dess extra reglage.
Eduard skickar ju med ett helt utbyteskit här och användes fullt ut.
Panelen är ca 1x0,5 cm stor och ser ut såhär i Airfix orginal:
Kan inte säga att jag är helt nöjd med Eduards färgval...det svarta är inte svart nog, och alla kanterna ser ut som metall. Så jag har målat över all ets med Vallejo primer. Stäm mig
Vissa delar var dock svårare än andra!
Den jäkla spaken som skall sitta till höger om stolen (och det skall dit mer spakar i det området sen!) och jag kämpade med länge och väl. Det är från början en rund ets bit, med ett övre lock som skall bockas mot sikeln och sen böjas perfekt runt densamma.
Hel-lätt.
Inte.
Efter hur mycket superlim som helst så har jag nu lyckats få den på plats men det tärde på tålamodet rätt rejält!
Lite orolig nu för trotteln och alla motorreglage på vänster sida, men åt skall man ha att göra i mars.
Till slut, efter massvis med små Airscale-dekaler ser det nu ut som så:
Så då trycker vi det på plats då.
Radiopanelen kläms runt ramverket i cockpit och sen skall man försöka få massa sladdar på plats, vilket jag inte gjort ännu.
Och när limmet har torkat, så tar vi ett money-shot från rätt sida också
Härnäst, motorpanelen och de där tygbältena
//Christer
cas- Vicesheriff
Mein gott vad med detaljer det blir i den där tiffien
Jag blir mer och mer sugen på något i 1/24 när jag ser det här
Jag blir mer och mer sugen på något i 1/24 när jag ser det här
frznlogic
Dubbelmålad ets? Jojo, fint ska det vara.
Mäkta snyggt finlirat för övrigt. Cockpit blir ju rena Lundby-kåken i den skalan!
Mäkta snyggt finlirat för övrigt. Cockpit blir ju rena Lundby-kåken i den skalan!
Jäklar vilken snygg cockpit! Eller bur..?
Jo de där tygbältena.. Iaf 1/24 o inte 1/48.. Lycka till!
Jo de där tygbältena.. Iaf 1/24 o inte 1/48.. Lycka till!
Tobias
Tack så mycket!
Lundby är väl skala 1:12 har jag för mig, så det är dubbla storleken igen då antar jag...
Lundby är väl skala 1:12 har jag för mig, så det är dubbla storleken igen då antar jag...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Verkligen snygg Cockpit!
....och det är inte bara Airfix som blir bättre....
Stefan
....och det är inte bara Airfix som blir bättre....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tackar! Caverö, din definition på snusk....är helrätt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Uj uj uj!
Imponerande, måste jag säga.
Jag håller med om, att Eduards "pre painted" ets är mindre bra.
Det är alldeles för mycket pixlar i färgen, som dessutom är dåligt återgiven.
Färgen vil gärna lossna om man böjer etset för mycket.
Jag föredrar att måla mitt ets.
/Henrik
Imponerande, måste jag säga.
Jag håller med om, att Eduards "pre painted" ets är mindre bra.
Det är alldeles för mycket pixlar i färgen, som dessutom är dåligt återgiven.
Färgen vil gärna lossna om man böjer etset för mycket.
Jag föredrar att måla mitt ets.
/Henrik
Henrik Bergman
Tack Henrik!
Jag tycker precis som du om Eduards Ets! Det är nästan så man skulle föredra att allt är omålat, förutom bälten. Men nu har dom ju tygvarianterna, så då kanske det klarar sig bättre...
Jag tycker precis som du om Eduards Ets! Det är nästan så man skulle föredra att allt är omålat, förutom bälten. Men nu har dom ju tygvarianterna, så då kanske det klarar sig bättre...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tjusigt jobbat med cockpitdetaljerna!
Håkan
Håkan
Tack Håkan!
Jag skulle ju egentligen ägna mig åt motor-instrumentpanelen och stolen men så var det månadsmöte och jag behövde nåt att bygga på
Så på en hel kväll bygge jag ihop ett rätt massivt motorblock...
Några dagar senare fick jag gavlarna på plats.
Och spackel behövdes i viss kvantitet. För första gången på denna kärran skall sägas!
Och här har vi till slut motorblock och kompressorhuset i vacker fin primer!
mmm
Det här är miniatyrporr för en motorkonstruktör
Jag skulle ju egentligen ägna mig åt motor-instrumentpanelen och stolen men så var det månadsmöte och jag behövde nåt att bygga på
Så på en hel kväll bygge jag ihop ett rätt massivt motorblock...
Några dagar senare fick jag gavlarna på plats.
Och spackel behövdes i viss kvantitet. För första gången på denna kärran skall sägas!
Och här har vi till slut motorblock och kompressorhuset i vacker fin primer!
mmm
Det här är miniatyrporr för en motorkonstruktör
cas- Vicesheriff
Receptfritt råd: undvik för allt i världen att undersöka icke motorrelaterade varianter via Googles bildsök.cas skrev:Det här är miniatyrporr för en motorkonstruktör!
Utöver det: förträfflig järnspis, det där!
Ser sjukt kalas ut det där........
Snyggt jobbat verkligen, ser att du lägger ner allt du kan i byggandet nu på denna kärra o det ser riktigt jäkla bra ut....
jobba lpngsamt nu.......denna ska ju bli en pärla i samlingen...
Jo sneglat på denna modell...på tok för dyr för mig.....väntar tills den finns på rea, beggad på ebay eller hobby bokhandeln.......
Snyggt jobbat verkligen, ser att du lägger ner allt du kan i byggandet nu på denna kärra o det ser riktigt jäkla bra ut....
jobba lpngsamt nu.......denna ska ju bli en pärla i samlingen...
Jo sneglat på denna modell...på tok för dyr för mig.....väntar tills den finns på rea, beggad på ebay eller hobby bokhandeln.......
Mal
Tack Matt och Juha!
Skall testa att bildsöka nästan gång jag sitter med jobbdatorn på bussen. Man kan ju inte bli mer än avslängd och uppsagd
Den här kärran är ett riktigt lyft för min del! Jag har kul, jag lär mig saker och jag blir dessutom nöjd med resultatet. Måtte det bara hålla i sig hela vägen, speciellt när det kommer till målningen på utsidan.. Det är oftast där det skiter sig för min del...nu skall den ju målas med några liter Tamiya så det finns hopp! Kanske borde investera i en ny färgspruta vid det tillfället också.
Skall testa att bildsöka nästan gång jag sitter med jobbdatorn på bussen. Man kan ju inte bli mer än avslängd och uppsagd
Den här kärran är ett riktigt lyft för min del! Jag har kul, jag lär mig saker och jag blir dessutom nöjd med resultatet. Måtte det bara hålla i sig hela vägen, speciellt när det kommer till målningen på utsidan.. Det är oftast där det skiter sig för min del...nu skall den ju målas med några liter Tamiya så det finns hopp! Kanske borde investera i en ny färgspruta vid det tillfället också.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Byggmöten känns som nåt jag skulle behöva så jag får nåt gjort!
Snyggt jobbat med motorn!
Håkan
Snyggt jobbat med motorn!
Håkan
Tack Håkan!
Nu är det dags för lite frågestund...kan inte riktigt bestämma mig för hur grundmotorn skall se ut, dvs den svarta delen som fanns därovan.
Har gjort experiment med Vallejo primer, Tamiya Nato black , grafit-torrbortsning, torrborstning med washer av Citadel Nuln oil...
Titta på de 12 cylinderhuvudena. de uppe till vänster har Vallejo primer och en ljus torrbortning, de tre över till höger är Vallejo primer + ljus torrborstning och Nuln Oil.
Undre till vänster är Vallejo primer + grafitborstning, och de sista är samma men med Nuln oil...
Synd att blixten dödar ut skillnaderna, men det var rejält svårt att få till skärpan...
Här är andra sidan
Samma uppdelning som tidigare, men nu har är det grundat med Tamiya Nato black...
Vilka tre cylindrar ser bäst ut?
Nu är det dags för lite frågestund...kan inte riktigt bestämma mig för hur grundmotorn skall se ut, dvs den svarta delen som fanns därovan.
Har gjort experiment med Vallejo primer, Tamiya Nato black , grafit-torrbortsning, torrborstning med washer av Citadel Nuln oil...
Titta på de 12 cylinderhuvudena. de uppe till vänster har Vallejo primer och en ljus torrbortning, de tre över till höger är Vallejo primer + ljus torrborstning och Nuln Oil.
Undre till vänster är Vallejo primer + grafitborstning, och de sista är samma men med Nuln oil...
Synd att blixten dödar ut skillnaderna, men det var rejält svårt att få till skärpan...
Här är andra sidan
Samma uppdelning som tidigare, men nu har är det grundat med Tamiya Nato black...
Vilka tre cylindrar ser bäst ut?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Nah, Napier målade visserligen alla sina motorer gröna i fredstid, men de färgbilder som finns på Typhoon i fält visar svarta motorer. Förmodligen för att Bristol var med och byggde motorerna och dom var minsann hårda på att följa RAF:s rekommendationer.
Att de motorer som finns på museer här där och är grön räknas inte...det är garanterat utställningsmotorer som är vackert uppskurna och dom är omsorgsfullt målade för att hålla länge. Vi gör likadant...
Att de motorer som finns på museer här där och är grön räknas inte...det är garanterat utställningsmotorer som är vackert uppskurna och dom är omsorgsfullt målade för att hålla länge. Vi gör likadant...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 4 av 23 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 13 ... 23
Sida 4 av 23
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet