IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gammal Hasegawa Ki-43-II

+3
cas
Caverö
frznlogic
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av frznlogic lör dec 13 2014, 21:43

Tjo,

Jag letade reda på lite urgamla modeller (20 år +) som låg och skrotade och bestämde mig för att göra färdigt dem/leka lite med dem... testa tekniker helt enkelt. En Heller P-47N är färdigbyggd, lite wearing kvar på den. Inte så mycket att visa upp mer än att jag insåg att jag inte gillar finishen på Vallejos aluminium så ska testa alclad's polished alu någon gång snart... Razz

I alla fall, den här modellen var helt färdigbyggd och delvis påbörjad målning med penslar för länge länge sen. Jag bestämde mig för att testa lite salt chipping på den och blev såpass nöjd att jag passar på att lägga upp några bilder på den. Ska bli intressant att köra gloss på den då jag läst att det kan bli riktigt fult Wink . flingsalt samt vanligt jozo salt använt på den. Först grundmålad med primer, därefter aluminium, sen salta modellen, sen lite preshade (hade lite svårt att få på den utan att blåsa bort massa salt så jag la ner efter ett par panellinjer), därefter grått över hela modellen, mer salt (framför allt jozo), och slutligen en hemmagjord blandning som skall likna IJA green.

Här är bilderna efter att jag tagit bort det mesta av saltet mekaniskt.

Gammal Hasegawa Ki-43-II  2a4zhop

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Zw1fyw

Gammal Hasegawa Ki-43-II  5nrrs

Har läst att man bör skölja bort det noggrannt med vatten... vi får se hur det blir med det, osäker på om färgen sitter kvar över huvud taget i sådana fall Wink .

En fråga, vart i ordningen brukar ni som använt salt chipping lägga preshade? På aluminium eller under alu?

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av Caverö sön dec 14 2014, 12:56

Snyggt experimenterat! cheers

Jag skulle nog inte lägga preshade överhuvudtaget för alufärg. Möjligtvis en wash i skarvarna.

Har färgen släppt ända in till plasten i framkanten av vingarna? har upplevt sådant, där det ser lite grått ut istället för alu.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av cas mån dec 15 2014, 07:43

Ser ut som ett väldigt lyckat experiment!
Gammal Hasegawa Ki-43-II  1288785663
Lycka till med fortsättningen!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av frznlogic mån dec 15 2014, 09:38

Hej caverö , 

Nej, jag målade först primer, sedan ALU, salt chip, grå färg över hela planet (samma som undersidan), sedan ännu mer salt och slutligen grön färg, det var meningen, tänkte att det skulle se ut som färgen släppt från i lite olika lager osv  bounce.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av Caverö mån dec 15 2014, 16:58

Ser bra ut och jag vet att det är inte lätt att få till.

Sedan kommer placering av släppen så man får det att se naturligt ut, det är spännande att prova och roligt.

Tre cheers cheers cheers till dig
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av frznlogic mån dec 15 2014, 17:39

Haha, ja, placeringen är ju en annan sak antagligen... :-D. Kan erkänna att undersida ser också hyffsat ut men placeringen är ännu sämre ;-)

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av Stråhatt tor dec 18 2014, 20:58

Jag gillar det där! Det är nånting med placeringen som inte ser helt naturligt ut, inte tillräckligt erfaren med flyg för att sätta fingret på det dock, men effekten med de olika lagren är riktigt snygg Very Happy

Stråhatt


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av frznlogic tor dec 18 2014, 23:38

Tack stråhatt Smile.

Jo det stämmer helt klart med placeringen av flagorna. Naturligt brukar(brukade) det nog flaga mest runt framkanterna, tex vingens framkant, motorhuven, osv samt där mänsklig kontakt var vanlig, tydligast på vänster sida om cockpit där man oftast klättrade ombord i flygplanet och slet ut färgen på vägen upp etc. Slitage uppe på vingen eller baktill eller bak på kroppen är ganska ovanligt, men det är där det mesta av mitt salt hamnade Wink.

Nästa gång får jag vara mer noggrann med det helt klart. Men intressant teknik, speciellt på de där japanska sakerna... de hade mycket slitage av det slaget vad jag sett Smile

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av frznlogic mån mar 30 2015, 23:18

Hej igen tråd!

Gör en necro för att berätta hur deprimerande resultatet blev. Som sagt, jag fick inte bort saltet, delvis satt det fast mycket minimala bitar i färgen, delvis var jag inte så noggrann. Future golv polish reagerade häftigt med saltet och blev helt dimmigt.

Resultatet:
Gammal Hasegawa Ki-43-II  Ddc87r

Jag drar vidare modellen oavsett för att testa lite andra metoder, pigment och olje washer osv.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av Azgaron tis mar 31 2015, 00:24

Hmm, hemskt vad du tycks ha otur med dina vädringar! 
Så futuren reagerade så på det salt som var kvar? Verkar inte klokt ju.
Nog för att det är bra med övningsobjekt, men det var nog inte vad du hade tänkt.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av Matt_Public tis mar 31 2015, 06:11

Stenhårt! På med lite ny grönfärg över dimman så är du på banan igen.


Också: MiniStuff har chipping-blask på flaska. Bara ett tips i förbifarten.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av frznlogic tis mar 31 2015, 08:10

Azgaron skrev:Hmm, hemskt vad du tycks ha otur med dina vädringar! 
Så futuren reagerade så på det salt som var kvar? Verkar inte klokt ju.
Nog för att det är bra med övningsobjekt, men det var nog inte vad du hade tänkt.

Håkan

Vet inte om det är så mycket otur som dumdristighet :-D . Jag är ny och har tyckt vädringen är svår, absolut, så jag testar ganska vilt för att hitta vad som funkar för mig....

Hårspray känns som en vinnare so far. Kommer köpa mig chipping fluid från ministuff och testa också,antagligen vet vi vilket som vinner :-)

Tillägg: självklart så hoppas man ju att något ska bli snyggt, men jag ansåg nog att den här modellen riskerar det runda arkivet:-)

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av Azgaron tis mar 31 2015, 09:23

Jo, det kan nog vara bra att testa sig fram. Vaselin kan också vara ett alternativ när det gäller att skapa chipping.

Hehe, ja de kan nog vara så ibland att antingen använder man modellen att testa på eller så arkiverar man den! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av Caverö tis mar 31 2015, 21:12

Jag tycker det ser läckert ut, en japs i stilla havets damm och hetta kan säkert se ut som bara fan. Very Happy
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av frznlogic tis mar 31 2015, 22:06

Azgaron skrev:Jo, det kan nog vara bra att testa sig fram. Vaselin kan också vara ett alternativ när det gäller att skapa chipping.

Hehe, ja de kan nog vara så ibland att antingen använder man modellen att testa på eller så arkiverar man den! Smile

Håkan

Vaselin lät lite intressant, ska testas! Det son låter mest riskfyllt är väl att det inte torkar och färgen aldrig får riktigt fäste.... Men som sagt, kan bli intressant effekt :-)

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av frznlogic tis mar 31 2015, 22:09

Caverö skrev:Jag tycker det ser läckert ut, en japs i stilla havets damm och hetta kan säkert se ut som bara fan.  Very Happy

Tur att du inte ser den i verkliga livet What a Face Laughing

Nja, det är ju lite som du säger. Effekten är inte rätt här i mitt tycke, men den skulle kunna passa någon annanstans. Värt att komma ihåg ibland :-)

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av Mal tis mar 31 2015, 22:17

Chipping är ett kapitel för sig......

Salt chipping är effektivt....men ett jucklo...jag kallar det för kontrollerat KAOS...vilket chipping kan vara Wink ....

Gjort en turorila här på Götet om det är till hjälp.

Men´det som hände m din kärra nu...jag skulle vilja att du väntar ett tag, då dem flammorna på din kärra kan dämpas,,,så vänta o låt härda o se.....

Om det är härdat...tunt utspätt Klarlack kan få bort detta då jag gissar att detta ljusa sitter på ytan endast.... då jag vet att salt bleker färgerna, ett tips bara.
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Gammal Hasegawa Ki-43-II  Empty Sv: Gammal Hasegawa Ki-43-II

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet