IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

En vacker gammal dam...

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

En vacker gammal dam... Empty En vacker gammal dam...

Inlägg av johan r tis maj 26 2009, 22:39

Hittade denna vackra dam på nätet.



Från 3:03-3:16..."flapp"ljudet jag menar Smile
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

En vacker gammal dam... Empty Sv: En vacker gammal dam...

Inlägg av merlin1953packard ons maj 27 2009, 22:32

Härligt sound i den kärran, Johan! Det är väl Pratt & Whitney antar jag; Cyclone nånting... Som du säger, härlig puls på de visparna i flyby. Huey:n låter inte dumt den heller. Drar mig till minnes då filmen hade premiär här i Göteborg på gamla biografen Prisma (som nu förvandlats till Teater Pustervik). Det var en ljudupplevelse utöver det vanliga, kan jag lova. Även om biografen var gammal, hade den varsitt gigantiskt subbashorn liggande på sidobalkongerna. Hornen var ca 3 meter långa. Varje detonation i filmen kändes bokstavligen i ryggraden! Såg även Slaget vid Midway, som hade många fina flygscener. Även då var subbasarna i högsta grad verksamma! Ohaaa!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

En vacker gammal dam... Empty Sv: En vacker gammal dam...

Inlägg av Linus ons maj 27 2009, 23:11

Warsawpact skrev:Personligen vet jag inte så mycket om den förutom att den var duktig på att äta tyskt 88mm anti air fire under kriget och att den påminner om Indiana Jones filmerna, klippen där han reser över jorden i form av röda sträck över en karta med bl.a. detta flygplan i bakgrunden.

Den har ett mycket skönare motorljud än tyskarnas Ju-Junkers motsvarighet måste jag säga. Gillar det där halvdova, pulserande, mullrandet när den stryker förbi.
...och att islänningarna fortfarande använder sådana Dc3or, även om det är för inrikesflyg, så bevisar det sig att DC3orna fortfarande finns kar.
(Skulle personligen aldrig sätta mig i en sådan)


När det gäller ämnet amerikanska arbetshästar så är min favorit UH-1B Huey, som arbetade hårt under Vietnamn.
Det skarpa, men ändå tämmligen grovt, muller "flapp" från dess rotorblad tillsammans med dess jetturbin är underbart.
de som sett introt till Thropic Thunder eller när The air cavalry attackerar Vietcongbyn i Apocalypse Now Redux vet vad nog vad jag pratar om.




Från 3:03-3:16..."flapp"ljudet jag menar Smile

Är det inga fler klockor som ringer när du tänker på DC-3? Catalinaaffären? 1952? MiG-15? TP79? Smile
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

En vacker gammal dam... Empty Sv: En vacker gammal dam...

Inlägg av Warsawpact ons maj 27 2009, 23:21

Linus skrev:

Är det inga fler klockor som ringer när du tänker på DC-3? Catalinaaffären? 1952? MiG-15? TP79? Smile

Nepp, tänker mer på just en Catalina när jag tänker på den incidenten. Wink
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

En vacker gammal dam... Empty Sv: En vacker gammal dam...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet