Eduard Fw 190D JV44 Dual Combo
+12
Tobias
Gigabyte
linusorn
Henrik Bergman
Stefan E
Janne.S
Azgaron
Mal
Caverö
Matt_Public
cas
frznlogic
16 posters
Sida 4 av 19
Sida 4 av 19 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 11 ... 19
Sv: Eduard Fw 190D JV44 Dual Combo
OOhh, det tipset tackar vi för cas! JAg har börjat vika lite på morgonen (skum jetlag... vaknade kl 5 imorse och för mig att vika metall innan barnen vaknade...) och det var ruggigt roligt.
Trodde det skulle vara som ets, men icke... hårdare metall, har inte riktigt några bra verktyg, vill inte ha sönder mina etsverkyg... men det går iaf
Iaf, åter till Fw190, inget nytt där ännu . Blev lite matt av att jag har dålig koll på vad som är gjort/inte gjort, eller vilken modell jag skulle bygga öht . Ska kanske ta tag i det ikväll, lista ut vilket ex jag tänkte göra. Borde vara A, B eller D baserat på vilka delar jag använt...
Trodde det skulle vara som ets, men icke... hårdare metall, har inte riktigt några bra verktyg, vill inte ha sönder mina etsverkyg... men det går iaf
Iaf, åter till Fw190, inget nytt där ännu . Blev lite matt av att jag har dålig koll på vad som är gjort/inte gjort, eller vilken modell jag skulle bygga öht . Ska kanske ta tag i det ikväll, lista ut vilket ex jag tänkte göra. Borde vara A, B eller D baserat på vilka delar jag använt...
frznlogic
Snigeltempo på det här bygget, alldeles för mycket städning efter småbarnen Skulle behövas en omgång här inne i hobbyrummet också....
frznlogic
En halvtimme i byggrummet är en väl använd halvtimme, inget snack om den saken.
Kommer bli kalas detta!
Kommer bli kalas detta!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hm, det som oroar mig är att en halvtimme räcker inte långt 😁. Skulle behöva en halvdag, minst ☺
frznlogic
Don't I know it!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Fan! rent ut sagt
Satt ikväll och provpassade bitar osv för att sätta ihop kroppen och insåg att jag snårat in mig själv en del. Jag har satt ets för en D9 i cockpiten på kroppshalvorna för en D11 och byggt cockpit samt motor/kulspruteinnehåll för en D9. Etset sitter som berget i kroppshalvorna så att flytta det är inte tal om antagligen.
Lutar just nu åt en abrovinsch, cockpiten skiljer inte _så_ mycket mellan D9 och D11, så jag behåller nog D9 cockpiten i D11'an, bygger vidare på den nu (med en ny motor för den här (D11) maskinen som inte har några kulsprutor över motorn öht och har motorhuven stängd)...
behåller motor/kulspruteinstallation som jag byggt nu till D9'an och sätter dit senare helt enkelt.
Med andra ord, det som blir fel är att cockpitarna blir runtslängda i fel maskiner... so be it.
Satt ikväll och provpassade bitar osv för att sätta ihop kroppen och insåg att jag snårat in mig själv en del. Jag har satt ets för en D9 i cockpiten på kroppshalvorna för en D11 och byggt cockpit samt motor/kulspruteinnehåll för en D9. Etset sitter som berget i kroppshalvorna så att flytta det är inte tal om antagligen.
Lutar just nu åt en abrovinsch, cockpiten skiljer inte _så_ mycket mellan D9 och D11, så jag behåller nog D9 cockpiten i D11'an, bygger vidare på den nu (med en ny motor för den här (D11) maskinen som inte har några kulsprutor över motorn öht och har motorhuven stängd)...
behåller motor/kulspruteinstallation som jag byggt nu till D9'an och sätter dit senare helt enkelt.
Med andra ord, det som blir fel är att cockpitarna blir runtslängda i fel maskiner... so be it.
frznlogic
Hm, eller så bygger jag helt enkelt d11 cockpit och lever med sidorna som är lite fel... Bättre antagligen. Fan, dubbelbygge a la dual combo box kräver tungan rätt i mun hela tiden 😁
frznlogic
För att inte tala om tungan i rätt mun!
(men det är nog inte många som kommer att se skillnaden, om det är nån tröst)
(men det är nog inte många som kommer att se skillnaden, om det är nån tröst)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Lol, helt sant!
Njae det är nog inte det. Jag ska ta och skriva ner exakt vad jag tänkt mig med varje modell nu, jag har glömt för mycket sedan sist och med tanke på min bygghastighet så behövs det 😊. Ju mer jag tänker på det, desto mindre fel blir det nu... Panelerna är samma på båda modeller, så enda felet nu egentligen är att den modell jag tänkte ha stängd fick ets paneler i cockpit, medans den som skulle vara stängd får paneler. Får väl bli båda öppna nu istället ☺
Njae det är nog inte det. Jag ska ta och skriva ner exakt vad jag tänkt mig med varje modell nu, jag har glömt för mycket sedan sist och med tanke på min bygghastighet så behövs det 😊. Ju mer jag tänker på det, desto mindre fel blir det nu... Panelerna är samma på båda modeller, så enda felet nu egentligen är att den modell jag tänkte ha stängd fick ets paneler i cockpit, medans den som skulle vara stängd får paneler. Får väl bli båda öppna nu istället ☺
frznlogic
So... dåligt med bilder på sistone, började använda firefox for android på telefonen för att kunna köra adblock på den... ingen reklam härligt nog, men tyvärr försvann raden med knappar här ovanför från editorn, och dessutom funkar editorn ganska uselt i firefox. Innebörd: mycket jobbigare att ladda upp bilder/lägga till på posterna .
Lite bilder helt enkelt, egentligen inte mycket gjort.
First off, jag insåg att passformen suger på den första kroppen (med etset i sig), som tur är kommer jag börja med att sätta ihop den utan ets eftersom den är D9 kroppen... Osäker på om mitt handhavande har ställt till det, men jag kan inte riktigt tänka mig det tbh. Här är en bild på hur snedvridna kroppshalvorna är (lite svårt att se, men när nosen är nertryckt så är undre baksidan ca 1-1,5cm i luften och stjärtfenan tar i rejält i marken):
Så... verklig progress då:
Började ge mig på vingbalken (mycket akupressur där för att få allt att faktiskt passa ihop också...):
Förbereder alla delar för att kunna sätta ihop kroppen (för övrigt mycket bättre passform här):
Insidan, jämförelse, som synes är icke ets varianten vääldigt tråkig. Funderar nästan på om jag kan hotta upp den lite... men bara nästan.. :
Lite bilder helt enkelt, egentligen inte mycket gjort.
First off, jag insåg att passformen suger på den första kroppen (med etset i sig), som tur är kommer jag börja med att sätta ihop den utan ets eftersom den är D9 kroppen... Osäker på om mitt handhavande har ställt till det, men jag kan inte riktigt tänka mig det tbh. Här är en bild på hur snedvridna kroppshalvorna är (lite svårt att se, men när nosen är nertryckt så är undre baksidan ca 1-1,5cm i luften och stjärtfenan tar i rejält i marken):
Så... verklig progress då:
Började ge mig på vingbalken (mycket akupressur där för att få allt att faktiskt passa ihop också...):
Förbereder alla delar för att kunna sätta ihop kroppen (för övrigt mycket bättre passform här):
Insidan, jämförelse, som synes är icke ets varianten vääldigt tråkig. Funderar nästan på om jag kan hotta upp den lite... men bara nästan.. :
frznlogic
Kroppsihoplimning igårkväll! Kroppen blev lite C formad, vet inte hur mycket dock.
C form:
C form:
frznlogic
Kroppsihoplimmardag!
C-form lät däremot mindre glädjande. Vattenbad?
C-form lät däremot mindre glädjande. Vattenbad?
Matt_Public- Master of DNF
Hmm, aldrig gjort det förut? Min känsla var att ena halvan (den inre i C'et) var något kortare än den andra konstigt nog... kanske 1 mm eller så. Det var antagligen jag som orsakade det hela genom att se till att främre delen och bakre delen möttes kant i kant.
Men... vattenbad, låter som en dum ide så här efter att delarna är limmade? Kan det funka?
Men... vattenbad, låter som en dum ide så här efter att delarna är limmade? Kan det funka?
frznlogic
Ja, det håller jag med om. Har själv inte prövat med lim på.frznlogic skrev:Men vattenbad låter som en dum idé, så här efter det att delarna är limmade.
Ett par bitar av modellens gjutstam fästade i varandra med samma sorts lim som använts vid monteringen borde kunna ge svar på frågan. Att använda en hårtork vid uppvärmningen är ett annat alternativ.
Hoppas att lite varmvatten fixar biffen, för det vore synd på så rara ärter om de skulle vara krokiga.
Nån gång får man väl sätta igång med lite Eduard 190...
Nån gång får man väl sätta igång med lite Eduard 190...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Och färgen dessutom... Hm, får testa som du sa helt enkelt! . Fast så farligt är det inte imho, någon mm slagning bara på hela längden ju, har man inte referenser så ser man det inte... Tror jag?☺
frznlogic
För tydlighetens skull så klagar inte jag heller. Långt ifrån.frznlogic skrev: Fast så farligt är det inte, imho […]
Trevligt med kroppsihoplimning! Hoppas du får fixat skevheten på ett bra vis!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tråkigt att kroppen slagit sig, bygget ser ju kalasbra ut annars.
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
🙌det ser ut lite som att den rätat ut sig själv under natten! Fortfarande något något skev, men max någon millimeter eller så 😀. Ibland har man tur
frznlogic
det var marginellt larvigt lite...men förstår vad du menar och irriterande...samt bilden ör inte rättvis då jag synar felet....då den inte är spikrakt mot underlägget...och det förvärrar symetrin mot rutorna...
Så min verdict precis som alla andra.....det är mkt mkt lite...så skit i det o fortsätt med grymmbygget...ser förjäkla bra ut
Så min verdict precis som alla andra.....det är mkt mkt lite...så skit i det o fortsätt med grymmbygget...ser förjäkla bra ut
Mal
Fick byggt lite igår också. Skönt att vara tillbaka lite i gamla gängor igen ☺. Känner mig lite ringrostig dock, så funderar på att avbryta mig med ett bygge emellan för att komma in i det igen. Vi får se...
Lite gjort på landställ och vingarna påbörjade, samt slipat ner skarvarna mellan kroppshalvorna. Behöver polera och fixa några panel linjer efteråt bara.
Lite gjort på landställ och vingarna påbörjade, samt slipat ner skarvarna mellan kroppshalvorna. Behöver polera och fixa några panel linjer efteråt bara.
frznlogic
Grymt snyggt....
Men den är ju spikrak.....inte alls sne/skev.....av bilden döma.
Tips kolla symmetri....använd lika mkt ljus från samma håll.
Då skuggor spelar spratt med en.
Samt underlägg som du gjort.
Men den är ju spikrak.....inte alls sne/skev.....av bilden döma.
Tips kolla symmetri....använd lika mkt ljus från samma håll.
Då skuggor spelar spratt med en.
Samt underlägg som du gjort.
Mal
Visdom! Vad vankas det för avbytar-bygge?frznlogic skrev:[…] funderar på att avbryta mig, med ett bygge emellan, för att komma in i det igen.
Artar sig fint! Avbytarbyggen kan vara bra ibland. Själv är jag inne på mitt 50-11:e
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 4 av 19 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 11 ... 19
Liknande ämnen
» J21R och A21R, dual combo!
» Mig-21 ?? - Eduard 1/48
» Bf 109 F-4, Eduard 1/48
» Fw 190D-9
» MIG-29A, Eduard, 1/48
» Mig-21 ?? - Eduard 1/48
» Bf 109 F-4, Eduard 1/48