IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ovanligt byggobjekt skala 1:1...

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Empty Ovanligt byggobjekt skala 1:1...

Inlägg av merlin1953packard sön maj 03 2009, 17:45

Här i bildrutan kan det vara kul att någon gång - för skojs skull - redovisa lite mer av ett byggande som avviker något med andra material än styren.

Ibland får man lite ovanliga bygguppdrag... Borås segelflygklubb hade köpt in en gammal Piper Pawnee från Indien, där den enligt uppgift använts som besprutningsplan (vilket den ursprungligen är tillverkad för), i syfte att utöka med ytterligare ett bogserflygplan för segelkärrorna. Projekt Ghandi, som renoveringen kom att kallas börjar bli klar. Min enkla uppgift vara att bygga om den synnerligen spartanska styrspaken och utrusta den med ett mer ergonomiskt handtag med strömbrytare för radio och vinch.

Så här ser maskinen ut, för den som inte känner till den (det är dock inte projekt Ghandi, men en snarlik för åskådlighetens skull)
Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Nyspak5webb

Så här ser styrspaken ut i den gamla bogserkärran.
Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Gammalspak1webb

Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Gammalspak2webb

Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Gammalspak3webb

Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Gammalspak4webb


Så här blev spaken till projekt Ghandi. Spak i metall och handtag i körsbär!
Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Nyspak2webb

De små strömbrytarna
Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Nyspak3webb

Torrpassning av handtag och styrspak!
Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Nyspak1webb

Strömbrytare för radio och vinch monterade samt handtag provmonterat på styrspak!
Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Nyspak4webb

Styrspak färdig med komplett kabeldragning!
Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Nyspak6webb

Ja, då återstår bara att få se denna luftens traktor begå sin jungfruflygning efter behövlig renovering efter ett slitsamt liv i Indien som besprutningsmaskin.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Empty Sv: Ovanligt byggobjekt skala 1:1...

Inlägg av Janne.S sön maj 03 2009, 17:51

Koolt!!

Men var e kulsprutorna och kanonerna?? king
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Empty Sv: Ovanligt byggobjekt skala 1:1...

Inlägg av Warsawpact sön maj 03 2009, 18:00

Härligt att du har hjälp Borås Flygvapen med en av deras kärror.
Styrspaken ser riktigt gedigen ut må jag säga. Bra jobbat!


Jag har hört från säkra källor att den igentlien kommer att användas som "besprutningsplan" mot den rivaliserande byn Ulricehamn!!!
Men var de förvarar nervgasen på flygfältet har jag aldrig riktigt lyckats lista ut Laughing
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Empty Sv: Ovanligt byggobjekt skala 1:1...

Inlägg av Azgaron sön maj 03 2009, 18:52

Snygg spak! Kul med ett 1/1 projekt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Empty Sv: Ovanligt byggobjekt skala 1:1...

Inlägg av merlin1953packard sön maj 03 2009, 19:20

Mjaaa, så mycket kulsprutor och kanoner blir det nu inte, även om det rasslande ljudet från en Gatling har sin tjusning. Ej heller nervgas. Dock ett mycket bättre alternativ vore kanske lustgas, så att den lede fi skrattade ihjäl sig! Nej, det närmaste i flygväg för egen del, förutom samövningar med Flygvapnet och helkopterskolan i Boden på 1970-talet, är en härlig åktur då och då i gamla hederliga SK50 som ett gäng entusiaster äger ihop. Maskinen är tillverkad samma år som jag föddes, dvs. den är 56 år gammal men kan fortfarande flygas ganska brutalt! Lägger in en bild på denna omsorgsfullt renoverade pärla från Flygvapnets glansdagar!

Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Sk50webb


Senast ändrad av merlin1953packard den sön maj 03 2009, 20:25, ändrad totalt 1 gång
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Empty Sv: Ovanligt byggobjekt skala 1:1...

Inlägg av T-34 sön maj 03 2009, 19:25

Nu kan jag vara helt ute och segla men jag har för mej att Ållerbergs flygklubb hät i Falköping också har ett gammalt besprutningsplan för att dra upp segelplan med. Vet du om det är så?
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Empty Sv: Ovanligt byggobjekt skala 1:1...

Inlägg av merlin1953packard sön maj 03 2009, 20:21

T-34 skrev:Nu kan jag vara helt ute och segla men jag har för mej att Ållerbergs flygklubb hät i Falköping också har ett gammalt besprutningsplan för att dra upp segelplan med. Vet du om det är så?
Magnus

Så kan det nog vara, Magnus. Jag förmodar att de numera övergett startrampen med gummirep, även om de renoverat denna och tillhörande byggnader på själva Ålleberg som ett slags minnesmärke över segelflyget i Sverige. Pawneen är ett ganska pålitligt och stabilt plan, Lycomnings 6-cylindriga boxersexa med en enorm fyrbladig visp som kan bogsera upp det mesta, vilket gör den nära nog oöverträffad. Dessutom kan man ofta få tag i begagnade till bra priser för flygklubbarna. Förutom det, är den tämligen lätt att bygga om. Skulle tro att de flesta som används för bogsering är X-klassade, vilket medger att de inte lyder under de vanliga certifieringsbestämmelserna, men min kunskap i detta avseende är något diffus så jag är inte helt säker. Falköpings flygplats har jag landat på några gånger. Står den gamla affärsjeten och AN-2:an kvar ännu?

Apropå bogserflygplan, är det det länkade clipet ganska exceptionellt då en stor transportkärra bogserar en F-106. Glidtalet i F-106:an måste vara lika bra som en gråsten om man jämför med de smäckra segelflygplan som annars brukar hänga i bortre ändan av bogserviren!

länk: http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Movie/Eclipse/Small/EM-0008-01.mov
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Ovanligt byggobjekt skala 1:1... Empty Sv: Ovanligt byggobjekt skala 1:1...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet