Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
+6
Matt_Public
cas
Azgaron
LudvigN
Marlin
Stefan E
10 posters
Sida 1 av 1
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Hejsan!
Under Vietnamkriget upptäckte man att helikoptern var ett utmärkt arbetsredskap för Armén och Marinen.
Fram till början på -60-talet var Helikoptrarna ännu ganska dåligt utvecklade, även om de hade använts till en viss del redan i Korea.
Men då bara som evakueringshjälp för skadade och räddningstjänst runt flygfälten.
Utvecklingen tog fart ordentligt då man insåg att Vietnamkriget närmade sig, och tillverkaren Bell fick fram en rymlig och smidig helikopter för trupptransport, HU-1 blev beteckningen.
Den fick snabbt känd under smeknamnet ”Huey” och tjänstgjorde som flygburet kavalleri inom Armen (efter försvarets "omnumrering" blev den UH-1).
Tillverkaren, Bell, som redan insett behovet av en ny, snabb och tungt beväpnad helikoptertyp, ett ”Gunship” började utveckla en tungt beväpnad eskortvariant redan 1962, helt på eget bevåg.
Bell tog den väl beprövade motorn, växellådan och drivlinan från ”Huey”´n, och satt in dem i en maskin där pilot och vapenoperatör/navigatör satt i tandem, vilket gav en väldigt smal frontprofil och den var tungt beväpnad med sin kanon under nosen.
Den första prototypen rullade ut från fabriken 3 September 1965 och den första flygningen skedde fyra dagar senare.
Det hade bara tagit 8 månader att konstruera och bygga Cobran, men Armén var inte övertygad.
Bell måste göra en ”fly-off” mot konkurrenterna och Cobran valsade runt med dem utan större ansträngning.
I April 1966 skrev US Army under ett kontrakt på 110 maskiner, och den första levererades i Juni 1967.
Helikoptern, nu kallad ”Huey-Cobra”, var bara menad som en tillfällig lösning, men ersättarna kom o gick men Cobran stannade kvar.
Den är ytterligare ett av alla dessa ”krigets barn”, född ur ett skriande behov, som blev fullträffar, liksom Mustang, Spitfire mfl, och Cobran tjänstgör fortfarande i USA´s försvar, idag som AH-1Z ”Zulu”.
Utvecklingen av Cobran gick snabbt och i mitten av -70talet ville Marinen ha en version med två uppgraderade motorer för flygning över hav och tyngre beväpning, AH-1T+ ”Super-Cobra”.
Nästa uppgradering var nya, starkare motorer, FLIR (Forward Looking Infrared Radar) och möjlighet att använda AGM-114 Hellfire-missiler, exteriört var den identisk med AH-1T.
Den här nya, uppgraderade versionen kom först att kallas AH-1T+, men det ändrades snart till AH-1W, ”Whiskey-Cobran” var född, och det är en sådan jag skall bygga.
Det finns inte mycket tillbehör till helikoptrar, men jag har lyckats hitta lite;
Dekalerna i gamla Academy-satser ser fina ut, men är ökänt dåliga, rena sunk-dekalerna!
Hittade nya dekaler från Two-Bobs, och dessa är av mycket hög kvalitet!
Det blir naturligtvis kärran i öken-cammo från ”Desert Storm” jag kommer att bygga.
Den kärran har jag till och med ett par bilder av, förmodligen samma som TB har använt!
En gammal ets-sats från Eduard hade jag redan liggande här hemma, inget färdig-målat här inte!
En sats med masker från Eduard och en kanon från Master rundar av mina tillbehör..
Bygget kan börja…
Stefan
Under Vietnamkriget upptäckte man att helikoptern var ett utmärkt arbetsredskap för Armén och Marinen.
Fram till början på -60-talet var Helikoptrarna ännu ganska dåligt utvecklade, även om de hade använts till en viss del redan i Korea.
Men då bara som evakueringshjälp för skadade och räddningstjänst runt flygfälten.
Utvecklingen tog fart ordentligt då man insåg att Vietnamkriget närmade sig, och tillverkaren Bell fick fram en rymlig och smidig helikopter för trupptransport, HU-1 blev beteckningen.
Den fick snabbt känd under smeknamnet ”Huey” och tjänstgjorde som flygburet kavalleri inom Armen (efter försvarets "omnumrering" blev den UH-1).
Tillverkaren, Bell, som redan insett behovet av en ny, snabb och tungt beväpnad helikoptertyp, ett ”Gunship” började utveckla en tungt beväpnad eskortvariant redan 1962, helt på eget bevåg.
Bell tog den väl beprövade motorn, växellådan och drivlinan från ”Huey”´n, och satt in dem i en maskin där pilot och vapenoperatör/navigatör satt i tandem, vilket gav en väldigt smal frontprofil och den var tungt beväpnad med sin kanon under nosen.
Den första prototypen rullade ut från fabriken 3 September 1965 och den första flygningen skedde fyra dagar senare.
Det hade bara tagit 8 månader att konstruera och bygga Cobran, men Armén var inte övertygad.
Bell måste göra en ”fly-off” mot konkurrenterna och Cobran valsade runt med dem utan större ansträngning.
I April 1966 skrev US Army under ett kontrakt på 110 maskiner, och den första levererades i Juni 1967.
Helikoptern, nu kallad ”Huey-Cobra”, var bara menad som en tillfällig lösning, men ersättarna kom o gick men Cobran stannade kvar.
Den är ytterligare ett av alla dessa ”krigets barn”, född ur ett skriande behov, som blev fullträffar, liksom Mustang, Spitfire mfl, och Cobran tjänstgör fortfarande i USA´s försvar, idag som AH-1Z ”Zulu”.
Utvecklingen av Cobran gick snabbt och i mitten av -70talet ville Marinen ha en version med två uppgraderade motorer för flygning över hav och tyngre beväpning, AH-1T+ ”Super-Cobra”.
Nästa uppgradering var nya, starkare motorer, FLIR (Forward Looking Infrared Radar) och möjlighet att använda AGM-114 Hellfire-missiler, exteriört var den identisk med AH-1T.
Den här nya, uppgraderade versionen kom först att kallas AH-1T+, men det ändrades snart till AH-1W, ”Whiskey-Cobran” var född, och det är en sådan jag skall bygga.
Det finns inte mycket tillbehör till helikoptrar, men jag har lyckats hitta lite;
Dekalerna i gamla Academy-satser ser fina ut, men är ökänt dåliga, rena sunk-dekalerna!
Hittade nya dekaler från Two-Bobs, och dessa är av mycket hög kvalitet!
Det blir naturligtvis kärran i öken-cammo från ”Desert Storm” jag kommer att bygga.
Den kärran har jag till och med ett par bilder av, förmodligen samma som TB har använt!
En gammal ets-sats från Eduard hade jag redan liggande här hemma, inget färdig-målat här inte!
En sats med masker från Eduard och en kanon från Master rundar av mina tillbehör..
Bygget kan börja…
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den tis nov 15 2016, 15:54, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Kul bygge, och kul med ännu en gräddvisp.
Resin till den där finns hos Cobra Company.
Länk: http://www.cobracompany.com/35009.htm
/Bosse
Resin till den där finns hos Cobra Company.
Länk: http://www.cobracompany.com/35009.htm
/Bosse
Marlin
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Jo, jag har tittat på det där setet och försökte beställa det, MEN, Cobra Company skickar numera inget utomlands!
Det betyder att det bara går att få tag i delarna i Kanada, övriga göre sig icke besvär!
Jag har handlat mycket med CC förut och jag tycker det är ett mycket tråkigt beslut de tagit!
Men jag får väl klara mig utan det, jag behöver det inte till den maskinen i Öken-cammo jag tänker bygga.
Först var jag inne på en av maskinerna med ormarna på sidan, men då krävs uppgraderings-setet så man får NTS (Night Targeting System)-delarna.
Stefan
Det betyder att det bara går att få tag i delarna i Kanada, övriga göre sig icke besvär!
Jag har handlat mycket med CC förut och jag tycker det är ett mycket tråkigt beslut de tagit!
Men jag får väl klara mig utan det, jag behöver det inte till den maskinen i Öken-cammo jag tänker bygga.
Först var jag inne på en av maskinerna med ormarna på sidan, men då krävs uppgraderings-setet så man får NTS (Night Targeting System)-delarna.
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den tor mar 19 2015, 16:28, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Jaha, skickar de inte internationellt längre
Synd jag hade tänkt att köpa Hind setten nu när Revell kommer släppa Hinden igen.
/bosse
Synd jag hade tänkt att köpa Hind setten nu när Revell kommer släppa Hinden igen.
/bosse
Marlin
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
En jätte-orm! Detta ser man verkligen fram emot!
LudvigN
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Trevligt med en cool gräddvisp!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Hejsan!
Ormen i gräset har börjat röra på sig så smått….
Mina tillbehör;
Inte mycket att hänga i julgranen, skulle ha behövt setet från Cobra Company, men de vill ju inte skicka utanför Kanada längre!
Jag har fått tag i ett gammalt etsark från Eduard, ”porrpipor” från Master och en omgång masker från Eduard, det är allt.
Helikoptrar är tydligen väldigt obskyra saker….
Men ett suveränt dekalark från Two-Bobs som innehåller ett par maskiner utan NTS (Night Targeting System) uppgraderingen, vilket är den version som går att bygga från lådan.
Det blir maskinen i Öken-cammo (naturligtvis!), den jag ville bygga från början ändå!
Cockpiten i stort sett färdigmonterad, inklusive en hel del ets från det gamla (OMÅLADE) eduard-setet.
Whiskey-Cobran är den enda helikopter som kan använda BGM-71 TOW, AIM-92 Stinger, AIM-9 Sidewinder eller AGM-114 Hellfire!
I byggsatsen får man 8 x Hellfires och 8 X TOW, jag kommer att ha en av vardera, vilket var ”standard” under Irak-kriget.
Jag vill som vanligt inte ha några luckor öppna, så jag har limmat allt i stängt läge, lite sandning men relativt god passform.
Stefan
Ormen i gräset har börjat röra på sig så smått….
Mina tillbehör;
Inte mycket att hänga i julgranen, skulle ha behövt setet från Cobra Company, men de vill ju inte skicka utanför Kanada längre!
Jag har fått tag i ett gammalt etsark från Eduard, ”porrpipor” från Master och en omgång masker från Eduard, det är allt.
Helikoptrar är tydligen väldigt obskyra saker….
Men ett suveränt dekalark från Two-Bobs som innehåller ett par maskiner utan NTS (Night Targeting System) uppgraderingen, vilket är den version som går att bygga från lådan.
Det blir maskinen i Öken-cammo (naturligtvis!), den jag ville bygga från början ändå!
Cockpiten i stort sett färdigmonterad, inklusive en hel del ets från det gamla (OMÅLADE) eduard-setet.
Whiskey-Cobran är den enda helikopter som kan använda BGM-71 TOW, AIM-92 Stinger, AIM-9 Sidewinder eller AGM-114 Hellfire!
I byggsatsen får man 8 x Hellfires och 8 X TOW, jag kommer att ha en av vardera, vilket var ”standard” under Irak-kriget.
Jag vill som vanligt inte ha några luckor öppna, så jag har limmat allt i stängt läge, lite sandning men relativt god passform.
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den tis nov 15 2016, 16:02, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Ser bra ut! Trevlig vapenlast!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Allt blir trevligt med stöddig vapenlast!
Kontoret växer fram fint här!
Kontoret växer fram fint här!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Stylingtips från Kapten Britfix!cas skrev:Allt blir trevligt med stöddig vapenlast!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Tack för historielektionen, hade ingen aning om att den där familjen växt fram ur den gamle gode Huey'n!
Bygget tar sig fint också, ska bli kul att se i den här skalan
Bygget tar sig fint också, ska bli kul att se i den här skalan
Erik
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Hejsan!
Inredningen är primad/målad i Neutral Grey (Hu140).
Bakre skottet primat med samma grå.
Det såg så jäkla tomt ut så jag slipade av färgen igen och gjorde en räd i min tämligen omfångsrika skrotlåda.
Jag slänger aldrig några delar….
Jag hittade lite intressanta instrumentlådor i nästan rätt skala, 1/32, ”Close enough for Government work” som jänkarna säger.
Lådorna limmades fast på skottet…
Med lite svart färg ser det hela mycket bättre ut och samtidigt målade jag säten och konsoller matt svarta (Hu33).
Lite torrborstning med en tämligen mörkt grå (Hu27) gav lite liv i detaljerna.
Vapnen har blivit målade i Olive Drab (Hu155).
Kommer mera snart…..
Stefan
Inredningen är primad/målad i Neutral Grey (Hu140).
Bakre skottet primat med samma grå.
Det såg så jäkla tomt ut så jag slipade av färgen igen och gjorde en räd i min tämligen omfångsrika skrotlåda.
Jag slänger aldrig några delar….
Jag hittade lite intressanta instrumentlådor i nästan rätt skala, 1/32, ”Close enough for Government work” som jänkarna säger.
Lådorna limmades fast på skottet…
Med lite svart färg ser det hela mycket bättre ut och samtidigt målade jag säten och konsoller matt svarta (Hu33).
Lite torrborstning med en tämligen mörkt grå (Hu27) gav lite liv i detaljerna.
Vapnen har blivit målade i Olive Drab (Hu155).
Kommer mera snart…..
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Snyggt jobbat Stefan! Boxarna på skottet var ett bra tilltag!
Rejäl reservdels/skrotlåda!
Håkan
Rejäl reservdels/skrotlåda!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Det var ju fint fipplat!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Mycket tjusigt!
Visst känns det bra när man hittar dom där guldkornen i sin skrotlåda ?
Tommy
Visst känns det bra när man hittar dom där guldkornen i sin skrotlåda ?
Tommy
TommyKillander
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Jösses vad det grävs upp gamla goda trådar!
Fint bygge Stefan!
Åh, viken skrotlåda!
Fint bygge Stefan!
Åh, viken skrotlåda!
glimturen
Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
Håhå! Nu grotzas det, minsann.
Matt_Public- Master of DNF
Liknande ämnen
» Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
» Cobra!
» Bell X-1, Eduard 1/48
» Bell UH-1C (Hobbyboss 1:72)
» Bell X-1, Eduard 1/48
» Cobra!
» Bell X-1, Eduard 1/48
» Bell UH-1C (Hobbyboss 1:72)
» Bell X-1, Eduard 1/48
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|