Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
+3
Tobias
Marlin
Stefan E
7 posters
Sida 1 av 1
Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
Under Vietnamkriget upptäckte man att helikoptern var ett utmärkt arbetsredskap för Armén och Marinen.
Fram till början på -60-talet var Helikoptrarna ännu ganska dåligt utvecklade, även om de hade använts till en viss del redan i Korea.
Men då bara som evakuerings hjälp för skadade och räddningstjänst runt flygfälten.
Utvecklingen tog fart ordentligt då man insåg att Vietnamkriget närmade sig, och tillverkaren Bell fick fram en rymlig och smidig helikopter för trupptransport, HU-1 blev beteckningen.
Den fick snabbt känd under smeknamnet ”Huey” och tjänstgjorde som flygburet kavalleri inom Armen,
Bell, som redan insett behovet av en ny, snabb och tungt beväpnad helikotertyp, ett ”Gunship” och utvecklade en tungt beväpnad eskortvariant redan 1962.
Bell hade tagit den väl beprövade motorn, växellådan och drivlinan från ”Huey”´n, och satt in dem i en maskin där pilot och vapenoperatör/navigatör satt i tandem, vilket gav en väldigt smal frontprofil och den var tungt beväpnad med sin kanon under nosen.
Den första prototypen rullade ut från fabriken 3 September 1965 och den första flygningen skedde fyra dagar senare.
Det hade bara tagit 8 månader att konstruera och bygga Cobran, men Armén var inte övertygad.
Bell måste göra en ”fly-off” mot konkurrenterna och Cobran valsade runt med dem utan större ansträngning.
I April 1966 skrev US Army under ett kontrakt på 110 maskiner, och den första levererades i Juni 1967.
Helikoptern, nu kallad ”Huey-Cobra”, var bara menad som en tillfällig lösning, men ersättarna kom o gick men Cobran stannade kvar.
Den är ytterligare ett av alla dessa ”krigets barn”, född ur ett skriande behov, som blev fullträffar, liksom Mustang, Spitfire mfl, och Cobran tjänstgör fortfarande i USA´s försvar, idag som AH-1Z ”Zulu”.
Detta är ICM´s ganska nya modell, återutgiven av Special Hobby och kompletterad med massor av Ets (från Eduard), masker, resin och 3D printade detaljer.
Det bästa med den här lådan är att den faktiskt är BILLIGARE än ICM´s originalutgåva!
Jag gav ungefär en hundralapp mindre pengar för den här lådan jämfört med ICM´s original låda.
Oslagbart prisvärt!
Som sagt, i lådan hittar man ICM´s plast och nu tar vi en titt på vad man får.
En stor gjutram med två kroppshalvor och lite smådelar (jag har redan tagit loss kroppshalvorna), två välgjutna kroppshalvor…
Vad som slår mig är att detta är ingen liten helikopter, nästan precis 30 cm lång!
“Riktiga” nitar!’
Det här är vad som blev kvar efter jag tagit bort kroppshalvorna.
En stor gjutram med diverse smådelar…
En stor gjutram med rotorblad, stjärt och diverse luckor och smådelar.
Två mindre gjutramar, fullsmockade med delar!
Glasdelarna är något av det bästa jag sett, helt fria från repor och andra defekter och absolut ingen distorsion!
Två stora ark med färdigskurna masker, både för in- och ut-sidan (eduard?) och ett litet ark med acetat.
Ett färdigmålat ets ark med instrumentpaneler och ett omålat etsark (Eduard)….
Ett rejält dekalark, tryckt av Cartograf, med inte mindre än fyra maskiner man kan bygga.
Jag kommer att bygga min helikopter som en ”Navy”-maskin från US Navy Test Pilot Shool, NAS Jacksonville, 1974.
Instruktionsboken är i Special Hobbys numera vanliga A-4 format, mycket välritad och klar, i fyrfärg, plus att det finns ordentliga målningsinstruktioner, visserligen i Gunze, men SH anger också det riktiga (officiella) namnet på färgerna, så det är lätt att översätta till det fabrikat man vill använda.
Längst ner i lådan hittar man två små askar, den ena innehåller resindelarna och den andra de 3D-printade delarna.
Jag kommer att presentera innehållet i de här askarna under bygget.
Ja, det här är en riktigt fullmatad och prisvärd låda och det behövs inget extra för det här bygget!
Stefan
Fram till början på -60-talet var Helikoptrarna ännu ganska dåligt utvecklade, även om de hade använts till en viss del redan i Korea.
Men då bara som evakuerings hjälp för skadade och räddningstjänst runt flygfälten.
Utvecklingen tog fart ordentligt då man insåg att Vietnamkriget närmade sig, och tillverkaren Bell fick fram en rymlig och smidig helikopter för trupptransport, HU-1 blev beteckningen.
Den fick snabbt känd under smeknamnet ”Huey” och tjänstgjorde som flygburet kavalleri inom Armen,
Bell, som redan insett behovet av en ny, snabb och tungt beväpnad helikotertyp, ett ”Gunship” och utvecklade en tungt beväpnad eskortvariant redan 1962.
Bell hade tagit den väl beprövade motorn, växellådan och drivlinan från ”Huey”´n, och satt in dem i en maskin där pilot och vapenoperatör/navigatör satt i tandem, vilket gav en väldigt smal frontprofil och den var tungt beväpnad med sin kanon under nosen.
Den första prototypen rullade ut från fabriken 3 September 1965 och den första flygningen skedde fyra dagar senare.
Det hade bara tagit 8 månader att konstruera och bygga Cobran, men Armén var inte övertygad.
Bell måste göra en ”fly-off” mot konkurrenterna och Cobran valsade runt med dem utan större ansträngning.
I April 1966 skrev US Army under ett kontrakt på 110 maskiner, och den första levererades i Juni 1967.
Helikoptern, nu kallad ”Huey-Cobra”, var bara menad som en tillfällig lösning, men ersättarna kom o gick men Cobran stannade kvar.
Den är ytterligare ett av alla dessa ”krigets barn”, född ur ett skriande behov, som blev fullträffar, liksom Mustang, Spitfire mfl, och Cobran tjänstgör fortfarande i USA´s försvar, idag som AH-1Z ”Zulu”.
Detta är ICM´s ganska nya modell, återutgiven av Special Hobby och kompletterad med massor av Ets (från Eduard), masker, resin och 3D printade detaljer.
Det bästa med den här lådan är att den faktiskt är BILLIGARE än ICM´s originalutgåva!
Jag gav ungefär en hundralapp mindre pengar för den här lådan jämfört med ICM´s original låda.
Oslagbart prisvärt!
Som sagt, i lådan hittar man ICM´s plast och nu tar vi en titt på vad man får.
En stor gjutram med två kroppshalvor och lite smådelar (jag har redan tagit loss kroppshalvorna), två välgjutna kroppshalvor…
Vad som slår mig är att detta är ingen liten helikopter, nästan precis 30 cm lång!
“Riktiga” nitar!’
Det här är vad som blev kvar efter jag tagit bort kroppshalvorna.
En stor gjutram med diverse smådelar…
En stor gjutram med rotorblad, stjärt och diverse luckor och smådelar.
Två mindre gjutramar, fullsmockade med delar!
Glasdelarna är något av det bästa jag sett, helt fria från repor och andra defekter och absolut ingen distorsion!
Två stora ark med färdigskurna masker, både för in- och ut-sidan (eduard?) och ett litet ark med acetat.
Ett färdigmålat ets ark med instrumentpaneler och ett omålat etsark (Eduard)….
Ett rejält dekalark, tryckt av Cartograf, med inte mindre än fyra maskiner man kan bygga.
Jag kommer att bygga min helikopter som en ”Navy”-maskin från US Navy Test Pilot Shool, NAS Jacksonville, 1974.
Instruktionsboken är i Special Hobbys numera vanliga A-4 format, mycket välritad och klar, i fyrfärg, plus att det finns ordentliga målningsinstruktioner, visserligen i Gunze, men SH anger också det riktiga (officiella) namnet på färgerna, så det är lätt att översätta till det fabrikat man vill använda.
Längst ner i lådan hittar man två små askar, den ena innehåller resindelarna och den andra de 3D-printade delarna.
Jag kommer att presentera innehållet i de här askarna under bygget.
Ja, det här är en riktigt fullmatad och prisvärd låda och det behövs inget extra för det här bygget!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public and Tobias like this post
Sv: Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
Härligt Stefan! Gillar din tråd, trevlig läsning. Alltid kul med bakgrund, hur mycket man än kan själv, rent trevlig start!
Fin hårtork med, plasten ser ju kalas ut, fina detaljer. Kul med en pimpad låda av grundmodellen med - skall bli kul att följa!
Fin hårtork med, plasten ser ju kalas ut, fina detaljer. Kul med en pimpad låda av grundmodellen med - skall bli kul att följa!
Tobias
Sv: Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
Alltså, hur svårt kan det vara att släppa en Cobra med M197:an?
Nåja, fram till dess gläds jag friskt åt din snygga giftsnok. Heja dig!
Nåja, fram till dess gläds jag friskt åt din snygga giftsnok. Heja dig!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
Detta ser ju trevligt ut! Lycka till med bygget Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
Den är riktigt stor säger han, och sen är det 1/32-skala...
Nåväl, det ser allt ut som en underbar gräddvispmodell, så det så!
Lycka till med bygget
Nåväl, det ser allt ut som en underbar gräddvispmodell, så det så!
Lycka till med bygget
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
Brutal gräddvisp i storskala?
Får man ha hur roligt som helst?
Fräsigt Stefan!
Får man ha hur roligt som helst?
Fräsigt Stefan!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
Tack alla!
Den här gången ska vi ta en titt på vad som finns i de små askarna Special Hobby skickar med!
Detta är ju en ”Hi-Tech” byggsats, så det finns en hel del extra godis i lådan.
I blisterförpackningen finns en fullpackad kvadrat, ungefär 3x3cm ”stor” fullpackad med små detaljer.
Här gäller det att studera delarna och planera hur man ska få loss dem utan skador.
Delarna är superdetaljerade och mycket snyggt gjorda, men plasten är MYCKET skör så den tål absolut ingenting!
Det tog en bra stund att få loss delarna....
I den större asken finns de lite större delarna i vanligt resin, här är det bara att rensa bort gjutpluggarna och städa upp delarna, några smådelar får sitta kvar tills de ska användas.
Det blir många små delar på bordet, de gula delarna är 3D-printade
När det är klart kommer nästa moment, vilket av de fyra dekal-alternativen vill jag bygga?
Som jag berättade i förra delen så föll valet på en helikopter från US Navy Test Pilot School, NAS Jacksonville, 1974.
Jepp, det här blir en sen Navy-maskin i mörkblått med vitt rotortorn och stjärtrotorn på höger sida!
Jag har en Cobra-Modell modell till (från ICM) och den kommer att bli en tidig Vietnam-maskin.
Man kan bygga antingen två tidiga eller två sena maskiner så det gäller att bestämma sig innan man börjar bygga.
Det första man gör är att limma ihop kroppssidorna med den typ av stjärt (rotor till vänster eller höger) man valt.
Jag har limmat stjärtdelen till vardera kroppshalva och sedan tejpar jag ihop kroppen medan limmet torkar för att hålla delarna i rätt läge.
Bygget är igång!
Kommer mera snart!
Stefan
Den här gången ska vi ta en titt på vad som finns i de små askarna Special Hobby skickar med!
Detta är ju en ”Hi-Tech” byggsats, så det finns en hel del extra godis i lådan.
I blisterförpackningen finns en fullpackad kvadrat, ungefär 3x3cm ”stor” fullpackad med små detaljer.
Här gäller det att studera delarna och planera hur man ska få loss dem utan skador.
Delarna är superdetaljerade och mycket snyggt gjorda, men plasten är MYCKET skör så den tål absolut ingenting!
Det tog en bra stund att få loss delarna....
I den större asken finns de lite större delarna i vanligt resin, här är det bara att rensa bort gjutpluggarna och städa upp delarna, några smådelar får sitta kvar tills de ska användas.
Det blir många små delar på bordet, de gula delarna är 3D-printade
När det är klart kommer nästa moment, vilket av de fyra dekal-alternativen vill jag bygga?
Som jag berättade i förra delen så föll valet på en helikopter från US Navy Test Pilot School, NAS Jacksonville, 1974.
Jepp, det här blir en sen Navy-maskin i mörkblått med vitt rotortorn och stjärtrotorn på höger sida!
Jag har en Cobra-Modell modell till (från ICM) och den kommer att bli en tidig Vietnam-maskin.
Man kan bygga antingen två tidiga eller två sena maskiner så det gäller att bestämma sig innan man börjar bygga.
Det första man gör är att limma ihop kroppssidorna med den typ av stjärt (rotor till vänster eller höger) man valt.
Jag har limmat stjärtdelen till vardera kroppshalva och sedan tejpar jag ihop kroppen medan limmet torkar för att hålla delarna i rätt läge.
Bygget är igång!
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Gigabyte and Mal like this post
Sv: Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
Vilka mumsiga godsaker denna kommer med.
Och en Navy chopper i mörkblått kommer bli hur snyggt som helst.
/Bosse
Och en Navy chopper i mörkblått kommer bli hur snyggt som helst.
/Bosse
Marlin
Sv: Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
De resindelarna ser verkligen inte fel ut! Trevligt med en blå kärra!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
Uj! XM158:or ser man då inte varje dag, rent beväpningsmässigt
Godis-modis!
Godis-modis!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
Tack alla!
Montering av motorrummets komponenter…
Delarna 36 och 37 har bara en väldigt liten limyta längst ner, det kommer aldrig att hålla…
Jag monterade ett par stöd av 0.5mm plasticard och limmade dit, för att stötta delarna från baksidan.
En lite suddig bild framifrån….
Vapnen monterar jag i slutet av bygget.
De små ”vingarna” är monterade och vapenpylonerna är på plats.
Under monteringen av stjärtstabilisatorerna upptäckte jag att ett par delar var felmärkta…
Tur att jag har en Original ICM Cobra byggsats att jämföra med!
Min maskin är en sen, så det är de nitade (förstärkta?) stabbarna jag ska använda.
Kommer mera snart!
Stefan
Montering av motorrummets komponenter…
Delarna 36 och 37 har bara en väldigt liten limyta längst ner, det kommer aldrig att hålla…
Jag monterade ett par stöd av 0.5mm plasticard och limmade dit, för att stötta delarna från baksidan.
En lite suddig bild framifrån….
Vapnen monterar jag i slutet av bygget.
De små ”vingarna” är monterade och vapenpylonerna är på plats.
Under monteringen av stjärtstabilisatorerna upptäckte jag att ett par delar var felmärkta…
Tur att jag har en Original ICM Cobra byggsats att jämföra med!
Min maskin är en sen, så det är de nitade (förstärkta?) stabbarna jag ska använda.
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Marlin likes this post
Sv: Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
Det går framåt fint även på detta bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Liknande ämnen
» P-39D Airacobra, Special Hobby 1/32
» Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
» Hobby boss 1/72 AH-1S Cobra
» Sack AS/6, Special Hobby 1/48
» CAC Boomerang, Special-Hobby, 1/48
» Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
» Hobby boss 1/72 AH-1S Cobra
» Sack AS/6, Special Hobby 1/48
» CAC Boomerang, Special-Hobby, 1/48
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet