IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

En tysk i ny uniform!

+5
cas
Mal
Azgaron
Matt_Public
Erik
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty En tysk i ny uniform!

Inlägg av Erik lör maj 02 2015, 14:56

Har varit väl mycket byggande och väl lite målande på sistone men räddningen är här!
Hittade en liten avstannad Emil i garderoben med taskigt målningsjobb som jag strippade och primade igår och idag har målningsfasen börjat. 
Först ut den gula nosen, testade att grunda med orange för att få mer djup i det gula. 

En tysk i ny uniform! 5B7F25FE-C9AC-4B87-B2BC-FCE76C8F1EDF_zpsorqu317l

Sen på med lite 04, helt klart mer djup mot där det bara är grå primer. 

En tysk i ny uniform! D0C59E7C-39FC-4BAD-B26B-5D245E53A632_zpsvtzmf3ua

Härnäst maskering av det gula sen börjar det roliga, mottling!

Erik


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Matt_Public lör maj 02 2015, 17:16

Emil? Mumsboll deluxe! drunken

För bästa effekt på det gula så kan man grundmåla med rosa färg.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Erik lör maj 02 2015, 17:50

Juste, det vet jag Juha har tjatat om också men det glömde jag att prova, borde funka ännu bättre. Nästa gång!

Ljög visst lite angående mottlingen, gjorde splinter på vingarna först.
För att få skarpa linjer men ändå slippa att färgen byggs upp mot tejpen gjorde jag små rullar under tejpen för att få upp den lite.

En tysk i ny uniform! 553DE403-F52A-4FCE-9965-D659CD7D8947_zpsw3oew3hh

Sen var det bara att hamra på.

En tysk i ny uniform! 5B2B3764-CCAB-4958-89B3-18C09426B509_zpsscm8onla

Erik


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Azgaron lör maj 02 2015, 18:07

Snyggt målat! Ser bra ut!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Mal lör maj 02 2015, 19:07

Grymt snyggt.....samt allt som är brun och rosa är kalas för gult Wink ser kalas ut fasiken...

Tips med gult innan.

kör basfärg rosa sen preshade brunt Wink så får man den gratis....

vad än kör inte svart...gjort det engåpng o det gula vart "greenish" lol
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av cas sön maj 03 2015, 10:26

Mmmm, BoB Emils är dom snyggaste!
Konstiga små bulor ovanpå MG17 installationen, vad är det?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Erik sön maj 03 2015, 16:02

Tack grabbar! Vad det är för bulor vet jag inte men jag kikade i lådan och det fanns ingen annan motorkåpa där så den här gången är det inte jag som tagit fel del!

Äntligen spenderat några timmar med mottling, jäklar vad kul det är! Är inte färdig än men tror det kan bli väl stora kontraster mot de mörka splintercamot på vingarna så eventuellt drar jag över alltihop med lite rlm 02 eller motsvarande och mottlar om i en mörkare färg. 
I så fall täcker jag inte dagens jobb helt utan låter det lysa igenom lite så ser det ut som en ommålad kärra. Vad tror ni?

Tanken är att dra samma typ av splinter som är på vingarna över ryggåsen när mottlingen är klar.

En tysk i ny uniform! 69E2B1C7-C28E-4405-992F-B60C137E61B0_zps4zka2dam

En tysk i ny uniform! 9CD3D012-02D1-4F4F-B594-42CEF705E236_zps28l8anf8

Erik


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av cas sön maj 03 2015, 17:25

Kors då, det var stiligt!
Vad är det för märke och skala om man får undra?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Stefan E sön maj 03 2015, 17:46

Snyggt Jobbat, Erik!   cheers

Kanske en aningens mera kontraster i mottlingen (lite mera RLM70?), den ser lite "blek" ut, annars är det mycket snyggt för ett första jobb!

Fast det beror också mycket på vilken maskin du tänker göra....
Alla 109or levererades till baserna "grundmålade", själva mottlingen gjordes på baserna, oftast av piloten som flög kärran och med de färger som fanns tillhands, så variationen är i det närmaste oändlig.
Ingen maskin var exakt likadan som någon annan!

MYCKET bättre än mina taffliga första gånger, dom har och tänker jag aldrig visa!   No

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Azgaron sön maj 03 2015, 17:50

Mycket snyggt mottlat!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Erik sön maj 03 2015, 18:10

cas skrev:Kors då, det var stiligt!
Vad är det för märke och skala om man får undra?

Tackar! Det är Eduards lilla flygare i 1/48.

Stefan E skrev:Snyggt Jobbat, Erik!   cheers

Kanske en aningens mera kontraster i mottlingen (lite mera RLM70?), den ser lite "blek" ut, annars är det mycket snyggt för ett första jobb!

Fast det beror också mycket på vilken maskin du tänker göra....
Alla 109or levererades till baserna "grundmålade", själva mottlingen gjordes på baserna, oftast av piloten som flög kärran och med de färger som fanns tillhands, så variationen är i det närmaste oändlig.
Ingen maskin var exakt likadan som någon annan!

MYCKET bättre än mina taffliga första gånger, dom har och tänker jag aldrig visa!   No

Stefan  sunny

Tack Stefan!
Jag fattar vad du menar och det var det jag var ute och fiskade lite efter, om det behövs mer kontraster. Jag tror det skulle bli snyggare, framförallt när camot på vingarna är så kraftfullt. Det är 71 jag använt hittills så lite 70 skulle ju ge mer kraft, men mest effekt tror jag skulle vara att mörka ner grunden på sidorna som det mottlas över, funderar som sagt på att dra lite 02 över sidorna som är grundade i 76 just nu. Finns det någon klassisk grundfärg för Emil-109or eller varierade den också mycket?
Just det där med att ingen är den andra lik och det lekfulla målandet man kan ägna sig åt är ju väldigt tilltalande med tyska kärror!

Azgaron skrev:Mycket snyggt mottlat!

Håkan

Tack Håkan!

Erik


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Mal sön maj 03 2015, 20:28

Snyggt mottlat drunken

Tips m mottling....ta pauser...easy overdone....
vila ögonen för lätt o dra iväg för att det är galet kul o man blir fartblind...
.
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Erik sön maj 03 2015, 20:40

Tackar! 
Jo tack, ögonen går lätt i kors efter en stund cyclops

Erik


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Stefan E sön maj 03 2015, 21:26

Den enda "grundfärgen" är väl RLM65, det kan säkert Juha bättre än jag.

Ofta består mottlingen av samma färger som på vingarna, 70/71 eller 71/02 kan förekomma, men jag är inte så hemma på Tyska färger direkt.

När jag mottlar så börjar jag med lite starkare fläckar blandat med svagare, om du tycker effekten blir för stark kan du alltid tona ner det genom att "dimma" på mera RLM65, starkt utspädd ca25-30% färg/ ca 70-75%, kanske ännu mera, förtunning.

Dimma på mycket tunna lager tills du är nöjd, det blir som ett filter och dämpar färgerna.

Ju mera utspädd färg, desto mera kontroll över resultatet har du, men det tar också många flera lager innan du ser resultatet.
Öva, öva, öva är det enda sättet för att få in den rätta känslan, finns inga genvägar här.


Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Mal sön maj 03 2015, 22:04

Nu ska vi se...varianter på allt finns ser ni.

generellt tidiga 109 RLM 65, 02, 71 tänker på min Wilke kärra jag gjorde (färekommer 70 ´på plinter scheman på en del) .. nu är detta luddigt då fasiken varianter finns där.., nu ska vi se om Mattias kan kliva in och fylla i samt korrigera, då jag veterligen vet att man får mer kika på indeviden samt göra lite research som just påpekades, varianter....

Men genereellt 65, 02, 71...på de tidiga
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Erik mån maj 04 2015, 11:49

Härligt, då är det inte helt fel att dra på lite 02 och/eller 65 istället för 76 som det är nu, blir alldeles för klent.

Erik


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Matt_Public mån maj 04 2015, 12:04

cas skrev:Konstiga små bulor ovanpå MG17-installationen, vad är det?
Bulorna täcker synkroniseringsmekaniken för kulsprutorna. Den sticker upp lite grann.

En tysk i ny uniform! Gun_interrupter_gear_zpspdllr1qa

Mal skrev: [...] nu ska vi se om Mattias kan kliva in och fylla i samt korrigera [...]
Det gör jag så gärna, om jag kan. Vad gäller saken och, mer specifikt, vilken individ rör det sig om?

Att undersöka maskinen för sig är alltid en bra idé eftersom enstaka avsteg gjordes från i stort sett alla direktiv. Luftwaffenvorschrift är en bra början, men alls ingen garanti. pirat

Erik skrev:Härligt, då är det inte helt fel att dra på lite 02 och/eller 65 istället för 76, som det är nu.
Det är DIN modell. Du gör precis som det behagar dig. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Erik mån maj 04 2015, 16:30

Glömde tacka Stefan och Juha för era tankar kring färgerna, och nu även Mattias!
Maskinen jag försöker bygga ska ha tillhört den gode Josef Priller. Under mina tafatta försök till research har jag hittat lika många målningsscheman som sökresultat men det är väl mer troligt än konstigt att hans maskin varierade en del med tanke på hans långa och strålande karriär. 
Visst är det mitt bygge och mina beslut, men jag bryter hellre mot den fakta som finns medvetet än omedvetet! Very Happy


Senast ändrad av Erik den mån maj 04 2015, 18:41, ändrad totalt 1 gång

Erik


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Matt_Public mån maj 04 2015, 16:56

Erik skrev:Maskinen jag försöker bygga ska ha tillhört den gode Josef Priller. Under mina tafatta försök till research har jag hittat lika många målningsscheman som sökresultat, men det är väl mer troligt än konstigt att hans maskin varierade en del med tanke på hans långa och strålande karriär.
Priller? Utmärkt val!

Har du ett Werknummer att utgå ifrån? Det kommer att underlätta alla försök att råda dig något enormt.


Erik skrev:Visst är det mitt bygge och mina beslut, men jag bryter hellre mot de fakta som finns medvetet än omedvetet! Very Happy
Det kan jag respektera.

Ville bara göra en markering mot krampaktigt duktighetstänkande inom ett område där det förekommer ett flertal undantag, bristfällig dokumentation och många självutnämnda experter. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Erik tis maj 05 2015, 00:08

Haha jadå jag är helt med på vad du menar, det enda man brukar kunna göra när någon frågar om färger på forum är att hämta skålen med popcorn! En tysk i ny uniform! 2497531929

Här på götet råder ju dock en mer lättsam stämning Smile

Tolkar jag det rätt så är det werknummer 5057. Tack för att du tar dig tid!


Senast ändrad av Erik den tis maj 05 2015, 00:41, ändrad totalt 1 gång

Erik


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Mal tis maj 05 2015, 00:14

En tysk i ny uniform! 2497531929 En tysk i ny uniform! 2497531929 En tysk i ny uniform! 2497531929 En tysk i ny uniform! 2497531929

Jupp nu e jag nyfiken....fasiken.
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Matt_Public tis maj 05 2015, 08:52

Erik skrev:Tolkar jag det rätt så är det Werknummer 5057. Tack för att du tar dig tid!
Åh, för all del. Ingenting att tala om. En tysk i ny uniform! Icon_mrgreen_zps27adbec9


5057, således!

En tysk i ny uniform! Bf-109E3-6_JG51-_Y1__-Priller-Oct-1940-01_zps0yy8ppjf



Propellernavs-kåpan var målad RLM 21 och dess bakersta plåt var eventuellt målad RLM 70. Vingspetsarna var under en tid målade RLM 04 (jag vet inte hur länge). De flesta foton visar dem övermålade, men möjligheten finns där. Vingarnas flammiga ovansidor åstadkoms möjligen genom övermålning med RLM 02 och RLM 65.

Balkenkreuze på vingarna var inte standardmässiga i och med att de var större (bredare vita ränder), och täckte till viss del kanonbulorna på undersidan. De flesta som använder dekaler brukar gladeligen bortse från detta. Laughing


Länkar till några referensfoton nedan. Notera att Hakenkreuze och Abschussbalken retuscherats bort på vissa.

LÄNK!

LÄNK!

LÄNK!

Maskinen ärvdes av Herbert Ihlefeld, och såg då ut såhär:

LÄNK!


Hoppas att det där var till någon som helst nytta för dig.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Mal tis maj 05 2015, 09:20

Grymm info där Mattias.
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Matt_Public tis maj 05 2015, 09:21

Mal skrev:Grym info där, Mattias.
Tackar! Man gör så gott man kan. What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Erik tis maj 05 2015, 12:04

Mycket trevlig frukostläsning minsann, tack så mycket!
Ska försöka göra en övermålad rackare, lite som det ser ut på bild 2 & 3, så först gäller det att slutföra det grundläggande camot.

Erik


Till överst på sidan Gå ner

En tysk i ny uniform! Empty Sv: En tysk i ny uniform!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet