En tysk i ny uniform!
+5
cas
Mal
Azgaron
Matt_Public
Erik
9 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
En tysk i ny uniform!
Har varit väl mycket byggande och väl lite målande på sistone men räddningen är här!
Hittade en liten avstannad Emil i garderoben med taskigt målningsjobb som jag strippade och primade igår och idag har målningsfasen börjat.
Först ut den gula nosen, testade att grunda med orange för att få mer djup i det gula.
Sen på med lite 04, helt klart mer djup mot där det bara är grå primer.
Härnäst maskering av det gula sen börjar det roliga, mottling!
Hittade en liten avstannad Emil i garderoben med taskigt målningsjobb som jag strippade och primade igår och idag har målningsfasen börjat.
Först ut den gula nosen, testade att grunda med orange för att få mer djup i det gula.
Sen på med lite 04, helt klart mer djup mot där det bara är grå primer.
Härnäst maskering av det gula sen börjar det roliga, mottling!
Erik
Sv: En tysk i ny uniform!
Emil? Mumsboll deluxe!
För bästa effekt på det gula så kan man grundmåla med rosa färg.
För bästa effekt på det gula så kan man grundmåla med rosa färg.
Matt_Public- Master of DNF
Juste, det vet jag Juha har tjatat om också men det glömde jag att prova, borde funka ännu bättre. Nästa gång!
Ljög visst lite angående mottlingen, gjorde splinter på vingarna först.
För att få skarpa linjer men ändå slippa att färgen byggs upp mot tejpen gjorde jag små rullar under tejpen för att få upp den lite.
Sen var det bara att hamra på.
Ljög visst lite angående mottlingen, gjorde splinter på vingarna först.
För att få skarpa linjer men ändå slippa att färgen byggs upp mot tejpen gjorde jag små rullar under tejpen för att få upp den lite.
Sen var det bara att hamra på.
Erik
Snyggt målat! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Grymt snyggt.....samt allt som är brun och rosa är kalas för gult ser kalas ut fasiken...
Tips med gult innan.
kör basfärg rosa sen preshade brunt så får man den gratis....
vad än kör inte svart...gjort det engåpng o det gula vart "greenish" lol
Tips med gult innan.
kör basfärg rosa sen preshade brunt så får man den gratis....
vad än kör inte svart...gjort det engåpng o det gula vart "greenish" lol
Mal
Mmmm, BoB Emils är dom snyggaste!
Konstiga små bulor ovanpå MG17 installationen, vad är det?
Konstiga små bulor ovanpå MG17 installationen, vad är det?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack grabbar! Vad det är för bulor vet jag inte men jag kikade i lådan och det fanns ingen annan motorkåpa där så den här gången är det inte jag som tagit fel del!
Äntligen spenderat några timmar med mottling, jäklar vad kul det är! Är inte färdig än men tror det kan bli väl stora kontraster mot de mörka splintercamot på vingarna så eventuellt drar jag över alltihop med lite rlm 02 eller motsvarande och mottlar om i en mörkare färg.
I så fall täcker jag inte dagens jobb helt utan låter det lysa igenom lite så ser det ut som en ommålad kärra. Vad tror ni?
Tanken är att dra samma typ av splinter som är på vingarna över ryggåsen när mottlingen är klar.
Äntligen spenderat några timmar med mottling, jäklar vad kul det är! Är inte färdig än men tror det kan bli väl stora kontraster mot de mörka splintercamot på vingarna så eventuellt drar jag över alltihop med lite rlm 02 eller motsvarande och mottlar om i en mörkare färg.
I så fall täcker jag inte dagens jobb helt utan låter det lysa igenom lite så ser det ut som en ommålad kärra. Vad tror ni?
Tanken är att dra samma typ av splinter som är på vingarna över ryggåsen när mottlingen är klar.
Erik
Kors då, det var stiligt!
Vad är det för märke och skala om man får undra?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt Jobbat, Erik!
Kanske en aningens mera kontraster i mottlingen (lite mera RLM70?), den ser lite "blek" ut, annars är det mycket snyggt för ett första jobb!
Fast det beror också mycket på vilken maskin du tänker göra....
Alla 109or levererades till baserna "grundmålade", själva mottlingen gjordes på baserna, oftast av piloten som flög kärran och med de färger som fanns tillhands, så variationen är i det närmaste oändlig.
Ingen maskin var exakt likadan som någon annan!
MYCKET bättre än mina taffliga första gånger, dom har och tänker jag aldrig visa!
Stefan
Kanske en aningens mera kontraster i mottlingen (lite mera RLM70?), den ser lite "blek" ut, annars är det mycket snyggt för ett första jobb!
Alla 109or levererades till baserna "grundmålade", själva mottlingen gjordes på baserna, oftast av piloten som flög kärran och med de färger som fanns tillhands, så variationen är i det närmaste oändlig.
MYCKET bättre än mina taffliga första gånger, dom har och tänker jag aldrig visa!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
cas skrev:Kors då, det var stiligt!
Tackar! Det är Eduards lilla flygare i 1/48.
Stefan E skrev:Snyggt Jobbat, Erik!
Stefan
Tack Stefan!
Jag fattar vad du menar och det var det jag var ute och fiskade lite efter, om det behövs mer kontraster. Jag tror det skulle bli snyggare, framförallt när camot på vingarna är så kraftfullt. Det är 71 jag använt hittills så lite 70 skulle ju ge mer kraft, men mest effekt tror jag skulle vara att mörka ner grunden på sidorna som det mottlas över, funderar som sagt på att dra lite 02 över sidorna som är grundade i 76 just nu. Finns det någon klassisk grundfärg för Emil-109or eller varierade den också mycket?
Just det där med att ingen är den andra lik och det lekfulla målandet man kan ägna sig åt är ju väldigt tilltalande med tyska kärror!
Azgaron skrev:Mycket snyggt mottlat!
Håkan
Tack Håkan!
Erik
Snyggt mottlat
Tips m mottling....ta pauser...easy overdone....
vila ögonen för lätt o dra iväg för att det är galet kul o man blir fartblind...
.
Tips m mottling....ta pauser...easy overdone....
vila ögonen för lätt o dra iväg för att det är galet kul o man blir fartblind...
.
Mal
Den enda "grundfärgen" är väl RLM65, det kan säkert Juha bättre än jag.
Ofta består mottlingen av samma färger som på vingarna, 70/71 eller 71/02 kan förekomma, men jag är inte så hemma på Tyska färger direkt.
När jag mottlar så börjar jag med lite starkare fläckar blandat med svagare, om du tycker effekten blir för stark kan du alltid tona ner det genom att "dimma" på mera RLM65, starkt utspädd ca25-30% färg/ ca 70-75%, kanske ännu mera, förtunning.
Dimma på mycket tunna lager tills du är nöjd, det blir som ett filter och dämpar färgerna.
Ju mera utspädd färg, desto mera kontroll över resultatet har du, men det tar också många flera lager innan du ser resultatet.
Öva, öva, öva är det enda sättet för att få in den rätta känslan, finns inga genvägar här.
Stefan
Ofta består mottlingen av samma färger som på vingarna, 70/71 eller 71/02 kan förekomma, men jag är inte så hemma på Tyska färger direkt.
När jag mottlar så börjar jag med lite starkare fläckar blandat med svagare, om du tycker effekten blir för stark kan du alltid tona ner det genom att "dimma" på mera RLM65, starkt utspädd ca25-30% färg/ ca 70-75%, kanske ännu mera, förtunning.
Dimma på mycket tunna lager tills du är nöjd, det blir som ett filter och dämpar färgerna.
Ju mera utspädd färg, desto mera kontroll över resultatet har du, men det tar också många flera lager innan du ser resultatet.
Öva, öva, öva är det enda sättet för att få in den rätta känslan, finns inga genvägar här.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Nu ska vi se...varianter på allt finns ser ni.
generellt tidiga 109 RLM 65, 02, 71 tänker på min Wilke kärra jag gjorde (färekommer 70 ´på plinter scheman på en del) .. nu är detta luddigt då fasiken varianter finns där.., nu ska vi se om Mattias kan kliva in och fylla i samt korrigera, då jag veterligen vet att man får mer kika på indeviden samt göra lite research som just påpekades, varianter....
Men genereellt 65, 02, 71...på de tidiga
generellt tidiga 109 RLM 65, 02, 71 tänker på min Wilke kärra jag gjorde (färekommer 70 ´på plinter scheman på en del) .. nu är detta luddigt då fasiken varianter finns där.., nu ska vi se om Mattias kan kliva in och fylla i samt korrigera, då jag veterligen vet att man får mer kika på indeviden samt göra lite research som just påpekades, varianter....
Men genereellt 65, 02, 71...på de tidiga
Mal
Härligt, då är det inte helt fel att dra på lite 02 och/eller 65 istället för 76 som det är nu, blir alldeles för klent.
Erik
Bulorna täcker synkroniseringsmekaniken för kulsprutorna. Den sticker upp lite grann.cas skrev:Konstiga små bulor ovanpå MG17-installationen, vad är det?
Det gör jag så gärna, om jag kan. Vad gäller saken och, mer specifikt, vilken individ rör det sig om?Mal skrev: [...] nu ska vi se om Mattias kan kliva in och fylla i samt korrigera [...]
Att undersöka maskinen för sig är alltid en bra idé eftersom enstaka avsteg gjordes från i stort sett alla direktiv. Luftwaffenvorschrift är en bra början, men alls ingen garanti.
Det är DIN modell. Du gör precis som det behagar dig.Erik skrev:Härligt, då är det inte helt fel att dra på lite 02 och/eller 65 istället för 76, som det är nu.
Glömde tacka Stefan och Juha för era tankar kring färgerna, och nu även Mattias!
Maskinen jag försöker bygga ska ha tillhört den gode Josef Priller. Under mina tafatta försök till research har jag hittat lika många målningsscheman som sökresultat men det är väl mer troligt än konstigt att hans maskin varierade en del med tanke på hans långa och strålande karriär.
Visst är det mitt bygge och mina beslut, men jag bryter hellre mot den fakta som finns medvetet än omedvetet!
Maskinen jag försöker bygga ska ha tillhört den gode Josef Priller. Under mina tafatta försök till research har jag hittat lika många målningsscheman som sökresultat men det är väl mer troligt än konstigt att hans maskin varierade en del med tanke på hans långa och strålande karriär.
Visst är det mitt bygge och mina beslut, men jag bryter hellre mot den fakta som finns medvetet än omedvetet!
Senast ändrad av Erik den mån maj 04 2015, 18:41, ändrad totalt 1 gång
Erik
Priller? Utmärkt val!Erik skrev:Maskinen jag försöker bygga ska ha tillhört den gode Josef Priller. Under mina tafatta försök till research har jag hittat lika många målningsscheman som sökresultat, men det är väl mer troligt än konstigt att hans maskin varierade en del med tanke på hans långa och strålande karriär.
Har du ett Werknummer att utgå ifrån? Det kommer att underlätta alla försök att råda dig något enormt.
Det kan jag respektera.Erik skrev:Visst är det mitt bygge och mina beslut, men jag bryter hellre mot de fakta som finns medvetet än omedvetet!
Ville bara göra en markering mot krampaktigt duktighetstänkande inom ett område där det förekommer ett flertal undantag, bristfällig dokumentation och många självutnämnda experter.
Haha jadå jag är helt med på vad du menar, det enda man brukar kunna göra när någon frågar om färger på forum är att hämta skålen med popcorn!
Här på götet råder ju dock en mer lättsam stämning
Tolkar jag det rätt så är det werknummer 5057. Tack för att du tar dig tid!
Här på götet råder ju dock en mer lättsam stämning
Tolkar jag det rätt så är det werknummer 5057. Tack för att du tar dig tid!
Senast ändrad av Erik den tis maj 05 2015, 00:41, ändrad totalt 1 gång
Erik
Åh, för all del. Ingenting att tala om.Erik skrev:Tolkar jag det rätt så är det Werknummer 5057. Tack för att du tar dig tid!
5057, således!
Propellernavs-kåpan var målad RLM 21 och dess bakersta plåt var eventuellt målad RLM 70. Vingspetsarna var under en tid målade RLM 04 (jag vet inte hur länge). De flesta foton visar dem övermålade, men möjligheten finns där. Vingarnas flammiga ovansidor åstadkoms möjligen genom övermålning med RLM 02 och RLM 65.
Balkenkreuze på vingarna var inte standardmässiga i och med att de var större (bredare vita ränder), och täckte till viss del kanonbulorna på undersidan. De flesta som använder dekaler brukar gladeligen bortse från detta.
Länkar till några referensfoton nedan. Notera att Hakenkreuze och Abschussbalken retuscherats bort på vissa.
LÄNK!
LÄNK!
LÄNK!
Maskinen ärvdes av Herbert Ihlefeld, och såg då ut såhär:
LÄNK!
Hoppas att det där var till någon som helst nytta för dig.
Tackar! Man gör så gott man kan.Mal skrev:Grym info där, Mattias.
Mycket trevlig frukostläsning minsann, tack så mycket!
Ska försöka göra en övermålad rackare, lite som det ser ut på bild 2 & 3, så först gäller det att slutföra det grundläggande camot.
Ska försöka göra en övermålad rackare, lite som det ser ut på bild 2 & 3, så först gäller det att slutföra det grundläggande camot.
Erik
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Tysk camoflage.
» Tysk flakcrew.
» Tysk bombare i svensk tjänst Ju 86 aka B3
» Tysk Panzerhaubitze
» Tysk renovering på Götebosskt vis
» Tysk flakcrew.
» Tysk bombare i svensk tjänst Ju 86 aka B3
» Tysk Panzerhaubitze
» Tysk renovering på Götebosskt vis