Tysk Panzerhaubitze
+7
Caverö
cas
Azgaron
Marlin
Matt_Public
Gigabyte
joopet
11 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Tysk Panzerhaubitze
Då var det dags att försöka bygga något kul igen. Beställde denna för ett par månader sedan men i veckan så kom den äntligen
Har aldrig byggt något från Meng innan men den verkar väldigt bra i gjutningen och detaljrikedomen känns hög
I lådan medföljde lite ets detaljer, ett as till eldrör i metall och larvband som byggsats i plast. Det finns även så man kan montera snökryss på banden.
Snökryssen kommer inte jag använda men tycker ändå att det var en liten kul detalj som jag inte sett tidigare.
Såhär ska den förhoppningsvis se ut så småningom
Så nu är det bara att jaga tid så man hinner bygga lite
Har aldrig byggt något från Meng innan men den verkar väldigt bra i gjutningen och detaljrikedomen känns hög
I lådan medföljde lite ets detaljer, ett as till eldrör i metall och larvband som byggsats i plast. Det finns även så man kan montera snökryss på banden.
Snökryssen kommer inte jag använda men tycker ändå att det var en liten kul detalj som jag inte sett tidigare.
Såhär ska den förhoppningsvis se ut så småningom
Så nu är det bara att jaga tid så man hinner bygga lite
joopet
Sv: Tysk Panzerhaubitze
Det var ju sådan kärra Sverige hade under luppen inför köp av artilleri , men sedan gick de ju den
Svenska medelvägen och gjorde egna mobila pjäser på haubits 77 eldröret , vilket slutade med
lång leveranstid, Norge backade ur, vi hade EN pjäs under lång tid innan de andra kom och
givetvis så döptes den ju då till "rikspjäsen" , hmmm undrar om det var en Göteborgare som
kom det med ordet "rikspjäs" !!.....
Svenska medelvägen och gjorde egna mobila pjäser på haubits 77 eldröret , vilket slutade med
lång leveranstid, Norge backade ur, vi hade EN pjäs under lång tid innan de andra kom och
givetvis så döptes den ju då till "rikspjäsen" , hmmm undrar om det var en Göteborgare som
kom det med ordet "rikspjäs" !!.....
Gäst- Gäst
Givetvis skall det bli intressant hur den kommer se ut under din fabrikationslina , från start till slut
Gäst- Gäst
Nu snackar vi kanon.
Här kommer ett tips på ett målningsschema.
Strid i bebygelse?
Eller kanske den ljuddämpade versionen?
Oavsett vilket kommer detta bli ett kalasbygge.
/Bosse
Här kommer ett tips på ett målningsschema.
Strid i bebygelse?
Eller kanske den ljuddämpade versionen?
Oavsett vilket kommer detta bli ett kalasbygge.
/Bosse
Marlin
Ola. Hade ingen aning om att sverige kollade på denna modell av artilleri. Men archern är ju ganska fräck annars, men sen hur effektiv den är vet jag inte
Matt. Ska mäta när jag kommer till den delen av bygget
Bosse. Det blir nato camouflage på den då jag har mängder av dom färgerna. I beskrivningen så står det andra färger men kommer
måla med vallejo nato färgerna. Vad är det för tester dom gör med vagnen på den sista bilden egentligen?
Matt. Ska mäta när jag kommer till den delen av bygget
Bosse. Det blir nato camouflage på den då jag har mängder av dom färgerna. I beskrivningen så står det andra färger men kommer
måla med vallejo nato färgerna. Vad är det för tester dom gör med vagnen på den sista bilden egentligen?
joopet
Lagom stor bössa på larvband!
Ska bli kul att se den byggd!
Håkan
Ska bli kul att se den byggd!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Kors i taket vilken kanon!
Den kommer bli kul att följa!
Den kommer bli kul att följa!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Har börjat pilla så smått med chassiet. Är det någon som byggt något från denna tillverkaren innan?
Än så länge så känns passformen helt overklig på ett positivt sätt
joopet
Bra när det är bra passform! Ser bra ut så långt!
Håkan
Håkan
Cool artilleri pjäs ska bli intressant att följa.
Som Ola var inne på en 77á i archer utförande vore jäkligt ballt om den kom ut nångång.
Som Ola var inne på en 77á i archer utförande vore jäkligt ballt om den kom ut nångång.
Exelon
Exelon skrev:Cool artilleri pjäs ska bli intressant att följa.
Det med archer får man nog se månen efter , tanke på hur många år det gick innan de släppte stridsfordon 9040
och då av två tillverkare så lyckades EN få ordning på hur hjulupphängningen skulle vara
Gäst- Gäst
joopet skrev:Har börjat pilla så smått med chassiet. Är det någon som byggt något från denna tillverkaren innan?
Kommer gå bra skall du se
Gäst- Gäst
Jag tror aldrig att jag kommer bli riktigt kompis med små PE-delar. Gillar dom skarpt när dom väl är på plats men hanteringen innan..
Något som jag satt och funderade på när allt bak väl var på plats var hur man skulle lyckas måla allt med airbrushen
Något som jag satt och funderade på när allt bak väl var på plats var hur man skulle lyckas måla allt med airbrushen
joopet
det rullar på stabilt för dig ,snyggt där och P-E är ett jucklo men som du skriver så gör det så gott för modellenjoopet skrev:Jag tror aldrig att jag kommer bli riktigt kompis med små PE-delar. Gillar dom skarpt när dom väl är på plats men hanteringen innan..
Gigabyte
Ja det där med ets är ett jucklo innan det är på plats, men väl där och målat så blir det snyggt!
Håkan
Håkan
Jo PE höjer verkligen nivån på modellen Är det inte någon som har något bra tips på hur man hanterar dom minsta delarna.
Tänker framförallt på när man slipar och även när man viker små detaljer. För är det någon del som man tappar eller för övrigt flyger
iväg när man fipplar med dom så är det garanterat något som är 1x3mm
Tänker framförallt på när man slipar och även när man viker små detaljer. För är det någon del som man tappar eller för övrigt flyger
iväg när man fipplar med dom så är det garanterat något som är 1x3mm
joopet
En bra plat och tandlös tång som verkligen är tät framme i näbben sen ett fuktigt finger för att fiska upp bitarna. Sen är en bit med hårdplast bra underlag att kapa etchen mot så man kommer nära och får så lite "extra" etch med som möjligt samt inte böjer/trycker ner etchbitarna som kapmattorna kan göra. Sen en bra diamantfil kör själv med tamiyas.
Exelon
Sedan om man är tvungen , och vill ha verktyg till allt så finns en helt okej arbetsplattform som man kan
böka ets med och den heter Master Tools , har en själv , funkar riktigt bra faktiskt
böka ets med och den heter Master Tools , har en själv , funkar riktigt bra faktiskt
Gäst- Gäst
Tack Exelon. Det är nog en ordentlig tång och fil som jag saknar. Som underlag för att kapa så använder jag ett gammalt cd fodral
Skaffade en sådan Ola Måste säga att dom få gångerna jag använt den än så är jag helnöjd
Skaffade en sådan Ola Måste säga att dom få gångerna jag använt den än så är jag helnöjd
joopet
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Tysk camoflage.
» Tysk flakcrew.
» Tysk softskin
» En liten tysk fransman... eller fransyska.
» Tysk-frågor - färg
» Tysk flakcrew.
» Tysk softskin
» En liten tysk fransman... eller fransyska.
» Tysk-frågor - färg
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|