It´s bleeding Albatros flavour!!! Bleeding MPM in bleeding 1/48!!!
+11
Patrik K
T-34
merlin1953packard
bjork_larsson
Caverö
MiniStuff
Gigabyte
Stefan E
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
15 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
It´s bleeding Albatros flavour!!! Bleeding MPM in bleeding 1/48!!!
Tornadon e klar...hobbyrummet e städat....
Rastlösheten sätter sina klor i mig och jag börjar irritera min flickvän som har jobbat natten...och ska jobba i natt igen!
Nåväl, det finns ett bot mot rastlösheten....ett nytt bygge givetvis!
Efter några minuters, eller timmar om ni så vill, ambivalens så bestämde jag mig tillslut för denna här Albatrossen!
En L-39 från MPM med andra ord, en short run modell med väldigt läskiga vacuformade huvar! Läskiga för att jag har aldrig sysslat med sådana förrut!
Om denna modellen är i närhetenav andra short run modeller som jag oysslat med sp kommer det att gå åt spackel.....
Men inte nog med det så har jag även köpt till lite resin från CMK, lite luftintag och fläktfrontar och annat löst
Inne i lådan så kom det med en hel del resin åxå, och två vacuformade huvar.....så jag har råd att misslyckas med en!
Det fanns bara tjeckiska dekaler med, men det är lugnt ...bara synd att tjeckerna inte hade ökenkammo!
Förutom det så kom det med 3 plast ark med själva modellen (trist hade det varit annars)
Så, då är lådan öppnad i alla fall om än inte påbörjad....Men de två dagar jag har ledigt nu framöver säger att det kommer mer inom kort!
Limma lugnt !
Rastlösheten sätter sina klor i mig och jag börjar irritera min flickvän som har jobbat natten...och ska jobba i natt igen!
Nåväl, det finns ett bot mot rastlösheten....ett nytt bygge givetvis!
Efter några minuters, eller timmar om ni så vill, ambivalens så bestämde jag mig tillslut för denna här Albatrossen!
En L-39 från MPM med andra ord, en short run modell med väldigt läskiga vacuformade huvar! Läskiga för att jag har aldrig sysslat med sådana förrut!
Om denna modellen är i närhetenav andra short run modeller som jag oysslat med sp kommer det att gå åt spackel.....
Men inte nog med det så har jag även köpt till lite resin från CMK, lite luftintag och fläktfrontar och annat löst
Inne i lådan så kom det med en hel del resin åxå, och två vacuformade huvar.....så jag har råd att misslyckas med en!
Det fanns bara tjeckiska dekaler med, men det är lugnt ...bara synd att tjeckerna inte hade ökenkammo!
Förutom det så kom det med 3 plast ark med själva modellen (trist hade det varit annars)
Så, då är lådan öppnad i alla fall om än inte påbörjad....Men de två dagar jag har ledigt nu framöver säger att det kommer mer inom kort!
Limma lugnt !
Janne.S- Moderator
Sv: It´s bleeding Albatros flavour!!! Bleeding MPM in bleeding 1/48!!!
Intressant kärra och modell! Ska bli kul att se! Vacumhuv är också nått jag inte provat på!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det här kommer att bli kul att följa !
Lycka till !
Jocke
Lycka till !
Jocke
JOooCKE
Tack tack
Blir väl en cabriolet i värsta fall
Blir väl en cabriolet i värsta fall
Janne.S- Moderator
Hejsan Janne!
Du tror kanske inte det här, men jag var nära att börja på min Albatross bara för några veckor sedan och den ligger mycket högt på vill-bygga listan!
Min utgåva är nog lite äldre än din och är en James-Bond special!
Fin byggsats av ett härligt och lite udda flygplan!
Typisk short-run som lär ha en del passproblem här o där, och vacuumhuvar är inte roliga.
Ett tips är att fylla huven med modellera/häftmassa eller dyl. för att staga upp när du skär/klipper ut den.
Vacuumhuvar blir väldigt sladdriga och det är ett jäkla fippel att få dem på plats, men det blir snyggt och förvånansvärt stabilt när den väl är på plats.
Dekaler finns det inte så gott om men de här kanske är något för dig?
http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=LH48009
Kommer att följa ditt bygge noggrant!
Lead the way....
Limma Lungt!
Stefan
Du tror kanske inte det här, men jag var nära att börja på min Albatross bara för några veckor sedan och den ligger mycket högt på vill-bygga listan!
Min utgåva är nog lite äldre än din och är en James-Bond special!
Fin byggsats av ett härligt och lite udda flygplan!
Typisk short-run som lär ha en del passproblem här o där, och vacuumhuvar är inte roliga.
Ett tips är att fylla huven med modellera/häftmassa eller dyl. för att staga upp när du skär/klipper ut den.
Vacuumhuvar blir väldigt sladdriga och det är ett jäkla fippel att få dem på plats, men det blir snyggt och förvånansvärt stabilt när den väl är på plats.
Dekaler finns det inte så gott om men de här kanske är något för dig?
http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=LH48009
Kommer att följa ditt bygge noggrant!
Lead the way....
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Stefan
Great minds, du vet.....
Jag kör på dekalerna i lådan....har inte råd just nu med extravaganser över en vecka kvar till lön.....å den lär bilen äta upp.
Great minds, du vet.....
Jag kör på dekalerna i lådan....har inte råd just nu med extravaganser över en vecka kvar till lön.....å den lär bilen äta upp.
Janne.S- Moderator
Då så, har jag spenderat lite tid med"The Bleeding Seabird"!
Först och främst var jag tvungen få den häringa fläktfronten att passa i flygkroppen...och göra så den syns åxå!
För att göra det möjligt så fick jag ta fram Dremeln!
Först borrade jag tre hål i bakändan av luftintagen i flygkroppen...
Sedan använde jag ett gravyr verktyg och förenade alla hålen till ett stort...
Efter det så var det upp till handkraft igen och mina Tamyia filar
Torrpassningen ser OK ut.
Sedan riktade jag min uppmärksamhet mot katapluttstolarna. J som ni vet vid det här laget så kan jag inte bara lämna dom som dom är. (ska bli en öppen Cockpit...på någe vis)
Stolarna består av 7 delar varav huvudstödet är i resin, inga av delarna är särskilt detaljerade och det finns inga bälten...ganska så tråkiga stolar faktiskt.
Det måste göras något åt!
Först lite pianotråd vid huvudstödet för att piffa till det lite...
Sedan efter ett vilt sökande efter referensbilder av sätena, som jag inte hittade några bra av, så bestämde jag mig för att improvisera lite halvt om halvt!
Det ser bättre ut i alla fall
De tu tillsammans...
Åsså lite koppar tråd som jag gjorde lite handtag av...
SEdan slängde jag ihop resten av grejerna till cockpiten och monterade dom på tandpetare i väntan på grundmålning
Jag grundar dom senare idag och låter dom torka tills imorgon.
Limma lugnt å tack för titten!
Först och främst var jag tvungen få den häringa fläktfronten att passa i flygkroppen...och göra så den syns åxå!
För att göra det möjligt så fick jag ta fram Dremeln!
Först borrade jag tre hål i bakändan av luftintagen i flygkroppen...
Sedan använde jag ett gravyr verktyg och förenade alla hålen till ett stort...
Efter det så var det upp till handkraft igen och mina Tamyia filar
Torrpassningen ser OK ut.
Sedan riktade jag min uppmärksamhet mot katapluttstolarna. J som ni vet vid det här laget så kan jag inte bara lämna dom som dom är. (ska bli en öppen Cockpit...på någe vis)
Stolarna består av 7 delar varav huvudstödet är i resin, inga av delarna är särskilt detaljerade och det finns inga bälten...ganska så tråkiga stolar faktiskt.
Det måste göras något åt!
Först lite pianotråd vid huvudstödet för att piffa till det lite...
Sedan efter ett vilt sökande efter referensbilder av sätena, som jag inte hittade några bra av, så bestämde jag mig för att improvisera lite halvt om halvt!
Det ser bättre ut i alla fall
De tu tillsammans...
Åsså lite koppar tråd som jag gjorde lite handtag av...
SEdan slängde jag ihop resten av grejerna till cockpiten och monterade dom på tandpetare i väntan på grundmålning
Jag grundar dom senare idag och låter dom torka tills imorgon.
Limma lugnt å tack för titten!
Janne.S- Moderator
Ser riktigt bra ut !
Stolarna blev ju sk*t snygga !
Jocke
Stolarna blev ju sk*t snygga !
Jocke
JOooCKE
Tackar Jocke
Det krävs inte så innibomben mycket för att piffa upp stolar till drägliga nivåer....tror det kan finnas en viss övertro på dyra resingrejer ibland.
Det krävs inte så innibomben mycket för att piffa upp stolar till drägliga nivåer....tror det kan finnas en viss övertro på dyra resingrejer ibland.
Janne.S- Moderator
Snyggt Janne! Gillar stolarna! Är det tape?
Beställde lite smal tape från Hobbybokhandeln! Ska bli intressant att se hurdan den är när den kommer!
Håkan
Beställde lite smal tape från Hobbybokhandeln! Ska bli intressant att se hurdan den är när den kommer!
Håkan
Snygga stolar och luftintagen fick du till galant Janne
Gigabyte
Tack pojkar :d
Japp det är vanlig herderlig Tamyia tejp som jag skurit i lämpliga storlekar
Japp det är vanlig herderlig Tamyia tejp som jag skurit i lämpliga storlekar
Janne.S- Moderator
Helsnygga stolar! Gillar det enkla men effektiva detaljeringen. Så snyggt och ännu snyggare lär det bli med färg på.
/Markus
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Tack Markus
Jag har grundat allt nu.....imorgon blir det lite färg
Jag har grundat allt nu.....imorgon blir det lite färg
Janne.S- Moderator
Goa grejor det där Janne. Ruskigt snygga stolar redan innan färgen, fläkten blir nog fin målad.
Caverö
En liten uppdatering idag åxå...
Har mest sysslat med målning idag
Dock började jag igår kväll med att grunda delarna med svart
Och idag målade jag med den övergripande cockpit färgen, jag blandade Humbrol 124 med lite vitt för att få det ljusare....lyckades hyfsat väl, blev väl en aning för ljus men med lite washer å grejer på så blir det nog bra ändå
So today I painted the cockpit color, I used Humbrol 124 and added some white to brighten it up a bit....I think it´s decently close to the cockpit color of the albatros.
Katapluttisarna fick lite dom med...
När det torkat så började jag med detaljmålandet av sätena. nackstödet e matt svart och dynorna är HUm 28, bältena e hum 66 å hum 71.
Handtagen e i hum 19...jag väntar med allt som ska målas silver tills efter vädringsprocessen är klar.
Så då börjar åtminstone sätena komma till liv...få se hur det går med resten visar sig senare i veckan
Limma lugnt!
Har mest sysslat med målning idag
Dock började jag igår kväll med att grunda delarna med svart
Och idag målade jag med den övergripande cockpit färgen, jag blandade Humbrol 124 med lite vitt för att få det ljusare....lyckades hyfsat väl, blev väl en aning för ljus men med lite washer å grejer på så blir det nog bra ändå
So today I painted the cockpit color, I used Humbrol 124 and added some white to brighten it up a bit....I think it´s decently close to the cockpit color of the albatros.
Katapluttisarna fick lite dom med...
När det torkat så började jag med detaljmålandet av sätena. nackstödet e matt svart och dynorna är HUm 28, bältena e hum 66 å hum 71.
Handtagen e i hum 19...jag väntar med allt som ska målas silver tills efter vädringsprocessen är klar.
Så då börjar åtminstone sätena komma till liv...få se hur det går med resten visar sig senare i veckan
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Ser riktigt bra ut Janne !
Jocke
Jocke
JOooCKE
Tack Jocke
börjar hända lite saker nu
börjar hända lite saker nu
Janne.S- Moderator
MYCKET snygga stolar, du får verkligen till dina detaljer så fint Janne
Gigabyte
Snyggt Janne! Instämmer med Giga!
Håkan
Håkan
Tycker om detaljer ju
@Caverö
Vad är det som skrämmer dig, Mattias min vän?
@Caverö
Vad är det som skrämmer dig, Mattias min vän?
Janne.S- Moderator
Att man kan förvandla tejp på detta vis. Snyggebygge då!!!!
Caverö
En liten uppdatering äntligen!
Jag bestämde mig för att detaljera cockpiten lite mer:D
Eftersom jag inte har något cockpitset till den här så var det bara att plocka fram koppartråden, spacklet och annat som kunde behövas!
Jag gjorde ett par "remove before flight" trianlgar som sattes fast i huvudstödet och lite koppartrådar här och där. Jag la även till ett fallskärmspack uppe på huvudstödet.
Jag gjorde den av hushållspapper som jag doppade i en liten mixtur av thinner och spackel. lite remmar av papper och så gjorde jag 4 spännen av koppartråd.
Ett till litet handtag hamnade på högersidan av stolen
Lite detaljmålande...
När det var klart så blanklackades stolarna i väntan på lite wash å torrborstning
Medan johnsonet härdade så målade jag fläktfronten.
jag grundade den Alclad grey primer och sedan ett lager honey primer uppepå åxå. Jag har inge vidare referenser över hur luftkanalerna ser ut så jag gissar på att de ser ut som andra öststats maskiner,
metallrent med en anti korrosionsbeläggning på.
Alclad Pale Burnt metal ger en liknande gulaktig ton som den behandlade metallen kan ha
Det var det för den här gången
Limma lugnt!
Jag bestämde mig för att detaljera cockpiten lite mer:D
Eftersom jag inte har något cockpitset till den här så var det bara att plocka fram koppartråden, spacklet och annat som kunde behövas!
Jag gjorde ett par "remove before flight" trianlgar som sattes fast i huvudstödet och lite koppartrådar här och där. Jag la även till ett fallskärmspack uppe på huvudstödet.
Jag gjorde den av hushållspapper som jag doppade i en liten mixtur av thinner och spackel. lite remmar av papper och så gjorde jag 4 spännen av koppartråd.
Ett till litet handtag hamnade på högersidan av stolen
Lite detaljmålande...
När det var klart så blanklackades stolarna i väntan på lite wash å torrborstning
Medan johnsonet härdade så målade jag fläktfronten.
jag grundade den Alclad grey primer och sedan ett lager honey primer uppepå åxå. Jag har inge vidare referenser över hur luftkanalerna ser ut så jag gissar på att de ser ut som andra öststats maskiner,
metallrent med en anti korrosionsbeläggning på.
Alclad Pale Burnt metal ger en liknande gulaktig ton som den behandlade metallen kan ha
Det var det för den här gången
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sida 1 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet