IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

+8
Martin Bo
Gigabyte
Tobias
linusorn
cas
Matt_Public
Azgaron
frznlogic
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic mån sep 14 2015, 22:47

En endaste bild på den här maskinen tagen än så länge... Jag kände att jag behövde lite mer mellanspel och vill dessutom testa nya vallejo metallic färger ☺. Det blev italeris f86e, den har alltid lockat mig lite, vacker maskin helt enkelt. 50 talet producerade massor av roliga amerikanska maskiner.

Har spenderat max någon vecka på den här, det har gått fort fort, men ser bra ut tycker jag ändå... Passformen och gjutskägg sisådär,men det går ihop 😉.

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Egpoif


frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Azgaron mån sep 14 2015, 23:58

Ser snyggt ut!
Visst gjorde de en massa läckra kärror! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Matt_Public tis sep 15 2015, 07:41

Snygg liten Sabrejet, det där. cyclops

Små intermezzon livar alltid upp. Gör man dessutom tillräckligt många så känns ursprungsprojektet splitter nytt till sist. Nackdelarna är ifall man hinner utvecklas så pass mycket att det, vid återkomsten, inte längre känns lönt att ägna tid åt ett sådant amatörarbete. Eller att en supermodell lanseras som vida överträffar det gamla eländet.

Har jag hört. Laughing


Senast ändrad av Matt_Public den tis sep 15 2015, 07:54, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av cas tis sep 15 2015, 07:52

Matt_Public skrev:
Små intermezzon livar alltid upp. Gör man dessutom tillräckligt många så känns ursprungsprojektet splitter nytt till sist. Enda nackdelen är ifall man hinner utvecklas så pass mycket att det, vid återkomsten, inte längre känns lönt att ägna tid åt ett sådant amatörarbete.

Har jag hört. Laughing
Känns inte alls bekant det där Embarassed

Med det sagt, kul med en Sabre till!
Skall bli mycket intressant och se hur det går med Vallejo-färgerna.
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic fre sep 18 2015, 08:12

Färgen fick visst vänta lite, delvis försökte jag dra nya panellinjer i spacklet och det blev inte alls vackert... Snarare fult som stryk. Hur gör man bäst för att dra panellinjer i spackel? Har använt ett panellinje verktyg just nu, det funkar kanon i plasten, men gräververkligen diken i spacklet och smular kanten...

Drog ett tunnt lager primer därefter för att få fram skavanker osv. Och lite mer spackel igen...

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 2vwzonq

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 29awmm0

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 2wdrsqs

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 16gfom9

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av linusorn fre sep 18 2015, 10:18

Det bästa när man ska dra nya panellinjer i spackel är att inte använda spackel. Spackla med superlim så får du snygga panellinjer. Själv har jag kastat spacklat och spacklar enbart med superlim.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic fre sep 18 2015, 11:02

Kan man få superlim att bygga så mycket på höjden?

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Matt_Public fre sep 18 2015, 11:21

Härdat spackel gör man som sagt klokast att inte rista i.

Har haft viss framgång med att dra en passar-nål över ytan medan spacklet ännu är någorlunda mjukt. Dymo-tejp (med skyddsplasten kvar) eller en böjlig linjal rekommenderas för räta linjer. I vissa fall har jag bara ritat dit linjen med blyerts efter att det härdade spacklet slipats.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic fre sep 18 2015, 11:39

Stort tack för inlägg ☺. Blir nog till att spackla om och fixa lite ☺

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Tobias fre sep 18 2015, 12:22

Ah, trixigt det där med spacklet.. Men hur är det med superlim - blir inte det hårdare än plast och är svart att slipa ner om det behövs? :/

Kärran ser ut att bli fin iaf. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Matt_Public fre sep 18 2015, 12:26

Tobias skrev:Men hur är det med superlim - blir inte det hårdare än plast och är svårt att slipa ner om det behövs? :/
Beror väl på härdningstiden? scratch

Kör med Plasti-Zap själv, och där är det aldrig några problem (oavsett torktid).
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Tobias fre sep 18 2015, 12:30

Haha, säkert.. Jag har sannerligen ingen aning! clown Trodde den blev hård direkt.. Embarassed (Som flickan sa..)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic fre sep 18 2015, 12:31

@Tobias, lite det jag funderade på också, men med fina sandpapper så går det nog bra... hoppas jag Wink.

Jag läste på lite och ipmsstockholm hade grymma tips som vanligt. Inte exakt mitt problem, men passar på att länka ifall någon annan är nyfiken. Ger lite ledtrådar till hur man bör arbeta med spackel, exakt det Matt_Public skrev ovan egentligen, arbeta med spacklet medans det inte härdat färdigt.

http://www.ipmsstockholm.org/magazine/1999/11/stuff_eng_tech_scribing.htm

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic mån sep 21 2015, 23:08

Jag tröttnade litegrann på slipandet, trodde jag hade fått till det platt nog... Ahemm, icke då 😁. Oavsett, drog på lite preshade och sen vallejo metal color för att se hur det blir. Oj vad fint, alla fel smackar en i ansiktet efter det 😇. Minsta lilla repa förstoras upp till massiva proportioner. Det sagt, färgen är fantastisk! På bild ser det bättre ut än i verkligheten, men här kommer lite bilder. Jag ska väl säga att jag verkligen försökt fånga felen med de här bilderna, så jobbet i övrigt är jag ganska nöjd med, ska bara lägga något tunt lager till för att täcka ett par ställen. Preshade känns ganska lönlöst tyvärr, den försvann totalt under aluminium färgen.

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 9az21j

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Mvks9l

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Epg6it

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 24whhr6

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 11qr8dj

Nästa steg blir till att måla lite olika nyanser på lite paneler osv.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic mån sep 21 2015, 23:11

En till bild, glömde den.

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 K96cyv

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Azgaron mån sep 21 2015, 23:43

Metallfärg är väldigt avslöjande, som sagt, och som synes.
Också svårt med preshade, även om jag tycker mig kunna ana den på några ställen.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Gigabyte tis sep 22 2015, 10:17

Med ditt utgångs läge så har fått den fin tycker jag, lätt att stirra sig blir på på små fel  Very Happy

+Säger som Håkan  den färgen är verkligen inte förlåtande ,, jag försökte mig på en Mig 15 bis i högblank silver ,, alla små mini skavanker stod ut som utropstecken och då var den en i skala 1/32 och med hyfsad passform !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av cas tis sep 22 2015, 12:25

Ah, där kom färgtestet!
Det verkar ju lovande om inte annat...men det är ingen lek alls med metallfinish!
Snacka om att varje skavank hoppar fram Embarassed

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Martin Bo tis sep 22 2015, 13:34

Det blir ju riktigt bra!
Ett tips är att "grunda" med blank svart. Testade själv Vallejo Metal Colour på en liten del både med och utan blank svart.

Mvh

Martin
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic tis sep 22 2015, 18:27

Tack Håkan, giga och Cas ☺. Jo, det var verkligen inte helt lätt att få tillräckligt bra finish, nu vet jag iallafall vad som krävs kanske i framtiden 😇. Skönt med en enkel modell i alla fall!

Martin, tack för tipset, jag ska måla om extratankarna och testa det du skriver med svart färg! Dum fråga, hur gör man blank färg av vallejo svart matt färg, blank medium? Eller måste man dra varnish efter?

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic tis sep 22 2015, 18:41

Jag passar på att svara min egen fråga, blanda i ett par droppar så blir färgerna matta, gloss, osv. Jag har aldrig använt gloss/matt medium innan så får bli ett litet försök där också ☺

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic ons sep 23 2015, 22:53

Målade om tankarna med svart under och därefter aluminium på, gjorde tyvärr inte jättestor skillnad tyckte jag i finish. För tjocka lager perhaps?

Iaf, maskade en massa och fick för mig att måla olika paneler i lite andra toner, blandade aluminium med lite steel. Jag gjorde livet lätt för mig själv och tog egentligen så fyrkantiga saker som möjligt som var lätta att maska. Satan i gatan vad liv modellen fick med en gång! 😇

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 24fz2wl

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 168bcdu

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 2lnycyh

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 2rgj3q0

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Janne.S ons sep 23 2015, 23:11

Mycket Sabres nu förtiden....
Snygga schatteringar Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Matt_Public tor sep 24 2015, 06:36

Janne.S skrev:Många Sabres nuförtiden...
Gruppbygge? What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic tor sep 24 2015, 06:50

Inofficiellt gruppbygge ☺

Tack janne!

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet