IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

+8
Martin Bo
Gigabyte
Tobias
linusorn
cas
Matt_Public
Azgaron
frznlogic
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Matt_Public tis okt 13 2015, 21:42

Hajkäft? Nice! cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Janne.S ons okt 14 2015, 08:52

Hehe..har du att göra en stund Very Happy Men en phantom e det inte......där har du stenciler!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av cas tor okt 15 2015, 07:44

Jojo, det där kommer bli nåt det!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Stefan E tor okt 15 2015, 17:09

Det här blir riktigt snyggt!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic tor okt 15 2015, 23:25

Oj tack alla! 

Det blev tvärstopp häromdagen och jag hann bara få på ett par dekaler, sen har det varit några dagar med annat helt enkelt. Iaf, kom igång idag igen. Alla större dekaler på plats, härnäst stenciler! 

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 2cxi9mp

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 2w5t8c5

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 5x7sat

Tyvärr så stämmer inte riktigt proportionerna på ritningen mot verkligheten så det blir lite chansning på exakt dekal placering... I can live with it 😁

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Azgaron tor okt 15 2015, 23:49

Tjusigt med dekaler på! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Matt_Public fre okt 16 2015, 06:32

Uj, vad glad den blev! Very Happy

Rena solskens-gäddan, alltså.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av cas fre okt 16 2015, 13:02

Gla och go filur den där!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic fre okt 16 2015, 23:12

Hmm ja onödigt glad 😀. Undrar om jag fick rätt på den där munnen verkligen men jag antar det 😉. 

Stenciler stenciler stenciler... Sååå mycket stenciler! Började på översidan för att få den skissen avklarad och gav mig på sidorna för att inte smocka för mycket på vingarna. Oavsett, resultat! 

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Dwf34k

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 2jdumu

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 O9h7k3

Började kryssa för vilka som är ditsatta för att hålla ordning... Phuh 

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 2w1y638

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Matt_Public lör okt 17 2015, 07:07

Du har mitt djupa deltagande. Stenciler är små självhäftande odjur.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av cas lör okt 17 2015, 08:38

Stenciler är ett elände, men det höjer klassen på kärran rätt långt!
Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 1288785663

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Stefan E lör okt 17 2015, 09:27

Stencilerna är det som gör´et!   cheers

Jag måste vara lite konstig, men jag gillar alla dessa små stenciler!  What a Face drunken

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic lör okt 17 2015, 09:41

Stefan E skrev:Stencilerna är det som gör´et!   cheers

Jag måste vara lite konstig, men jag gillar alla dessa små stenciler!  What a Face drunken

Stefan  sunny
Lite terapi om inte annat 😁. Men jo det är ganska mysigt att hålla på med, men det var ju tänkt att vara ett snabbt bygge 😉

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Azgaron lör okt 17 2015, 11:13

Ser snyggt ut! Ser ju ut att vara en del stenciler på den kärran!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic lör okt 17 2015, 23:42

Hah! Hälften av Stencilerna skulle inte på verkar det som. Så jag är färdig nu, skönt. 

Vill också nämna, jag är väldigt fundersam över hur korrekt den här modellen är, panellinjerna går inte alls samma mellan 4 plans skisserna och den faktiska modellen. Inte någonstans nästan... Man borde med andra ord antagligen spacklat hela modellen med viss sannolikhet och gjort om alltihop. Vissa dekaler tex är gjordagjorda för att sitta över /på olika tanklock och luckor tex, men luckorna finns inte där. Skit samma jag har satt dit dem ändå, om inte annat ser det kul ut med extra stenciler 😉. 

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 2yzc2ag

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Xax7hx

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Azgaron sön okt 18 2015, 14:27

Ser snyggt ut! Knepigt att det stämmer så illa, men kanske inte helt ovanligt.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av cas sön okt 18 2015, 19:18

Men det blir ju rackarns fräsigt på det viset!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic mån okt 26 2015, 07:47

Jämmer och elände! Skulle vädra lite och gnuggade bort överflöd av wash när följande hände 

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 2mg5i1e

Jaja ingen fara på taket, bara att maska panelen och måla om..... Trodde jag... 

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Nbrk48

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 25g44d3

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Kdphjs

Kanske inte är helt uppenbart, men klibbisarna följde visst med tejpen 😇. Får med andra ord bli en välvädrad maskin trots allt... Tänkte försöka göra en sparsam vädring annars.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av cas mån okt 26 2015, 08:36

Usch, det var inte det minsta roligt...det är sånt här jag är rädd för när man maskar över dekaler.
Man kanske måste tavvla på tejpen tills nästan allt klister är borta?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic mån okt 26 2015, 08:48

Jag använde bara gamla tejp bitar (brukar spara på ett gäng för just sådana där tillfällen när man är nervös för konsekvenserna.... Men jaja). Jag köpte på mig en rulle plast med tejp kant från tamiya för ett tag sedan, kunde ha varit en bra idé igår... ☺

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Matt_Public mån okt 26 2015, 08:50

cas skrev:Man kanske måste tavvla på tejpen tills nästan allt klister är borta?
Skulle ärligt talat inte rekommendera det heller.

Lägg papper mellan tejp och dekal, eller en remsa upp-och-nervänd tejp. Det bästa är att aldrig låta något vidhäftande röra dekalerna. Ibland är en dekal stört omöjlig att riva bort, ens med starkt vidhäftande tejp, och ibland är en ynka Post-it® allt som behövs för att den ska åka all världens väg. Det hela verkar vara högst avhängigt vad som lämpar sig absolut sämst för byggaren.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic mån okt 26 2015, 08:55

Matt_Public skrev:
cas skrev:Man kanske måste tavvla på tejpen tills nästan allt klister är borta?
Skulle ärligt talat inte rekommendera det heller.

Lägg papper mellan tejp och dekal, eller en remsa upp-och-nervänd tejp. Det bästa är att aldrig låta något vidhäftande röra dekalerna. Ibland är en dekal stört omöjlig att riva bort, ens med starkt vidhäftande tejp, och ibland är en ynka Post-it® allt som behövs för att den ska åka all världens väg. Det hela verkar vara högst avhängigt vad som lämpar sig absolut sämst för byggaren.

Hahaha amen på det! En dekal hade flyttat på sig så jag bestämde mig för att ta bort den när nu ändå en massa dekaler gått sönder.... Icke! Gick inte hur jag än försökte 😁

Iaf, stort tack för tipset med något emellan. Skall komma ihåg det nästa gång 😉

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Matt_Public mån okt 26 2015, 09:15

frznlogic skrev:[...] stort tack för tipset med något emellan.
Varsågod!

När jag tänker närmare på saken så vore det kanske god praxis att, inför dekal-appliceringen, låta fotokopiera dekal-arket i syfte att lätt kunna åstadkomma lagom stora mellanlägg (vid behov). Att jag inte har kommit på det förrns nu är en gåta.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Stefan E mån okt 26 2015, 11:15

Matt_Public skrev:
frznlogic skrev:[...] stort tack för tipset med något emellan.
Varsågod!

När jag tänker närmare på saken så vore det kanske god praxis att, inför dekal-appliceringen, låta fotokopiera dekal-arket i syfte att lätt kunna åstadkomma lagom stora mellanlägg (vid behov). Att jag inte har kommit på det förrns nu är en gåta.

Aouch, det där ser inte kul ut....

Jag maskar ALDRIG över dekaler av exakt samma skäl som Matt, det är ett säkert sätt att få problem!

Jag brukar klippa till en bit av en post-it lapp (delen UTAN klister) och tejpa lappen över dekalen.

Att göra masker på det sättet som Matt tipsar om har jag aldrig tänkt på, Tack för det!

En sak jag märkt är att dekaler fäster sämre än vanligt på silverfärg, det behövs en lackyta av något slag.
Alclad Aqua Clear gloss funkar perfekt på metall-ytor (ändrar inte "metall-känslan" alls) och det är en Akryl-baserad lack.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av frznlogic mån okt 26 2015, 11:47

Stefan E skrev:

En sak jag märkt är att dekaler fäster sämre än vanligt på silverfärg, det behövs en lackyta av något slag.
Alclad Aqua Clear gloss funkar perfekt på metall-ytor (ändrar inte "metall-känslan" alls) och det är en Akryl-baserad lack.

Stefan  sunny

Intressant observation. Det här är första gången med metall och ja.... Du kan ha rätt. Jag hade future på iofs... Men en sak jag tänkte på efter ditt inlägg å var att jag struntade i dekal medium på de märken som släppt...

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2 - Sida 3 Empty Sv: Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet