ESCI 1/48 NA F-100D Super Sabre, aka Mellanspel nr 3
+11
Caverö
Agensjö
Janne.S
Stefan E
Erik
TommyKillander
Azgaron
Marlin
cas
Matt_Public
frznlogic
15 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
ESCI 1/48 NA F-100D Super Sabre, aka Mellanspel nr 3
So, det blev ett till mellanspel, det här är det sista... I promise ... Sen är det back till wurgers tror jag
Jag började för drygt 2-3 veckor sedan, själva byggandet har gått av bara fan, själva slipandet och och därefter gick lååångsamt . Jag passar på att träna mig lite på att spackla/slipa helt enkelt, efter missnöjet från min egen sida med just den finishen på F-86'an, så vill jag försöka få ordning på det...
So, här är bilder på nuvarande stadie av bygget:
Jag provade äntligen Vallejo Surface Primer på spraybomb och blev inte jättesams med den... jävlar vad färg det kommer ur den! Här är resultatet:
Bomben:
Jag började för drygt 2-3 veckor sedan, själva byggandet har gått av bara fan, själva slipandet och och därefter gick lååångsamt . Jag passar på att träna mig lite på att spackla/slipa helt enkelt, efter missnöjet från min egen sida med just den finishen på F-86'an, så vill jag försöka få ordning på det...
So, här är bilder på nuvarande stadie av bygget:
Jag provade äntligen Vallejo Surface Primer på spraybomb och blev inte jättesams med den... jävlar vad färg det kommer ur den! Här är resultatet:
Bomben:
frznlogic
Sv: ESCI 1/48 NA F-100D Super Sabre, aka Mellanspel nr 3
Aah, The Hun!
Rejäl jämrans last dessutom. Bra där!
Rejäl jämrans last dessutom. Bra där!
Matt_Public- Master of DNF
Hunner så här på morgonkvisten!
Schysst!
Slicks, CBU:er, napalmkanistrar och bränsletankar!? Det här kommer bli smaskens!
Schysst!
Slicks, CBU:er, napalmkanistrar och bränsletankar!? Det här kommer bli smaskens!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Åh, Nostalgi-flashback.
Den där byggde jag för väldigt länge sedan.
Escis F-100 och Viggen lyckades jag kapa åt mig vid någon födelsedag i de lägre tonåren.
Följer detta med spänning.
Blir det SEA-camo eller plåtrent?
/Bosse
Den där byggde jag för väldigt länge sedan.
Escis F-100 och Viggen lyckades jag kapa åt mig vid någon födelsedag i de lägre tonåren.
Följer detta med spänning.
Blir det SEA-camo eller plåtrent?
/Bosse
Marlin
Haha tack alles! Jo roligt känns det, man får lite perspektiv på nya vs gamla modeller.... Höjda panellinjer vs sänkta, passform, passningspinnar ... Sååå mycket spackel 😁.
Från början tänkte jag mig en plåtrent men så kollade jag in de danska maskinerna och camouflage.... Oooj så roliga de set ut med vädringen 😇😁. Det lutar åt något sånt här tänker jag
Från början tänkte jag mig en plåtrent men så kollade jag in de danska maskinerna och camouflage.... Oooj så roliga de set ut med vädringen 😇😁. Det lutar åt något sånt här tänker jag
frznlogic
En Dansk.
Ja då har du lite att göra.
De går ju att vädra hur mycket som helst.
/Bosse
Ja då har du lite att göra.
De går ju att vädra hur mycket som helst.
/Bosse
Marlin
Dra på trissor!
Det där var det schletnaste på den här sidan Rolling Stones!
Det där var det schletnaste på den här sidan Rolling Stones!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Haha exakt. Ett tips är att googla på f-100 super Sabre. Dom var helt ruggigt slitna ofta. EBK brände tydligen igenom färgen på bakdelen väldigt snabbt och i övrigt verkar färgen ofta bleknat mycket hårt med kraftiga panellinjer.... Kommer bli roligt det här 😁
frznlogic
cas skrev:Det där var det schletnaste på den här sidan Rolling Stones!
Med primer på spraybomb tvingar vi dansken på knä.
Snyggt jobbat! Kan nog bli en intressant variant!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Bra start med både spackel och spraybomb, det kommer bli kanoners med allt tingeltangel under vingarna.
Lycka till!
Tommy
Lycka till!
Tommy
TommyKillander
Tackar alles, det värmer ☺. Jag har fortsatt slipa lite idag, inget som syns jättemycket... Återkommer med bilder imorgon tror jag ☺
frznlogic
Målade loss idag. Lite metall för chipping, hårspray, rost på bakdelen i ett gäng olika färger... Är inte helt säker hur jag ska fixa den där baken men det löser sig 😊.
Härnäst massa fin pre shade.
Härnäst massa fin pre shade.
frznlogic
Nu tar han minsann i från tårna! Spännande.
Hohohoho! Lysande tilltag och allt sånt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Spännande och bra start! Har också fått feeling för att bygga en supersabel just på grund av den där inbjudande baken, ska bli intressant att se hur du löser det!
Erik
Tack alla ☺
Erik, mitt enda egentliga tips isf är att köra på någon av de andra tillverkarna som finns. Tydligen är monogram bäst följt av trumpeter och slutligen esci ganska långt efter. Då verkar de flesta inte ha testat att bygga dem, och esci maskinen var definitivt inte perfekt i passformen....
Det sagt, bygget gick snabbt iom att jag struntade nästan helt i cockpit och insida.
Erik, mitt enda egentliga tips isf är att köra på någon av de andra tillverkarna som finns. Tydligen är monogram bäst följt av trumpeter och slutligen esci ganska långt efter. Då verkar de flesta inte ha testat att bygga dem, och esci maskinen var definitivt inte perfekt i passformen....
Det sagt, bygget gick snabbt iom att jag struntade nästan helt i cockpit och insida.
frznlogic
frznlogic skrev: r... Är inte helt säker hur jag ska fixa den där baken men det löser sig 😊.
Lite chipping på den så e´ saken biff!
Detta blir riktigt bra tror jag
Tommy
TommyKillander
På't igen!
Massor av pre-shading pålagt. Tyvärr har jag verkligen vansinnigt svårt att måla med vallejos svarta färg hur mycket jag än övar och provar. Jaja, det kommer ju bara synas "litegrann" och dessutom vara väldigt blotchy så
Lite bilder.
Massor av pre-shading pålagt. Tyvärr har jag verkligen vansinnigt svårt att måla med vallejos svarta färg hur mycket jag än övar och provar. Jaja, det kommer ju bara synas "litegrann" och dessutom vara väldigt blotchy så
Lite bilder.
frznlogic
Hårda bud i Mellerud!
Har alltid varit svag för helhjärtad pre-shade.
Har alltid varit svag för helhjärtad pre-shade.
Rejäl pre-shade!
Blir kanoners det här!
Stefan
Blir kanoners det här!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Kors då, det var mycket för-skuggning det.
Skall bli mycket spännande att se fortsättningen
Skall bli mycket spännande att se fortsättningen
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Usch pre shade blev inte som jag tänkte mig inte heller rosten där bak... Gah! Det är åt rätt håll men... Ja ja, jag vet jag brukar gnälla på mig själv, men jag blev inte nöjd på riktigt nu!
Finishen är grymt imho, men för breda pre shade, och för smala rostband där bak, jo just ja, fel färg dessutom. Det här är vad som stod i lådan, men den blekte mycket blåare/grönare tror jag... Enligt bilder jag kan hitta på nätet iaf ... Bilder
Finishen är grymt imho, men för breda pre shade, och för smala rostband där bak, jo just ja, fel färg dessutom. Det här är vad som stod i lådan, men den blekte mycket blåare/grönare tror jag... Enligt bilder jag kan hitta på nätet iaf ... Bilder
frznlogic
Kroppen och vingarna ser rätt bra ut, men rostbanden tycker jag är lite för markerade.
Går dom att mjuka upp på nåt vis i kombination med en hel drös olika färger?
Går dom att mjuka upp på nåt vis i kombination med en hel drös olika färger?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mmm...är nog med Christer där, det är ypperligt att ta till pigment för lite blå, lila och gula nyanser i den brända metallen.
Målningen ser annars bra ut, kanse ska postshejda lite för att få den där urlakade effekten i färgen.
Målningen ser annars bra ut, kanse ska postshejda lite för att få den där urlakade effekten i färgen.
Janne.S- Moderator
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
» N.A. F-100D Super Sabre, Trumpeter 1/32
» AV-8A (Esci, 1/72)
» Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2
» N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
» N.A. F-100D Super Sabre, Trumpeter 1/32
» AV-8A (Esci, 1/72)
» Italeri F-86E Sabre, mellanspel nummer 2
» N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48