Revell J-35J Draken, 1/72
+12
glimturen
Gigabyte
Mal
Erik
Stefan E
Marlin
cas
Janne.S
Azgaron
Björn Eriksson
Matt_Public
TommyKillander
16 posters
Sida 1 av 9
Sida 1 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Revell J-35J Draken, 1/72
Nämen nu är det dax för lite mer svenskt igen, eller hur?
Denna gången tänkte jag ge mig på en riktig gammal klassiker... Ett av de snyggaste planen som finns
Jag snubblade över detta kitet på nätet och efter lite research så visade det sig att det rörde sig om en rebox av plast från Hasegawas verktyg så jag slog till. Detaljerna ser väldigt fina ut. Enda problemet tycker jag är den vita plasten som gör det svårt att se detaljer under starkt ljus.
Kitet har helt klart potential. Jag har bullat upp med ganska mycket extra-godis och mer är på väg in - bl.a. målningsmasker, utblås och hjulhus. Förhoppningsvis dyker detta upp nästa vecka.
Jag bestämde mig för att investera i lite extrautrustning när jag såg allt lull-lull i cockpit... Plasten saknar mycket detaljer i hjulhus och utblås.
Jag har funderat mycket över kamoflage och det lutar åt grå/silver undersida och blå/grön ovansida.
Okey...
Jag har börjat lite smått med cockpiten idag och karvat bort plast för att förbereda för fotoets och målning. Som sagt, jag har inte en susning om hur de bearbetade ytorna ser ut, men det spelar mindre roll eftersom i princip allt skall täckas med fotoets.
Tommy
Denna gången tänkte jag ge mig på en riktig gammal klassiker... Ett av de snyggaste planen som finns
Jag snubblade över detta kitet på nätet och efter lite research så visade det sig att det rörde sig om en rebox av plast från Hasegawas verktyg så jag slog till. Detaljerna ser väldigt fina ut. Enda problemet tycker jag är den vita plasten som gör det svårt att se detaljer under starkt ljus.
Kitet har helt klart potential. Jag har bullat upp med ganska mycket extra-godis och mer är på väg in - bl.a. målningsmasker, utblås och hjulhus. Förhoppningsvis dyker detta upp nästa vecka.
Jag bestämde mig för att investera i lite extrautrustning när jag såg allt lull-lull i cockpit... Plasten saknar mycket detaljer i hjulhus och utblås.
Jag har funderat mycket över kamoflage och det lutar åt grå/silver undersida och blå/grön ovansida.
Okey...
Jag har börjat lite smått med cockpiten idag och karvat bort plast för att förbereda för fotoets och målning. Som sagt, jag har inte en susning om hur de bearbetade ytorna ser ut, men det spelar mindre roll eftersom i princip allt skall täckas med fotoets.
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den ons jul 25 2018, 11:50, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Sv: Revell J-35J Draken, 1/72
Jämmer och död!
Finns det ens plats för allt detta ets på en liten 1/72-Drake? Nåja, det är en ädel strävan.
Finns det ens plats för allt detta ets på en liten 1/72-Drake? Nåja, det är en ädel strävan.
Matt_Public- Master of DNF
Spännande Tommy! skall följas!
Riktigt fin den där omboxade Hasegawa modellen.
Björn Eriksson
Har man inte jobb så skaffar man sig! Ser intressant ut med all ets!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Åh, en findrake i lilla skalan, och massa lull-lull!
Fantastiskt och härligt på en och samma gång!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public skrev:Jämmer och död!
Man blir ju lite fundersam när man ser hur smått allt är... I stort sett allt ets skall dessutom knölas ner i kontoret
...men det löser sig nog
Tommy
TommyKillander
Björn Eriksson skrev:Spännande Tommy! skall följas!
Azgaron skrev:Har man inte jobb så skaffar man sig! Ser intressant ut med all ets!
Håkan
Janne.S skrev:Wow, all out AMS! Det här blir grejer det!
cas skrev:Åh, en findrake i lilla skalan, och massa lull-lull!
Tack, detta blir nog ett riktigt roligt bygge!
Jag har övervarvat budgeten fullständigt genom att köpa NAPs bok om Draken också
Tommy
TommyKillander
Snygg start.
Och med all denna ets kan det bara bli fantastiskt i slutända.
Jag bänkar mig och inväntar fortsättningen
/Bosse
/Bosse
Marlin
Mycket ets till ett litet flygplan, härligt!
Drakenboken är väl värd investeringen!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Stefan E skrev:Mycket ets till ett litet flygplan, härligt!
Stefan
Böcker är aldrig fel - jag kommer nog köpa (*edit*) Viggen-boken också så småningom.
/Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den sön nov 01 2015, 12:05, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Hjärnsläpp som vanligt...)
TommyKillander
Hoppla!
Har suttit och funderat lite över beväpningen idag; kitet innehåller två fälltankar och 4 extra balkar (skall ej monteras enligt instruktionen), men inga vapen.
Jag står i valet och kvalet mellan:
Jag har två AIM-9L som jag enkelt kan modda till Rb24, men Rb27 är ju lite mer pyssel..... Man kanske skall slanta upp lite till och köpa ett par Rb27 också.
Tommy
Har suttit och funderat lite över beväpningen idag; kitet innehåller två fälltankar och 4 extra balkar (skall ej monteras enligt instruktionen), men inga vapen.
Jag står i valet och kvalet mellan:
- 4 x Rb24J
- 2 x Rb24J samt 2 x Rb27
Jag har två AIM-9L som jag enkelt kan modda till Rb24, men Rb27 är ju lite mer pyssel..... Man kanske skall slanta upp lite till och köpa ett par Rb27 också.
Tommy
TommyKillander
Marlin skrev:Snygg start.
/Bosse
Tack Bosse
Det är kanske bäst att sätta fart och bygga innan jag får för mig att köpa en resin-cockpit också
/Tommy
TommyKillander
Rb27 är ju lite mer Draken i känslan...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Visdom!cas skrev:Rb27 är ju lite mer Draken i känslan...
Matt_Public skrev:Visdom!cas skrev:Rb27 är ju lite mer Draken i känslan...
Make it so.... Beställt!
TommyKillander
Halloj,
Idag har det vart kontorsjobb hela dagen...
Först tyckte jag att etset hade en lite mysko ljusgrön kulör på instrumentpanelerna, men efter att jag kikat runt lite på foton så såg det faktiskt inte helt total-fel ut, så jag började med att blanda till lite XF-67 Nato Green med några droppar XF-3 Gul för att matcha IPn och baljan. Jag räknar med att färgen mörknar lite när jag förseglar den med mattlack.
r
Efter det var det dax att ge sig på knall-pallen och jag började med att måla den med ModelMaster Flat Alu Panel. Huvudkudden är målad med XF-5 Grön och sätet med XF-58 Olive Green. Ryggstödet är målat med XF-57 Buff.
Maestro tycker att man skall knöla till en platta med ets mot ryggstödet (fallskärm? får kolla upp vad som är vad när jag får min bok...) vilket jag tycker verkar vara lite svårt, så jag satsar på en bit Tamiya-tejp istället - kanske inte blir perfekt men det blir nog bättre än att 3D forma en plåtbit som är 3 x 6 mm
Efter lite stöppling av ytorna med grått så var det dax att ge sig i kast med bältena.... Tyvärr är några av bilderna lite ur fokus, men det skall noteras att varningsskyltarna på stolen är små attans bitar med ets Enda sättet som jag lyckades hantera dom var med hjälp av vaxpennan.
Katodstråleröret till radarn är målad med XF-12 JN Grey och en droppe Kristal Klear. Jag har bättringsmålat bältena med XF-19 Sky Grey och de röda handtagen med XF-7. Jag lägger på mattlack imorgon när allt har torkat ordentligt.
Den här lilla Draken blir nog en riktigt liten goding när allt är på plats....
Tommy
Idag har det vart kontorsjobb hela dagen...
Först tyckte jag att etset hade en lite mysko ljusgrön kulör på instrumentpanelerna, men efter att jag kikat runt lite på foton så såg det faktiskt inte helt total-fel ut, så jag började med att blanda till lite XF-67 Nato Green med några droppar XF-3 Gul för att matcha IPn och baljan. Jag räknar med att färgen mörknar lite när jag förseglar den med mattlack.
r
Efter det var det dax att ge sig på knall-pallen och jag började med att måla den med ModelMaster Flat Alu Panel. Huvudkudden är målad med XF-5 Grön och sätet med XF-58 Olive Green. Ryggstödet är målat med XF-57 Buff.
Maestro tycker att man skall knöla till en platta med ets mot ryggstödet (fallskärm? får kolla upp vad som är vad när jag får min bok...) vilket jag tycker verkar vara lite svårt, så jag satsar på en bit Tamiya-tejp istället - kanske inte blir perfekt men det blir nog bättre än att 3D forma en plåtbit som är 3 x 6 mm
Efter lite stöppling av ytorna med grått så var det dax att ge sig i kast med bältena.... Tyvärr är några av bilderna lite ur fokus, men det skall noteras att varningsskyltarna på stolen är små attans bitar med ets Enda sättet som jag lyckades hantera dom var med hjälp av vaxpennan.
Katodstråleröret till radarn är målad med XF-12 JN Grey och en droppe Kristal Klear. Jag har bättringsmålat bältena med XF-19 Sky Grey och de röda handtagen med XF-7. Jag lägger på mattlack imorgon när allt har torkat ordentligt.
Den här lilla Draken blir nog en riktigt liten goding när allt är på plats....
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den ons jul 25 2018, 11:54, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Ja jämmer, vilket praktpynt!
Hälften hade ju varit nog, alltså.
Matt_Public skrev:Ja jämmer, vilket praktpynt!
+1 på den alltså!
Exakt hur snyggt som helst!
cas- Vicesheriff
Det där blev grymt snyggt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Senast ändrad av TommyKillander den ons jul 25 2018, 11:55, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Nämen-jä!
Nu är det hög tid att bumpa igång den här tråden igen; och det gör man väl bäst genom att ge sig på underredet med en Dremel
Sagt och gjort; motorn ven och plastflisorna rök och kvar blev smält plast och en hel del uppstädningjobb med skalpell:
Jag kommer som sagt var langa på Aires hjulhus och deras motor och jag har börjat med hjulhusen; det är okomfortabelt mycket detaljer konstaterar jag, så målningen kommer bli en pärs - men det är försent att backa ur nu...
Inpassningen av främre hjulhuset i längds-led var lite trixit, så jag limmade dit några remsor med plasticard for att underlätta monteringen.
Som ni ser så är ju hjulhusen i original inte mycket att skriva poesi om.... ....knappt ett nödrim ens.
Jag har rensat upp och torrpassat resindetaljerna nu, men jag skall ge mig på att slipa bort alla gjutportar på hjulhusen och motordelarna imorgon.
Med lite flax kanske jag kan fira kroppsihoplimning lagom till söndag.
Tommy
Nu är det hög tid att bumpa igång den här tråden igen; och det gör man väl bäst genom att ge sig på underredet med en Dremel
Sagt och gjort; motorn ven och plastflisorna rök och kvar blev smält plast och en hel del uppstädningjobb med skalpell:
Jag kommer som sagt var langa på Aires hjulhus och deras motor och jag har börjat med hjulhusen; det är okomfortabelt mycket detaljer konstaterar jag, så målningen kommer bli en pärs - men det är försent att backa ur nu...
Inpassningen av främre hjulhuset i längds-led var lite trixit, så jag limmade dit några remsor med plasticard for att underlätta monteringen.
Som ni ser så är ju hjulhusen i original inte mycket att skriva poesi om.... ....knappt ett nödrim ens.
Jag har rensat upp och torrpassat resindetaljerna nu, men jag skall ge mig på att slipa bort alla gjutportar på hjulhusen och motordelarna imorgon.
Med lite flax kanske jag kan fira kroppsihoplimning lagom till söndag.
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den ons jul 25 2018, 11:57, ändrad totalt 2 gånger
TommyKillander
TommyKillander skrev:Med lite flax kanske jag kan fira kroppsihoplimning lagom till söndag.
En dag god som någon att fira detta fenomen, vi är beredda!
Höll på att glömma: en mycket lovande uppladdning du radat upp där!
Erik
Måhända inte just de, men...TommyKillander skrev:Som ni ser så är ju hjulhusen i original inte mycket att skriva poesi om.
*harklar sig*
Rädsla han aldrig har känt
när Dremeln den hoppar och hackar
Inte ens när det luktar bränt
en sann fulmekaniker backar
Kan vi kalla't för fusk
det som skett idag?
Nej jag vet nog allt
ett bättre förslag
Ty denne hårt prövade sate
utövar ju plastkarate!
Nu tar du i så du spricker Matt, men klockers blev det!
Och draken med resin i blir HELFINT!
Och draken med resin i blir HELFINT!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» Revell Saab 35 Draken 1/72
» 1/48 Draken
» JAS 35K Draken, Revell/Heller/Italeri 1:72 scale
» J-35 Draken Hasegawa 1/72
» J-35J Draken 1/48
» 1/48 Draken