Revell J-35J Draken, 1/72
+12
glimturen
Gigabyte
Mal
Erik
Stefan E
Marlin
cas
Janne.S
Azgaron
Björn Eriksson
Matt_Public
TommyKillander
16 posters
Sida 3 av 9
Sida 3 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: Revell J-35J Draken, 1/72
Halloj!
Efter att jag löst mina köldproblem i källaren testade jag att måla lite skedar:
Jag är ingen expert på Svenska färger men dom ser fantastiskt rätt ut tycker jag.
Den mörkblåa färger har precis den djupa blåa färgtonen med ett antydan till grönt som en gammal Draken har.... Jag jämför med en av J35orna som står på Aeroseum.
Frågetecknet är skalfaktorn, färgerna kanske behöver ljusas upp lite i skala 1/72 ?
Färgen då?
Konsistensen är betydligt tjockare än Vallejo/Tamiya och flaskan är svår att hälla ur (det blir massa spill). Jag hällde över den i en Tamiya burk (OBS flaskan innehåller mer än 10 ml). Tunnar man ut färgen något kan man använda en burk med dropp-pip kanske.
Jag tunnade ut färgen till 40% färg / 60% UMP thinner (X20A borde funka bra också). Gick jag över det så fick jag problem med att färgen inte täcker.
Färgen har ganska lång torktid och blir satinmatt i ytan.
Jag tyckte den var svår att måla med, men jag kommer någ att använda den på denna modellen eftersom den ser så bra ut. Jag får öva lite mer först...
Jag testade att blanda i några droppar Vallejo vitt och den mixades utan problem.
Tommy
Efter att jag löst mina köldproblem i källaren testade jag att måla lite skedar:
Jag är ingen expert på Svenska färger men dom ser fantastiskt rätt ut tycker jag.
Den mörkblåa färger har precis den djupa blåa färgtonen med ett antydan till grönt som en gammal Draken har.... Jag jämför med en av J35orna som står på Aeroseum.
Frågetecknet är skalfaktorn, färgerna kanske behöver ljusas upp lite i skala 1/72 ?
Färgen då?
Konsistensen är betydligt tjockare än Vallejo/Tamiya och flaskan är svår att hälla ur (det blir massa spill). Jag hällde över den i en Tamiya burk (OBS flaskan innehåller mer än 10 ml). Tunnar man ut färgen något kan man använda en burk med dropp-pip kanske.
Jag tunnade ut färgen till 40% färg / 60% UMP thinner (X20A borde funka bra också). Gick jag över det så fick jag problem med att färgen inte täcker.
Färgen har ganska lång torktid och blir satinmatt i ytan.
Jag tyckte den var svår att måla med, men jag kommer någ att använda den på denna modellen eftersom den ser så bra ut. Jag får öva lite mer först...
Jag testade att blanda i några droppar Vallejo vitt och den mixades utan problem.
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den ons jul 25 2018, 12:07, ändrad totalt 2 gånger
TommyKillander
Där där färgerna ser verkligen rätt ut.
Så om man lär sig spruta Vallejo så borde man klara av dom där med andra ord...
Var hittade du dom?
Var hittade du dom?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Där där färgerna ser verkligen rätt ut.
Var hittade du dom?
Finns på Alfa Hobby
/Tommy
TommyKillander
Damn...looks might sweet.
Sen Ja...om det där med färgen...så tänker jag ofta med mina o blandat medvetet upp dem...
Den ska bli mer urvattnad (blekare) då den mörka olivfärgen samt blåare närmar sig varandrs på avstånd....mer diffust..more greyish ljusare....
För då får du en chans med washerna då detaljer poppat ut mer .
Kör du som de är så är nästan en wash meningslös då den tillför mkt lite frmför allt de mörka färgerna...samt preshade försvinner mer...allt blir bara mörkt..
Det finns mer exotiskt förslag i detta...för jag har ajälv blivit mkt förtjust i den...
Skippa preshade ock allt....måla kärran osv...men fokusera på Postshading....det kan funger mkt mkt kalas på denna typ av färger..
Samt kontroll..
Sen Ja...om det där med färgen...så tänker jag ofta med mina o blandat medvetet upp dem...
Den ska bli mer urvattnad (blekare) då den mörka olivfärgen samt blåare närmar sig varandrs på avstånd....mer diffust..more greyish ljusare....
Kör du som de är så är nästan en wash meningslös då den tillför mkt lite frmför allt de mörka färgerna...samt preshade försvinner mer...allt blir bara mörkt..
Det finns mer exotiskt förslag i detta...för jag har ajälv blivit mkt förtjust i den...
Skippa preshade ock allt....måla kärran osv...men fokusera på Postshading....det kan funger mkt mkt kalas på denna typ av färger..
Samt kontroll..
Mal
Tillägg...
Oavsett vad du gör så är jag bomsäker på att det blir sjukt snyggt som vanligt Tommy...
Oavsett vad du gör så är jag bomsäker på att det blir sjukt snyggt som vanligt Tommy...
Mal
Mal skrev:Damn...looks might sweet.
Samt kontroll..
Det du skriver verkar vettigt tycker jag. Jag är helt inne på en "blekt" Draken med ett vädrat utseende.
Det enda som gör mig lite tveksam med denna färgen är att jag inte lyckades förtunna den och måla ett tunnt skikt. Det verkade som inte färgen atomiserades utan kom ut som droppar, så att modellen var täckte med små prickar efter första svepet. Jag målade med 0.2mm spets och ett tryck på 25-30 psi (2 bar) ganska precis. Temperaturen var 19 grader C ungefär.
Tyvärr har jag inte hittat någon information på nätet om hur man skall applicera färgen, men jag skall maila Alfa-Hobby och fråga om detta....
TommyKillander
Hur lägger sig färgen......
Knottrigt (mikro)?
Funkar det inte o spä den?
Tips.....spä färgen mkt....
Tunna lager går på vått..låt torka...kontrollera ytan..pilla bort små partiklar...nytt lager vått....pilla bort partiklar...kluttar fås bort m våååtslip...
15-20 lager senare så voila....
Kolla min corsair är jobbat m den metoden...matta förhen är semiflatt/gloss tom iom det..så helvettes lent och mkt mer felfri yta.
Om två lager..men partikel på färgen...mer jobb.....ovanstående metod...mer mkt mer jobb men betalar sig....
Testa på bit skräp ...
Tidsödande....men pays off....
Knottrigt (mikro)?
Tunna lager går på vått..låt torka...kontrollera ytan..pilla bort små partiklar...nytt lager vått....pilla bort partiklar...kluttar fås bort m våååtslip...
Kolla min corsair är jobbat m den metoden...matta förhen är semiflatt/gloss tom iom det..så helvettes lent och mkt mer felfri yta.
Om två lager..men partikel på färgen...mer jobb.....ovanstående metod...mer mkt mer jobb men betalar sig....
Testa på bit skräp ...
Mal
Läste det lilla som stod på Alfahobbys hemsida. Färgerna är Servalac Aqua-baserade?
Tufft!
Innebär det att vi kan få en autentisk färg för Servalac-draken?
Tufft!
Innebär det att vi kan få en autentisk färg för Servalac-draken?
cas- Vicesheriff
Mal skrev:Hur lägger sig färgen......
Knottrigt (mikro)?
Testa på bit skräp ...
Första lagret gick på som små fläckar; ungefär som om man sprutar med för lågt tryck.
Jag fick f.ö. ett snabbt svar från Alfa idag:
Dom skulle kolla upp mina frågor med tillverkaren.
Själva hade dom testat färgen och förtunnande då den färgen men IPA (isopropyl/isopropanol) och lade på den i tunna skikt.
Jag är lite inne på att UMP (och kanske även X20A) inte är rätt förtunning för färgen utan man skall köra med outspädd alkohol istället. Mitt problem är kanske att färgen inte var tillräckligt löst...
Jag såg att Kjell och Co sålde 1L flaskor med isopropyl, är den OK att använda tror ni ? Apoteket hade isopropanol förrut vet jag, men den var ganska dyr och jag vetr inte om dom säljer det längre...
TOmmy
TommyKillander
Det varierar mellan butikerna, men jag inhandlar från flera olika Apotek.TommyKillander skrev:Apoteket hade isopropanol förrut vet jag […] jag vet inte om dom säljer det längre.
Matt_Public- Master of DNF
Åkejj!
Det är dax att ge sig ikast med denna lilla godigen igen... Den har legat nedpackad alltför länge nu
Först lite grönt runt förarkabinen, PE jucklo med stagen från IPn till framrutans bakkant samt maskning för att måla IPn.
IPn målade jag i mörkgrått. Jag satte även dit några "lister" i målad PE på sidorna av sittbrunnen.
Kitet innehåller ett HUD-glas men det är kraftigt överdimensionerat så det fick bli den sedvanliga flisan av PET-plast från en blisterpack. Linsen till HUD projektorn målade jag med en dutt X-26 transparent orange.
Då jag målade listerna i fotoets utan primer på så flagnade färgen lite när jag drog bort maskeringstejpen, men jag tycker det ser ganska trovärdigt ut som slitage av färgen ner mot blankmetallen, så det får vara på det viset. Ibland lirar Murphy i samma lag som en själv...
Slutligen så limmade jag rutorna på pinnar för vidare badning i Johnson Klear. Jag kommer bygga den med uppfälld kanapé så det kommer bli både fotoets och målning av insidan glaset - vad gör man inte för konsten
Tommy
Det är dax att ge sig ikast med denna lilla godigen igen... Den har legat nedpackad alltför länge nu
Först lite grönt runt förarkabinen, PE jucklo med stagen från IPn till framrutans bakkant samt maskning för att måla IPn.
IPn målade jag i mörkgrått. Jag satte även dit några "lister" i målad PE på sidorna av sittbrunnen.
Kitet innehåller ett HUD-glas men det är kraftigt överdimensionerat så det fick bli den sedvanliga flisan av PET-plast från en blisterpack. Linsen till HUD projektorn målade jag med en dutt X-26 transparent orange.
Då jag målade listerna i fotoets utan primer på så flagnade färgen lite när jag drog bort maskeringstejpen, men jag tycker det ser ganska trovärdigt ut som slitage av färgen ner mot blankmetallen, så det får vara på det viset. Ibland lirar Murphy i samma lag som en själv...
Slutligen så limmade jag rutorna på pinnar för vidare badning i Johnson Klear. Jag kommer bygga den med uppfälld kanapé så det kommer bli både fotoets och målning av insidan glaset - vad gör man inte för konsten
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den ons jul 25 2018, 12:10, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : Glömde en bild)
TommyKillander
Snyggt jobbat Tommy! Blev ju bra med det ofrivilliga slitaget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Blankt och fint!
Slitaget blev ju också bra, med lite tur blir även resten av maskinen behagfullt nött.
Slitaget blev ju också bra, med lite tur blir även resten av maskinen behagfullt nött.
Nämn inte ondskan vid namn!Gigabyte skrev:PE i den skalan: trolldom und svartkonst...
Waynesworld_notworthy.gif
Jäsefyr vad det blev fint!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron skrev:Snyggt jobbat Tommy! Blev ju bra med det ofrivilliga slitaget!
Håkan
Tack Håkan!
Matt_Public skrev:Blankt och fint!
Tack Matt, det skall bli en lite lagom sleten Draken. Funderar på om jag skall våga mig på lite dekal-chipping...
Gigabyte skrev:PE i den skalan ...trolldom und svartkonst ,,,
Tack Giga!
...vad gör man inte för svart-konsten
glimturen skrev:Ett helt fantastiskt bygge! Du skämmer bort oss!
Tack Glimmis!
cas skrev:Waynesworld_notworthy.gif
Tack Christer!
Janne.S skrev:Verkligen läckert pillat med cockpit!
Tack Janne!
Tommy
TommyKillander
Senast ändrad av TommyKillander den ons jul 25 2018, 12:11, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Fint kapat! Ska bli kul att se hur du får till det!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hängande roder och Saab går ihop lika bra som Brittiska motorer och läckande olja...
Du fixar säkert det lätt med lite strategiska plastremsor med hål i...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
glimturen skrev:Spännande. Det fixar du lätt!
Azgaron skrev:Fint kapat! Ska bli kul att se hur du får till det!
Håkan
cas skrev:Hängande roder och Saab går ihop lika bra som Brittiska motorer och läckande olja...
Tack, jo jag skall nog få till något tror jag... tyvärr har det vart en körig vecka så det blir inte så mycket byggt
Tobias skrev:Mycket snyggt Draken-bygge! Härligt att följa.
Tack Tobias!
Tommy
TommyKillander
Sida 3 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» Revell Saab 35 Draken 1/72
» 1/48 Draken
» JAS 35K Draken, Revell/Heller/Italeri 1:72 scale
» J-35 Draken Hasegawa 1/72
» J-35J Draken 1/48
» 1/48 Draken
» JAS 35K Draken, Revell/Heller/Italeri 1:72 scale