Tvillingsjälar
+12
glimturen
Gigabyte
Mal
Azgaron
Exelon
TommyKillander
Marlin
Pyret
cas
Matt_Public
johan r
Stråhatt
16 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Tvillingsjälar
Ojojoj. Hade inte tänkt dra igång något mer bygge innan årsskiftet, om en vecka blir det flytt och att frakta ett halvfärdigt bygge känns vanskligt, men när denna långbenta skönhet äntligen anlände fanns det inget annat att göra än att sätta igång…
Så fort jag såg den här ganska nysläppta kanonen fick jag en dioramaidé som inte ville släppa, så jag beställde den när jag hittade den till ett bra pris. Jag tänker mig typ nutid, och pjäsen står mycket nedgången på en liten gräsig kulle, kanske med några björkar runtomkring. Den är inte förstörd, bara bortglömd, rostig och flagnad. Orangebruna toner mot sommargrön natur. Ett par figurer ska in också, men de väntar vi lite med…
Instruktionerna börjar i tvillingens business end såattsäga, men jag vill att den ska vara ordentligt integrerad i landskapet, så jag började med plattan istället. Jag tog glaset ur en liten tavelram och limmade träskivan mot ramen, och byggde sen en liten knalle med frigolit. Betongfundamentet är en enda stor, stadig bit, och snurrskivan i mitten monteras med en liten plugg från undersidan så man kan ha den rörlig om man vill.
Medan plattan torkade skakade jag lite på resten av lådan tills detta trillade ut.
Dätaljer! Och lite smärtsamt uppenbara ställen som måste slipas, om jag inte vill kunna knytas till brottsplatsen lite FÖR lätt. Knäckte laddningsmekanismen för att ge det lite skrotkänsla.
Härnäst: en till!
Så fort jag såg den här ganska nysläppta kanonen fick jag en dioramaidé som inte ville släppa, så jag beställde den när jag hittade den till ett bra pris. Jag tänker mig typ nutid, och pjäsen står mycket nedgången på en liten gräsig kulle, kanske med några björkar runtomkring. Den är inte förstörd, bara bortglömd, rostig och flagnad. Orangebruna toner mot sommargrön natur. Ett par figurer ska in också, men de väntar vi lite med…
Instruktionerna börjar i tvillingens business end såattsäga, men jag vill att den ska vara ordentligt integrerad i landskapet, så jag började med plattan istället. Jag tog glaset ur en liten tavelram och limmade träskivan mot ramen, och byggde sen en liten knalle med frigolit. Betongfundamentet är en enda stor, stadig bit, och snurrskivan i mitten monteras med en liten plugg från undersidan så man kan ha den rörlig om man vill.
Medan plattan torkade skakade jag lite på resten av lådan tills detta trillade ut.
Dätaljer! Och lite smärtsamt uppenbara ställen som måste slipas, om jag inte vill kunna knytas till brottsplatsen lite FÖR lätt. Knäckte laddningsmekanismen för att ge det lite skrotkänsla.
Härnäst: en till!
Stråhatt
Sv: Tvillingsjälar
Japp, det verkar vara vad den här kanonen är mest känd för. På Takoms facebooksida finns ett grymt diorama, nån som byggde en liten bit av tornet omkring den här modellen, ultracoolt. Men jag har läst att ett fåtal satt ute i naturen också (möjligt att de ändå var omgivna av nån sorts bunkrar förstås, men… äsch!).
Stråhatt
Bäst att skona Azgarons anseende genom att använda uttrycket "kanon-idé" innan han hittar byggtråden.
Också: vilken pang-grej!
Också: vilken pang-grej!
Matt_Public- Master of DNF
Stöddig best den där puffran
Skal bli kul att se hur detta dio:t blir.
Skal bli kul att se hur detta dio:t blir.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hehe, lite ordvitsar blir man alltid glad av Tackar!
Har byggt upp landskapet lite mer med små frigolitbitar. Gillar den här metoden mycket bättre än att karva ur ett större stycke, lättare att få ett lite naturligt böljande landskap tycker jag.
Och så vart de två. Det var intressant att (mer eller mindre) bygga samma modell två gånger, den andra kanonen blev rakare och prydligare helt igenom. Takom borde ha slängt med en tredje så man har en att öva på
Såhär ser den ut längst bak i icke skrotat tillstånd. De fula pinmärkena i rännan (kanske inte rätt term, hehe, men ni hittar dem nog ändå!) märkte jag inte förrän allt var hoplimmat, och jag vet ändå inte hur man skulle komma åt dem, så jag tror jag gör en feglösning och lägger en hylsa i den ena och täcker den andra med massor med rost!
Har byggt upp landskapet lite mer med små frigolitbitar. Gillar den här metoden mycket bättre än att karva ur ett större stycke, lättare att få ett lite naturligt böljande landskap tycker jag.
Och så vart de två. Det var intressant att (mer eller mindre) bygga samma modell två gånger, den andra kanonen blev rakare och prydligare helt igenom. Takom borde ha slängt med en tredje så man har en att öva på
Såhär ser den ut längst bak i icke skrotat tillstånd. De fula pinmärkena i rännan (kanske inte rätt term, hehe, men ni hittar dem nog ändå!) märkte jag inte förrän allt var hoplimmat, och jag vet ändå inte hur man skulle komma åt dem, så jag tror jag gör en feglösning och lägger en hylsa i den ena och täcker den andra med massor med rost!
Stråhatt
Låt gå för tredje gången gillt, men både första och andra ser funkis ut.
Också: frigolitlandet ser uppbyggligt polygonalt ut. Blir lite grafik-nostolgisk mitt i alltihop.
Också: frigolitlandet ser uppbyggligt polygonalt ut. Blir lite grafik-nostolgisk mitt i alltihop.
Grova pjäser.
Och att våga bygga dem i skrotat ner rostat skick....
Följer detta med stort intresse.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Man borde bygga samtliga modeller en två tre gånger så att den sistnämnda faktiskt blir som man har tänkt sig det från början
Frigolit-tilltaget pekar mot stordåd!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Challenge accepted!cas skrev:Man borde bygga samtliga modeller en två-tre gånger så att den sistnämnda faktiskt blir som man har tänkt sig det från början.
Tackar! Will do!Pyret skrev:Ljuvligt bygge!!! Keep em coming!
Hehe, ja det blev nästan lite Minecraft-känsla nu när du säger det! Tacktack, skönt att höra:)Matt_Public skrev:Låt gå för tredje gången gillt, men både första och andra ser funkis ut.
Äsch, har nog mer med ovana än mod att göra, vet man ännu inte hur svårt det är så saknar man självbevarelsedriften Tack!Marlin skrev:Grova pjäser.
/Bosse
Tackar, trevligt att höra!TommyKillander skrev:Spännande bygge med dubbelpuffra.. ser mycket lovande ut.
Tommy
Haha, jag börjar se poängen i den strategin, synd att det finns så många modeller man vill hinna bygga bara Stort tack!cas skrev:Man borde bygga samtliga modeller en två tre gånger så att den sistnämnda faktiskt blir som man har tänkt sig det från början
En liten uppdatering på ovannämnda tilltag. Draperade gipsbindor över alltet och strösslade på ett rejält lager med torrt gips medan det fortfarande var blött, sedan droppade jag lite mer vatten på och avslutade med ännu ett lager pulver, fast mycket tunnare. När det torkade klumpade det ihop sig och bildade lite överraskande en rätt hygglig textur på helt egen hand. Success
Stråhatt
Snyggt. Ja jag har sneglat på denna modell när den släpptes, så till frågan hur är passformen?? OM jag nu tar och skaffar den så blir det garanterat en bita av en flakturm med denna på toppen och någon liten 20,38mm pjäs nedanför. Riktigt läcker kanon!
Exelon
Kors i julkorven! Terrängtilltaget föll ju väldigt väl ut!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar tackar! Ang passformen så tycker jag den är bra för det mesta, men på vissa ställen lite för trång. Piphalvorna passar ihop perfekt om man är noga. Och världen behöver det dioramat du planerar, Exelon! Världen behöver det!
Stråhatt
Kanonspännande bygge! Ser mycket bra ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det tog lite längre tid än jag trodde att komma igång igen, men nu är nya hobbyhörnan i fungerande skick och jag firade med en ordentlig byggardag idag. Nästan färdig med kanonen, bara plattformarna som besättningen står på är kvar att sätta ihop, men det hinner jag nog inte göra innan det blir för mörkt för fotografering, så här kommer en uppdatering!
Stråhatt
Grymmt...snyggt...spännande med basen, ser fram mot se allt ta form....
Samt tänkte på en låt nu när man såg kanonerna....
Samt tänkte på en låt nu när man såg kanonerna....
Mal
Lycka är en hel byggardag!
Blir det inte besvärligt att måla alla vinklar och vrår på de där pjäserna?
Blir det inte besvärligt att måla alla vinklar och vrår på de där pjäserna?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag är CAS byggsvultna eko!cas skrev:Lycka är en hel byggardag!
Också: fördjevvla brutala pjäser.
Tackar tackar! Lite knepigt kan det nog bli med vrårna men jag hoppas att rörligheten i modellen kommer låta mig komma åt överallt. Ogillar att limma efter att jag har målat, vill få färdigt så mycket som möjligt innan jag börjar måla, ibland bakfyrar det men vi får se
Nu är konstruktionen färdig och jag tycker det här var en riktigt kul sats att bygga. För det mesta felfri passform, massor med detaljer, många rörliga delar för den som gillar det (och för den som limmar ihop för mycket innan han målar…), och lite ets på slutet som förhöjer utseendet. Kanonrören tyckte jag var svåra att få raka, och på ett fåtal ställen behövde man slipa lite för att det skulle passa ihop bra, det är väl de mindre bra sakerna jag tänkte på. Den är dyr i svenska butiker men betydligt överkomligare om man beställer från Asien (som allt från Takom, antar jag). Minirecension slut!
Här kommer ett gäng bilder. Sub-assemblies:
Walk-around:
Och för att jag inte kan låta bli att leka med den:
Nu är konstruktionen färdig och jag tycker det här var en riktigt kul sats att bygga. För det mesta felfri passform, massor med detaljer, många rörliga delar för den som gillar det (och för den som limmar ihop för mycket innan han målar…), och lite ets på slutet som förhöjer utseendet. Kanonrören tyckte jag var svåra att få raka, och på ett fåtal ställen behövde man slipa lite för att det skulle passa ihop bra, det är väl de mindre bra sakerna jag tänkte på. Den är dyr i svenska butiker men betydligt överkomligare om man beställer från Asien (som allt från Takom, antar jag). Minirecension slut!
Här kommer ett gäng bilder. Sub-assemblies:
Walk-around:
Och för att jag inte kan låta bli att leka med den:
Stråhatt
Precis som vid uppvisningar i nakenfärdighet så vet man inte riktigt vad perfektion är förrän man ser det. Ur ett grodperspektiv så förefaller bygget ha goda chanser att kunna nå hela vägen fram. Rysligt spännande!
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|