På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy
+7
Gigabyte
Caverö
merlin1953packard
Janne.S
Azgaron
johan r
MiniStuff
11 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy
Halloj allahopa!
Här sitter jag i ett rum på Stenungsunds Yacht Club (hotell) och skall egentligen försöka sova. Är på tjänsteresa. Och kunde inte låta bli att ta med mig något att pilla på när jag var borta från mitt ordinarie modellbord...
Tog med mig två stycken små lådor med modeller jag fått av min 12-åriga dotter i present och julklapp. Ett stycke amerikansk stridsvagn och ett flygplan i skala 1/72. Lagom små att packa med i packningen och inte något som kräver några avancerade verktyg etc. Tänkte jag skulle sätta ihop minst en av dem så långt att det bara kräver målning när jag kommer hem.
So without further adue I present to you lite bilder...
min tillfälliga byggplats:
tornet ihopsatt:
så här kan det gå när man har 2 starköl och en 6:a whiskey i kroppen, trodde allt hade så j-a taskig passform....
... en efter lite studerande av ritning och delar inser jag att jag vänt allting bak och fram....
och här en överblick... nu blir det godnatt för idag.
/Markus
Här sitter jag i ett rum på Stenungsunds Yacht Club (hotell) och skall egentligen försöka sova. Är på tjänsteresa. Och kunde inte låta bli att ta med mig något att pilla på när jag var borta från mitt ordinarie modellbord...
Tog med mig två stycken små lådor med modeller jag fått av min 12-åriga dotter i present och julklapp. Ett stycke amerikansk stridsvagn och ett flygplan i skala 1/72. Lagom små att packa med i packningen och inte något som kräver några avancerade verktyg etc. Tänkte jag skulle sätta ihop minst en av dem så långt att det bara kräver målning när jag kommer hem.
So without further adue I present to you lite bilder...
min tillfälliga byggplats:
tornet ihopsatt:
så här kan det gå när man har 2 starköl och en 6:a whiskey i kroppen, trodde allt hade så j-a taskig passform....
... en efter lite studerande av ritning och delar inser jag att jag vänt allting bak och fram....
och här en överblick... nu blir det godnatt för idag.
/Markus
Senast ändrad av MiniStuff den mån jul 06 2009, 01:33, ändrad totalt 1 gång
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy
Så du har tagit dig ner till Västkusten Markus
Påminner om när jag var i Malmö en vecka och bodde på ett extremt tråkigt Hotell.
Strövade på stan och hittade en Hobbyaffär. Inhandlade en liten tysk jagdpanther i 1/72 Hasegawa samt lite lim mm och satt och byggde på kvällarna.
Mina rumsgrannar undrade säkert vad det var för rävgift som jag drack och som luktade i halva hotellet men jag hade trevligt
Ser väldigt trevligt ut Markus och jag hoppas att du inte blandar ihop flaskorna
Trevlig liten vagn du pillar med. Ser fram emot fortsättningen.
// Johan
Påminner om när jag var i Malmö en vecka och bodde på ett extremt tråkigt Hotell.
Strövade på stan och hittade en Hobbyaffär. Inhandlade en liten tysk jagdpanther i 1/72 Hasegawa samt lite lim mm och satt och byggde på kvällarna.
Mina rumsgrannar undrade säkert vad det var för rävgift som jag drack och som luktade i halva hotellet men jag hade trevligt
Ser väldigt trevligt ut Markus och jag hoppas att du inte blandar ihop flaskorna
Trevlig liten vagn du pillar med. Ser fram emot fortsättningen.
// Johan
johan r
Ser bra ut så långt Markus! Ingen dum idé att ta med sig nått att bygga på hotellet!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hehehe. skönt att du kom på att det var bak å fram till sist
Intressant med ett litet res-bygge i bagaget:D
Intressant med ett litet res-bygge i bagaget:D
Janne.S- Moderator
Ja. där ser man, Markus! Ibland har de små skalorna sina fördelar! Är kanske ett framtida tema för en tråd á la "Vad tar du med dig och bygger på resan?"
merlin1953packard
Trevlig pryl du har att pyssla med på kvällarna, själv brukar jag ha med mig ngt att bygga på jobbet (rasterna) sådant som inte behöver målas innan montage.
Sådant som (bara) är tråkbygge som tar tid man inte har hemma, där vill man ju vara effektiv med i första hand målning och inte limmning.
Så tänker jag.
Sådant som (bara) är tråkbygge som tar tid man inte har hemma, där vill man ju vara effektiv med i första hand målning och inte limmning.
Så tänker jag.
Caverö
fy skit i spriten o och ta med bygget till bardisken i stället trevligt bygge att ta död på trista hotelltimar
Gigabyte
Ser bra ut Markus, kil idé att plocka med när man är i väg! Inte dumt alls faktikst!
Terje
Terje
bjork_larsson
Hur gick det Markus, fick du något mer gjort på ditt hotellrum?
// Johan
// Johan
johan r
Jo tack Johan, jag hann nästan få dit alla delar...
ska posta lite bilder senare ikväll eller imorgon, beroende på om jag inte somnar i soffan vid den första ölen här nu.
/Markus
ska posta lite bilder senare ikväll eller imorgon, beroende på om jag inte somnar i soffan vid den första ölen här nu.
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
... och visst somnade jag, nästan med ölen i hand...
men här kommer lite bilder på den färdiga lilla vagnen. Hade glömt bort att allt är så smått i denna skalan. Byggde en hel del Matchbox 1:72 eller om det var de som gjorde i 1:76 på det glada 80-talet. Allt är färdigt för grundning och målning, som förhoppningsvis kan påbörjas imorgon.
/Markus
men här kommer lite bilder på den färdiga lilla vagnen. Hade glömt bort att allt är så smått i denna skalan. Byggde en hel del Matchbox 1:72 eller om det var de som gjorde i 1:76 på det glada 80-talet. Allt är färdigt för grundning och målning, som förhoppningsvis kan påbörjas imorgon.
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Snyggt! Ska bli kul att se den målad!
Håkan
Håkan
Håller med Håkan
Se vad lite öl och lim kan åstadkomma
Se vad lite öl och lim kan åstadkomma
Janne.S- Moderator
Himla produktiv jag känner mig för tillfället - primade modellen i morse vid 07.00 innan jag drog iväg för lite jobb, målade basfärg och lite "highlight" vid 13-tiden, åkte sen iväg för lite middag med vänner och kom hem för att grunda de bedrövliga gummilarvbanden och ett par lager pledge på vagnen och torn...
nästa steg: dekaler, något jag inte pillat med på många år (inte så mycket sånt på figurer) här följer två bilder på den grundade vagnen innan dekaler - vilket får bli ett projekt för morgondagen.
/Markus
nästa steg: dekaler, något jag inte pillat med på många år (inte så mycket sånt på figurer) här följer två bilder på den grundade vagnen innan dekaler - vilket får bli ett projekt för morgondagen.
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Ser bra ut Markus! Lycka till med dekalerna!
Håkan
Håkan
Så blev den grön Tror nog inte du kommer ha några bekymmer med dekalerna
Janne.S- Moderator
En liten söting snart färdig. Det blir fitnt med lite dekaler på.
Caverö
så nu är den snart klar , ser fint ut så långt Markus
Gigabyte
Hejsan!
Kul bygge av en liten trevlig vagn!
Limma Lungt!
Stefan
Kul bygge av en liten trevlig vagn!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tackar allahopa!
... visst blev det trubbel med dekalerna... de försvann innan jag hann börja med dem
så jag jobbar på att lösa det medelst handmålning alternativt spruta med mall... är ingen rocket-science som ska på i dekalväg, ett par stjärnor och lite "text" så smått att det mest liknar vitt kludd
/Markus
... visst blev det trubbel med dekalerna... de försvann innan jag hann börja med dem
så jag jobbar på att lösa det medelst handmålning alternativt spruta med mall... är ingen rocket-science som ska på i dekalväg, ett par stjärnor och lite "text" så smått att det mest liknar vitt kludd
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Hehehe...räcker med ett par rafflande slagord så blir det bra
Za Stalino, Za Rodina eller liknande ;P
Za Stalino, Za Rodina eller liknande ;P
Janne.S- Moderator
Hallå alla kära modellvänner!
Tänkte bara skriva att jag inte har somnat ifrån allt byggande, har bara haft det fullt upp med vardagen = har haft ett par hetsiga fyllda dagar med skolavslutning och framför allt en son som tagit studenten med allt vad det innebär.
<-- mycket stolt fader
vardagen kommer nu tillbaka och jag hinner med lite byggande/målande då och då
/Markus
Tänkte bara skriva att jag inte har somnat ifrån allt byggande, har bara haft det fullt upp med vardagen = har haft ett par hetsiga fyllda dagar med skolavslutning och framför allt en son som tagit studenten med allt vad det innebär.
<-- mycket stolt fader
vardagen kommer nu tillbaka och jag hinner med lite byggande/målande då och då
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Lite bilduppdatering på vad jag har hunnit med under veckan, blåst "dekaler", lagt en första wash, lager på lager med glaze/filter, lite handgjord highlight, fler lager med glaze/filter, lite pinwash. Kommer nog inte göra denna speciellt chippad/nedsmutsad, tänker mig en ganska nykommen vagn till Korea, Vietnam eller Italien -43 med bara lite vägdamm och ngn mindre rostfläck vid hjulen kanske.
Vad tror ni?
/Markus
Vad tror ni?
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
En snygg liten kärra det där, hoppas du fixar till det lilla sista. Skall du måla titthålen i kupolen,hur isåfall?
Den är väl ganska liten den där va? Liten och tuff.
Den är väl ganska liten den där va? Liten och tuff.
Caverö
Den ser skinande ny ut Tjusigt!
Janne.S- Moderator
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» På vift hemifrån med skala 1/72 - Nashorn
» På Vift (igen!) - Ma.K. Hornisse, skala 1/20, Wave Corp.
» KV-2 aka pz.kpfw 754(r) skala 1/35
» Jagdtpanther Skala 1/25 av Academy
» Mig 15 skala 1:32
» På Vift (igen!) - Ma.K. Hornisse, skala 1/20, Wave Corp.
» KV-2 aka pz.kpfw 754(r) skala 1/35
» Jagdtpanther Skala 1/25 av Academy
» Mig 15 skala 1:32
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet