Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
+12
Gigabyte
Jörgen.E
Henrik Bergman
frznlogic
Mal
Caverö
Azgaron
Matt_Public
TommyKillander
Stefan E
Marlin
cas
16 posters
Sida 2 av 13
Sida 2 av 13 • 1, 2, 3, ... 11, 12, 13
Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
Går ju fint framåt! Snyggt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
Tack Håkan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser bra ut (spittar ser ALLTID bra ut) så här långt!
Tror det är dags att ta tag i mina egna Spittar igen innan man blir akterseglad!
Stefan
Tror det är dags att ta tag i mina egna Spittar igen innan man blir akterseglad!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Och så har man börjat på cockpit då
P1040194 by Christer Andersson, on Flickr
P1040197 by Christer Andersson, on Flickr
Dags att detaljmåla mera!
P1040194 by Christer Andersson, on Flickr
P1040197 by Christer Andersson, on Flickr
Dags att detaljmåla mera!
Senast ändrad av cas den tor aug 10 2017, 15:30, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : flickr-fierat!)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Serru!
Blir ju precis alla tiders, det där. Tjusig touch att grunda med blanksvart.
Blir ju precis alla tiders, det där. Tjusig touch att grunda med blanksvart.
Matt_Public- Master of DNF
Det blir enklare att måla aluminium när man grundar med svart, och det skall allt vara alu från bakom skottet som håller stolen på plats.
Tyvärr schabblade posten bort min färgbeställning av Vallejo Metal Color så jag avvaktar med att måla det sista tills jag vet om dom rackarns färgerna kommer eller inte. Och inte var det så lång sträcka dom skulle åka heller....mutter mutter.
Tyvärr schabblade posten bort min färgbeställning av Vallejo Metal Color så jag avvaktar med att måla det sista tills jag vet om dom rackarns färgerna kommer eller inte. Och inte var det så lång sträcka dom skulle åka heller....mutter mutter.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt!
Något som jag själv missade på mina!
Ändå är det en av mina "pet-peeves" när det gäller Spitfires, slarvigt o pinsamt av mig....
Du får en guldstjärna!
Stefan
Något som jag själv missade på mina!
Ändå är det en av mina "pet-peeves" när det gäller Spitfires, slarvigt o pinsamt av mig....
Du får en guldstjärna!
Stefan
Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Tack Stefan och Håkan!
Har nu hittat lite lämpliga bilder att fördjupa mig med
Borde täcka in det mesta...
Har nu hittat lite lämpliga bilder att fördjupa mig med
Borde täcka in det mesta...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Förbaskat bra bilder! Tack för dem!
Håkan
Håkan
Ibland är det farligt att jobba hemifrån...
Jag bara satt och kikade lite på en Spitfire XII när jag käkade lunch för att se om det verkligen syns att motorn är några mm för kort och kroppen ca 2mm för hög.
Jodå, visst gör det det, men vips hade jag råkat knipsa av kroppshalvorna, och börjat limma ihop lite delar.
Ojdå.
Och sen kom posten med Vallejo Metal color, ja ni fattar.
Jag blev helt enkelt tvungen att prova!
Först, den nya blanka primern.
P1040200 by Christer Andersson, on Flickr
Skillnaden mot Vallejos vanliga primer, är att den här är tunnare och blank. Tvärsom mot den vanliga alltså. Om den är bättre eller sämre än att grunda med tamiya blanksvart vet jag ännu inte. Jag behöver testa mer.
Men den är dammtorr på mycket kort tid!
Så då var det bara att maska bakkroppen på åttan och blåsa på lite Semi Matt Aluminium
P1040201 by Christer Andersson, on Flickr
P1040206 by Christer Andersson, on Flickr
P1040207 by Christer Andersson, on Flickr
P1040208 by Christer Andersson, on Flickr
YOWZA!
Det här jörpet är snäppet bättre än mina gamla Citadel-burkar och dessutom färdigspätt får färgspruta på en gång!
Helt klart bästa metallfärgen i akrylutförande, och den funkar både över blanksvart primer, vanlig färg och även direkt på plasten.
Kors i taket.
Jag blir nog tvungen att köpa på mig fler nyanser...
Nu skall jag bara måla/bygga ikapp XII:an också så kan man skörda fördelarna med produktionslinan. Eller nåt.
Jag bara satt och kikade lite på en Spitfire XII när jag käkade lunch för att se om det verkligen syns att motorn är några mm för kort och kroppen ca 2mm för hög.
Jodå, visst gör det det, men vips hade jag råkat knipsa av kroppshalvorna, och börjat limma ihop lite delar.
Ojdå.
Och sen kom posten med Vallejo Metal color, ja ni fattar.
Jag blev helt enkelt tvungen att prova!
Först, den nya blanka primern.
P1040200 by Christer Andersson, on Flickr
Skillnaden mot Vallejos vanliga primer, är att den här är tunnare och blank. Tvärsom mot den vanliga alltså. Om den är bättre eller sämre än att grunda med tamiya blanksvart vet jag ännu inte. Jag behöver testa mer.
Men den är dammtorr på mycket kort tid!
Så då var det bara att maska bakkroppen på åttan och blåsa på lite Semi Matt Aluminium
P1040201 by Christer Andersson, on Flickr
P1040206 by Christer Andersson, on Flickr
P1040207 by Christer Andersson, on Flickr
P1040208 by Christer Andersson, on Flickr
YOWZA!
Det här jörpet är snäppet bättre än mina gamla Citadel-burkar och dessutom färdigspätt får färgspruta på en gång!
Helt klart bästa metallfärgen i akrylutförande, och den funkar både över blanksvart primer, vanlig färg och även direkt på plasten.
Kors i taket.
Jag blir nog tvungen att köpa på mig fler nyanser...
Nu skall jag bara måla/bygga ikapp XII:an också så kan man skörda fördelarna med produktionslinan. Eller nåt.
Senast ändrad av cas den tor aug 10 2017, 15:32, ändrad totalt 1 gång
cas- Vicesheriff
Snyggt!
Svårt att tro det är Akryl, utvecklingen går framåt!
Stefan
Svårt att tro det är Akryl, utvecklingen går framåt!
Stefan
Ja, det är oförskämt bra faktiskt!
Visserligen kan man inte få en total spegel-finish a´la alclad, men det förekommer sällan på operativa maskiner heller...
Visserligen kan man inte få en total spegel-finish a´la alclad, men det förekommer sällan på operativa maskiner heller...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Blankish!
Kul med bra colores, alltså.
Kul med bra colores, alltså.
Snyggt.
Undrar om de går att pensla?
Ta gärna med dem till kollot, så får jag pröva....
/Bosse
Undrar om de går att pensla?
Ta gärna med dem till kollot, så får jag pröva....
/Bosse
Marlin
Finns nog lite grejer jag kan pröva att pensla innan kollot, men det kommer inte vara stora ytor.
Färgen kommer med, men känner jag Markus rätt så kan han säkert ta med en hel pall, oöppnade dessutom =)
Och kul att ni gillart!
Färgen kommer med, men känner jag Markus rätt så kan han säkert ta med en hel pall, oöppnade dessutom =)
Och kul att ni gillart!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Finns nog lite grejer jag kan pröva att pensla innan kollot, men det kommer inte vara stora ytor.
Och kul att ni gillart!
Jaha är det Markus som kränger dessa.
Då behöver vi inte oroa oss.
Går de att pensla kommer en uppsättning att följa med till Upplands Väsby.
/Bosse
Marlin
Jäsiken vad snyggt joxat!
Metallicen ser helt super ut, måste testas!
Tommy
Metallicen ser helt super ut, måste testas!
Tommy
TommyKillander
Tack Tommy!
Jo jag är rejält nyfiken på hur de andra färgerna i serien beter sig.
Namnen och utbudet påminner rätt rejält om Alclad...
http://www.ministuff.se/sv/fargervadring/vallejo-metal-color/
Jo jag är rejält nyfiken på hur de andra färgerna i serien beter sig.
Namnen och utbudet påminner rätt rejält om Alclad...
http://www.ministuff.se/sv/fargervadring/vallejo-metal-color/
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser snyggt ut! Snygg metallfärg!
Håkan
Håkan
Tack Håkan!
Här kommer lite jämförelser mellan XII och VIII. Alla vet ju att alla Spitfire (fram till och med version XIX i alla fall) är i princip identiska från brandväggen till motorn och hela vägen till rodergångjärnet.
Med detta kommer att vingen sitter på samma ställe oavsett om det är en MkI eller en FRXIV...
Då borde ju Airfix och Eduard matcha ganska bra?
P1040210 by Christer Andersson, on Flickr
VIII är faktiskt längre, vilket jag inte riktigt kan gå med på, för att inte tala om bakkroppen. Airfix bakkropp är ju 2mm högre och det får hela XII att se ganska mullig ut, och det är inte nåt som stämmer in på beskrivningen av det fullblodet.
Vingen har en smula större korda än Eduard, (inte riktigt hela sanningen för bakre vingroten är inte delad på samma sätt)
P1040212 by Christer Andersson, on Flickr
När dom här är klara så är det inte riktigt läge att sätta dom jämte varandra
Nåväl, finns det något gott att säga om XII?
Jodå, det är en bra modell! En av de första som Hornby-Airfix gav ut, dekalerna är helnice, instruktionerna urtydliga men plasten är stenhård. Detta var uppenbarligen innan de bytte till sin nya indiska gjutare.
P1040213 by Christer Andersson, on Flickr
Masters porr-pipor passar utan några som helst modifieringar! Bara att kasta plastvarianterna för dom ser helknepiga ut.
P1040215 by Christer Andersson, on Flickr
Eduard får behålla sina plastpipor åtminstone denna gången.
Hoppas att Markus plockar med sig lika många porrpipor som vanligt =) Det kan gå åt!
Jag ägnade delar av dagen åt att komma ikapp XII, så att jag kan dra lite fördelar av produktionslinan...
Cockpit målades grey/green lite snett från ovan sådär
P1040216 by Christer Andersson, on Flickr
P1040217 by Christer Andersson, on Flickr
Sen är det ju en Airfix, så dom bara måste ju sätta utstötarna på dumma ställen.
Vad sägs om tre på skevrodren?
P1040218 by Christer Andersson, on Flickr
Eller ett i stolen mitt i sitsen?
P1040219 by Christer Andersson, on Flickr
Tack för det...
Sistnämnda fixades med en liten iläggskiva
P1040220 by Christer Andersson, on Flickr
När bältena väl kommer på plats så blir det nog kalas, hoppas jag!
Snart dags för detaljmålning alltså!
Här kommer lite jämförelser mellan XII och VIII. Alla vet ju att alla Spitfire (fram till och med version XIX i alla fall) är i princip identiska från brandväggen till motorn och hela vägen till rodergångjärnet.
Med detta kommer att vingen sitter på samma ställe oavsett om det är en MkI eller en FRXIV...
Då borde ju Airfix och Eduard matcha ganska bra?
P1040210 by Christer Andersson, on Flickr
VIII är faktiskt längre, vilket jag inte riktigt kan gå med på, för att inte tala om bakkroppen. Airfix bakkropp är ju 2mm högre och det får hela XII att se ganska mullig ut, och det är inte nåt som stämmer in på beskrivningen av det fullblodet.
Vingen har en smula större korda än Eduard, (inte riktigt hela sanningen för bakre vingroten är inte delad på samma sätt)
P1040212 by Christer Andersson, on Flickr
När dom här är klara så är det inte riktigt läge att sätta dom jämte varandra
Nåväl, finns det något gott att säga om XII?
Jodå, det är en bra modell! En av de första som Hornby-Airfix gav ut, dekalerna är helnice, instruktionerna urtydliga men plasten är stenhård. Detta var uppenbarligen innan de bytte till sin nya indiska gjutare.
P1040213 by Christer Andersson, on Flickr
Masters porr-pipor passar utan några som helst modifieringar! Bara att kasta plastvarianterna för dom ser helknepiga ut.
P1040215 by Christer Andersson, on Flickr
Eduard får behålla sina plastpipor åtminstone denna gången.
Hoppas att Markus plockar med sig lika många porrpipor som vanligt =) Det kan gå åt!
Jag ägnade delar av dagen åt att komma ikapp XII, så att jag kan dra lite fördelar av produktionslinan...
Cockpit målades grey/green lite snett från ovan sådär
P1040216 by Christer Andersson, on Flickr
P1040217 by Christer Andersson, on Flickr
Sen är det ju en Airfix, så dom bara måste ju sätta utstötarna på dumma ställen.
Vad sägs om tre på skevrodren?
P1040218 by Christer Andersson, on Flickr
Eller ett i stolen mitt i sitsen?
P1040219 by Christer Andersson, on Flickr
Tack för det...
Sistnämnda fixades med en liten iläggskiva
P1040220 by Christer Andersson, on Flickr
När bältena väl kommer på plats så blir det nog kalas, hoppas jag!
Snart dags för detaljmålning alltså!
Senast ändrad av cas den tor aug 10 2017, 15:35, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : flickr-fierat!)
cas- Vicesheriff
Utkastarmärken högt och lågt? Surt läge!
Men snyggbygget rullar på, oavsett fubbiga förtretligheter.
Men snyggbygget rullar på, oavsett fubbiga förtretligheter.
Snyggt! Aldrig fel med porrpipor!
Håkan
Håkan
Härligt Christer när det inte är för lättjobbat
Blir fint detta men vill jag oxå bygga en tolva?
Ja det vill jag
Blir fint detta men vill jag oxå bygga en tolva?
Ja det vill jag
Caverö
Man tackar!
Klart herr Caverö skall bygga en snygg-tolva han också!
Eller två...
Klart herr Caverö skall bygga en snygg-tolva han också!
Eller två...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 2 av 13 • 1, 2, 3, ... 11, 12, 13
Liknande ämnen
» “Aussie Eight”; Supermarine Spitfire Mk.VIII In Australian Service, Eduard 1/48
» Spitfire Mk IXe, Eduard 1/48 – klar
» Airfix 1/48 - Spitfire Mk XII - klar
» Supermarine Spitfire Mk.VIII, Eduard 1/48 x3
» Spitfire MkVb Airfix 1/48 - Klar
» Spitfire Mk IXe, Eduard 1/48 – klar
» Airfix 1/48 - Spitfire Mk XII - klar
» Supermarine Spitfire Mk.VIII, Eduard 1/48 x3
» Spitfire MkVb Airfix 1/48 - Klar
Sida 2 av 13
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|