Tamiya A10A thunderbolt 2 1/48 "speed" bygge
+9
Janne.S
Marlin
Stefan E
glimturen
Caverö
Azgaron
TommyKillander
cas
frznlogic
13 posters
Sida 3 av 7
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Tamiya A10A thunderbolt 2 1/48 "speed" bygge
Länge sen jag skrev men det har inte hänt jättemycket. Bestämde mig till slut för att ta tag i det här, blåsa på färg...
Sen råkade jag åka och köpa lite aceton och rödsprit. Rödsprit funkade sådär ja ungefär lika bra som vallejo airbrush cleaner, något snabbare och hårdare. Aceton däremot, The shit för att få bort vallejo! Det som tog 2 timmar att göra vallejo airbrush cleaner tog nu 2 minuter!
Om man jobbar för länge och hårt på samma ställe är det lite illa mot plasten dock, inget nytt under solen. Glömt ta bilder dock... Kommer ikväll hoppas jag
Det här kommer tyvärr inte bli ett bygge med fantastisk finish men jag kan leva med det. Jag har lärt mig massor igen som sagt 😉.
Se
Sen råkade jag åka och köpa lite aceton och rödsprit. Rödsprit funkade sådär ja ungefär lika bra som vallejo airbrush cleaner, något snabbare och hårdare. Aceton däremot, The shit för att få bort vallejo! Det som tog 2 timmar att göra vallejo airbrush cleaner tog nu 2 minuter!
Om man jobbar för länge och hårt på samma ställe är det lite illa mot plasten dock, inget nytt under solen. Glömt ta bilder dock... Kommer ikväll hoppas jag
Det här kommer tyvärr inte bli ett bygge med fantastisk finish men jag kan leva med det. Jag har lärt mig massor igen som sagt 😉.
Se
frznlogic
Precis rätt tänkt!
Betrakta modellen som en lärplattform. En svårt sexig sådan...
Betrakta modellen som en lärplattform. En svårt sexig sådan...
Matt_Public- Master of DNF
Just så!
Tänk så fin nästa 'Hog kommer att bli!
Tänk så fin nästa 'Hog kommer att bli!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Trial & error....
Det är så man lär sig modellbygge (...och mycket annat...)!
Det artar sig bra!
Stefan
Det är så man lär sig modellbygge (...och mycket annat...)!
Det artar sig bra!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Instämmer i kören.
Utan fel lär man sig aldrig att göra rätt
På't igen bara - det kommer bli kalasbra!
En Hog är en Hog är en Hog
Tommy
Utan fel lär man sig aldrig att göra rätt
På't igen bara - det kommer bli kalasbra!
En Hog är en Hog är en Hog
Tommy
TommyKillander
Instämmer och bifogar ett hurra! Lägger dessutom Aceton till listan på "bra att ha saker".
glimturen
Oj tack alla 😊. Det går åt rätt håll iallafall 😉
Den utlovade bilden :
Jag har haft en ful ovana de senaste veckorna att påbörja projekt efter projekt utan att slutföra mer än kanske 10-20% av jobbet... Så jag har bestämt mig för att börja beta av dem lite, här är det första som jag skall slutföra, fast nu saknar jag en kontakt som kommer ta några veckor innan den dyker upp så modellbygge igen. Ett soffbord i skala 1:1.... Lite off topic så jag tar ingen byggtråd på det 😉
Den utlovade bilden :
Jag har haft en ful ovana de senaste veckorna att påbörja projekt efter projekt utan att slutföra mer än kanske 10-20% av jobbet... Så jag har bestämt mig för att börja beta av dem lite, här är det första som jag skall slutföra, fast nu saknar jag en kontakt som kommer ta några veckor innan den dyker upp så modellbygge igen. Ett soffbord i skala 1:1.... Lite off topic så jag tar ingen byggtråd på det 😉
frznlogic
Asfräckt soffbord!
MAME-emulator i det antar jag?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sedärja, det går ju framåt med A-10an även om det temporärt går bakåt just nu
Också; skitcoolt projekt - är det MAME du kommer köra ?
Tommy
Tommy
TommyKillander
Tackar!cas skrev:Asfräckt soffbord!
Det ska bli en raspberry pi i bordet med retropie på, så amiga, atari, dosbox, snes, nes, n64, c64, osv osv osv, med ett ganska nice interface för att starta spel från mha joystickarna . Jag är inte först får jag väl erkänna, finns lite olika videos som beskriver grunderna, samt Ikea Lack soffbordet är riktigt nice att arbeta med (kartonguppbyggnad, behöver mer eller mindre bara en kniv för att skära upp bordet så är du all set).
En hyffsad video som går igenom grunderna i bygget jag gör, förutom att jag packar det lite snyggare https://www.youtube.com/watch?v=RcsKNryPAzw
Tackar! Den tog sig ett steg framåt idag, A-10an Mer färg!TommyKillander skrev:Sedärja, det går ju framåt med A-10an även om det temporärt går bakåt just nu
Tommy
Jag skippade preshading den här gången, ska testa lite postshading samt salt tekniker och rena målningstekniker för att få fram den typen av effekter. Jag har ännu en gång glömt måla cockpitens interna färg först på cockpiten... god dammit! When will I learn!
frznlogic
Det börjar arta sig rackarns fint!
men
....glömt måla cockpitens interna färg först på cockpiten....
men
glimturen
Åh, experimentdags med sprutan!?
Häffans!
Häffans!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ooh! Ett RetroPie bord! Snyggt!
Jag brände ut en trasig nes för två år sen och byggde in en Raspberry Pi och lödde på power och reset knapparna till raspberryn och bytte ut kontrollportarna mot fyra usb-portar istället. Ett riktigt kul bygge!
Ser gärna mer av ditt!
Jag brände ut en trasig nes för två år sen och byggde in en Raspberry Pi och lödde på power och reset knapparna till raspberryn och bytte ut kontrollportarna mot fyra usb-portar istället. Ett riktigt kul bygge!
Ser gärna mer av ditt!
Tobiasr
Colores, alltså!
När jag ser grönfärg mot ljus primer sådär så blir jag svårt sugen på att måla min kommande Monogram-gris som en Snow Hog.
LÄNK!
När jag ser grönfärg mot ljus primer sådär så blir jag svårt sugen på att måla min kommande Monogram-gris som en Snow Hog.
LÄNK!
Matt_Public- Master of DNF
Trevligt med lite färg!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Haha, japp... Jag lade primer direkt på rutan... Anna så borde man ju lägga cockpit färg, primer, silver, hårspray, riktig färg, blank lack,osv. För att få rätt färg på insidan så att säga.glimturen skrev:Det börjar arta sig rackarns fint!
men
Tackar, men vi får se hur det går, jag har svårt för det här finliret 😁. Fel hobby känns det som när man säger sådär..cas skrev:Åh, experimentdags med sprutan!?
Häffans!
Tackar ☺låter som ett roligt projekt för din del också! Vad körde du för distribution, eller körde du bara raspbian direkt? Eller retropie?Tobiasr skrev:Ooh! Ett RetroPie bord! Snyggt!
Ser gärna mer av ditt!
Omg! Jag känner helt klart för att bygga en sådan där sköning också. Det är ju helläckertMatt_Public skrev:Colores, alltså!
LÄNK!
Det tyckte jag med ☺ser mycket roligare ut!Azgaron skrev:Trevligt med lite färg!
Håkan
frznlogic
So, mycket tid till byggen idag. När jag avmaskerade bordet så släppte färgen med tejpen på ett gäng ställen så det blev till att airbrusha bordet lite också! Ska göra lite till små saker senare, men här är resultatet på den fronten!
Lämnade bordet därefter för att låta det härda ordentligt.
Så.... Flygplan sedan för hela slanten. Fortsatte med kamouflaget, jisses vad färg det går åt när modellerna blir så här stora, men kul är det. Frihand hela vägen blir det😉.
Lämnade bordet därefter för att låta det härda ordentligt.
Så.... Flygplan sedan för hela slanten. Fortsatte med kamouflaget, jisses vad färg det går åt när modellerna blir så här stora, men kul är det. Frihand hela vägen blir det😉.
frznlogic
EURO-1
Allt blir vackert i dom färgerna.
Utsökt frihandskammo, på det hela taget!
Allt blir vackert i dom färgerna.
Utsökt frihandskammo, på det hela taget!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt frihandsmålat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack alles för påhejning! Det är verkligen en härlig maskin att måla! Färgerna är rena myset, fast jag är bra jäkla irriterad på den där primern som åkte på först. Usel!
So, jag har som sagt är fokuserat på bordet mest när jag fått tid över nu. Det bootar och alla knappar lyser nu 😉.
Och A-10,mer kamo pålagt,men framför allt rejäl dammning och rengöring i fläkthuven samt rengöring av filter så... Mer färg imorgon hoppas jag 😉
So, jag har som sagt är fokuserat på bordet mest när jag fått tid över nu. Det bootar och alla knappar lyser nu 😉.
Och A-10,mer kamo pålagt,men framför allt rejäl dammning och rengöring i fläkthuven samt rengöring av filter så... Mer färg imorgon hoppas jag 😉
frznlogic
Fint bord med mycket blink.
Målningen blir bara bättre och bättre!
Målningen blir bara bättre och bättre!
glimturen
Riktigt tjusig målning på den, ser ut som du har roligt med frihandsmålandet
Janne.S- Moderator
Rengöra fläkthuven var det, ja...
Där sa du ett sanningens, alltså.