IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

+3
johan r
Azgaron
Janne.S
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Janne.S tor maj 08 2008, 20:03

Så blev det äntligen dags att måla lite öken kammo!!!!

Jag målade kammot på fri hand med min Grävling 150, som eventuellt kan behöva ett nytt munstycke och/eller nål. Det blev inte exakt som jag ville ha det men med finishen på och dekaler så blir det nog bra ändå Very Happy

Jag använde akrylfärger den här gången, XF-60 för det öken gula och Xtracrylics Dark Earth, jag föredrar enamelfärger egentligen men jag hittade bara färger i akryl och jag orkar inte blanda. Tycker ytan blir så otroligt matt med akryl och jag får polera med micromesh mellan lagren för att få en acceptabel yta.
Jag ska låta färgerna härda tills imorgon, då kan jag nog maska utan att det lossnar och sedan blåsa Azure blått på undersidan.

kanske dags för en ny spruta...en Iwata skulle vara trevligt....men ack så dyrt!

Nåväl, här är lite bilder på hur målningne blev.

XF-60...
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00667
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00668
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00669

Dark Earth..
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00670
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00671
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00672

Detta om detta för idag i alla fall!

Kommentarer och tips är välkomna som vanligt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Janne.S fre maj 09 2008, 13:32

Här är en liten update i alla fall.....kunde inte hålla mig Razz

Har spenderat nästan 6 timmar med bara ytbehandling nu.... Men nu är detaljerna målade och undersidan likaså
Börjar bli ganska skinande i alla fall.

Vilken underbar blå färg! Den gillar jag...måste användas till något annat någon gång
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00673


Swoosh!!
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00674


Här börjar de lite mer skinande bilderna komma.
Först polerade jag den målade ytan med micromesh 8000 grit, sedan lackade jag med Johnson ett ganska tjockt lager. Därefter polerade jag den lackade ytan med 4000, 8000 och 12000 grit micromesh! Sedan ett tunnt fint lager med Johnson.
Jag har limmat dit ställen och luftbromsen (behövs) för att jag ska släpa med mig den till mötet ikväll. Den är klar för dekaler och finish...sedan blir det slutmontering och beväpning.

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00679

He he, hon blev lite tung om röven....glömde stoppa in vikter i nosen, kan ju inte tänka på allt heller!
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00680

Tur a luftbromsen var så stor, kan den stötta lite i alla fall!
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00681

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00682

Take off!
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00683


Börjar likna något nu va?

Ärligt talat så efter ytbehandlingen börjar jag känna mig lite nöjd med mitt förvärv.....så det är säkert något som går snett Razz

Kommentarer å tips som vanligt hör ni
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Janne.S sön maj 11 2008, 22:58

Så, då var det dags igen!!

Dekalerna är klara!! Det gick ganska bra...än så länge i alla fall, kan säkert hända saker när de härdar under natten!

Tja, det var väl inga överaskningar under dekaliserings processen, jag har lärt mig att jag ska vara noga med Academys dekaler......se T-33:an!
Jag trimmade bort så mycket film som möjligt på ALLA små stenciler, det tog ju inte alls evigheter att göra Razz Medan Cutting Edges Saudiska dekaler var mumsfillibabba, jag trimmade dom ändå...man vet aldrig...

Jag doppade Academy dekalerna i rykande hett vatten, det verkade funka bra...har inte sett någon försilvring än i alla fall. Sedan var det på med microset och microsol som vanligt.

Jag ska som sagt låta dekalerna härda över natten och imorgon ( efter ett till personalmöte #*!%*) ska jag dra på ett lager johnson till för att försegla dekalerna och sedan är det dags för vädring!!!!.............och slutmontering och beväpning....fortfarande lite kvar att göra som ni ser.
När det slutligen är färdigt ska jag tvinga Johan att ta bilder med sin fina kamera å riktigt ljus, så även om modellen blir klar den här veckan så kan det dröja en stund innan det dyker upp bilder. Jag vet att ni är tålmodiga så det ordnar sig : )

Här kommer det ett gäng bilder ...
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00684

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00685

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00686

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00687

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00688

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00689

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00690

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00691

Det var allt för den här gången....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Azgaron mån maj 12 2008, 01:17

Det där ser ju tusan så bra ut Janne! Ska bli verkligen kul att se den vädrad och helt klar!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Janne.S mån maj 12 2008, 12:58

Tackar tackar!
Ska börja med vädringen idag hade jag tänkt mig :9
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Janne.S mån maj 12 2008, 17:20

Nästan klar nu!!

Har washat Huntern och sedan är det bara slutmonteringen kvar, ja just ja några antenner ska jag göra åsså.


KLART!!!
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00692








Skoja bara...Det vara bara första washen. Och så här blev det
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00698

Sedan lite smutsränder här och där. Därefter var det dags för mattlack, jag använder Modelmasters blanklack och eftersom jag strävar efter en halvmatt yta så blandar jag en del mattlack med 6 delar thinner
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00694

Och här är den med färdig finish....ska bara bli några bilder. När den är helt klar ska det tas massor av bilder med en fin kamera och bra ljus...så tills dess får ni vänta på de riktigt smaskiga bilderna Razz
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00702


Huvmasken kom av...Det var länge sedan man såg den cockpiten!
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00713
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00700

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00709
Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC00705


Så där ja...då får jag återkomma när allt är helt färdigt!!
Tills dess...ha det gött å njut av solen Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Azgaron mån maj 12 2008, 17:27

Mycket snyggt gjord wash, Janne! Huntern blev mycket snygg!
Mycket fin reklam för den här sajten! Ser fram emot att se bilderna tagna med finkameran!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Janne.S mån maj 12 2008, 17:37

Tackar Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Caverö ons maj 14 2008, 20:20

Snyggt Janne, härligt med en icke grå-grön eller svensk. Hur löser du nostyngden?

Caverö
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Janne.S ons maj 14 2008, 22:04

Jag ska göra en bottenplatta å spika fast den....ska bara grunna ut hur den ska se ut confused

Det lutar åt betong.... jag har aldrig gjort en bottenplatta förr så det ska bli intressant.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Det är som...

Inlägg av bjork_larsson fre okt 10 2008, 23:56

Det är häftigt att se hur man kan göra alla möjliga saker... det är som en ny värld öppnats när man hittade er här på forumet! =)

Jag tackar återigen för tipset och det va kanon att se hur du gick till väga!

Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på min senaste modell men sedan upptäkte jag att det inte gick att lägga till bilder på normalt sätt så det får vänta! Tyvärr! Det hade varit kul att se vad folk skulle tycka! Men men, nu ropar frugan... Neutral

MVH
Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av johan r lör okt 11 2008, 01:31

Här har jag lagt två bilder som exempel Terje. Se instruktioner i separat mail

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC_3834

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 DSC_3834
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Janne.S lör okt 11 2008, 11:21

bjork_larsson skrev:Det är häftigt att se hur man kan göra alla möjliga saker... det är som en ny värld öppnats när man hittade er här på forumet! =)

Jag tackar återigen för tipset och det va kanon att se hur du gick till väga!

Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på min senaste modell men sedan upptäkte jag att det inte gick att lägga till bilder på normalt sätt så det får vänta! Tyvärr! Det hade varit kul att se vad folk skulle tycka! Men men, nu ropar frugan... Neutral

MVH
Terje

Hehe, visst är internet härligt!

Och det är alltid kul om man kan komma med ett tips som kan hjälpa någon annan byggare Very Happy
Kunskap är till för att spridas och jag tackar alla som lärt mig något nytt genom att vidarebefodra tipsen.
Det är det som gör sådana här forum så roliga....välkommen i gänget!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Stefan E lör okt 11 2008, 11:32

Hejsan Janne!

Jäklar vad snygg din Hunter blev! cheers

Hur har jag kunnat missa den här tråden? confused

Måste varit hjärnsläpp.... Sleep Laughing

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Janne.S lör okt 11 2008, 11:38

Va?! har du inte sett den?! aj aj Stefan Razz

Men tack öndå för att du gillade den! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Stefan E lör okt 11 2008, 11:42

Janne.S skrev:Va?! har du inte sett den?! aj aj Stefan Razz

Very Happy


Embarassed Embarassed Embarassed

Laughing
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Janne.S lör okt 11 2008, 11:44

Jag kan bara förlåta dig om du gör en update på din Viggie!!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Azgaron lör okt 11 2008, 13:15

Very Happy
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Academy 1/48 Hawker Hunter F.6 - Sida 2 Empty Sv: Academy 1/48 Hawker Hunter F.6

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet