CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
+11
Gigabyte
frznlogic
Caverö
Stefan E
glimturen
Azgaron
cas
Marlin
TommyKillander
Matt_Public
Korpral Skägg
15 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Jestanemej vilka detaljer! Helt tokigt! Kul att se när du får ihop det 😉
frznlogic
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Dags för en av de roligaste bitarna: Första lagret färg. Då man kan se att allt smälter ihop, och en o annan missad skarv, limmspill mm. Primer på!
Därefter lite grass green 80 akryl från humbrol.
Fffffffaaahn!
Brukar ta en pensel och försiktigt "stöppla" över nät och liknande efter att jag drösat på färg. Men glömde givetvis detta. Men fick med etsade nät i voyagersatsen som räddade dagen ändock.
Vidare en liten jämförelse av band:
De svarta är academys och de gråa är hobbyboss. Den senare är de jag kommer att använda. Anledninge(arna)n är gjutskägget till trots så har hobbyboss band små piggar som gör att de kan "snäppas" ihop. Samt att academys har två mer eller mindre synliga utskjutarmärken på översidan av VARJE länk. även om man bara skulle spackla de som syns så pratar vi fortfarande om närmare hundra enskilda länkar att snygga till.
Slutligen lite vädring.
Kladda pigment i olika lager och färger fästade med pigmentfixer. Ska väll slutligen på nån snösörja där. Men nu slipper jag iallafall att klargrön o-skitigt färg lyser igenom mellan bärhjulen. Färdigt såhär långt:
Banden är målade med ocean grey sedan en mörk wash. Avslutningsvis så torrborstade jag dem med en silverfärgad akryl från humbrol, vilket nummer kan jag inte dra mig tillminnes nu. Det var första gången jag testade att göra det med ocean grey, tanken var att försöka skapa en känsla av matt, nästan oxiderad metall, och sedan nyligen slipad metall på de delar som kommer i kontakt med marken.
Ni får tacka ajphone för den krassliga kvaliten men här är banden efter lite nerskitning:
Gummipaddarna på banden (som jag just insåg är felvända) är målade med en mörkgrå färg, Humbrol 32 uppblandat med 33. Svart existerar ju som bekant inte i naturen.
Tjohej!
Därefter lite grass green 80 akryl från humbrol.
Fffffffaaahn!
Brukar ta en pensel och försiktigt "stöppla" över nät och liknande efter att jag drösat på färg. Men glömde givetvis detta. Men fick med etsade nät i voyagersatsen som räddade dagen ändock.
Vidare en liten jämförelse av band:
De svarta är academys och de gråa är hobbyboss. Den senare är de jag kommer att använda. Anledninge(arna)n är gjutskägget till trots så har hobbyboss band små piggar som gör att de kan "snäppas" ihop. Samt att academys har två mer eller mindre synliga utskjutarmärken på översidan av VARJE länk. även om man bara skulle spackla de som syns så pratar vi fortfarande om närmare hundra enskilda länkar att snygga till.
Slutligen lite vädring.
Kladda pigment i olika lager och färger fästade med pigmentfixer. Ska väll slutligen på nån snösörja där. Men nu slipper jag iallafall att klargrön o-skitigt färg lyser igenom mellan bärhjulen. Färdigt såhär långt:
Banden är målade med ocean grey sedan en mörk wash. Avslutningsvis så torrborstade jag dem med en silverfärgad akryl från humbrol, vilket nummer kan jag inte dra mig tillminnes nu. Det var första gången jag testade att göra det med ocean grey, tanken var att försöka skapa en känsla av matt, nästan oxiderad metall, och sedan nyligen slipad metall på de delar som kommer i kontakt med marken.
Ni får tacka ajphone för den krassliga kvaliten men här är banden efter lite nerskitning:
Gummipaddarna på banden (som jag just insåg är felvända) är målade med en mörkgrå färg, Humbrol 32 uppblandat med 33. Svart existerar ju som bekant inte i naturen.
Tjohej!
Senast ändrad av Korpral Skägg den lör dec 31 2016, 20:45, ändrad totalt 1 gång
Korpral Skägg
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Uj, här går det undan!
Den ser mycket snygg ut målad!
Banden ser 1:1 ut!
Felvändningen fixar du säkert på något listigt sätt.
Den ser mycket snygg ut målad!
Banden ser 1:1 ut!
Felvändningen fixar du säkert på något listigt sätt.
glimturen
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Banden och hjulen för dom ser ju helrätt ut, åtminstone så lite som jag kan om pansar...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
glimturen skrev:Uj, här går det undan!
Den ser mycket snygg ut målad!
Banden ser 1:1 ut!
Felvändningen fixar du säkert på något listigt sätt.
Goddag!
Ja, jag har en idé om hur dessa skulle kunna pillas loss och vändas. Dock är det förbenat trångt mellan de främre stänkskydden och drivhjulen. Men vi får se, åker hemmåt Borås imorgon så den huvudvärken tar vi då.
-Nu till en helt annan huvudvärk:
Vi är nu framme i början av december, har byggt på denna i runt tre månader vid det här laget. En hyffsad mängd jobb med andra ord.
Har alltid använt humbrols enamelfärger för mönstermålning tidigare, l. Förutom denna gång. Tänkte testa akryl iallafall för de svarta fälten.
Idiotiskt i efterhand kan man väll säga. Ska inte skylla på färgen som sådan borde ha testat detta på nån gammal skräp först, och skaffat mig någon form av erfarenhet.
Men resultatet blev iallafall en mängd märken efter penseldrag. Så efter detta fick jag ta mig en rejäl funderare på hur och om jag kunde lösa detta.
Hade det inte varit en massa ömtålig ets runt omkring hade jag slipat ner allt igen. Nu var inte det riktigt ett alternativ så beslutade mig för att lägga klarlack över i hopp om att denna skulle jämna ut det värsta och sedan slipa bort de sista penseldragen i lacken istället. Har gjort något liknande i större skala på en bil en gång och det funkade finfint.
Så drog en två svängar humbrols enamel varnish satin över. Verkade funka, de flesta penseldragen försvann. Men så lätt skulle jag inte komma undan, istället började jag se vad som såg ut som små korn i lacken. Hittade även en liten krater under tornet. Ja, jag hade nogrant gjort rent innan. Men var dessa kom ifrån vet jag inte än idag. Den lilla kratern var antagligen fukt som fastnat under lacken. Så detta slutade i våtslipning med 3000 papper, nytt lager klarlack i två omgångar. Fick tillslut bort det mesta men det kostade på och detaljer försvann pga det tjocka lagret klarlack.
under kulsprutan har vi vår lilla krater, denna fick bo kvar.
Och här har vi det lilla helvetet efter våtslipning och dekaler.
Har echelons dekalark från mitt stridsvagnsbygge. Därifrån fick jag namnet till min lilla vagn, kommer i ärlighetens namn inte ihåg vad den hette på riktigt. Var något i stil med red eye, death machine eller något annat asahäftigt namn. En omdöpning var därmed på sin plats, nu heter du Vargtass!
Nere till vänster i bild ser man hur de tidigare krispiga detaljerna flutit ut på sina ställen.
Efter dessa missöden började jag fundera på om lilla Vargtass skulle få flytta till papperskorgen istället för byggbordet. Men kom på andra tankar efter lite tandagnisslan och fradgatuggande.
Färger kanske jag ska nämna lite mer ingående. Som sagt kör jag i princip humbrols färger rakt igenom. Man kan utan problem måla enamel över akryl, givet att denna får torka ordentligt innan ( jag brukar ge det minst 2 dygn för att vara på säkra sidan). Det har heller inte varit några problem att lägga en enamelklarlack över. Gör man däremot tvärtom är man ute på hal is, akryl över enamel ger en annan effekt. Akryl klarlack över enamel kommer resultera i ett sabbat lackjobb. Däremot använder jag på vissa ställen Akryl för att göra skav, små duttar färg brukar funka. Jag gillar detta för att det är enkelt att rätta till misstag. gillar jag inte något skav, eller det blir för mycket så skrapar man utan problem den akrylbaserade färgen igen med nageln eller FÖRSIKTIGT med en skalpell. Och återigen så gäller detta humbrols färger. Andra märken vet jag inte hur de uppför sig.
Till de ljusggröna fälten brukar jag använda vanlig 80 gräsgrön, de mörkare gröna fälten använder jag 80 utblandat med 33 eller 32 (svart eller mörkgrå) tills jag får rätt nyans. Och de mörka fälten använder jag 32 (mörkgrå) oftast med några droppar svart i för att mörka ner det hela lite. Följ inte hobbyboss eller academys färgtips för humbrols färger, de är mer fulla av skit än en septitank. Vagnen kommer se ut som nått från cirkus scott.
Korpral Skägg
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Förstår din frustration med lackjobbet. Inte kul.
Trots det tycker jag att det ser mycket bra ut.
De små fadäserna tenderar man mest att se själv, ta det inte för hårt. Ha roligt och bygg!
Trots det tycker jag att det ser mycket bra ut.
De små fadäserna tenderar man mest att se själv, ta det inte för hårt. Ha roligt och bygg!
glimturen
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
glimturen skrev:Förstår din frustration med lackjobbet. Inte kul.
Trots det tycker jag att det ser mycket bra ut.
De små fadäserna tenderar man mest att se själv, ta det inte för hårt. Ha roligt och bygg!
Hej Glimturen, tack så mycket. Ja en hel del försvninner under vädringen, men det är som du säger. Jag vet att felen finns därunder någonstans, och det grämer mig. Men men projektet ska ros i hamn vilket som.
Nu: Vädring!
Underst har vi ett filter av oljefärg, bränd umbra. Därefter en pinnvask med en mörkbrun kulör, brukar få göra om detta moment mot slutet av vädringen igen då det alltid brukar sätta sig wash där jag inte vill ha den. Efter detta körde jag på med lite skav som i vanlig ordning blev för mycket. Hälften fick skrapas bort, lära sig att sluta i tid med det här momentet är något jag inte kan ännu. Därefter var det dags för damm och lera.
Detta moment är något jag tar god tid på mig för. Är det nånstans man verkligen kan förstöra allt jobb så är det här.
Jobbar med många tunna lager av olika enamelfärger, färger som khaki, light earth, dark earth osv. På vissa ställen tjockare lager, som sedan blandas ihop i nästa steg.
Var dålig på att ta bilder under de olika stegen, men här är vi 1 eller 2 washer ifrån det resultat jag ville ha. Ut mot höger i bild ser man en bit som ännu inte riktigt smälter ihop med resten av vagnen.
En bild ovanifrån. Här Lägger jag 1-2 washer som inledning, "stöpplar" på dem istället för att borsta. Det ger en effekt av att damm och smuts har flutit ut i pölar stället för att ha runnit. Därefter brukar jag ta lite färg direkt ur burken och dutta runt, för att sedan blanda ut dem med thinner. Tunt och lite är ledordet. Även om jag gillar skitiga fordon så är det ingen idé att gå på hårt från början. Det går inte att backa processen, har man gjort för mycket så har man.
Och en sista bild på aktern. Nya baklyktor är på väg från Tyskland, gillar inte riktigt Academys. Hobbyboss är bättre men de har redan använts till annat.
Den uppmärksamme märker att jag även rivit bort skyddet till bakre delen av kanonen och petat dit ett nytt av kaffefilter. Även tornsäckarna revs bort. Den högra gjorde jag om då den inte höll måttet, båda målades även om. Mönstermålningen var för dålig. Jag valde även att stänga luckan till prismat. Detaljerna var för få, och var inte riktigt nöjd med hur glaset blev.
Och avslutningsvis så ska jag säga att tipsen till hur man gör vädringen fick jag från en artikel i missing links
http://www.missing-lynx.com/articles/other/awpaint/awpaint.htm
Nu är vi i princip ikapp där jag slutade med byggandet den 21:a december. Målet att bli klar till jul misslyckades jag med, men då har jag något att pilla med i januari också=)
Korpral Skägg
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Fantastiskt arbete!
Vädringen är helt otroligt snygg. Med min M4A3E8 färskt i minnet så kan jag bara säga att detta är 100.000 gånger bättre än vad jag lyckades få till.
Lycka till med resten.
Själv går jag och sneglar på min HobbyBoss CV9040C i stashen.... skulle man kanske ge sig på att göra en med vinterkammo ?
Tommy
Vädringen är helt otroligt snygg. Med min M4A3E8 färskt i minnet så kan jag bara säga att detta är 100.000 gånger bättre än vad jag lyckades få till.
Lycka till med resten.
Själv går jag och sneglar på min HobbyBoss CV9040C i stashen.... skulle man kanske ge sig på att göra en med vinterkammo ?
Tommy
TommyKillander
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Ojoj! Den vädringen går inte av för hackor!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
TommyKillander skrev:Fantastiskt arbete!
Vädringen är helt otroligt snygg. Med min M4A3E8 färskt i minnet så kan jag bara säga att detta är 100.000 gånger bättre än vad jag lyckades få till.
Lycka till med resten.
Själv går jag och sneglar på min HobbyBoss CV9040C i stashen.... skulle man kanske ge sig på att göra en med vinterkammo ?
Tommy
Jag tackar för kommentarerna!
Åja, Tommy. Din vädring är inte fy skam, tycker det är en snygg finish på hela det bygget.
Ett bygge av C-vagn har jag också med i min planering, men är ännu rätt avlägset. Har ju en galt som lurar i skuggorna.
Vinterkammo hade varit intressant, och kör du igång ett sånt bygge kommer jag stå först i kö att följa det=)
Byggde på en 90C vagn för några år sedan, var en What if på en 9040D från boken midsommargryning. Men tröttnade rätt snart efter denna bild. Vagnen blev till vädringsexperiment, och skrotades tillsist.
Korpral Skägg
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Idag fick jag paket:
Är SKP:s lyktor, strålkastare klarar jag av att fixa själv. Men just baklyktor är en akilleshäl för min del. Och tror aldrig att jag kan fixa något som ser bättre än dessa små skönheter ändå.
Utöver detta klickade jag även hem ett etsset till 9040B som jag inte sett tidigare.
E.T. models:
Efter att ha studerat detta blev jag sugen på att göra ett helt nytt 90-bygge.... nästan.
De ser i princip ut att ha tagit Voyagers Ets set och hottat upp det rätt rejält. Samt gjort det aningens enklare att faktiskt kunna få ihop. Samt lagt till en del prylar, såsom mer detaljer på insidan av skytt och Vagn C luckor, bakluckor. Sprintar till verktygshållarna samt fästen till alla verktyg och inte bara till yxan som i Voyagers, vägankare till banden osv. Anpassat delar som durkplåtarna runt förar och vagnschefsluckorna så att de faktiskt stämmer i höjd osv.
Är alldeles för mycket förbättringar för att jag ska kunna ta upp dem här, de två felen eller problemen jag hittills hittat är att periskopskyddet (Del 11 i bilden nedan) saknar det lilla hålet för dagsikte. Samt att gångjärnen till bakluckan består av 3 plåtar som ska limmas liggande på varandra. Vilket bör ge en del slipande och spacklande som följd.
Kort sagt så om någon funderar på vilket ets set man bör köpa till knallvagnen så rekommenderar jag nog E.T:s framför Voyagers och K.A models.
Nu måste jag bestämma mig för om jag ska byta ut kjolarna mot ets, och vilkat delar som jag kan och vill byta. Vägankare (bilden nedan) eller vad de nu kan tänkas heta är givna.
Ursäkta om det verkar vara ett lite rörigt inlägg, är lite för till mig över att jag inte hittade detta ett halvår tidigare. Att hålla koll på en 10 månaders samtidigt kan också vara lite bidragande
Är SKP:s lyktor, strålkastare klarar jag av att fixa själv. Men just baklyktor är en akilleshäl för min del. Och tror aldrig att jag kan fixa något som ser bättre än dessa små skönheter ändå.
Utöver detta klickade jag även hem ett etsset till 9040B som jag inte sett tidigare.
E.T. models:
Efter att ha studerat detta blev jag sugen på att göra ett helt nytt 90-bygge.... nästan.
De ser i princip ut att ha tagit Voyagers Ets set och hottat upp det rätt rejält. Samt gjort det aningens enklare att faktiskt kunna få ihop. Samt lagt till en del prylar, såsom mer detaljer på insidan av skytt och Vagn C luckor, bakluckor. Sprintar till verktygshållarna samt fästen till alla verktyg och inte bara till yxan som i Voyagers, vägankare till banden osv. Anpassat delar som durkplåtarna runt förar och vagnschefsluckorna så att de faktiskt stämmer i höjd osv.
Är alldeles för mycket förbättringar för att jag ska kunna ta upp dem här, de två felen eller problemen jag hittills hittat är att periskopskyddet (Del 11 i bilden nedan) saknar det lilla hålet för dagsikte. Samt att gångjärnen till bakluckan består av 3 plåtar som ska limmas liggande på varandra. Vilket bör ge en del slipande och spacklande som följd.
Kort sagt så om någon funderar på vilket ets set man bör köpa till knallvagnen så rekommenderar jag nog E.T:s framför Voyagers och K.A models.
Nu måste jag bestämma mig för om jag ska byta ut kjolarna mot ets, och vilkat delar som jag kan och vill byta. Vägankare (bilden nedan) eller vad de nu kan tänkas heta är givna.
Ursäkta om det verkar vara ett lite rörigt inlägg, är lite för till mig över att jag inte hittade detta ett halvår tidigare. Att hålla koll på en 10 månaders samtidigt kan också vara lite bidragande
Korpral Skägg
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Dom där lamporna verkar kalas!
Finfina ets-tips! Noterat för framtida byggen.
Finfina ets-tips! Noterat för framtida byggen.
glimturen
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Då har helgen gått och en del har gjorts, mest stegat bakåt dock.
Ur min E.t. sats har jag byggt ett par ankare, var hyffsat okomplicerade att få ihop. Tog runt 1 timma att löda.
Därefter började jag fundera på om inte en finare grill hade varit något:
Snöstället kunde jag inte heller låta bli, tog det mesta av lördagen att knixa till alla små gångjärn.
För att kunna vända banden åt rätt håll var jag tvungen att lossakjolarna, så blev att knåpa ihop Etsade kjolar med. Är lite krispigare än Academys men knappt värt det. Men nu använder jag iallafall dem.
De krånglar till gångjärnen lite extra genom att tycka att jag ska borra hål i en 1,2 milimeters styrenstav för att fästa in gångjärnen i. Antagligen för att kjolen ska kunna röra sig. Skippade det och rullade helt enkelt upp del A28 och limmade fast gångjärnen. Någon måtta får det vara.
Och för att man ska se något framstef iallafall så har jag börjat snöa ner tornet, tror ännu det behöver en liten wash till på sina ställen för att få ner glansen:
Även byggt mig ett litet baracudanät av vitlim och kaffefilter. Hyffsat lätt att riva bort om jag inte gillar det. Men får vara där tillsvidare.
Och avslutningsvis har en am lådda till kulsprutan tillverkats.
Ur min E.t. sats har jag byggt ett par ankare, var hyffsat okomplicerade att få ihop. Tog runt 1 timma att löda.
Därefter började jag fundera på om inte en finare grill hade varit något:
Snöstället kunde jag inte heller låta bli, tog det mesta av lördagen att knixa till alla små gångjärn.
För att kunna vända banden åt rätt håll var jag tvungen att lossakjolarna, så blev att knåpa ihop Etsade kjolar med. Är lite krispigare än Academys men knappt värt det. Men nu använder jag iallafall dem.
De krånglar till gångjärnen lite extra genom att tycka att jag ska borra hål i en 1,2 milimeters styrenstav för att fästa in gångjärnen i. Antagligen för att kjolen ska kunna röra sig. Skippade det och rullade helt enkelt upp del A28 och limmade fast gångjärnen. Någon måtta får det vara.
Och för att man ska se något framstef iallafall så har jag börjat snöa ner tornet, tror ännu det behöver en liten wash till på sina ställen för att få ner glansen:
Även byggt mig ett litet baracudanät av vitlim och kaffefilter. Hyffsat lätt att riva bort om jag inte gillar det. Men får vara där tillsvidare.
Och avslutningsvis har en am lådda till kulsprutan tillverkats.
Korpral Skägg
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Korpral Skägg skrev:
Även byggt mig ett litet baracudanät av vitlim och kaffefilter. Hyffsat lätt att riva bort om jag inte gillar det. Men får vara där tillsvidare.
Oooh snap, va snyggt det blev !
Warsawpact- Starwarsviritous
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Kaffefilter? Imponerande! Ser riktigt bra ut!
Oj så mycket fin ets du fått till!
Oj så mycket fin ets du fått till!
glimturen
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Det var alltså löd-dag i helgen?
Strålande metallarbete alltihop!
Strålande metallarbete alltihop!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Tack så mycket mina herrar!
Håller som bäst på och forskar i ämnet snö, eller rättare sagt frost.
Testat en del olika woodland scenics, snow in a pot och torrborstning mm. Men inget som jag fastnat för.
Hittade något som heter precision ice and snow till sist, är det någon som har erfarenhet av detta fabrikat?
Håller som bäst på och forskar i ämnet snö, eller rättare sagt frost.
Testat en del olika woodland scenics, snow in a pot och torrborstning mm. Men inget som jag fastnat för.
Hittade något som heter precision ice and snow till sist, är det någon som har erfarenhet av detta fabrikat?
Korpral Skägg
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
Inte testat det.
Men när jag skulle lägga damm på min 103:a (med hjälp av mycket utspädd buff, och på långt håll med AB´n) så såg det plötsligt väldigt frostigt ut.
Oväntat men det skall jag nog prova på en annan vagn såsmåningom.
Men när jag skulle lägga damm på min 103:a (med hjälp av mycket utspädd buff, och på långt håll med AB´n) så såg det plötsligt väldigt frostigt ut.
Oväntat men det skall jag nog prova på en annan vagn såsmåningom.
glimturen
Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!
glimturen skrev:Inte testat det.
Men när jag skulle lägga damm på min 103:a (med hjälp av mycket utspädd buff, och på långt håll med AB´n) så såg det plötsligt väldigt frostigt ut.
Oväntat men det skall jag nog prova på en annan vagn såsmåningom.
Jag har (också av misstag) lyckats få till en "frostig effekt" genom att spreja Tamiya XF-86 Flat Clear (eller möjligtvis X-21 Flat Base) utspädd med IPA på långt håll... Det blev en svagt blåaktig ton och som var väldigt matt.
Jag minns inte riktigt, men jag tror det var 1:2 förhållande lack:IPA ...
Också: Fotoetsdetaljerna (och resten av bygget) är nog något av det mest imponerande jag sett hittills. Hejja dig !!
Tommy
TommyKillander
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet