IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

+11
Gigabyte
frznlogic
Caverö
Stefan E
glimturen
Azgaron
cas
Marlin
TommyKillander
Matt_Public
Korpral Skägg
15 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg tis jan 10 2017, 21:23

TommyKillander skrev:
glimturen skrev:Inte testat det.
Men när jag skulle lägga damm på min 103:a (med hjälp av mycket utspädd buff, och på långt håll med AB´n) så såg det plötsligt väldigt frostigt ut.
Oväntat men det skall jag nog prova på en annan vagn såsmåningom.

Jag har (också av misstag) lyckats få till en "frostig effekt" genom att spreja Tamiya XF-86 Flat Clear (eller möjligtvis X-21 Flat Base) utspädd med IPA på långt håll... Det blev en svagt blåaktig ton och som var väldigt matt.

Jag minns inte riktigt, men jag tror det var 1:2 förhållande lack:IPA ... clown


Också: Fotoetsdetaljerna (och resten av bygget) är nog något av det mest imponerande jag sett hittills.  cyclops Hejja dig !!  cheers


cheers
Tommy

Tack tommy!
Jag bockar och bugar för tipsen, har dock ingen airbrush. Bor i lägenhet, så är förpassad till balkongen med rattelburkar. Men det kan kanske funka med en sån med på långt håll och snabba drag. 
Får kolla hur de dära snöpulvret ter sig först dock. Beställde idag så har jag tur kommer det innan helgen

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av David mån jan 16 2017, 16:58

Korpral Skägg skrev:Då har helgen gått och en del har gjorts, mest stegat bakåt dock.


CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 IMG_3118

Även byggt mig ett litet baracudanät av vitlim och kaffefilter. Hyffsat lätt att riva bort om jag inte gillar det. Men får vara där tillsvidare.

Sanslöst fräsig lösning med camonät av kaffefilter.Är det något du skulle kunna dela med dig av lite mer ingående?

David


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg mån jan 16 2017, 18:23

Hej David, tack för kommentaren. 
Iden till nätet fick jag från en av sylegårds artiklar på plastic warfare:
http://www.plasticwarfare.se/2007/10/how-to-make-realistic-barracuda-camouflage-netting-in-135/

Slipade till ett litet stämmjärn (skölpjärn?) av ett 2 mm drivdorn från biltema. Detta är lite för grovt, men man tager vad man haver.
 Limmet har jag testat med både vanligt utspätt skollim och woodland scenics färdigblandade vitlim. Båda funkar fint. 

När det kommer till montering tycker jag nästan att det var lättast att doppa nätet snabbt i vatten, och sedan. Maskorna tenderar annars att dra ihop sig när nätet är torrt. Men gäller mer när man använder kaffefilter än för tunnare servetter som sylegård.

Kaffefilter använde jag denna gång, har tidigare använt  baksidan av en servett. Anledningen var att de servetter vi hade hemma hade en svag relief i sig vilket jag fann störande. Hittar man helt släta servetter så funkar de bättre.

Det var nog det mesta

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Caverö mån jan 16 2017, 21:17

Ser grymt effektfullt ut cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av glimturen mån jan 16 2017, 22:21

Tack för ett intressant tips och jag borde testa på något framtida bygge.
Beundransvärd ihärdighet av dig att med ett sånt verktyg stansa så många gånger! CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 1288785663
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg tis jan 17 2017, 05:44

glimturen skrev:Tack för ett intressant tips och jag borde testa på något framtida bygge.
Beundransvärd ihärdighet av dig att med ett sånt verktyg stansa så många gånger! CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 1288785663

Åja, är inte riktigt lika illa som det verkar. Tog lite mer än en timma att få till den biten jag behövde för vagnen.

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg lör dec 18 2021, 15:09

Det, blev inte riktigt som det var tänkt som vanligt detta. Testade med Krycells snowpowder, vilket gav en en "grov" frostig effekt. Men allt splinterkammo försvann på köpet. Försökte och försökte få till känslan av en riktigt kall vintermorgon. Till sist hade jag försökt så mycket att den stackars lilla vagnen inte såg så mycket ut som en Svensk 9040 utan mer som en välsockrad kanelbulle.

Krafttag krävdes det här gick ju inte, så slängde hela rasket i ett såpabad det ska ju funka (vilket det också gör på akryl och även enamelfärg). Problemet var ju mer att det tar sån tid, ett lager färg släppte efter en knapp vecka, sen nästa efter ytterligare några dagar. "det här går för långsamt" tyckte jag, "vad har vi mer i arsenalen av färgförstöreri? Bromsolja, mjaaa kanske. Sambons Nagellacks borttagare det lär väll funka?"

Och ojojoj som det funkade, "färgen bara flyter av men vad är detta? plasten börjar åka med när jag penslar på inte-aceton-men-typ-ändå-ändå vätskan". Gick ju inte det heller, "jaja" tänkte jag mer att fixa men löser sig väll. In under kranen o tvätta bort all borttgare snabbt som f*n. Ner i bromsvätskebad istället.

Och tillslut så var all färg borta, tyvär med de flesta detaljerna borta och stora revor i plasten. Gjorde ett tappert försök att scratcha ihop allt igen, men hade tappat lusten. Vargtass hamnade i en låda och tiden gick, köpte hus, renoverade hus.

Men tillsist när allt började bli vardag igen, och dagarna blev kortare började man känna sig lite rastlös på kvällarna. En Airbrush inköptes och hobbyrum inrättades. AB klämdes och kändes på under bygget av en FW190 från Italeri, delarna passade ihop som tuschpennor och småbarn. Men den blev en rolig leksak till ungarna iallafall.

Sen började jag tänka på vargtass igen, tittade i lådan "det här går inte för sig" och plasthögen förpassades till försöksobjekt istället. Ny byggsats inköptes och byggdes ihop. Sen började jag forska på nätet och fundera på vad jag egentligen ville få till med denna.

Scenen ska vara en iskall januarimorgon 2005, temperaturen runt 10-c. Hur ser egentligen fordon ut då? En möjlighet att titta på detta fick jag för några veckor sedan, och sen fick jag fart. Det som skar sig sist var dels att det inte blev något liv i modellen när man bara strösslade på puder och dels att de delar med snö/frost på inte stämde ihop färgmässigt med resten av vagnen. Allt såg konstigt ut, varma och kalla toner som skar sig totalt. Så nu fortsätter jag där sista inlägget 2017 slutade, fast med ny vagn. Som det skulle varit, om jag tänkt till innan.

Har dragit nytta av min ny Airbrush, och lagt ett väl utspätt "spräckligt" lager vit färg som jag sedan gått över med olja, inte som wash utan tagit litelite på en tandpetare direkt ur tuben och sedan arbetat ut med pensel. Tunna lager tills allt såg ok ut, en svag vit nyans så att påföljande snö smälter ihop och ser ut att höra hemma på vagnen istället för att det påminner om någon som tappat mjöl på golvet.
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 1

Därefter kommer vi till det här med snön, bakpulver är för grovt kom jag fram till, likaså med woodland scenics och alla andra jag testat. Det enda som tycks funka är krycells snö, men den gick inte att lägga där jag ville ha den, inte över hela modellen utan bara på specifika ställen. Men sen sprang jag på detta:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 2
Funkar som en wash, men biter inte fast, verkar innehålla typ vatten och deras pudersnö. Så den har ett svagt "bett" i ytan vilket gör att man kan hålla på och ta bort o lägga till snö i all oändlighet. När man är nöjd så blåser man på ett lager mattlack och allt håller sig på plats, lacken tar dock bort lite av opaciteten så får lägga till lite wash på sina ställen i slutet ändå. Här följer hur långt jag nått till dags dato:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 4
Tornet där mattlack är på, har lite fix till där innan jag är nöjd.
Och vagnen:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 3

Här har jag gått 2 varv, långt ifrån klar och ingen mattlack på.
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 5

Med detta har tråden iaf vaknat till liv igen, önskar alla en trevlig jul så hörs vi när det lilla evighetsprojektet närmat sig slutet!

Korpral Skägg


Azgaron and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Tobias lör dec 18 2021, 16:27

Fan vad snyggt!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av glimturen lör dec 18 2021, 23:40

Ett omtag som heter duga! Shocked cyclops cyclops

Detta ser ut att bli kalasbra! cyclops cyclops

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Azgaron sön dec 19 2021, 01:45

Snyggt jobbat! Ser snyggt ut med snön! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av linusorn sön dec 19 2021, 14:55

Där har du ngt riktigt bra på gång!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av cas tis dec 21 2021, 07:24

Shit pommes!
Snöeffekten blev ju dunderbra!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg tis dec 28 2021, 22:27

Tackar för kommentarerna alla!

Nu har jag äntligen lagt sista handen på lilla vargtass.
Hållit på fram och tillbaka med krycells snöwash, är rätt kul att hålla på med och har låtit det ta sin tid.
Växlat mellan att lägga på och dra bort tills det stämt. Lätt fuktad svamp för att ta bort större fläckar och en avklippt pensel för att "fjädra" ut områden så att de smälter ihop lite bättre.

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 5

Efter detta sprayade jag på vallejos mattlack, vilket tar bort en del av snöeffekten. Bilderna nere på Före/efter visar rätt väl vad som händer med lacken på. En bonus är även att vagnen får en lite kallare ton vilket är välkommet just här.

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 3f-re

Snön har en gnistrande effekt, vilken då försvinner med mattlacken, så man får gå tillbaka till väl valda ställen och lägga på mer där man vill ha den effekten. Dock inget som kameran klarar av att plocka upp ändå. Poängen med lacken för min del är att jag är väldigt klåfingrig och då detta inte sitte hårdare än att man kan gnugga bort det med en pensel så ja, väl värd investering för att slippa tråkigheter.

En till före/efterbild dock med lite skiftande ljus:

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 1

Därefter var det dags för trädbyggande, kollat lite på nätet efter hur folk gör granar och fastnade för denna metod:

Måla torr pinne eller tandpetare med brun färg:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Tr-d1

Och sedan ut o hitta mossa, torka denna några dagar (Jag är otålig och slängde den i ugnen i 20-30 min) och sedan stabilisera denna i glycerol. Funkar tydligen såsom att vätskan i mossan byts ut mot glycerolen och sen håller sig mossan hyfsat mjuk och skrumpnar inte ihop. Hur lång tid detta funkar återstår väll att se. är inte alltför orolig, tror att snön håller det mesta på plats sen. Sedan limma dit mossan på torra bruna pinnen och slutligen blåsa på lite grön färg på "grenarna":

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Tr-d2

En stycken bas kladdas ut på hård isolering medelst papperslera:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Dio1

Granar, pinnar o lite statiskt gräs strösslades ut, framförallt under granarna där snön inte täcker.

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Dio2

Och tillsist ett första lager snö:

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Dio4

Bryr mig inte om hur kanterna ser ut, tanken är att bygga en tidslinje med de fordon jag varit på under tiden i försvaret och sen få ihop allting i någon form av hylla i framtiden. 
En liten farbror knåpades ihop av ett löst huvud, en del kropp från djiti´s och ben från academysatsen. Har svårt för att få till figurer så han får vara med tills jag tröttnar på honom. Sitter fast i diot med en tandpetare så går att dra bort ifall jag bestämmer mig för det.

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Dio5

En ksp 58 ska farbrorn ha! Tror jag hittade den på ministuff.

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Dio6

Och med detta så var bygget klart, den färdiga modellen med dio finns i bildrutan https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t6534-cv9040-b-academy-vargtass.
God fortsättning!


Senast ändrad av Korpral Skägg den tis dec 28 2021, 23:04, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Uppdatering länk)

Korpral Skägg


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Matt_Public ons dec 29 2021, 07:22

Snitsigt trädknåpande, liksom. Tack för tipset! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Azgaron ons dec 29 2021, 11:46

Snyggt knåpat! Fina granar! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! - Sida 3 Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet