MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
+15
Warsawpact
Mats05
linusorn
Zander_Lindstrom
Azgaron
Henkepenke
TommyKillander
Janne.S
Caverö
Marlin
Matt_Public
glimturen
Andre B
cas
Stefan E
19 posters
Sida 5 av 10
Sida 5 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Stefan E skrev:Zander_Lindstrom skrev:När du maskerar insidan av huvarna, maskerar du allt då bara för att undvika att få in färg där, eller maskerar du så att du kan måla ramarna på insidan också?
Om du gjort det sistnämnda, så lyfter jag på hatten och bockar. Det är någonting som jag aldrig har vågat göra och som jag aldrig förstått hur folk kan lyckas med det.
Zander, det är bara för att hindra att få in färg, den "riktiga" maskeringen gör jag på utsidan.
Jag har heller aldrig lyckats få till det med att maska insidan också, dessutom syns "glasets" mycket oskalenliga tjocklek alldeles för väl.
Vill jag ha insidan av ramarna matta av någon anledning, målar jag med matt klarlack och använder pensel.
CAS; Jag har Masters pitotrör och det är mycket smäckrare, men jag tyckte ändå att det var flott gjort av AMK!
Stefan
Jag läste nyligen ett bra tips om detta, maskera utsidan och måla sedan ett lager med cockpitens färg, sen kroppens färg.
På så vis syns cockpitens färg ifrån insidan som det brukar vara sen får man nog en ganska bra kontrast insida utsida då det oftast är olika färg.
Subtilt, ja, detta skall jag nog testa på nästa bygge.
- Roland
rsm.gbg
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Dom där landningställena ser ju helt lysande ut
Missilerna går inte av för hackor heller.
Snyggt jobbat
- Roland
Missilerna går inte av för hackor heller.
Snyggt jobbat
- Roland
rsm.gbg
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Snyggt jobbat Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
rsm.gbg skrev:
Jag läste nyligen ett bra tips om detta, maskera utsidan och måla sedan ett lager med cockpitens färg, sen kroppens färg.
På så vis syns cockpitens färg ifrån insidan som det brukar vara sen får man nog en ganska bra kontrast insida utsida då det oftast är olika färg.
Subtilt, ja, detta skall jag nog testa på nästa bygge.
- Roland
Brukar göra exakt så.
De gånger jag inte gjort så på mina senaste kärror, så har jag glömt det och kommit på det efteråt och avlagt ett par svordomar.
Det brukar funka bäst i 1/72, hyfsat i 1/48, men i 1/32 och större så funkar det bara om huven är stängd.
Fast å andra sidan, man har nog överseende med det också iom. att plasthuvarna ofta blir flera centimeter tjocka i 1/1.
Zander_Lindstrom
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Så här har jag gjort så länge jag kan minnas och som Zander säger, i 1/48 eller 1/32 ser det inte så bra ut om man vill ha huven/huvarna öppen/öppna.
Då brukar jag penselmåla insidan så nära rutorna som jag vågar, men fortfarande innanför, eller maskera fönsterytorna något större än den "riktiga" rutan på utsidan och spruta.
Det funkar riktigt bra, man brukar inte se så mycket av huvens insida så det stör inte.
Stefan
Då brukar jag penselmåla insidan så nära rutorna som jag vågar, men fortfarande innanför, eller maskera fönsterytorna något större än den "riktiga" rutan på utsidan och spruta.
Det funkar riktigt bra, man brukar inte se så mycket av huvens insida så det stör inte.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Idag blir det vapenpyssel!
Mina R-33or är grundmålade med Alclad Steel…
Dags att börja maskera…
…å när en är färdig har man att repetera tre gånger till, tills alla fyra är klara.
Det tog två pass om vardera fyra timmar!
…så målar man Vitt (Hu22) i 10 minuter och väntar ett par dagar så kan man börja maskera igen…
Denna gång gick det lite snabbare, men det tog ytterligare några timmar…
Så målar vi Alclad Aluminium…
Fördelen med Alclad är att den torkar i stort sett omedelbart, så maskeringen åkte av lika fort!
FÄRDIGA;
Nja…inte riktigt, det skall dit lite dekaler också…
Kommer mera snart!
Stefan
Mina R-33or är grundmålade med Alclad Steel…
Dags att börja maskera…
…å när en är färdig har man att repetera tre gånger till, tills alla fyra är klara.
Det tog två pass om vardera fyra timmar!
…så målar man Vitt (Hu22) i 10 minuter och väntar ett par dagar så kan man börja maskera igen…
Denna gång gick det lite snabbare, men det tog ytterligare några timmar…
Så målar vi Alclad Aluminium…
Fördelen med Alclad är att den torkar i stort sett omedelbart, så maskeringen åkte av lika fort!
FÄRDIGA;
Nja…inte riktigt, det skall dit lite dekaler också…
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Förbaskat snygga R-33or! Ska bli kul att se dem med dekaler på.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Just! Just! Synnerligen snygga snabbsmällare.Azgaron skrev:Förbaskat snygga R-33:or! Ska bli kul att se dem med dekaler på.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Där fanns det minsann inget att skämmas för.
Top notch!
Top notch!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Airbrushar du alltid med Humbrol? :O
Jag blir galen på torktiderna, men av det jag ser här så blir det ju snyggt iallafall och det är huvudsaken.
Jag blir galen på torktiderna, men av det jag ser här så blir det ju snyggt iallafall och det är huvudsaken.
Zander_Lindstrom
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Zander_Lindstrom skrev:Airbrushar du alltid med Humbrol? :O
Jag blir galen på torktiderna, men av det jag ser här så blir det ju snyggt iallafall och det är huvudsaken.
Oftast....
Humbrol, White Ensign, Xtracolor och Revell är det som finns i min färgarsenal, enamels allihopa och det är klart att de blanka färgerna och Xtracolor tar alltid lång tid på sig att torka (jag brukar ge dem upp till ett par dygn).
De matta färgerna torkar på ett par timmar, men jag brukar ge dem ett dygn i alla fall innan jag börjar hantera dem.
Alclad och MRP torkar och blir hanterbara på ett par minuter, helt fantastiska färger!
Jag har alltid så mycket på gång samtidigt så jag lider inte av torktiden, det är bara att plocka fram något annat att pyssla med ett tag.
Är det något som kan kvadda en modell effektivt så är det stress och otålighet, jag vet av bister erfarenhet hur det brukar bli då....
Kul att ni gillar resultatet, Glimmis och Zander!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Stefan E skrev:Zander_Lindstrom skrev:Airbrushar du alltid med Humbrol? :O
Jag blir galen på torktiderna, men av det jag ser här så blir det ju snyggt iallafall och det är huvudsaken.
Oftast....
Humbrol, White Ensign, Xtracolor och Revell är det som finns i min färgarsenal, enamels allihopa och det är klart att de blanka färgerna och Xtracolor tar alltid lång tid på sig att torka (jag brukar ge dem upp till ett par dygn).
De matta färgerna torkar på ett par timmar, men jag brukar ge dem ett dygn i alla fall innan jag börjar hantera dem.
Alclad och MRP torkar och blir hanterbara på ett par minuter, helt fantastiska färger!
Jag har alltid så mycket på gång samtidigt så jag lider inte av torktiden, det är bara att plocka fram något annat att pyssla med ett tag.
Är det något som kan kvadda en modell effektivt så är det stress och otålighet, jag vet av bister erfarenhet hur det brukar bli då....
Kul att ni gillar resultatet, Glimmis och Zander!
Stefan
Jag körde alltid med Humbrol i början av karriären, men gick över till Tamiya och Gunze sen pga torktiden. Nackdelen med de sistnämnda är att de inte direkt går att penselmåla med, kör Vallejo och Italeris färger till det dock, och dessa två fullkomligt avskyr jag att airbrusha.
Tamiya känns lite som ett mellanting till Humbrols enamel och Vallejo och dylika enligt mig. Vallejo torkar på två sekunder, men blir repig bara man tittar på det i princip.
Jag har en annan kompis uppe i Västmanland som målar mycket F1-bilar som också airbrushar med Humbrols enamelfärger.
Zander_Lindstrom
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Jag har försökt, men kommer INTE överens med akrylfärger!
Dessutom har jag alldeles för mycket Enamel-burkar för att byta!
Jag håller mig till det jag vet funkar och HUR det funkar.
Stefan
Dessutom har jag alldeles för mycket Enamel-burkar för att byta!
Jag håller mig till det jag vet funkar och HUR det funkar.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Stefan E skrev:Jag har försökt, men kommer INTE överens med akrylfärger!
Dessutom har jag alldeles för mycket Enamel-burkar för att byta!
Jag håller mig till det jag vet funkar och HUR det funkar.
Stefan
Där ser man....vill du ha mina gamla humbrol? Jag har ju kört Lifecolor i snart 10 år nu
Janne.S- Moderator
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Stefan E skrev:Jag har försökt, men kommer INTE överens med akrylfärger!
Dessutom har jag alldeles för mycket Enamel-burkar för att byta!
Jag håller mig till det jag vet funkar och HUR det funkar.
Stefan
Gud ja, fan jag tyckte att det var en gigantisk omställning när jag gjorde mig av med mina burkar, och då hade jag kanske bara 20-25 stycken.
Tror jag har närmare 200 burkar färg nu av märkena Tamiya, Gunze, MRP, Vallejo, Italeri, Testors, Badger Mintaire, Alclad, Humbrol och MIG.
Drömmer fortfarande dock om den perfekta färgen som man kan sprutmåla utan utsug, som inte torkar halvvägs ut ur sprutan, som man kan penselmåla med, som inte tar slut på en gång, som torkar fort och som tål hantering.
Zander_Lindstrom
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Hejsan!
Huvarna monterade och målade…
Siktesglaset tog jag från den gultonade gjutramen…
…och sedan limmade jag på hela den gultonade huven (man fick med en hel huv i ett stycke också).
….efter en stund kom jag på att det var ju inte bra, så bort med huven igen…
….och sedan limmade jag dit den rätta mittendelen definitivt och maskerade med de extra huvarna.
…en "skarvcheck"…
…OK, ser bra ut.
Pylonerna monterade så man har någonstans att lasta missilerna…
Jag hade tänkt göra maskinen med tankproben i öppet läge, men på de allra flesta bilder jag har av MiG-31an så är den infälld på marken.
Jag ändrade mig och ville nu ha proben i infällt läge, men kunde för mitt liv inte hitta den stängda proben igen.
Bosse (Marlin) räddade mig och donerade sin överblivna tankprob.
Stort tack, Kompis!
Luckor, huvar och diverse smådetaljer till landstället primade med Alclad Black Microfiller.
….och lackade med MRP-1 Traffic Grey….
Det här visas faktiskt inte i instruktionerna, men på många bilder jag har sett så kan man sätta de små rälsen för AA-60 ”Atoll” på de yttre balkarna.
Vet inte om det är helt korrekt (kanske blir överlast?), men det kommer att bli maffigt hursomhelst!
Kommer mera snart!
Stefan
Huvarna monterade och målade…
Siktesglaset tog jag från den gultonade gjutramen…
…och sedan limmade jag på hela den gultonade huven (man fick med en hel huv i ett stycke också).
….efter en stund kom jag på att det var ju inte bra, så bort med huven igen…
….och sedan limmade jag dit den rätta mittendelen definitivt och maskerade med de extra huvarna.
…en "skarvcheck"…
…OK, ser bra ut.
Pylonerna monterade så man har någonstans att lasta missilerna…
Jag hade tänkt göra maskinen med tankproben i öppet läge, men på de allra flesta bilder jag har av MiG-31an så är den infälld på marken.
Jag ändrade mig och ville nu ha proben i infällt läge, men kunde för mitt liv inte hitta den stängda proben igen.
Bosse (Marlin) räddade mig och donerade sin överblivna tankprob.
Stort tack, Kompis!
Luckor, huvar och diverse smådetaljer till landstället primade med Alclad Black Microfiller.
….och lackade med MRP-1 Traffic Grey….
Det här visas faktiskt inte i instruktionerna, men på många bilder jag har sett så kan man sätta de små rälsen för AA-60 ”Atoll” på de yttre balkarna.
Vet inte om det är helt korrekt (kanske blir överlast?), men det kommer att bli maffigt hursomhelst!
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: MiG-31B Foxhound, AMK 1/48
Snyggt jobbat Stefan! Alltid kul med lite extra last!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 5 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sida 5 av 10
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet