Piper PA-18-150 Super Cub på Hjul, Revell, 1/32, FÄRDIG
+7
Mats05
Matt_Public
TommyKillander
glimturen
Azgaron
cas
Stefan E
11 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Piper PA-18-150 Super Cub på Hjul, Revell, 1/32, FÄRDIG
Matt_Public skrev:På det temat önskar jag mig alltjämt en Saunders Roe A.1 från någon vettig leverantör.TommyKillander skrev:Inte varje dag man skådar flyt-dojjor på flygplan.
Nu pratar vi flygbåtar!
En Sunderland i 48 vore en våt dröm.....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Det går aldrig som man tänkt sig…..
Jag skulle bara montera motorn, men ingenting passade som det var tänkt, till slut blev jag så trött på alltihop att jag bara limmade ihop allt!
Nu sitter motorn där den ska, alla plåtarna är limmade och slipade, men det var ett sjujäkla jucklo för att få allt på plats!
Åtta händer hade varit en stor hjälp…
Jag limmade glastaket/vingbalken på plats och vingarna gled fint på plats efter jag karvat bort lite plast i vingroten.
Detta är INTE hur Revell hade tänkt sig att monteringen skulle gå till, men jag tycker det fungerade utmärkt!
Jag fick ta bort vingstöttorna eftersom de inte nådde ända fram, det fattades ca 2-3mm!
Jag tror det beror på att vingarna har en ganska kraftig V-form, visserligen har Cub´en en V-form på vingarna, men inte riktigt så mycket som modellen.
Med lite fipplande så passade landningsstrålkastarn som den skulle i vingen;
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Jag skulle bara montera motorn, men ingenting passade som det var tänkt, till slut blev jag så trött på alltihop att jag bara limmade ihop allt!
Nu sitter motorn där den ska, alla plåtarna är limmade och slipade, men det var ett sjujäkla jucklo för att få allt på plats!
Åtta händer hade varit en stor hjälp…
Jag limmade glastaket/vingbalken på plats och vingarna gled fint på plats efter jag karvat bort lite plast i vingroten.
Detta är INTE hur Revell hade tänkt sig att monteringen skulle gå till, men jag tycker det fungerade utmärkt!
Jag fick ta bort vingstöttorna eftersom de inte nådde ända fram, det fattades ca 2-3mm!
Jag tror det beror på att vingarna har en ganska kraftig V-form, visserligen har Cub´en en V-form på vingarna, men inte riktigt så mycket som modellen.
Med lite fipplande så passade landningsstrålkastarn som den skulle i vingen;
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Azgaron likes this post
Tänker på Mal när jag hör "jucklo".
Verkar kämpigt, men ser ut som om du fått det balanserat och fint - ser inte snett ut så - bra jobb?
Verkar kämpigt, men ser ut som om du fått det balanserat och fint - ser inte snett ut så - bra jobb?
Tobias
Hoppa över mellanledet, vet jag.Tobias skrev:Tänker på Mal när jag hör "jucklo".
Matt_Public- Master of DNF
Fint kämpat med vingar o motor krångel
//Kent
//Kent
Gigabyte
Matt_Public skrev:Hoppa över mellanledet, vet jag.Tobias skrev:Tänker på Mal när jag hör "jucklo".
Nu är jag inte det skarpaste stallet som skäller i kanoten så jag fattar inte..
Tobias
Jag åsyftade den eminenta tidsskriften Svenska MAD.Tobias skrev:Nu är jag inte det skarpaste stallet som skäller i kanoten så jag fattar inte.
Tobias likes this post
Fan jag hade ju en klasskompis som var en nästan exakt kopia av Alfred E. Neuman - kallades naturligtvis för MAD i skolan.. Till hans mindre entusiastiska förtjusning.. Vilket gjorde det ännu roligare! För han blev - mad..
Tror att jag ev fattar nu, kanske..
(Sorry Stefan!)
Tror att jag ev fattar nu, kanske..
(Sorry Stefan!)
Tobias
Tobias likes this post
Tjusigt knåpat Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Den rör sig fint framåt!
Vindrutan och sidorutorna limmade på plats och maskerade….
Eduards skumgummibitar från diverse förpackningar är perfekta att använda som maskering….
Flygplan och flottörer primade med Alclad Grey Microfiller…
Gångborden på flottörerna ska vara grå så de maskerades, flottörerna är väldigt svårhanterliga nu…
…och när jag skulle montera flottörerna på flygplanet så vek sig alltihop och gick sönder.
Den största orsaken var nog att jag haft i lite för mycket vikt i flottörerna, de blev för tunga för de tunna stagen!
Nu var goda råd dyra, skulle jag skrota hela modellen?
Nej, jag har lagt ner för mycket jobb på den för det och jag är väldigt nöjd med modellen så här långt.
Hmmmm….
Jo jag har ju en annan variant i högen!
Denna variant är en tidigare Cub med en svagare motor, med hjulställ och den saknar flaps.
Man kan ju byta mellan flottörer och hjulställ på originalet, det borde ju fungera på modellen också?
Exakt samma fästen!
Modellen fick fasta hjulställ istället!
Jag valde sporrställ utan segelflygkoppling…
Nu har jag en hjullös Cub, jag får nog skicka ett snällt mail till Revell och tigga lite delar….
De brukar inte vara omöjliga om modellen fortfarande finns i produktion, det är ju bara två små gjutramar.
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Eduards skumgummibitar från diverse förpackningar är perfekta att använda som maskering….
Flygplan och flottörer primade med Alclad Grey Microfiller…
Gångborden på flottörerna ska vara grå så de maskerades, flottörerna är väldigt svårhanterliga nu…
…och när jag skulle montera flottörerna på flygplanet så vek sig alltihop och gick sönder.
Den största orsaken var nog att jag haft i lite för mycket vikt i flottörerna, de blev för tunga för de tunna stagen!
Nu var goda råd dyra, skulle jag skrota hela modellen?
Nej, jag har lagt ner för mycket jobb på den för det och jag är väldigt nöjd med modellen så här långt.
Hmmmm….
Jo jag har ju en annan variant i högen!
Denna variant är en tidigare Cub med en svagare motor, med hjulställ och den saknar flaps.
Man kan ju byta mellan flottörer och hjulställ på originalet, det borde ju fungera på modellen också?
Exakt samma fästen!
Modellen fick fasta hjulställ istället!
Jag valde sporrställ utan segelflygkoppling…
Nu har jag en hjullös Cub, jag får nog skicka ett snällt mail till Revell och tigga lite delar….
De brukar inte vara omöjliga om modellen fortfarande finns i produktion, det är ju bara två små gjutramar.
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Azgaron likes this post
Snygg räddning!
Men utan sjötofflorna bör du nog döpa om byggtråden.
Men utan sjötofflorna bör du nog döpa om byggtråden.
Trist med tofflorna, men bra räddning! Hoppas du får tag på hjul!
Håkan
Håkan
Ännu en omgång med Alclad Grey Microfiller primer…
Sedan Alclads Vita Microfiller, den ger en halvmatt, riktigt vit yta, den bästa vita färg jag hittat…
…och till slut Alclad Aqua Gloss Clear, som ger en lagom blank yta, klar för dekalerna.
Tyvärr vill inte kameran riktigt fånga den silkeslena, halvblanka ytan, den ser precis ut som lackad duk!
Kommer mera snart….
Stefan
Sedan Alclads Vita Microfiller, den ger en halvmatt, riktigt vit yta, den bästa vita färg jag hittat…
…och till slut Alclad Aqua Gloss Clear, som ger en lagom blank yta, klar för dekalerna.
Tyvärr vill inte kameran riktigt fånga den silkeslena, halvblanka ytan, den ser precis ut som lackad duk!
Kommer mera snart….
Stefan
Azgaron likes this post
Snyggt målat Stefan! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Tjusigt, ju!
Också: Med tanke på hur ofta jag imponeras av den där microfillern är det alltmer förbryllande att jag ännu inte har slantat upp för produkten. Luktar den starkt?
Också: Med tanke på hur ofta jag imponeras av den där microfillern är det alltmer förbryllande att jag ännu inte har slantat upp för produkten. Luktar den starkt?
Matt_Public skrev:Tjusigt, ju!
Tyvärr, JA, men man vänjer sig....
Jag tycker att det är värt att stå ut med lukten en liten stund tack vare resultatet, precis som med all Alclad och MRP!
Stefan
Matt_Public likes this post
Så har det då blivit dags för dekalerna, jag hade tänkt göra HB-PQJ, Gul o vit med flottörer, från början.
Men eftersom jag kvaddade flottörerna så blir det PH-PDL, (Helt vit med rött trim) med hjulställ istället!
Dekalerna ser fina o vältryckta ut med fina färger, "Printed in Italy", kan det vara Cartograf?
Kvaliteten på dekalerna och trycket antyder det.
När man sorterat ut de som ska användas ser det ut att vara en väldigt beskedlig mängd, inte många Milli-Bosse här inte!
Dekalerna var lite “tröga” , det tog ett par minuter innan de lossnade från pappret, varmt eller kallt vatten spelade ingen roll.
De var lite tjocka men bra och tåliga att arbeta med och rikligt med Micro-set och -sol fick ner dem ordentligt.
Det pyssligaste var att få sido-dekalerna att linjera utt snyggt, det är 4 separata dekaler på vänster sida och 6 på höger.
Dekalerna på fenan och rodret var i två delar, men de passade perfekt.
Den lilla björn-dekalen ( ”Cub” betyder ju Björnunge/Valp) hörde egentligen till den andra versionen, men den var ju bara så söt så den fick sitta på fenbasen!
Högersidan var lite pyssligare för dörren splittade upp dekalerna…
Slutligen de små röda fälten på motorplåtarna…
...och jag lyckades slå av ena hjulaxeln under dekaleringen, nåja, det får vi försöka lösa nästa gång....
Kommer mera snart….
Stefan
Men eftersom jag kvaddade flottörerna så blir det PH-PDL, (Helt vit med rött trim) med hjulställ istället!
Dekalerna ser fina o vältryckta ut med fina färger, "Printed in Italy", kan det vara Cartograf?
Kvaliteten på dekalerna och trycket antyder det.
När man sorterat ut de som ska användas ser det ut att vara en väldigt beskedlig mängd, inte många Milli-Bosse här inte!
Dekalerna var lite “tröga” , det tog ett par minuter innan de lossnade från pappret, varmt eller kallt vatten spelade ingen roll.
De var lite tjocka men bra och tåliga att arbeta med och rikligt med Micro-set och -sol fick ner dem ordentligt.
Det pyssligaste var att få sido-dekalerna att linjera utt snyggt, det är 4 separata dekaler på vänster sida och 6 på höger.
Dekalerna på fenan och rodret var i två delar, men de passade perfekt.
Den lilla björn-dekalen ( ”Cub” betyder ju Björnunge/Valp) hörde egentligen till den andra versionen, men den var ju bara så söt så den fick sitta på fenbasen!
Högersidan var lite pyssligare för dörren splittade upp dekalerna…
Slutligen de små röda fälten på motorplåtarna…
...och jag lyckades slå av ena hjulaxeln under dekaleringen, nåja, det får vi försöka lösa nästa gång....
Kommer mera snart….
Stefan
Azgaron and Marlin like this post
Zanchetti, snarareStefan E skrev:Dekalerna ser fina och vältryckta ut med fina färger. "Printed in Italy", kan det vara Cartograf?
Snygga när de kom på plats var de hursomhelst. Den björnungen på fenan var ju direkt knasgullig!
Matt_Public skrev:Zanchetti, snarareStefan E skrev:Dekalerna ser fina och vältryckta ut med fina färger. "Printed in Italy", kan det vara Cartograf?
Snygga när de kom på plats var de hursomhelst. Den björnungen på fenan var ju direkt knasgullig!
Ja, jag tror mera på Zanchetti, de brukar också vara bra.
Stefan
Supersnyggt med dekaler på!
Håkan
Håkan
En intressant vändning vi flottörhaveri!
Fast det ser ut att ordna sig snyggt!
Målning och dekalering är det inget fel på!
Fast det ser ut att ordna sig snyggt!
Målning och dekalering är det inget fel på!
Liknande ämnen
» Piper Cub Pa-18 "Baltus Viking" Revell 1/32
» F-117A - Revell 1/144 - Färdig!
» Dornier Do. X, Revell 1/144, FÄRDIG
» Messerschmitt Bf109G-2 (-6), Revell 1/32, FÄRDIG
» Westland Lysander Mk.III SP, Revell 1/32, FÄRDIG
» F-117A - Revell 1/144 - Färdig!
» Dornier Do. X, Revell 1/144, FÄRDIG
» Messerschmitt Bf109G-2 (-6), Revell 1/32, FÄRDIG
» Westland Lysander Mk.III SP, Revell 1/32, FÄRDIG
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 2 av 3