Seafire Mk.III, Airfix 1/48
+5
Matt_Public
cas
glimturen
Azgaron
Stefan E
9 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Hejsan!
Spitfire-klådan har blivit akut!
Dags att dra igång ännu ett Spitfire-bygge!
Det var lugnt ett tag efter mina tre Åttor jag byggde i vintras/våras, tänkte nog att det skulle dröja till nästa.
Trodde jag ja…..
Redan några veckor innan kollot i Maj började det klia i Spitfire-tarmen igen!
Jag tog fram en av mina Airfix Mk.V (den nya), det ser ut att vara en mycket fin byggsats och jag bestämde mig för att göra den intressanta Malta-versionen, eller någon annan Malta-Spit.
Klådan minskade inte direkt när Rickard köpte en av Airfix nya Mk.V, och vi diskuterade byggsatsen på Kollot.
För någon vecka sedan blev klådan akut och jag tänkte dra igång ett bygge, men den gode Rickard hann före, med exakt samma förebild som jag tänkte göra (och fortfarande tänker göra…).
Jag vill inte göra samma modell, så jag tittade i hyllan och hittade en annan version som jag länge tänkt göra, Airfix Seafire Mk.III….
Lådan innehåller en komplett Spitfire Mk.Vc, den gamla, ”Pre Hornby”, som länge ansågs vara den mest korrekta i 1/48skalan, men den är ganska ”basic” idag, minst sagt…
De nya gjutramarna är mycket bättre, här är panellinjerna försänkta och alla delar håller ”modern” standard.
De klara delarna är ingen hit….
…och inte dekalerna heller…
Efter att ha suttit och kelat med den nya femman kändes inte den gamla så lockande….
Hmmm…
Vad skiljer en vanlig Spitfire Mk.V från en Seafire?
VINGARNA!
Vingarna i Seafiren är ju ”nya”….
…kroppen kommer från en standard Mk.V….
….om man skulle ge sig på lite kit-bashing….
Jag tejpade ihop den nya kroppen (ljusblå) och de nya vingarna (ljusgrå) och försökte passa ihop dem….
Inte alltför illa…
Här glappar det lite mera…
Men fullt genomförbart, det fodrar lite kirurgi för att få in kroken och dess sektion i kroppen, men det hade jag fått göra ändå på originalet.
Dekaler (från Aeromaster) hade jag redan hemma….
….och detta är ”min” maskin;
….så det blir en kit-bashad Seafire Mk.III med vingar från Seafire original och kropp från Airfix nya Mk.V.
Detta blir spännande!
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Spitfire-klådan har blivit akut!
Dags att dra igång ännu ett Spitfire-bygge!
Det var lugnt ett tag efter mina tre Åttor jag byggde i vintras/våras, tänkte nog att det skulle dröja till nästa.
Trodde jag ja…..
Redan några veckor innan kollot i Maj började det klia i Spitfire-tarmen igen!
Jag tog fram en av mina Airfix Mk.V (den nya), det ser ut att vara en mycket fin byggsats och jag bestämde mig för att göra den intressanta Malta-versionen, eller någon annan Malta-Spit.
Klådan minskade inte direkt när Rickard köpte en av Airfix nya Mk.V, och vi diskuterade byggsatsen på Kollot.
För någon vecka sedan blev klådan akut och jag tänkte dra igång ett bygge, men den gode Rickard hann före, med exakt samma förebild som jag tänkte göra (och fortfarande tänker göra…).
Jag vill inte göra samma modell, så jag tittade i hyllan och hittade en annan version som jag länge tänkt göra, Airfix Seafire Mk.III….
Lådan innehåller en komplett Spitfire Mk.Vc, den gamla, ”Pre Hornby”, som länge ansågs vara den mest korrekta i 1/48skalan, men den är ganska ”basic” idag, minst sagt…
De nya gjutramarna är mycket bättre, här är panellinjerna försänkta och alla delar håller ”modern” standard.
De klara delarna är ingen hit….
…och inte dekalerna heller…
Efter att ha suttit och kelat med den nya femman kändes inte den gamla så lockande….
Hmmm…
Vad skiljer en vanlig Spitfire Mk.V från en Seafire?
VINGARNA!
Vingarna i Seafiren är ju ”nya”….
…kroppen kommer från en standard Mk.V….
….om man skulle ge sig på lite kit-bashing….
Jag tejpade ihop den nya kroppen (ljusblå) och de nya vingarna (ljusgrå) och försökte passa ihop dem….
Inte alltför illa…
Här glappar det lite mera…
Men fullt genomförbart, det fodrar lite kirurgi för att få in kroken och dess sektion i kroppen, men det hade jag fått göra ändå på originalet.
Dekaler (från Aeromaster) hade jag redan hemma….
….och detta är ”min” maskin;
….så det blir en kit-bashad Seafire Mk.III med vingar från Seafire original och kropp från Airfix nya Mk.V.
Detta blir spännande!
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den sön 30 jul 2017, 09:51, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Intressant kit-bash bygge du ger dig på Stefan! Lycka till!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Najs!
Ursäkta att jag hann före.... Jag får skylla på ordföranden, som satte ny modell på agendan och cas som hetsade mig att bygga..
Mycket spännande med hederligt plastknåperi!
Ursäkta att jag hann före.... Jag får skylla på ordföranden, som satte ny modell på agendan och cas som hetsade mig att bygga..
Mycket spännande med hederligt plastknåperi!
glimturen
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Kapten Britfix rapporterar!
En sån här har jag byggt för massa år sen, och nu står den i en hylla här på jobbet och samlar damm.
Vingarna kan jag inte kalla för fina, utan är helt klart från den ganska dåliga airfix-perioden innan fullträffarna Lightning och Seafire 46/Spitfire 22.
Men låt inte det hindra dig Stefan!
Kitbashning är ju alltid en skön konst i sig!
Undrar vad du kan använda Vb-vingarna till sen?
Slå ihop dom med flygkroppen som är kvar från gammellådan och därmed få en Vb på köpet?
Den kan ju målas i nån annan märkning än exotiska malta-färger...
En sån här har jag byggt för massa år sen, och nu står den i en hylla här på jobbet och samlar damm.
Vingarna kan jag inte kalla för fina, utan är helt klart från den ganska dåliga airfix-perioden innan fullträffarna Lightning och Seafire 46/Spitfire 22.
Men låt inte det hindra dig Stefan!
Kitbashning är ju alltid en skön konst i sig!
Undrar vad du kan använda Vb-vingarna till sen?
Slå ihop dom med flygkroppen som är kvar från gammellådan och därmed få en Vb på köpet?
Den kan ju målas i nån annan märkning än exotiska malta-färger...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Ingenting att be om ursäkt för, Rickard, Great minds think alike ol´chap!
CAS; Tja, allting är relativt...
Vingarna är långt ifrån lika fina som den nya Vc, de är inte ens i närheten av 22/24/46, men bra mycket bättre än "original-femmans".
Man får vara nöjd med det lilla ibland...
Håkan; Ja, nog blir det intressant alltid, får se om jag ror det iland...
Ja, det kan bli en "Franken-spitt" ur skrotlådan sen, spännande.
Stefan
CAS; Tja, allting är relativt...
Vingarna är långt ifrån lika fina som den nya Vc, de är inte ens i närheten av 22/24/46, men bra mycket bättre än "original-femmans".
Man får vara nöjd med det lilla ibland...
Håkan; Ja, nog blir det intressant alltid, får se om jag ror det iland...
Ja, det kan bli en "Franken-spitt" ur skrotlådan sen, spännande.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Sånt är han minsann berömvärt duktig på, jojjomän.glimturen skrev:[...] och CAS som hetsade mig att bygga.
Lite kitbashing ökar dessutom själva underhållningsvärdet på något vis.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Senast ändrad av Stefan E den sön 30 jul 2017, 09:53, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Lätthål skall alltid borras liksom...
Skall du hänga extratanken på en Seafire?
Hade den sånt?
Skall du hänga extratanken på en Seafire?
Hade den sånt?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Ser fint ut Stefan! Ser fram emot lite färg!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
cas skrev:Lätthål skall alltid borras liksom...
Skall du hänga extratanken på en Seafire?
Hade den sånt?
Jag tror inte Seafiren hade extratanken, eller ens hade möjlighet att använda den.
Jag brukar limma ihop de delar som hör ihop, även om jag inte skall använda dem på just det här bygget, liksom piloten som jag inte heller tänker använda.
Det blir lite lättare att hitta dem i skrotlådan sen om behov skulle uppstå, en enda del istället för två resp. tre delar.
Snyggt knåpat Stefan!
Tack Glimmis!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Senast ändrad av Stefan E den sön 30 jul 2017, 09:55, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Snyggt och prydligt målat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Mumsigt!
Cockpiten blåser ju upp till dunderfint alltså!
Cockpiten blåser ju upp till dunderfint alltså!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Det ser ut att vara tédags för piloten. Följde det med en mugg?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Matt_Public skrev: Det ser ut att vara tédags för piloten. Följde det med en mugg?
Får nog installera en mugghållare också!
Tedags för dystra själar?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Hejsan!
Efter att ha limmat ihop kroppen (utan cockpiten), passningen var superb!
Efter att ha slipat av on polerat upp alla skarvar, kunde jag stoppa i cockpiten och provpassa vingarna.
Det tog emot i bakkanten, vingarna gick inte ner!
Jag fick skära bort en liten bit av den här biten.
Nu passade vingarna riktigt bra!
Det här är ju en SEA-fire och den har naturligtvis en krok.
Kroken ligger infälld i en balja under kroppen, och den baljan får man passa in genom att skära bort en bit av kroppen.
I ”original-asken” fick man göra detsamma, men där hade Airfix markerat på insidan var man skulle skära, här finns ju inget sådant eftersom det är en helt vanlig femma.
Det var bara att mäta o måtta och följa panellinjerna, jag började med att såga två snitt där baljan börjar och slutar.
Sedan borrade jag en mängd små hål längs sidan så jag fick en linje mellan snitten.
Sen var det bara att ta skalpellen och dra längs hålen tills det gick igenom.
Efter att ha snyggat till kanterna kunde jag prova passningen, blev väl sådär, lite för långt snitt men baljan passade hyfsat bra.
Lite för stor, men det är ju bara att sanda ner.
Glipan måste åtgärdas, fram med lite plasticard som limmas ihop till lagom tjocklek.
Ursäkta de dåliga bilderna men kameran vill inte alltid vara med och jag glömmer oftast byta glasögon.
Fyllbiten limmad på plats.
Efter limmet torkat slipade jag ner plasticarden och jämnade till längs kanterna, blev riktigt bra.
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Efter att ha limmat ihop kroppen (utan cockpiten), passningen var superb!
Efter att ha slipat av on polerat upp alla skarvar, kunde jag stoppa i cockpiten och provpassa vingarna.
Det tog emot i bakkanten, vingarna gick inte ner!
Jag fick skära bort en liten bit av den här biten.
Nu passade vingarna riktigt bra!
Det här är ju en SEA-fire och den har naturligtvis en krok.
Kroken ligger infälld i en balja under kroppen, och den baljan får man passa in genom att skära bort en bit av kroppen.
I ”original-asken” fick man göra detsamma, men där hade Airfix markerat på insidan var man skulle skära, här finns ju inget sådant eftersom det är en helt vanlig femma.
Det var bara att mäta o måtta och följa panellinjerna, jag började med att såga två snitt där baljan börjar och slutar.
Sedan borrade jag en mängd små hål längs sidan så jag fick en linje mellan snitten.
Sen var det bara att ta skalpellen och dra längs hålen tills det gick igenom.
Efter att ha snyggat till kanterna kunde jag prova passningen, blev väl sådär, lite för långt snitt men baljan passade hyfsat bra.
Lite för stor, men det är ju bara att sanda ner.
Glipan måste åtgärdas, fram med lite plasticard som limmas ihop till lagom tjocklek.
Ursäkta de dåliga bilderna men kameran vill inte alltid vara med och jag glömmer oftast byta glasögon.
Fyllbiten limmad på plats.
Efter limmet torkat slipade jag ner plasticarden och jämnade till längs kanterna, blev riktigt bra.
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den sön 30 jul 2017, 09:57, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Snyggt jobbat med krokbaljan! Ser riktigt bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Grovt raspigt våld är alltid en effektiv lösning.
Snyggt så Stefan!
Snyggt så Stefan!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Hejsan!
Efter puts och lite kontrollfärg blev det såhär;
Lite skarpare bilder på cockpiten;
Jag petade i cockpiten underifrån och säkrade med lim, funkade perfekt och cockpiten bara snäppte på plats!
Sååå…kroppen färdig…. Vingarna färdiga….
Bara att slå ihop dem då…
Jag fick fila lite på vingarna lite, men mycket mindre än jag väntade mig.
Det passade förvånansvärt bra.
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Efter puts och lite kontrollfärg blev det såhär;
Lite skarpare bilder på cockpiten;
Jag petade i cockpiten underifrån och säkrade med lim, funkade perfekt och cockpiten bara snäppte på plats!
Sååå…kroppen färdig…. Vingarna färdiga….
Bara att slå ihop dem då…
Jag fick fila lite på vingarna lite, men mycket mindre än jag väntade mig.
Det passade förvånansvärt bra.
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Det gick ju ihop väldigt smärtfritt jämfört med Rickard.
Och hela kärran limmad också, utan alltför allvarliga uppkommande spackelsessioner. Det verkar mycket lovande detta!
Och hela kärran limmad också, utan alltför allvarliga uppkommande spackelsessioner. Det verkar mycket lovande detta!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
I stor stil visar han var skåpet skall stå och följer inte beskrivningen!
Kontoret i efter kroppsihoplimning är alltså melodin.
Det blir dessutom mycket snyggare och undviker eländigt spackel!
Kontoret i efter kroppsihoplimning är alltså melodin.
Det blir dessutom mycket snyggare och undviker eländigt spackel!
glimturen
Sv: Seafire Mk.III, Airfix 1/48
Snyggt jobbat Stefan! Inte fel när man kan få dit cockpit efteråt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Seafire Mk 47 Airfix 1:48
» Seafire XVII, Airfix 1/48
» Supermarine Seafire F.XVII, Airfix 1/48
» Supermarine Seafire Mk.IIIc., Airfix (konvertering), 1/48
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Seafire XVII, Airfix 1/48
» Supermarine Seafire F.XVII, Airfix 1/48
» Supermarine Seafire Mk.IIIc., Airfix (konvertering), 1/48
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
Sida 1 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|