Eduard Bf110C, 1/48
+9
Matt_Public
Marlin
rsm.gbg
Gigabyte
Caverö
linusorn
Andre B
TommyKillander
Azgaron
13 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Eduard Bf110C, 1/48
Jag är en svag svag människa...men jag blev hetsad till detta!
På britmodeller var det en herre som byggde den här lilla lådan i just den versionen jag hade tänkt göra och han hade gruvliga problem.
Den där tanken "hur svårt kan det vara, egentligen" började gro. Och sen blev Andrés Mustang-tema liksom sidosparkat (jo, jag skall göra en 1/72 musse också, jag lovar!) av alla messernissrar och hetsen höjdes ett snäpp till, och min drake verkar få dålig finish så efter en stärkande och förhoppningsvis huvudrensande 75km cykelrunda i söndags så insåg jag att jag vill egentligen limma ihop plast och slipa spackel.
Inte bara måla och måla som jag gör just nu.
Med alla ursäkter ur vägen så kastar vi ett getöga hitåt
Eduards 110:or i 1/48 har nu närmare 10 år på nacken. Dom hyllades när dom kom men nu verkar den allmänna åsikten vara att dom är ett mindre helvete att få ihop på ett snyggt vis. Nånstans i lådan gömmer sig också ett par Quickboost-avgasrör, men mer AM-godis än så blir det inte.
Det är ju Profipack så ets och masker får man ju på köpet .
Jag satte glatt igång med första problemområdet: motorgondolerna.
Jucklot börjar direkt med små små pinnar som skall forma stöttor för landstället.
Verkar vara som gjorda för att gå av. Ingen indikation heller på vilken sida som skall vara längst utan man får gissa.
Det är lite skillnad på denna och deras Spitfire kan man säga
Motorgondolen i sig fick lite lätthål på strategiska ställen
Och sen blåste jag på lite RLM02 (xtracrylix) i en allmän riktning som så
Härnäst blir det wash och ihopmontering!
På britmodeller var det en herre som byggde den här lilla lådan i just den versionen jag hade tänkt göra och han hade gruvliga problem.
Den där tanken "hur svårt kan det vara, egentligen" började gro. Och sen blev Andrés Mustang-tema liksom sidosparkat (jo, jag skall göra en 1/72 musse också, jag lovar!) av alla messernissrar och hetsen höjdes ett snäpp till, och min drake verkar få dålig finish så efter en stärkande och förhoppningsvis huvudrensande 75km cykelrunda i söndags så insåg jag att jag vill egentligen limma ihop plast och slipa spackel.
Inte bara måla och måla som jag gör just nu.
Med alla ursäkter ur vägen så kastar vi ett getöga hitåt
Eduards 110:or i 1/48 har nu närmare 10 år på nacken. Dom hyllades när dom kom men nu verkar den allmänna åsikten vara att dom är ett mindre helvete att få ihop på ett snyggt vis. Nånstans i lådan gömmer sig också ett par Quickboost-avgasrör, men mer AM-godis än så blir det inte.
Det är ju Profipack så ets och masker får man ju på köpet .
Jag satte glatt igång med första problemområdet: motorgondolerna.
Jucklot börjar direkt med små små pinnar som skall forma stöttor för landstället.
Verkar vara som gjorda för att gå av. Ingen indikation heller på vilken sida som skall vara längst utan man får gissa.
Det är lite skillnad på denna och deras Spitfire kan man säga
Motorgondolen i sig fick lite lätthål på strategiska ställen
Och sen blåste jag på lite RLM02 (xtracrylix) i en allmän riktning som så
Härnäst blir det wash och ihopmontering!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Bra start på bygget!
Jag har nog en 3-4 stycken av den här i stashen, kanske dags att damma av en nu?
Bättre tillfälle kanske aldrig ges???
Min blir i så fall en -E....
Det är ju i alla fall en klassiker...
Stefan
Jag har nog en 3-4 stycken av den här i stashen, kanske dags att damma av en nu?
Bättre tillfälle kanske aldrig ges???
Min blir i så fall en -E....
Det är ju i alla fall en klassiker...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack!
Klart du skall bygga en E Stefan!
Eller en nattjakt...
En 110:a är ju nästan dubbelt så messerschmittig som en 109:a!
Eller en nattjakt...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Tack!
Eller en nattjakt...
Ja, den har ju TVÅ motorer!
Stefan
Och två flygare och ett dubbelt så stort växthus!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Bra start på bygget! Ska bli intressant att följa!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Gott så!
Det behövs inga ursäkter för att sprätta sigillet på en ny låda
Bra start och lycka till med fortsättningen, och må målningsgudarna stå dig bi.
Tommy
Det behövs inga ursäkter för att sprätta sigillet på en ny låda
Bra start och lycka till med fortsättningen, och må målningsgudarna stå dig bi.
Tommy
TommyKillander
Tack för tillropen!
Till den här har jag ju Gunze, så då borde felkällan vara minimerad till enbart mig
Till den här har jag ju Gunze, så då borde felkällan vara minimerad till enbart mig
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Rädd att jag har några byggen för mycket med som jag nu kanske skall ta tag i. Där finns förutom ett oräknat antal Bf 109:or, en Me 163:a, två Me 262:or och en P. 1101 samt naturligtvis även en Bf 110. Finns ingen ursäkt att gömma undan dem längre...
Får se om jag kan hitta den där lådan med berörda byggen! *s*
Vänligast / André
Får se om jag kan hitta den där lådan med berörda byggen! *s*
Vänligast / André
Andre B
M.A.N.L.I.G.T.
Det känns i det närmaste paradoxalt tryggt att se Kapten Britfix bygga något tvärtyskt. Till följd av detta är jag nu förväntansfull till tusen.
Det känns i det närmaste paradoxalt tryggt att se Kapten Britfix bygga något tvärtyskt. Till följd av detta är jag nu förväntansfull till tusen.
Matt_Public- Master of DNF
Tack och bock! Skall försöka infria förväntningarna efter bästa förmåga.
Vädrade och målade lite i hjulbrunnarna
Dags för byggets första utmaning. Trycka fast motorgondolerna mot vingarna. Ett känt problem!
Här finns det lite små styrpluppar som man skall sikta att hamna ovanpå.
Noterar också att bulan som sen dras ner på vingen är kort på denna modellen, något som Airfix schabblade till ordentligt på sin "nya" 110.
Hade ju en byggtråd på den här men eftersom photobucket åt upp alla mina länkar så är den lite trist nu. Kanske nåt att ta tag i under soliga dagar... eller inte.
På med motorn då och se hur det passar.
Ett visst steg noteras lätt...
Det löser vi lätt med hjälp av Pascal
Klämmorna kommer väl till pass.
Undersidan är inte limmad ännu
Kan ju vara ett smart drag hoppas jag...
Antar att det skall vara en glipa mellan klaff och motorgondol va?
Klaffen är ju rörlig på ett eller annat sätt och bör inte sitta helt tätt mot resten.
Dags att googla lite på det, annars mer spackel!
Vädrade och målade lite i hjulbrunnarna
Dags för byggets första utmaning. Trycka fast motorgondolerna mot vingarna. Ett känt problem!
Här finns det lite små styrpluppar som man skall sikta att hamna ovanpå.
Noterar också att bulan som sen dras ner på vingen är kort på denna modellen, något som Airfix schabblade till ordentligt på sin "nya" 110.
Hade ju en byggtråd på den här men eftersom photobucket åt upp alla mina länkar så är den lite trist nu. Kanske nåt att ta tag i under soliga dagar... eller inte.
På med motorn då och se hur det passar.
Ett visst steg noteras lätt...
Det löser vi lätt med hjälp av Pascal
Klämmorna kommer väl till pass.
Undersidan är inte limmad ännu
Kan ju vara ett smart drag hoppas jag...
Antar att det skall vara en glipa mellan klaff och motorgondol va?
Klaffen är ju rörlig på ett eller annat sätt och bör inte sitta helt tätt mot resten.
Dags att googla lite på det, annars mer spackel!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Håkan!
Jag upptäckte nu att min Gunze RLM 65 hade helt läckt ut och torkat i burken.
Halvbra...
Vad göra?
Ett early luftwaffe set från Ammo? Eller motsvarande Life color?
Eller bara ge upp och skaffa Mr Paint?
Jag upptäckte nu att min Gunze RLM 65 hade helt läckt ut och torkat i burken.
Halvbra...
Vad göra?
Ett early luftwaffe set från Ammo? Eller motsvarande Life color?
Eller bara ge upp och skaffa Mr Paint?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja, köpa mer är nog lösningen.
Lustigt nog påstår Eduard att det skall vara RLM 76 på undersidan, men i mitt huvud skall det alltid vara RLM 65 ihop med 70/71.
RLM 76 har jag ju
Nu lämnar vi hjulhusen för denna gång
Allt gick ihop helt ok på undersidan, så det får man ju vara nöjd med.
Ovansidan kommer dock ta en längre stund...
Nåja, lite slipande och spacklande är bara karaktärsdanande. Utmaningen blir ju att inte ta bort alla nitar!
Satte sen glatt igång med landställen i hopp om att kunna dra lite bromslangar
Fast det visar sig att slangarna är så små så dom knappt syns. Vita pinnen satte jag dit eftersom Eduards egna stötta var ca 0,5mm för kort...
Ja, det är fina toleranser här.
Härnäst, Cockpit time med en teaser på 16 plastbitar lite slumpartat ihoplimmade:
IMG_20170713_175356 by Christer Andersson, on Flickr
Lustigt nog påstår Eduard att det skall vara RLM 76 på undersidan, men i mitt huvud skall det alltid vara RLM 65 ihop med 70/71.
RLM 76 har jag ju
Nu lämnar vi hjulhusen för denna gång
Allt gick ihop helt ok på undersidan, så det får man ju vara nöjd med.
Ovansidan kommer dock ta en längre stund...
Nåja, lite slipande och spacklande är bara karaktärsdanande. Utmaningen blir ju att inte ta bort alla nitar!
Satte sen glatt igång med landställen i hopp om att kunna dra lite bromslangar
Fast det visar sig att slangarna är så små så dom knappt syns. Vita pinnen satte jag dit eftersom Eduards egna stötta var ca 0,5mm för kort...
Ja, det är fina toleranser här.
Härnäst, Cockpit time med en teaser på 16 plastbitar lite slumpartat ihoplimmade:
IMG_20170713_175356 by Christer Andersson, on Flickr
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tjusigt knåpande!
Du är ju en slipad kille, så du klarar det säkert utan att åka på en nit!
Du är ju en slipad kille, så du klarar det säkert utan att åka på en nit!
glimturen
Nog borde det vara RLM65 under på en såpass tidig maskin?
Det trillar på bra!
Stefan
Det trillar på bra!
Stefan
Snyggt jobbat! Ta det nu lugnt och försiktigt och med lite strategiskt slipande på bitarna innan limning går den här modellen ihop relativt smärtfritt.
linusorn
Mycket jobb med dessa fantastiska Eduards det löser du nog fint men känns det inte lite knas med spackel och skit
Caverö
I min värld är det alltid RLM 76. Fast jag bygger mest sent tyskt och då mest nattjakt... *ler*
Ser fint ut det där och följer med intresse. Får titta efter lite hur min Italeri 110:a ser ut på berörda punkter när jag fått ut den ur gruvhålet. Är rätt intressant det där hur tillverkarna annars missar vissa saker även på nyare utgåvor. Du nämnde Airfix nya 110:a. Italeri tog en rätt stor genväg när de gjorde en Bf 110G av sin Bf 110E och inte gav ut den med en ny glashuv med mera. Eduard's G4:a i 1/72 känner jag är värd en utmaning när tiden kommer...
Vänligast / André
Italeri
https://modelingmadness.com/review/axis/luft/cauth110.htm
Eduard
http://www.hyperscale.com/2013/reviews/kits/eduard7086reviewbg_1.htm
Ser fint ut det där och följer med intresse. Får titta efter lite hur min Italeri 110:a ser ut på berörda punkter när jag fått ut den ur gruvhålet. Är rätt intressant det där hur tillverkarna annars missar vissa saker även på nyare utgåvor. Du nämnde Airfix nya 110:a. Italeri tog en rätt stor genväg när de gjorde en Bf 110G av sin Bf 110E och inte gav ut den med en ny glashuv med mera. Eduard's G4:a i 1/72 känner jag är värd en utmaning när tiden kommer...
Vänligast / André
Italeri
https://modelingmadness.com/review/axis/luft/cauth110.htm
Eduard
http://www.hyperscale.com/2013/reviews/kits/eduard7086reviewbg_1.htm
Andre B
RLM65 står det i texten ser jag nu, men färgkartan säger RLM76. Dom är inte kloka på Eduard!
Då skall vi se, slip och spackel var det ja
Så långt ser det ok ut...med lite UMP på det eftersom sprutan ändå var laddad?
En jäkla spökskarv mittuppe på som inte försvann. Måste bero på för lite lim!
Alltså, på med lite TETC med smält gjutstam och härda några dygn så skall det nog gå vägen. Hoppas jag.
Caverö, jo det är lite trist med taskig passform, men vad kan man förvänta sig av en tjeckisk kortserie-tillverkare? Det är ju inte precis nån Spitfire detta...
André: Eduards 1/72 110:or skall däremot vara kalasfina hela tiden! Skaffa ett profipack av dom, så man får med det nödvändigaste dvs färdigskurna masker för det där jämrans växthuset!
Då skall vi se, slip och spackel var det ja
Så långt ser det ok ut...med lite UMP på det eftersom sprutan ändå var laddad?
En jäkla spökskarv mittuppe på som inte försvann. Måste bero på för lite lim!
Alltså, på med lite TETC med smält gjutstam och härda några dygn så skall det nog gå vägen. Hoppas jag.
Caverö, jo det är lite trist med taskig passform, men vad kan man förvänta sig av en tjeckisk kortserie-tillverkare? Det är ju inte precis nån Spitfire detta...
André: Eduards 1/72 110:or skall däremot vara kalasfina hela tiden! Skaffa ett profipack av dom, så man får med det nödvändigaste dvs färdigskurna masker för det där jämrans växthuset!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
M.A.N.L.I.G.T.cas skrev:Alltså, på med lite TETC med smält gjutstam och härda några dygn så skall det nog gå vägen. Hoppas jag.
Visa nu den erbarmliga glipan vem som egentligen styr skutan.
Matt_Public- Master of DNF
Ser bra ut det där!
Får se till att damma av min 110:a. Frågan är om jag skall ge den en omgång av RLM 76 innan eller efter fotografering? Ovansidan är redan målad i RLM 74/75. Men jag kommer inte ihåg idag hur jag tänkte mig att den sklle se ut från början.
Vill minnas att jag såg några målningsschemor i någon tidning med en Bf 110 G4/R3 med sidorna tills stor del målade i RLM 74/75 och med en rätt låg demarkationslinje till undersidans RLM 76...
Vänligast / André
Får se till att damma av min 110:a. Frågan är om jag skall ge den en omgång av RLM 76 innan eller efter fotografering? Ovansidan är redan målad i RLM 74/75. Men jag kommer inte ihåg idag hur jag tänkte mig att den sklle se ut från början.
Vill minnas att jag såg några målningsschemor i någon tidning med en Bf 110 G4/R3 med sidorna tills stor del målade i RLM 74/75 och med en rätt låg demarkationslinje till undersidans RLM 76...
Vänligast / André
Andre B
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Bf110C nightfighter - Revell 1/32
» MIG-29A, Eduard, 1/48
» Eduard MiG-21
» eduard
» Eduard Fw 190 D-9
» MIG-29A, Eduard, 1/48
» Eduard MiG-21
» eduard