Eduard Bf110C, 1/48
+9
Matt_Public
Marlin
rsm.gbg
Gigabyte
Caverö
linusorn
Andre B
TommyKillander
Azgaron
13 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
cas skrev:Jag tror att problemområdet går att lösa med grovt våld och en sån där tandläkarkrok
"grovt våld" och "en sån där tandläkarkrok" är två uttalande som absolut inte borde förekomma i samma mening.
Annars såg ju kontoret väldigt prydligt ut.
/Bosse
Marlin
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Varsågod och skölj!Marlin skrev:"Grovt våld" och "en sån där tandläkarkrok" är formuleringar som absolut inte borde förekomma i samma uttalande.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Inte illa kladdat i det kontoret!
Jobba på!
Jobba på!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Tack skall ni ha!
Grovt våld och tandläkarkrokar tycker jag är vanligt förekommande...
Igår när jag limmade ihop kontoret så tyckte jag att jag hörde ett rasslande men jag kunde inte se vad det var som var löst.
En stund senare ser jag detta:
Det stora stora trimhjulet hade rullat iväg för egen maskin. På med det igen således.
Puh! Vilken räddning man får till.
Vips hade man fått ihop kroppshalvorna och stabben!
Går ju som smort det här.
Ett annat känt problemområde är ju nosen:
Jag kommer ju köra med öppen kåpa så jag lider inte så mycket av det, men det är så att fästet för kulsprutorna trycker ut sidorna på nosbiten ganska mycket, vilket blir ännu värre på ovandelen.
Så skall man köra stäng, så är det läge att slipa till det där fästet INNAN man sätter in det i nosen!
Se det som en varning till framtida byggare!
Grovt våld och tandläkarkrokar tycker jag är vanligt förekommande...
Igår när jag limmade ihop kontoret så tyckte jag att jag hörde ett rasslande men jag kunde inte se vad det var som var löst.
En stund senare ser jag detta:
Det stora stora trimhjulet hade rullat iväg för egen maskin. På med det igen således.
Puh! Vilken räddning man får till.
Vips hade man fått ihop kroppshalvorna och stabben!
Går ju som smort det här.
Ett annat känt problemområde är ju nosen:
Jag kommer ju köra med öppen kåpa så jag lider inte så mycket av det, men det är så att fästet för kulsprutorna trycker ut sidorna på nosbiten ganska mycket, vilket blir ännu värre på ovandelen.
Så skall man köra stäng, så är det läge att slipa till det där fästet INNAN man sätter in det i nosen!
Se det som en varning till framtida byggare!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Tack Roland!
Vad är oddsen att man hittar det rackarns hjulet igen liksom?
Rena turen.
Nu måste man ju också roa sig med att rista en skarv på ryggåsen, annars från man Matt på sig
Vad är oddsen att man hittar det rackarns hjulet igen liksom?
Rena turen.
Nu måste man ju också roa sig med att rista en skarv på ryggåsen, annars från man Matt på sig
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Detta var ett av Eduards allra första alster som "Mainstream"-tillverkare och det finns en hel del missar de gjort.
Nosen och motorgondolernas inpassning mot vingarna är tydligen de största problemområdena.
Det är jättebra att få se det här eftersom jag har en hel hög med 110:or som väntar!
Tur du hittade hjulet, det var en högoddsare, men det gick ju bra.
Stefan
Nosen och motorgondolernas inpassning mot vingarna är tydligen de största problemområdena.
Det är jättebra att få se det här eftersom jag har en hel hög med 110:or som väntar!
Tur du hittade hjulet, det var en högoddsare, men det gick ju bra.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Slipar man del C9 lite smalare så försvinner nog problemet. Tyvärr har man valt en metod för att sätta ihop nosen att det ofelbart leder till att den spänns ut och blir bredare.
Eduards mainstream-resa är spännande och man ser hur dom bättrar sig, eller blir sniknare med åren beroende på hur man ser på saken.
Deras Fw-190 (kom ut 2006, 110 kom 2007) har ju verkligen rykte om att vara besvärlig, speciellt om man vill stänga luckorna på den.
Å andra sidan så får man med motor, kanoner, ja rubb och stubb.
Nya 190 som började dyka upp 2017 saknar ju det mesta av lull-lullet och det får man köpa separat som Brassin istället. Men modellen går ihop mycket enklare! (sägs det)
Ser fram emot dina 110:or Stefan!
Eduards mainstream-resa är spännande och man ser hur dom bättrar sig, eller blir sniknare med åren beroende på hur man ser på saken.
Deras Fw-190 (kom ut 2006, 110 kom 2007) har ju verkligen rykte om att vara besvärlig, speciellt om man vill stänga luckorna på den.
Å andra sidan så får man med motor, kanoner, ja rubb och stubb.
Nya 190 som började dyka upp 2017 saknar ju det mesta av lull-lullet och det får man köpa separat som Brassin istället. Men modellen går ihop mycket enklare! (sägs det)
Ser fram emot dina 110:or Stefan!
Senast ändrad av cas den lör mar 28 2020, 10:45, ändrad totalt 1 gång
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
cas skrev:Slipar man del C9 lite smalare så försvinner nog problemet. Tyvärr har man valt en metod för att sätta ihop nosen att det ofelbart leder till att den spänns ut och blir bredare.
Eduards mainstream-resa är spännande och man ser hur dom bättrar sig, eller blir sniknare med åren beroende på hur man ser på saken.
Deras Fw-190 (kom ut 2006, 110 kom 2007) har ju verkligen rykte om att vara besvärlig, speciellt om man vill stänga luckorna på den.
Å andra sidan så får man med motor, kanoner ja rubb och tubb.
Nya 190 som började dyka upp 2017 saknar ju det mesta av lull-lullet och det får man köpa separat som Brassin istället. Men modellen går ihop mycket enklare! (sägs det)
Ser fram emot dina 110:or Stefan!
Tack för det tipset, det är noterat!
Ja, Eduard fick ta mycket kritik för att deras modeller var för svårbyggda, särskilt om man inte ville ha alla luckor öppna, även om de var detaljerade.
Så Eduard lyssnade på kunderna och förenklade modellerna rejält när man ändå var tvungen att göra nya formar, då de gamla var helt slutkörda.
Focke-Wulf serien har varit och är fortfarande Eduards bästsäljande modellserie, även om Messerschmitt-, Spitfire- och nu Mustang-serierna också går väldigt bra.
Eduard konstruerade de nya FW-byggsatserna att byggas med alla luckor stängda, byggaren får öppna luckorna själv o köpa till de delar som behövs (i Brassinserien) och nu är det "riktiga" stålformar som är gjorda för att hålla länge.
Nu får Eduard kritik för att detaljeringen inte är tillräcklig....
Hur man än vänder sig har man ändan bak, kan inte vara lätt att vara modelltillverkare idag!
Jag har byggt två av Eduards 190;or, en "gammal" A-5 och en "ny" A-8 och jag föredrar helt klart den nyare över den gamla.
Den gamla modellen var mycket fipplig att få ihop och det gällde att vara mycket noga, fick man vingbalken det minsta lilla fel så fortplantade felet sig genom hela bygget så det inte gick ihop på slutet.
Dessutom var det ett elände om man ville ha luckorna stängda, mycket jobb med att slipa bort detaljer!
Inte svårt för en van byggare...
Jag vill oftast ha alla luckor stängda så jag tycker Eduard har gjort helt rätt, detaljerat där det behövs, (cockpit o hjulhus), resten kan man välja om man vill detaljera ytterligare eller ej.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Jag håller med dig Stefan. Det är bättre att få en bra passande modell direkt från lådan där man sen kan välja att lägga till saker.
Deras Brassin-grejjer är otroliga, och långt bättre än vad de kan åstadkomma i plast.
Men åter till denna lilla 110a innan jag får för mig att starta en Spitfire i ren tröst. (Undrar om jag hinner klart med denna innan 11:e april? Det KAN gå)
Här har vi nästa intressanta del i 110-sagan
Bakre kåpan över cockpit, som även innehåller fästet för den lilla bakåtriktade ärtbössan.
Eduard har kanaliserat sitt inre Dragon-behov och brutit ned detta till 8 delar! Turligt nog passar allt ihop ganska bra, men inte lika bra mot flygkroppen. Har inte sett någon varna för detta innan så jag vet inte om det är jag som gör fel, eller om det är nåt annat.
Ett par små tunna plastremsor på insidan som såhär löser problemet.
En gnutta PPP och så är det problemet löst! Nu är det åtminstone inga steg mot vare sig sarg eller ryggåsen och det är det viktigaste.
Men nu till ett riktigt sorgebarn, undersidan.
Trots tandläkarkrokarna så blev det inte helt bra.
Gör jag en sån här igen (Nattjakt kanske? Med stöddig bössa...) så kommer jag låta dom plåtarna vara helt lösa och limma fast dom först efter att kroppen sitter ihop. Som det blev nu så är det lite ojämnt.
Man får väl flöda på lite Tamiya-spackel och sen ägna sig åt lite slipande ser det ut som.
Deras Brassin-grejjer är otroliga, och långt bättre än vad de kan åstadkomma i plast.
Men åter till denna lilla 110a innan jag får för mig att starta en Spitfire i ren tröst. (Undrar om jag hinner klart med denna innan 11:e april? Det KAN gå)
Här har vi nästa intressanta del i 110-sagan
Bakre kåpan över cockpit, som även innehåller fästet för den lilla bakåtriktade ärtbössan.
Eduard har kanaliserat sitt inre Dragon-behov och brutit ned detta till 8 delar! Turligt nog passar allt ihop ganska bra, men inte lika bra mot flygkroppen. Har inte sett någon varna för detta innan så jag vet inte om det är jag som gör fel, eller om det är nåt annat.
Ett par små tunna plastremsor på insidan som såhär löser problemet.
En gnutta PPP och så är det problemet löst! Nu är det åtminstone inga steg mot vare sig sarg eller ryggåsen och det är det viktigaste.
Men nu till ett riktigt sorgebarn, undersidan.
Trots tandläkarkrokarna så blev det inte helt bra.
Gör jag en sån här igen (Nattjakt kanske? Med stöddig bössa...) så kommer jag låta dom plåtarna vara helt lösa och limma fast dom först efter att kroppen sitter ihop. Som det blev nu så är det lite ojämnt.
Man får väl flöda på lite Tamiya-spackel och sen ägna sig åt lite slipande ser det ut som.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Tur det finns spackel....
Jag blir trots allt rätt sugen på en 110:a nu....
Stefan
Jag blir trots allt rätt sugen på en 110:a nu....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Just! Just!Stefan E skrev:Tur att det finns spackel.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Det är väl bara att sätta igång med en?Stefan E skrev:Tur det finns spackel....
Jag blir trots allt rätt sugen på en 110:a nu....
Stefan
Särskilt med en skog antenner på nosen...
Ännu mer tur att man har mycket spackel att tillgå!Matt_Public skrev:Just! Just!Stefan E skrev:Tur att det finns spackel.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Det tar sig allt hos spackel och slip!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Tack skall ni ha! Jo, det finns ganska gott om tid att bygga på vardagarna
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Tack Kent!
Igår var det ju helg, och då har man alltid mindre tid över än på mina nya vardagar....men det hände nåt väldigt speciellt trots allt.
Vingarna kom på plats, och likaså fenorna. De sistnämnda passade otroligt bra, men vingarna kräver sitt slipande för att få in på plats.
Jag tror att lite PPP i gliporna kommer duga ypperligt, och sen är det väl hög tid att maskera nåt så att det kan bli lite primer på hela baletten sen!
Igår var det ju helg, och då har man alltid mindre tid över än på mina nya vardagar....men det hände nåt väldigt speciellt trots allt.
Vingarna kom på plats, och likaså fenorna. De sistnämnda passade otroligt bra, men vingarna kräver sitt slipande för att få in på plats.
Jag tror att lite PPP i gliporna kommer duga ypperligt, och sen är det väl hög tid att maskera nåt så att det kan bli lite primer på hela baletten sen!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Nu händer det grejer i schmitt-fabriken!
Snyggt jobbat!
Stefan
Snyggt jobbat!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Tack för hejjaropen!
Första lagret primer håller nu på att torka på ovansidan.
Det går undan här vill jag lova.
Om det är såhär det skall vara att vara pensionär så kan jag knappt bärga mig.
Första lagret primer håller nu på att torka på ovansidan.
Det går undan här vill jag lova.
Om det är såhär det skall vara att vara pensionär så kan jag knappt bärga mig.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
...3 månader kvar....
Det kommer att gå mycket fortare än du tror!
Stefan
Det kommer att gå mycket fortare än du tror!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Eduard Bf110C, 1/48
Skall man räkna noggrant så är det knappt 4,5 veckor kvar av "ledigheten" så det tar fort på det!
Men det blåstes på primer igår, och idag tyckte jag inte det var några skavanker att tala om, så det var bara att släpa fram sin flaska med RLM65 och blåsa på!
Först en liten omgång preshade som så:
Därefter ett lite mer täckande lager
Duger det så tro?
Men det blåstes på primer igår, och idag tyckte jag inte det var några skavanker att tala om, så det var bara att släpa fram sin flaska med RLM65 och blåsa på!
Först en liten omgång preshade som så:
Därefter ett lite mer täckande lager
Duger det så tro?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Bf110C nightfighter - Revell 1/32
» MIG-29A, Eduard, 1/48
» Eduard MiG-21
» eduard
» Eduard Fw 190 D-9
» MIG-29A, Eduard, 1/48
» Eduard MiG-21
» eduard
» Eduard Fw 190 D-9
Sida 3 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet