Airfix 1:48 Junkers Stuka 87R-2, III./St. G.2
+6
Janne.S
Azgaron
cas
TommyKillander
glimturen
legion
10 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Airfix 1:48 Junkers Stuka 87R-2, III./St. G.2
Hellu.
well,
Här kommer en byggtråd för en Stuka.
Modellen i sig är en billig vunnen tradera auktion och är en gammal Airfix modell mao inget fancy med denna modell.
Normallt bygger jag inte flygplan utan håller mig mest till pansar, de få modeller jag har byggt.. men! jag vill väldigt gärna börja bygga flygplan, så den här stukan är min andra seriösa flygplansmodell.
Allting är straight from the box då jag inte är riktig trygg med mina skills och vill inte investera allt för mycket tid o pengar i en modell som kanske blir sisådär, så detta är mer som träningsmodell, så ingen fotoets eller fina detaljer.
Jag började bygga modellen sommaren 2015, jag kom så långt att jag primade den med Tamiyas gråa surface primer, sedan la jag bygget på hyllan, i 2 år har jag gått nu och stört mig på att den inte är färdig hehe.
Så nu är de dags att ta tag i de.
Färgerna jag tänkte använda mig av denna gång är Valejjo. Jag har aldrig riktigt kunnat jobba med vallejjo färger då jag har alltid haft problem med att dem cloggar igen sprutan, jag har kört med både billiga ebay kina sprutor och lite dyrare märkes sprutor.. Samma resultat med båda, clogg och spott och fräs, jag hatar det....snackade med en kille som målade med vallejjo och han nämnde att om man tillsatte lite diskmedel så skulle problemet vara löst? Någon som har åsikter om detta?
Men på något sjukt sätt gillar jag vallejjo, för att dem är så jäkla sköna färger.. de få gångenr jag jag målat med vallejjo har jag allid fått en halvmatt o go yta, det gillar jag väldigt mycket..
nåja, dags för lite bilder..
Bilderna är från 2015, men kommer så klart uppdatera med nya. Har 2 veckor kvar av semestern så det hade varit najs om man kunde avsluta modellen innan man börjar jobba.
Och så färgerna, Vallejjos RLM model air set.
well,
Här kommer en byggtråd för en Stuka.
Modellen i sig är en billig vunnen tradera auktion och är en gammal Airfix modell mao inget fancy med denna modell.
Normallt bygger jag inte flygplan utan håller mig mest till pansar, de få modeller jag har byggt.. men! jag vill väldigt gärna börja bygga flygplan, så den här stukan är min andra seriösa flygplansmodell.
Allting är straight from the box då jag inte är riktig trygg med mina skills och vill inte investera allt för mycket tid o pengar i en modell som kanske blir sisådär, så detta är mer som träningsmodell, så ingen fotoets eller fina detaljer.
Jag började bygga modellen sommaren 2015, jag kom så långt att jag primade den med Tamiyas gråa surface primer, sedan la jag bygget på hyllan, i 2 år har jag gått nu och stört mig på att den inte är färdig hehe.
Så nu är de dags att ta tag i de.
Färgerna jag tänkte använda mig av denna gång är Valejjo. Jag har aldrig riktigt kunnat jobba med vallejjo färger då jag har alltid haft problem med att dem cloggar igen sprutan, jag har kört med både billiga ebay kina sprutor och lite dyrare märkes sprutor.. Samma resultat med båda, clogg och spott och fräs, jag hatar det....snackade med en kille som målade med vallejjo och han nämnde att om man tillsatte lite diskmedel så skulle problemet vara löst? Någon som har åsikter om detta?
Men på något sjukt sätt gillar jag vallejjo, för att dem är så jäkla sköna färger.. de få gångenr jag jag målat med vallejjo har jag allid fått en halvmatt o go yta, det gillar jag väldigt mycket..
nåja, dags för lite bilder..
Bilderna är från 2015, men kommer så klart uppdatera med nya. Har 2 veckor kvar av semestern så det hade varit najs om man kunde avsluta modellen innan man börjar jobba.
Och så färgerna, Vallejjos RLM model air set.
Senast ändrad av legion den sön jul 23 2017, 16:04, ändrad totalt 2 gånger
legion
Sv: Airfix 1:48 Junkers Stuka 87R-2, III./St. G.2
Det där ser alldeles utmärkt ut!
Jag målar mycket med Vallejo Air.
De är lite ojämna mellan olika färger och en del är inget bekymmer. Vissa brukar jag behöva justera lufttrycket på kompressorn och provmåla lite tills det funkar.
De är lite ojämna mellan olika färger och en del är inget bekymmer. Vissa brukar jag behöva justera lufttrycket på kompressorn och provmåla lite tills det funkar.
glimturen
Den där skäms inte för sig - bra jobbat !
Tommy
Tommy
TommyKillander
Oj!
Att Airfix gamla Stuka var så fin har jag inget minne av...men jag var väl bara 10 när jag pillade på den förra gången.
Kanonfin cockpit har du fått till, jojjomän!
Att Airfix gamla Stuka var så fin har jag inget minne av...men jag var väl bara 10 när jag pillade på den förra gången.
Kanonfin cockpit har du fått till, jojjomän!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Trevligt med in Airfix Stuka och snyggt byggt så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
tack mina vänner,
fick en lucka idag och passade på att pre-shejda lite grann.
har nyligen stött på fenomenet på internet "post shading" det har jag aldrig gjort, ska ta o testa efteråt när modellen är målad, gäller va stabil för det är lätt att man sabbar målningen.
snart kommer momentet jag fasar för... och det är själva maskeringen hehe, jag ser inte fram emot den, men samtidigt, det är ju en del av modellbygget.
vi får se, de kommer nog säkert gå bra..
så ja, nog med snacket.
Här kommer lite bilder.
fick en lucka idag och passade på att pre-shejda lite grann.
har nyligen stött på fenomenet på internet "post shading" det har jag aldrig gjort, ska ta o testa efteråt när modellen är målad, gäller va stabil för det är lätt att man sabbar målningen.
snart kommer momentet jag fasar för... och det är själva maskeringen hehe, jag ser inte fram emot den, men samtidigt, det är ju en del av modellbygget.
vi får se, de kommer nog säkert gå bra..
så ja, nog med snacket.
Här kommer lite bilder.
legion
glimturen skrev:Det där ser alldeles utmärkt ut!
hej!
det jag tyvärr upplever med vallejo är att de är opålitliga..
kan fungera jättebra ett tag, för att sedan överaskande spottar ut färg, det är så frusterande. Jag vet inte om det är latexen i färgen som ställer till det? Det liksom bygger upp en hinna/skin runt nålen, att köra med för högt tryck, att tvinga ut färgen är inte så kul det heller, det är så jag upplever det hela..
Nu med lite googlande verkar det inte som jag är ensam med att uppleva detta fenomen, jag hittade en bra video på tuben som jag kommer köra efter.
Senast ändrad av legion den tis jul 25 2017, 01:39, ändrad totalt 1 gång
legion
Till er alla!!
Cheers for the kind comments!!!
Cheers for the kind comments!!!
legion
Stabil preshade du fått till. Det Luftwaffe-kammot är ju favoriten! Enkla färger, rakar linjer, som gjort för ett tejpofon som mig
Vallejo har jag aldrig gett mig på annat än deras metallfärg men den är ju helt annorlunda.
Vallejo har jag aldrig gett mig på annat än deras metallfärg men den är ju helt annorlunda.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt pre-shejdat!
Jag upplever samma problem faktiskt, så jag sprutmålar inte Vallejos färger så ofta, utan använder dom mest till chipping och penselmålning.
För mig funkar det bäst med Tamiya och Gunze, då dessa går att förtunna med IPA eller Mr Color levelling thinner utan problem. Jag skulle tro att det är en vanesak vilket man föredrar och lär sig hantera.
Tommy
Jag upplever samma problem faktiskt, så jag sprutmålar inte Vallejos färger så ofta, utan använder dom mest till chipping och penselmålning.
För mig funkar det bäst med Tamiya och Gunze, då dessa går att förtunna med IPA eller Mr Color levelling thinner utan problem. Jag skulle tro att det är en vanesak vilket man föredrar och lär sig hantera.
Tommy
TommyKillander
Snygg och prydlig preshade!
Mycket instruktiv video! Bra tips i den! Ska nog bli betydligt enklare att få rätt tryck när jag väl fått skaffat ny kompressor.
Håkan
Mycket instruktiv video! Bra tips i den! Ska nog bli betydligt enklare att få rätt tryck när jag väl fått skaffat ny kompressor.
Håkan
hej po er hehe
har hunnit måla magen på stukan, så här blev resultatet.
tyvärr blev det inte riktigt som jag önskade mig, ville mer att skuggorna skulle synas, felet jag gjorde (tror jag) var att jag inte tunnade ut färgen, körde direkt från burken RLM65 (Valejjo air) vilket är ju meningen att det ska gå, men skulle ha lagt istället flera tunna lager, tills jag var nöjd.
Måste säga att denna gång gick det bra för mig att måla med valejjo, inte en enda incident.
tänkte ge mig in på detta med post shading, för första gången, dra lite mer skuggor och lighta upp paneler.
synd det här med photobucket och deras p500, finns mycket bra turtorials på nätet men nu blir det svårt att följa.
Så innan jag gör något dumt... vad säger ni som är mer erfarna, ska man börja med att ljusa upp panelerna för att sedan skugga eller tvärtom? finns det några regler? Nåt man ska tänka på'?
har hunnit måla magen på stukan, så här blev resultatet.
tyvärr blev det inte riktigt som jag önskade mig, ville mer att skuggorna skulle synas, felet jag gjorde (tror jag) var att jag inte tunnade ut färgen, körde direkt från burken RLM65 (Valejjo air) vilket är ju meningen att det ska gå, men skulle ha lagt istället flera tunna lager, tills jag var nöjd.
Måste säga att denna gång gick det bra för mig att måla med valejjo, inte en enda incident.
tänkte ge mig in på detta med post shading, för första gången, dra lite mer skuggor och lighta upp paneler.
synd det här med photobucket och deras p500, finns mycket bra turtorials på nätet men nu blir det svårt att följa.
Så innan jag gör något dumt... vad säger ni som är mer erfarna, ska man börja med att ljusa upp panelerna för att sedan skugga eller tvärtom? finns det några regler? Nåt man ska tänka på'?
Senast ändrad av legion den lör jul 29 2017, 23:57, ändrad totalt 1 gång
legion
Tjusigt värre!
Alla akrylfärger bygger upp på nålen, jag har helt enkeltnen topz som jag doppar i lösningsmedel och putsar nålen med jämna mellanrum, särskilt när jag blåser fint. Varje gång flödet stannar torkar lite färg på nålen och vid jämt flöde så sannar väldigt lite på nålen
Alla akrylfärger bygger upp på nålen, jag har helt enkeltnen topz som jag doppar i lösningsmedel och putsar nålen med jämna mellanrum, särskilt när jag blåser fint. Varje gång flödet stannar torkar lite färg på nålen och vid jämt flöde så sannar väldigt lite på nålen
Janne.S- Moderator
cas skrev:Stabil preshade du fått till. Det Luftwaffe-kammot är ju favoriten! Enkla färger, rakar linjer, som gjort för ett tejpofon som mig
Tack!!
maskeringen av ovansidan får vänta, har endast 6mm tamiya tejp tillgänglig, har nu beställt 10mm och 18mm tejp, kommer gå lite snabbare då...
Har sett på nätet att det finns modelbyggare som maskerar större ytor med papper som ser ut som ungspapper? tyvärr har jag ingen länk jag kan dela med mig nu i skrivande stund..
det här med maskeringen utmanar verkligen nerverna, haha. Måste öva mer
Senast ändrad av legion den lör jul 29 2017, 23:58, ändrad totalt 1 gång
legion
TommyKillander skrev:Snyggt pre-shejdat!
Tommy
Tackar
Bra! då är jag inte ensam om de ! fast denna gång gick det väldigt bra att måla med valejjo, var väldigt noga med att rengöra sprutan innan jag började jobba, körde med 1,7 bars tryck och det gick faktist väldigt bra, tror valejjo är bra färger när man väl byggt upp lite erfarenhet. Som du själv skriver, vanesak.
Har alltid jobbat med Tamiya annars, dessa är mer förlåtande och har aldrig upplevt problem med dem. Håller med dig om att vallejos färger är fantastiska att måla med pensel.
Tack för din input Tommy! ha de gött!
legion
Tack Håkan!Azgaron skrev:Snygg och prydlig preshade!
Håkan
Kan starkt rekomendera dessa tysta kompressorer av kylskåpstyp. Väldigt tysta
Mvh
legion
Janne.S skrev:Tjusigt värre!
Tack Janne!
Ska följa din tips!
Mvh
Senast ändrad av legion den sön jul 30 2017, 02:06, ändrad totalt 1 gång
legion
Mycket snygg undersida!
Kul att färgerna fungerade utan incident!
Kul att färgerna fungerade utan incident!
glimturen
Snyggt målat! En preshade i min smak!
Håkan
Håkan
Det där blev ju alla tiders! Lycka till med maskandet och toppfärgerna! Undersidan tyder ju på kommande stordåd!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt målat! Ser fram emot nästa färg!
Håkan
Håkan
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Junkers Ju87B Stuka
» JU-87 Stuka 1/72.
» JUnkers Ju87D Stuka, Hasegawa 1/32